"Немає різниці — берете ви один кубометр газу чи десять" — топ-менеджер "Київоблгазу" Павло Кишкар

  • Павел Кишкар

    технический директор Киевоблгаз

Чому представники облгазів схвально поставились до введення фіксованої плати за приєднання до газових мереж, і який захист передбачено для споживачів?
Мы продолжаем сражаться с оккупантом на информационном фронте, предоставляя исключительно проверенную информацию и аналитику.
Война лишила нас возможности зарабатывать, просим Вашей поддержки.
Поддержать delo.ua

З 1 квітня 2017 року мала змінитись плата за газ: Національна комісія, що здійснює держане регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) вирішила розділити плату за транспортування та розподіл газу і плату за газ як товар.

Згідно із заявами регулятора кінцева плата для споживачів не мала змінюватись. Але через особливості формули розрахунку (залежність плати не від об'ємів споживання, а від максимальної потужності лічильника) рахунки щонайменше 4 млн споживачів зростуть.

Delo.UA вже з'ясувало, що змінюється в оплаті за газ для українських споживачів, і як мінімізувати вплив абонплати на свій рахуно к.

Але що споживачі отримають натомість, і як щомісячна оплата послуг змінить роботу облгазів? На запитання Delo.UA відповів технічний директор ПАТ "Київоблгаз" Павло Кишкар. "Київоблгаз" і ще близько 20 операторів газових мереж входять у групу "Регіональна газова компанія" (РГК).

На час проведення інтерв"ю постанова НКРЕКП зазнала значної критики експертів, політиків і урядовців. Комісія відтермінувала рішення до тих пір, поки разом з урядом не врегулює основне питання — як саме впровадити абонплату за приєднану потужність без збільшення загального рахунку на газ для споживача.

На засіданні 10 квітня комісія має призупинити дію своєї постанови про абонплату за газ та внести до неї зміни, щоб захистити від підвищення споживачів.

Але розділення плати за газ та плати за транспортування та розподіл газу (абонплата за потужність приєднання) чітко зафіксовані в меморандумі України та Міжнародного валютного фонду (МВФ) як один з "маяків".

Тому з представником "Київоблгазу" Павлом Кишкарем Delo.UA обговорило, як буде нараховуватись плата за розподіл і транспортування газу для споживачів з лічильниками та без (близько 30 тис. абонентів "Київоблгазу" не мають лічильників, як і 4,4 млн українців по всій країні), а також — як підприємство планує розпоряджатись цими коштами.

Як зміняться надходження коштів від абонентів до "Київоблгазу" після введення абонплати на газ?

Враховуючи останні новини, всі очікування можуть бути змінені. Але поки що ми очікуємо, що ситуація вирівняється і гроші для газових компаній будуть надходити рівномірно (абонплата буде щомісячною, на відміну від нинішньої сезонної прив'язки до рівня споживання — ред.).

Раніше ми отримували від споживачів більшу частину коштів у зимовий період. А влітку в деяких компаніях не мали коштів навіть на виплату заробітної плати, тому переходили на 3-4-денний тиждень роботи (у нас ще ситуація була урівноважена).

Прогнозуючи вирівнювання надходжень, ми підготували та подали інвестиційну програму, яка складає 89 млн грн. З технічних питань (заміна, будівництво, капремонт мереж, ШРП, ГРП, засувок, ЕХЗ) очікується збільшення інвестицій на 20 млн грн, та загалом вони складуть близько 36 млн грн. Також збільшено фінансування по лічильникам та обліку газу. Плюс нам дали трохи грошей (врахували в тарифі — ред.) на операційні витрати (наприклад, ущільнюючі, змащувальні матеріали та таке інше), які ми несемо кожен день.

Зміни в абонплаті найбільше стосуються клієнтів, які споживають найменше газу, не мають лічильників або лічильники з найнижчою потужністю. На таких споживачів припадає найбільше витрат?

