Как "Укрзализныце" нужно изменить систему закупки дизтоплива — три мнения нефтетрейдеров

Крупные нефтетрейдеры считают, что ситуация с закупками дизельного топлива "Укрзализныцей" за последнее время улучшилась. Однако уже в ближайшее время нужно изменить формулу ценообразования. Delo.UA пообщалось с топ-менеджерами "Концерна Галнафтогаз" (ОККО), СОКАР (Украина) и WOG о том, как они работают с железной дорогой
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Сегодня в офисе филиала ПАО "Укрзализныця" (УЗ) Центр обеспечения производства (ЦОП) сотрудники Генеральной прокуратуры Украины проводят следственные действия. "Укрзализныця" готова к сотрудничеству с правоохранительными органами и будет способствовать ходу следствия", — цитирует комментарий пресс-службы УЗ сайт OilNews.

Причину, по которой силовики пришли с обыском, в компании не назвали. Однако OilNews связывает этот процесс с закупками дизельного топлива. "С самого утра гости. Обыски касательно топлива", — говорит собеседник сайта.

Тема поставок дизеля УЗ уже более года не сходит со страниц специализированных и общественных СМИ. Если в начале 2016 года речь шла о его дефиците и угрозе остановки поездов, то ближе к концу года главной темой стали правила проведения тендеров и цена, по которой заключались контракты.

Еще одной тенденцией стало усиление конкуренции. Если два-три года назад доступ к УЗ имели один-два избранных трейдера, то сейчас их количество существенно увеличилось. В одном из тендеров даже принимала участие польская компания. А сама "Укрзализныця" рассматривает возможность прямых закупок у национального производителя — "Укргазвыдобування".

Delo.UA решило узнать мнение крупнейших нефтетрейдеров, которые находятся в самой гуще событий.

Сергій Стоянський, директор з постачання та логістики "Концерну Галнафтогаз"

Робота "Галнафтогазу" з УЗ. Які б ви відмітили зміни за останні 6 міс.?

Ключовим моментом був перехід від паперових до електронних закупівель, що в рази спростило претендентам участь у тендерах. Тепер можна спостерігати за перебігом процедури торгів в онлайн-режимі, є можливість ознайомитися з документами інших учасників тендеру, що у свою чергу забезпечує максимальну прозорість та відкритість закупівель. Позитивом є й те, що "Укрзалізниця" скоротила перелік документів, які вимагаються від учасників торгів.

Водночас, аналізуючи закупівлі ДП "Укрзалізницею" за останні 6 місяців, ми спостерігали тенденцію, що переможцями ставали пропозиції з наднизькими цінами (у порівнянні з ринковими цінами на день проведення аукціонів). На перший погляд, це мало б дати "Укрзалізниці" суттєву економію бюджетних коштів. Але були неодноразові випадки, коли одразу після укладення контракту переможець торгів підвищує ціну, інколи у декілька разів, щоб досягти ринкового рівня цін чи навіть вище. Така поведінка недобросовісних учасників негативно впливає на ефективність тендерів і на чесність конкуренції. Саме такі механізми не дозволили нашій компанії стати переможцями в деяких проведених "Укрзалізницею" тендерах. Натомість державна компанія у кінцевому підсумку змушена закуповувати ДП за значно вищою ціною, ніж та, яку пропонували інші учасники під час тендеру.

Як оцінюєте рішення УЗ виставляти на торги більшу кількість лотів, але меншими партіями?

Для нашої компанії це не має суттєвого значення, оскільки ми однаково успішно здатні забезпечувати "Укрзалізницю" і великими, й дрібнішими обсягами пального. І всі свої зобов"язання перед УЗ ми виконуємо й надалі готові виконувати безперебійно, незалежно від обсягів поставки. Єдиним мінусом збільшення кількості лотів, як для нас, так і для будь-якого претендента, є збільшення витрат на оплату комісій у системі ProZorro і підготовка більшої кількості тендерної документації.

Покращує чи погіршує таке рішення конкуренцію та постачання УЗ дизпальним?

Для самої "Укрзалізниці" таке рішення частково знімає проблему з блокуванням закупівель в АМКУ і знижує загрозу опинитися зовсім без пального. Адже якщо блокується один великий тендер, який мав би забезпечити УЗ пальним на 1-3 місяці, то це критична ситуація. А якщо блокується невеликий обсяг, то завжди є можливість укласти контракти за підсумками інших оголошених тендерів чи оголосити нові.

Але важливе значення має періодичність таких тендерів, часові рамки їх проведення. Візьмемо до прикладу нинішню ситуацію. В один короткий проміжок часу — із середини грудня до початку лютого — на торгах "Укрзалізниці" буде розіграно великий обсяг ДП, що сумарно покриває більш як половину потреб УЗ у пальному на весь 2017 рік.

При цьому можлива ситуація, коли виникає значний часовий лаг між проведенням конкурсу і фактичним відвантаженням, що дозволяє компанії, яка виграла конкурс, при зміні ринкових умов апелювати до замовника про зміну ціни у бік збільшення. Тут ймовірне виникнення поля для маніпуляцій і корупційних ризиків, позаяк таке збільшення може не відповідати динаміці росту ринку за відповідний період.

