- Категорія
- ІТ та Телеком
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
DeathTech. Хто і як заробляє на цифрових слідах померлих людей
Індустрія DeathTech допомагає підготуватися до смерті, створити заповіт і навіть спланувати похорон
Інтернет та соціальні мережі дарують нам цифрове безсмертя – у людини, яка пішла в інший світ, залишаються акаунти в соцмережах, фотографії, записи в блогах та електронна пошта. Число таких сторінок з кожним роком збільшується і з цією цифровою спадщиною треба щось робити. Саме ця потреба стала головною причиною появи цілої індустрії під назвою DeathTech, яка згодом стала працювати не лише з цифровою спадщиною, а й пропонувати безліч інших послуг. Компанії, що працюють у цьому сегменті, займаються різними завданнями – від виконання волі покійного або впорядкування його цифрового сліду до організації похорону, матеріалізації пам'яті про померлих і навіть вибору екологічних методів позбавлення від останків.
Соціальні мережі мертвих людей
Популярні онлайн-сервіси практично з моменту свого створення стикалися з проблемою облікових записів померлих людей. З кожним роком така проблема ставала все більш актуальною. Наприклад, лише за перші 8 років існування соцмережі Facebook на платформі назбиралося понад 10 млн. сторінок померлих людей. Тільки за 2012 рік померло майже 3 млн. користувачів цієї соцмережі.
Якби кількість користувачів цієї платформи не збільшувалася, то до 2065 року кількість сторінок мертвих перевищила кількість акаунтів живих. За іншими даними, це може статися до 2069 року.
За попередньою оцінкою на даний момент у Facebook налічується від 10 до 30 млн. мертвих користувачів.
Проблема таких даних у тому, що вони висять "мертвим" вантажем на сайтах соціальних сервісів. Бувають випадки, коли такі акаунти стають джерелом кібератак та фішингу, злому та незаконного використання інформації. Особливо почастішали такі випадки останнім часом і цьому сприяла пандемія – наголошується у звіті компанії NortonLifeLock. Бувають випадки, що такі акаунти зламують і від імені їх покійних власників розсилають заражені посилання або використовують фото цих людей для різних цілей, наприклад, для сайтів знайомств.
Перспективи віртуального ринку цифрової спадщини
Наведені вище дані стосуються лише однієї соціальної мережі Facebook. Якщо врахувати, що на даний момент у світі лише соціальними мережами користується понад 4,4 млрд осіб і середній користувач заходить на місяць більш ніж на 6 таких платформ, а крім соціальних мереж є ще електронна пошта, так само як і інші сервіси (стримінги, e -commerce, підписка на медіа), оцінку числа мертвих облікових записів Facebook можна сміливо збільшувати в 10 разів і все одно число даних, що належать померлим людям, буде дуже приблизним.
Ще у 2013 році компанія McAfee провела дослідження, в якому спробувала оцінити вартість цифрових активів середньої людини. Згідно з її опитуванням, середній користувач оцінив свої цифрові активи в $35 тис. Йдеться про фотографії, особисті записи (у тому числі медичні та фінансові), аккаунти в розважальних сервісах та інших даних.
Потреба керуватися з усім цим цифровим слідом призвела до виникнення поняття цифрової спадщини і до появи спеціальних правил соціальних платформ і багатьох онлайн-сервісів, що застосовуються до аккаунтів мертвих людей. Ще за життя власники облікових записів можуть вибрати свого цифрового спадкоємця – користувача, який буде розпоряджатися його даними або вказати, що повинен зробити власник сервісу з цими даними.
Згодом стали з'являтися стартапи, що допомагають навести лад із цифровим спадком померлої людини і, одночасно, що дозволяють скласти заповіт, в якому описати не тільки дії зі своїм цифровим слідом. А деякі з них дозволяють спланувати та сплатити власний похорон. Сегмент ринку, в якому ці проекти працюють, і отримав назву DeathTech.
Інтерес до таких стартапів демонстрували і інвестори - з 2018 до 2020 року, за даними сервісу аналізу інвестицій Crunchbase, венчурні інвестори профінансували 26 DeathTech-стартапів. Пандемія дала поштовх переходу в цифру багатьох напрямів бізнесу або зростання та розвитку їх диджитал-версій. Саме так сталося з індустрією цифрової спадщини. За час пандемії промисловість DeathTech зросла на 194%.
Які послуги пропонують DeathTech-стартапи
Індустрія цифрової смерті або DeathTech пропонує різноманітний спектр послуг. Їх умовно можна поділити на кілька категорій.
1. Управління цифровими активами
Такі послуги пропонує створений у США стартап GoodTrust. Його розробники називають проектом цифрової юридичної платформи. З її допомогою можна створити розпорядження щодо цифрових активів, наприклад, облікових записів у соціальних мережах та вказати, що з ними потрібно буде зробити після смерті власника. Ці та інші відомості користувачі вказують під час реєстрації на платформі. Ще одна цікава можливість – створення відеоролика або електронного листа, які компанія повинна буде надіслати після смерті свого клієнта за вказаними адресами. Так само співробітникам проекту можна доручити скасувати підписку на платні сервіси. За бажання користувачі цього сервісу можуть вирішити, кому з живих спадкоємців будуть передані їх цифрові активи. Мінімальний тариф на використання GoodTrust — $8 на місяць, але проект має і безкоштовний тарифний план, і можливість разово оплатити $499. Кілька днів тому компанія подолала позначку 100 тис зареєстрованих користувачів.