З технічної точки зору, якщо до вас підходить газопровід, то немає різниці — чи ви берете 1 куб чи 10 кубів газу, адже мережу треба експлуатувати згідно з однаковими нормативами, які прописані в правилах безпеки систем газопостачання. Вони не підв'язуються під об'єм, залежать від тиску в системі, забудована чи незабудована місцевість й ніколи не залежать від того, скільки газу протранспортовано по газопроводу.

Тому, об'єктивно, абоненти, які споживали менше газу, зараз відчують, що їх рахунки збільшаться. У тому числі і я — у мене вдома лише газова плита стоїть.

Люди почали серйозно економити, і середньостатистична сім'я з газовою плитою в місяць бере приблизно 10 кубічних метрів, вартість яких копійки (при ціні за 1 куб. м газу для населення, 10 куб. м. коштують 68 грн — ред.).

Але для того, щоб подати газ — задіяна вся система, для "Київоблгазу" це близько 40 тис. км мереж.

А як буде вираховуватись абонплата по будинковим лічильникам?

Будинкові лічильники почали встановлювати з 2015 року для абонентів, у яких встановлені лише газові плити. За цей час "Київоблгаз" поставив близько 650 таких приборів обліку. Розрахунок ведеться поки за десятками лічильників, бо потрібно процедурно пройти багато речей.

З точки зору держави, рішення про будинкові лічильники раціональне і правильне, а з точки зору споживача — кожен хоче мати індивідуальний облік. Це бажання зрозуміле, тому його можна реалізувати за власний кошт, що не заборонено. До речі, саме так влаштований облік тепла та води — і чомусь у таких випадках це ні в кого не викликає заперечень.

По будинковим лічильникам абонплата буде нараховуватись таким чином:

  • для споживачів з індивідуальними лічильниками — згідно з типорозмірами лічильника;
  • для споживачів без лічильника, для абонентів по нормі — як для газового лічильника G2.5.

Експерти говорять, що оскільки абонплата прив'язана до потужності, то щоб її знизити, потрібно замінити лічильники на менш потужні. Як це технічно робиться, і що означає це для вас як для підприємства?

Це питання врегулюване ще минулого року, коли в листопаді вийшли відповідні зміни до кодексу газорозподільчих мереж (ГРМ — ред.). Все починається із заяви споживача, його письмового звернення про зменшення типорозміру лічильника газу.

Якщо лічильник газу встановлювала газова компанія, то згідно з кодексом вона протягом 3 календарних місяців з дати звернення споживача за власний рахунок замінить на лічильник меншого типорозміру і забезпечить зміну даних приєднаної потужності об'єкта споживача.

В інших випадках компанія замінює лічильник (з урахуванням коригування даних приєднаної потужності об'єкта споживача) за рахунок споживача у такі строки: для побутового споживача — не довше трьох календарних місяців з оплати споживачем витрат на заміну; для непобутового споживача — у письмово узгоджений строк.

До речі, ми повідомимо споживача про прийняте рішення щодо зменшення типорозміру лічильника письмово протягом десяти робочих днів з дати звернення споживача.

Якщо лічильник не замінять у строк, то розрахунок споживача за послуги розподілу природного газу з дати прострочення здійснюється, виходячи з приєднаної потужності — так зване Wmax, тобто для типорозміру того лічильника, який треба встановити.

Ви аналізували, як зміниться робота підприємства, якщо люди масово будуть знижувати потужність своїх лічильників і приєднань? Що потрібно буде змінювати підприємству в мережах?

Споживання газу вже не перший рік зменшується. Минулого року ми прогнозували транспортування 1,8 млрд куб. м, а протранспортували 1,7 млрд куб. м. І я думаю, що люди продовжать заощаджувати, утеплюватись, бо ціна на газ змусила звертати на це увагу.

Що робити безпосередньо з мережами, коли оптимізувати їх фактично неможливо? Вони закладались ще з радянських часів, і дуже дорого коштуватиме заміна на менший типорозмір труби, тим більше це не вплине на витрати на експлуатацію.

