Эксклюзив

Smart City: як отримати максимум переваг від міського життя

  12 апреля 2015, 16:00
Увеличить размер шрифта Увеличить размер шрифта

Зараз багато говорять про переваги "розумного міста", та мало хто знає, що ховається за цим терміном

Smart City: як отримати максимум переваг від міського життя | IT и Телеком | Дело Увеличить картинку

Співзасновник Greencubator Роман Зінченко пояснив бізнес-порталу Delo.UA, в чому полягає концепція "розумного міста" і чому про це будуть багато говорити на iForum-2015, найбільшій конференції інтернет-діячів у Східній Європі.

Як відомо, SmartCity, або розумне місто — це доволі широка концепція, яка до того ж постійно змінюється. Як сьогодні можна визначити концепцію "розумного міста"?

Сама концепція "розумних міст" доволі молода, тому в профільному середовищі досі використовується більше десятка визначень. З точки зору мешканців міста, основна вигода Smart City — в привабливих умовах життя, ефективному транспорті, чистому довкіллі, просунутій економіці, безпечному середовищі. Все це — за рахунок інтеграції раніше ізольованих міських систем, якісного урядування та "міських алгоритмів", а також інформаційних технологій та комунікацій.

"Розумні міста" покладаються на нову модель управління енергетикою. Одна з ключових складових тут — Smart Grid (про що говоритиме один зі спікерів потоку iCity на iForum Дмитро Вільчинський). Ставка робиться на максимальне проникнення електронних сервісів та скорочення зусиль для взаємодії з містом (про це розповість Яніка Меріло, радник міністра економічного розвитку та торгівлі). При запроваджені технологій Smart City активно використовують мобільні сервіси для надання послуг та планування розвитку. Словом, "розумне місто" "вміє" прокладати в потрібному місці доріжки, запобігати злочинності в "проблемних" місцях, спрямовувати транспорт так, щоб зменшувати затори та викиди. Допомагає розвивати новий бізнес, ефективно і прозоро використовувати міський бюджет, спираючись на аналітику і по-справжньому великі дані (Big Data).

Свого часу Cisco широко розрекламувала такі переваги "розумного міста", як вирішення проблеми паркування та регулювання дорожнього трафіку. Які ще завдання можна вирішити за допомогою Smart City? В чому ще його переваги?

Транспортна тематика — тільки шматочок моделі "розумного міста". Основна ідеологія Smart City — в підвищенні ефективності існуючих, часом доволі архаїчних систем, з додаванням до них "розумних" інструментів збору даних та управління. Наприклад, в такій глибокій темі як водопостачання додавання "розумних" компонентів до системи диспетчеризації та управління насосними групами дозволяє скоротити витрати води в системі та знайти раніше невиявлені проблемні ділянки.

Проектуючи нове будівництво, особливо торгівельно-розважальні центри, "розумні міста" спираються на дані про "електронний слід" абонентів мобільного зв"язку. Так само мобільні технології та аналіз активності мешканців в соціальних мережах можна використати для оптимізації маршрутів міського транспорту. Замість папірців на вході в метро чи в під'їзді все більше транспортних компаній та операторів нерухомості використовують соціальні медіа як канали пріоритетної комунікації зі споживачем. Та й заявку службам благоустрою Нью-Йорку вже давно можна відправити через Твіттер.

Підходи по технології Smart City активно використовуються в енергетиці, особливо в країнах з високим рівнем розвитку зеленої енергетики і в містах, що пережили серйозні катаклізми типу урагану Сенді. Оскільки зараз завдання енергосистеми максимально зберігати енергопостачання навіть при повенях чи інших ударах стихії, тому поруч зі smart grid розвивається і micro-grid напрямок.

Ну, а транспорт скоро нас порадує новаціями: чекаємо самокерованих автомобілів та розвитку нових транспортних сервісів. З ними прийде і нова, ще розумніша ідеологія управління транспортом.

Чому саме в цьому році доповіді про Smart City в доволі великій кількості потрапили до програми iForum? Адже це не зовсім тематика інтернет-діячів. Як гадаєте, наскільки ця тематика знайде свій відгук у аудиторії iForum?

Ключова причина, чому тема знайде відгук, полягає у тому, що SmartCity — це програмний код. І часто ці обсяги коду куди більші за кількість рядків у Windows чи OS X. Крім того, це дані, cloud, аналітика, алгоритми, інтерфейси та міські API. Пам"ятаєте анекдот: "Коли до влади прийдуть програмісти, цілі міністерства будуть замінені на набори скриптів"? Так от, відповідний тематичний потік на iForum — для тих, хто пише скрипти для міст.

Кожне сучасне місто зараз — інтернет-діяч великого масштабу. Наприклад, Барселона сповідує ідеологію "City as a service" і розвиває кластер мобільної розробки. Лондон, Мюнхен та інші міста створюють інтернет-інтерфейси для всіх міських сервісів. Так чому в нас не так?

Також важливе завдання потоку — допомогти представникам українських міст запровадити роботу з даними, електронними інтерфейсами і відкритими місткими даними як стандарт міського управління в Україні. І створити майданчик для зустрічі з потенційними розробниками.