Інший стартап FOREVER є онлайн-сховищем спогадів – фото та відео. Користувачам пропонується завантажити туди фото або відео та бути впевненими, що контент не буде видалено через деякий період неактивності облікового запису. Саме тому автори проекту називають його "перманентним" сховищем. На додаток до цього пропонуються інші послуги – створення відео, сувенірної продукції, запис вмісту на зовнішні носії (DVD, USB-диски). Ціни для цього сервісу стартують з $13 на місяць, але загальна сума залежить від вибраних послуг, наприклад, за мінімальну суму можна отримати лише "вічне" сховище фотографій розміром 10 гігабайт, а за $27 можна отримати персоналізований сувенірний календар.
Автори стартапу Keylu представляють сховище інформації, яка буде корисна родичам померлих людей - від заповіту до інформації про відкриті рахунки або особливі побажання. Ціна такої послуги – від 49 фунтів стерлінгів на рік. Цей пакет включає вибір довірених контактів з мультифакторною авторизацією, подарунки коханим, зберігання важливих документів і фотографій, відеороликів і посмертного віш-листа.
2. Створення заповіту та планування смерті
Такі послуги пропонує своїм клієнтам стартап Farewill — користувачі можуть створити онлайн-заповіт, в якому вказати, які похорони вони хочуть, чи потрібна кремація. Причому працює все максимально просто – достатньо передати сайту свої дані, відповісти на запитання анкети, після чого буде складено заповіт. Його можна роздрукувати, підписати та зберігати або передати своїм спадкоємцям. Додаткова опція – складання плану похорону та їх оплата та замовлення кремації. Це коштуватиме родичам у кілька разів дешевше, ніж якби вони зверталися до традиційних похоронних агенцій. Мінімальна вартість послуг проекту стартує із 895 фунтів стерлінгів. Загалом інвестиції у стартап перевищили 40 млн. фунтів стерлінгів. Більше того, компанія повідомила, що під час пандемії попит на її послуги зріс - на 300% частіше клієнти цікавилися послугами кремації та більш ніж у 12 разів частіше за цифрові заповіти. Для залучення уваги до своїх послуг Farewill запропонував безкоштовні послуги співробітникам британської Національної служби охорони здоров'я (NHS) у перші тижні пандемії та понад 15 тис працівників NHS скористалися цією можливістю.
Стартап Bare з Австралії також дозволяє спланувати свій похорон і сплатити все заздалегідь. Автори проекту пропонують на вибір різні ідеї щодо організації похорону, які б допомогли відобразити індивідуальність померлого. Вартість послуг залежить від регіону, де живуть замовники.
Ще один сервіс похоронного планування – Everdays, головна пропозиція якого – власне планування похорону за допомогою різних пакетів послуг та підказок, на що варто звернути увагу. Вартість послуг сервісу стартує з $3,5 тис, на сайті є безліч ідей того, як організувати "свято відходу з життя".
3. Зберігання пам'яті про померлого
Матеріалізація останків – новий віяння DeathTech-напрямку. Першим стартапом, що працює в цьому напрямку став проект Eternerva, творці якого пропонують перетворити попіл померлої близької людини на прикраси, у тому числі і діамантові. Вартість каблучки з таким діамантом стартує від $2999. Причому творці стартапу Eternerva створюють прикраси із праху не лише людей, а й домашніх тварин. Проект, який підтримує відомий інвестор Марк Кьюбан, вже залучив понад $10 млн влітку 2021 року.
Eternerva – не єдиний у своїй категорії, наприклад, стартап Parting Stone перетворить останки просто на гладкий камінь. Ідея стартапу And Vinyly - створити вінілову платівку із праху близької людини.
4. Альтернатива традиційному похованню чи кремації
Останнім часом все частіше люди звертаються до альтернативних методів позбавлення останків покійних. З'явилося багато стартапів, які пропонують альтернативу цьому процесу, крім кремації та поховань, які не найкращим чином впливають на навколишнє середовище.
Розробники таких DeathTech-рішень пропонують альтернативні способи поховання. Наприклад, стартап Recompose перетворює мертві тіла на ґрунт за допомогою спеціальної біохімічної процедури, що сприяє природному органічному розпаду тіла людини. Затребуваність проекту призвела до того, що загальний обсяг інвестицій у Recompose вже перевищив $6 млн. Щось схоже робить стартап Promessa - прискорює природне розкладання тіла, також досягаючи мінімуму вуглецевого сліду.
Автори стартапу Aquamation International пропонують "екологічно чисту смерть" - порятунок від останків за допомогою методу кремації вогню, при цьому виділяється у 10 разів менше вуглеводню, ніж при традиційній кремації. А творці проекту Coeio пропонують поховання за допомогою спеціального біорозкладного похоронного костюма, який перетворює останки на поживні речовини для ґрунту. Щось подібне робить BIOS Urn - розробник біорозкладних урн, за допомогою яких можна використовувати порох померлих використовується для вирощування дерев.
Майбутнє DeathTech
Поки що в Україні немає власних DeathTech-стартапів, що, ймовірно, пов'язане з відсутністю потенційної цільової аудиторії для таких проектів. Однак у світі популярність DeathTech тільки зростатиме і їх творці будуть знаходити нові, недосліджені поки що ніші. У тому числі можливо, наприклад, управління криптовалютными активами. А реалізація метасвіту – нової концепції Марка Цукерберга – виведе DeathTech на новий рівень. Ось тут зможуть проявити себе у всій красі стартапи, які створюють цифрові копії померлих людей. І тоді історії серіалу "Чорне дзеркало" втіляться у реальне життя.