Треба ставити більш сучасні регулятори, які дозволяють зменшити кількість обходів та технічного обслуговування (огляд, перевірка обладнання — ред.). У містах використовується кільцева схема газових мереж з 2-3 ГРП для стабільного газопостачання. Оптимізація може стосуватись і цих речей.

Можливе пониження тиску в самій системі (згідно з гідравлічним перерахунком): газопровід високого тиску 1 категорії (1,2 МПа) перевести в 2 категорію високого тиску або в газопровід середнього тиску. Це дасть змогу зменшити кількість обходів і, як наслідок, кількість технічного персоналу.

Не можна сказати, що ми цього не робили раніше, ми стараємося оптимізувати (процеси — ред.).

Якщо подивитися на кількість людей, які працюють у системі, вона в нас суттєво знизилась за цей період.

Ваше підприємство встановлює лічильники, які допомагають вирахувати, де реальні втрати газу, а де крадіжка газу? Як ви з такими абонентами працюєте?

Якщо взяти аналітику з минулого року, то приблизно в 15% з перевірених індивідуальних лічильників були втручання. З підприємствами таких випадків менше, бо вони під постійним наглядом наших фахівців, там є щоденна дистанційна передача даних, коректори та інше. Вони зовсім в іншій юридичній площині знаходяться. Хоча теж знаходимо (порушення — ред.).

А от у побутових споживачів, на жаль, постійно щось знаходимо. Це і втручання в лічильники, і самовільні під'єднання до системи газопостачання і таке інше. На жаль, після подорожчання газу такі випадки тільки зростають та з'являються нові "винахідники".

Серед побутових споживачів, яка категорія найпроблемніша: без лічильників чи з лічильниками?

Там, де немає лічильників, фактично залишились лише споживачі з газовими плитами. Це категорія з невеликим споживанням газу. Але і тут бувають різні моменти, наприклад, коли теплоцентраль "пішла" з ринку (система централізованого опалення знищена — ред.), і люди з газовими плитами використовували газ для обігріву приміщення, порушуючи таким чином правила та споживаючи значно більший об'єм, ніж за нормою.

Ми минулого року закрили таке питання в селищі Калита. Колись там була котельня, а зараз 4-5-поверхові будинки перейшли на автономне опалення, але в 61 квартирі, як з'ясувалось, опалення було відсутнє (ні газових, ні електричних котлів не було). Мешканці обігрівали приміщення духовими шафами. Ми встановили лічильники газу, внаслідок чого отримали звернення від споживачів на встановлення автономного опалення.

"Київоблгаз" використовує мережі, які належать державі або були побудовані приватним коштом. Чи є якійсь розподіл — де чиї мережі?

Ці всі речі прописані в договорах і актах меж обслуговування.

З технічної точки зору, все документально підтверджено. Якщо це майно держави, то це договір користування з Міненерговугілля.

Є комунальне майно, яке належить громадам місцевим, сільським. І є приватні, побудовані за рахунок населення, кооперативів. Такі мережі або на договорі користування, або договорі експлуатації, або господарського відання.

Всі мережі розмежовані, і ви бачите, де чия частина?

Так ця вся інформація існує, кожне підприємство веде архівну документацію з початку будівництва газових мереж. За необхідності, наприклад при видачі технічних умов, ми користуємося архівом для з'ясування права власності на ті чи інші мережі.

Коли підприємство планує досягнути 100% обліку своїх абонентів?

Згідно із законом газові лічильники у всіх категорій споживачів необхідно встановити до 1 січня 2018 року. Плани ми собі малюємо потужні, але чи встигнемо — не знаю. На сьогодні у нас інвестиційна програма не підписана, а час спливає.

Нам треба поставити близько 30 тисяч лічильників. У нашому масштабі — це небагато, але з точки зору роботи — це достатньо серйозний об'єм роботи.