Наглядову раду "Укрзалізниці" очолив виходець з Deutsche Bahn, його заступником став Лещенко

Новый набсовет УЗ с руководством Мининфраструктуры. Фото: пресс-служба ведомства
Нова наглядова рада УЗ з керівництвом Мінінфраструктури. Фото: пресслужба відомства

Наглядова рада "Укрзалізниці" на першому засіданні у новому складі 2 лютого обрала своїм головою Гепарда Хафера, а заступником голови - Сергія Лещенка.

Ми продовжуємо воювати з окупантом на інформаційному фронті, надаючи виключно перевірену інформацію та аналітику.
Війна позбавила нас можливості заробляти, просимо Вашої підтримки.
Підтримати delo.ua

Про це йдеться у повідомленні Міністерства інфраструктури. На засіданні був присутній і міністр Олександр Кубраков, який зазначив, що початок роботи нової наглядової ради УЗ є важливим етапом реформи корпоративного управління.

"З самого початку наша команда заявляла про необхідність дотримання принципів OECD, налагодження ефективної роботи правління та наглядової ради... Упевнений, що експертиза кожного члена наглядової ради – у залізничній галузі, сфері перевезень, фінансах, реформах допоможе нам налагодити конструктивну роботу та швидше досягти поставлених цілей", - прокоментував він.

За словами голови відомства, пріоритетом для президента, уряду та самого міністерства на сьогодні є трансформація пасажирських перевезень, масштабне оновлення інфраструктури в рамках "Великого будівництва" та забезпечення ефективних вантажних перевезень. Наступного разу, як повідомляє міністерство, наглядова рада залізниці збереться наприкінці лютого.

Нагадаємо, що новий склад наглядової ради УЗ Кабінет міністрів затвердив 29 грудня. Зокрема, незалежними членами було призначено колишнього керівника (2013-2019) Deutsche Bahn Engineering & Consulting Гепарда Хафера; голову наглядової ради Lincoln International та колишнього фіндиректора Deutsche Bahn Александра Долла; колишнього главу "Польських державних залізниць" (2012-2015) Якуба Карновського (він також входить до наглядової ради "Укрпошти") та директора економічних програм "Українського інституту майбутнього" Анатолія Амеліна.

У свою чергу представниками держави в наглядову раду УЗ були затверджені, крім Лещенка, Давид Ломджарія та Сергій Москаленко.

До цього наглядова рада не працювала з кінця вересня 2021 року після звільнення чотирьох своїх членів, включаючи Лещенка, через закінчення терміну дії їхніх контрактів. Зазначимо при цьому, що Лещенко у своїй оновленій декларації про доходи вказав, що заробив у 2021 році на посаді члена наглядової ради УЗ 3,56 млн грн, а всього вказав близько 6 млн грн доходу.

Зазначимо, що колишні представники німецької залізниці потрапили до наглядової ради УЗ не випадково. Нагадаємо, що ще на початку 2020 року тодішній український прем'єр-міністр Олексій Гончарук заявив про намір України передати УЗ в управління Deutsche Bahn на 10 років. У самій УЗ спочатку заявили, що не були в курсі цієї ідеї.

Тим не менш, 5 лютого 2020 року УЗ, Deutsche Bahn та її підрозділ DB Engineering & Consulting підписали меморандум про взаєморозуміння і стратегічне партнерство, в якому йдеться про надання німецькою стороною "управлінської та/або технічної підтримки".

Однак після зміни уряду наприкінці квітня 2020 року міністр інфраструктури Владислав Криклій заявив, що "Укрзалізниця" призупинила співпрацю з німецьким залізничним оператором. Наприкінці вересня 2020 року тодішній голова правління українського залізничного монополіста Володимир Жмак заявив, що в УЗ не бачать можливості та сенсу залучати до співпраці будь-яких іноземних фахівців, у тому числі DB.

Проте за нового керівництва УЗ та Мінінфраструктури у 2021 році ситуація знову змінилася. Наприкінці серпня 2021 року УЗ та DB Engineering & Consulting уклали договір про консалтинг у сфері пасажирських перевезень.

В УЗ заявили, що консалтинг є першим етапом співпраці, який буде втілений до кінця 2021 року і після завершення якого буде залучено команду менеджерів Deutsche Bahn для безпосереднього операційного управління пасажирськими перевезеннями.