Чи не зарано про це сьогодні говорити в Україні? Адже в нас існує безліч комунальних проблем, і того ж досі немає повноцінного 3G.

Навпаки — чи не пізно? Чому в районному диспетчерському пункті польської муніципальної енергокомпанії дівчина-диспетчер керує кількома сотнями засувок і тисячами датчиків? А в нас досі сантехнік з гайковим ключем без варіантів лізе в каналізаційний люк? Якби технології "розумної" енергетики були в Алчевську, можливо, там не було б катастрофи 2006 року, коли в 20-градусний мороз замерзла вся система теплозабезпечення.

Ми не можемо стимулювати інновації, пояснюючи це іншими проблемами. Ми ж давно не користуємося рахівницями та дисковими телефонами, але чомусь досі спираємося на ідеї управління комунальним сектором зразка 70-х років минулого століття.

До речі, мобільні оператори також зацікавлені в розвитку smart city, оскільки трафік від всіх "розумних" сенсорів та систем зростає експоненційно, і з ним росте попит на M2M-комунікації.

Чи є вже перші впровадження технологій, що можна віднести до SmartCity, в Києві? Як прискорити цей процес?

Дуже сподіваюся, що про це скоро зможуть розповісти представники столичної влади.
Про що ви плануєте розказати аудиторії у своєму виступі? На чому хочете зробити наголос?
Концентруватимуся на тому, як залучення громади та якісна аналітика дозволяє відмовитися від багатомільйонних інвестицій в інфраструктуру та ефективно використати наявні ресурси, роблячи місто зручнішим для життя.

Українська енергетика зараз перебуває у занедбаному стані. Що треба зробити, щоб її змінити на краще, підвищити ефективність? Як тут може допомогти "Інтернет речей"?

Енергетика — рідний і болючий для мене сектор. Я думаю, перед "Інтернетом речей" багато що може зробити "Інтернет людей". Саме завдяки спільним діям, змінам поведінки споживача енергетику можна врятувати від колапсу, на грані якого вона балансує. І тут дуже велику роль грають соціальні технології, робота зі споживачами, гейміфікація. Просто правильно працюючи з психологією споживачів, американська Opower змогла вийти на капіталізацію більше $660 мільйонів і зекономила 2 теравати електроенергії за рік. Зараз в Україні народжується нова індустрія — індустрія економії, і саме час запускати енергетичні стартапи для цієї сфери.

Ви підтримуєте рух з популяризації електромобілів. В той же час інфраструктура не готова для підзарядки великої кількості автомобілів. Навіть якщо мова йде про приватну садибу, далеко не кожен двір здатний надати струм потужністю 10–12 КВт для підзарядки електромобіля. Як гадаєте, які перспективи електромобілів в Україні? Коли вони витіснять бензинові машини? Що для цього треба зробити?

Ближчим за електромобіль для мене є тільки велосипед та хороший громадський транспорт. А щодо потужності — давайте поглянемо в інший бік. Вся українська енергетика плаче через проблему "нічних провалів". І саме ніч є оптимальним часом для заряду електромобілів, бо є нічний тариф. Тому електромобілі могли б закрити частину цього провалу і паралельно допомогти з довкіллям. А всім противникам електромобілів я раджу послухати нашого доповідача Олександра Просто про стан забруднення територій біля ключових трас Києва — і всі питання знімуться.

Але перед тим, як витіснити бензинові авто, важливо, щоб електромобілі просто масово з"явилися. А якщо з ними прийдуть електробайки і електроавтобуси — то для міста від цього буде тільки користь!

Як гадаєте, що винесе слухач після відвідування iForum в цьому році?

Можу сказати про наш потік: відвідувач зрозуміє, що програмувати міські алгоритми треба з любов"ю (до мешканців), а тестувати — з пристрастю. І тоді нашими містами захоплюватимуться так само, як захоплюються Ванкувером та Барселоною.

Автор: Роман Зинченко Роман
Зинченко
сооснователь Greencubator

По материалам: "Дело"
Раздел: >
Теги: технологии, конференция, интернет, энергетика

Главные новости от delo.ua
Поздравляем! Вы подписались на рассылку от delo.ua
Smart City: як отримати максимум переваг від міського життя | IT и Телеком | Дело
Читайте также
Комментарии Facebook
Комментарии
Вход

Если у Вас до сих пор нет аккаунта на Дело - зарегистрируйтесь

Мнения
Курсы валют
покупка продажа НБУ
USD USD 25.65 26.05 25.44
EUR EUR 28.8 29.5 28.72
RUB RUB 0.39 0.41 0.39
Цены на топливо
ДТ СПБТ
Донецкая область 20.41 10.83
Киевская область 19.66 10.82
Львовская область 19.65 10.85
Популярные теги
3G
web-T::CMS. Проверенные решения Хостинг-партнер
Хостинг сайтов - MiroHost
© 2005-2016 Ekonomika Communication Hub.
Все права защищены
Тел.: 044 585 58 91/92
Узнай, как перепечатывать новости, и смело используй материалы из новостной ленты портала Delo.ua

— Материалы, которые отмечены этим знаком, публикуются на правах рекламы. За содержание рекламы ответственность несут рекламодатели.