Щоб уникнути подібних ситуацій, наша компанія уже давно пропонує запровадити на торгах "Укрзалізниці" формульне ціноутворення з прив"язкою до котувань агентства Platt"s і коливань валютного ринку. Керівництво "Укрзалізниці" ще минулого року обіцяло розробити та впровадити таку формулу, проте навіть зараз, у лютому, аукціони проводитимуться все ще за старими правилами.

* фото OilNews

Андрей Бычков, директор оптового направления SOCAR (Украина)

Вы являетесь участником тендеров ПАО "Укрзализныця" (УЗ) по закупке дизельного топлива (ДТ). Как вы считаете, насколько обоснованы заявления, что железная дорога покупает его дороже рынка?

Покупают ли они дешевле или дороже? В декабре было поставлено топливо по 19,7 тыс. гривень за 1 тонну. Рынок был по 23 тыс. грн. / тонна. На 36 тыс тонн они сэкономили примерно 119 млн грн. За счет системы ProZorro. За счет того, что поставщик хоть и поднял цену (после заключения контракта — Delo.UA), но в этот раз поднятие было объективным.

Вы намерены дальше с "Укрзализныцей" работать?

Да, конечно. Мы не пропускаем ни одного тендера и всегда даем очень хорошую, но бизнес-обоснованную цену. Оставляем минимальную маржу, достаточную при таких объемах поставок.

УЗ вовремя оплачивает?

В последнее время оплата со стороны УЗ проходит быстро — пять дней. Это позволяет нам контролировать риски, связанные с курсовой разницей и изменением цен на бирже. То есть, имеются инструменты хеджирования.

Как вы оцениваете тот факт, что отельные трейдеры после заключения контракта повышают цены?

Механизм поднятия цены после заключения контракта должен быть. Наша позиция — формула или коэффициент, учитывающий текущую рыночную стоимость топлива, где за базу берется цена закупки. Например, если я захожу в торги маржинальностью 5% на 1 тонне, а к моменту поставки рынок пошел вверх, этот механизм позволит изменить стоимость закупки, но не прибыль трейдера в поставке. Это ключевое. Это действенный механизм был разработан украинскими трейдерами совместно с УЗ. И я надеюсь, что он будет применяться не только в "Укрзализныце".

А то, что УЗ разбила свои закупки на много маленьких тендеров, облегчило работу трейдеров?

Это спорный вопрос. С одной стороны, маленький тендер дает возможность осуществлять динамичные, быстрые поставки. Нивелирует риски роста курса доллара и цены нефти. Но с другой, дает возможность входа мелких компаний, которые, злоупотребляя законодательством, пытаются оспаривать результаты в Антимонопольном комитете и затягивать процессы.

По большому счету, мелкий игрок не имеет возможности снабжать такого крупного клиента. Соответственно присутствие в тендере неизвестной компании — повод задуматься, с какой целью она зашла в тендер…

И какими должны быть лоты?

Я думаю, 30-40 тыс. тонн. Барьер входа на этот рынок должен быть выше, чем сейчас. Но здесь решение должно быть за Антимонопольным комитетом.

Сергій Корецький, генеральний директор WOG

Як ви оц іню єте подрібнення партій дизельного пального, яке закупає УЗ на тендерах?

Якщо питання — вигідно чи не вигідно це трейдерам — то трейдерам це не дуже вигідно. Якщо ми говоримо про інтереси держави, то для держави це правильно. Тому що більша кількість лотів — більша конкуренція. Об"єктивно більша! І відповідно з абсолютною впевненістю можна казати, що залізниця отримає найкращу ціну. Тому що конкуренція посилюється.

Чи може стати призвести до появи на тендерах випадкових гравців?

В любому випадку дрібні гравці на такі великі тендері (не принципово: на залізницю, Держрезерв або міністерство оборони) давно вже не ходять! Тому що посилити такий об"єм кредитування, закупок, мінімальної ціни — це занадто великий ризик для них. Це раз.

Друге. З приводу великих гравців. Я думаю, що ті, хто йдуть, у них не стоїть питання: день чи два менше чи більше по розрахунку за поставлений товар.

Ну а якщо ще відвертіше, то треба віддати належне, що напевно останні 1,5-2 роки в "Укрзалізниці" з фінансовою дисципліною все відмінно. Тому з приводу заборгованостей, які були в 2012, 2013 році, — таких речей давно-давно вже не має.

Тобто всі ці новини щодо низьких запасів штучно роздмухуються?

Ні, це абсолютно не зв"язані між собою речі. Наявність чи відсутність палива на складах — це виключно бюрократичні процедури, які дають можливість в той чи інший момент часу проводити тендер. Потім акцептувати переможця, хто б ним не був. Потім підписати контракт. І потім починається постачання. Якщо будь-який з тендерів оскаржують конкуренти, ті хто не задоволені переможцем, відповідно це відкладає підписання угоди. Відкладання підписантом моменту угоди звичайно може відобразиться на наявності запасів "Укрзалізниці".

Це був перехідний період, коли змінювалось керівництво "Укрзалізниці" і т.д. Напевно в цей момент відбувались якісь незістиковки в процедурах проведення тендерів. Були вони спричинені, напевно, і людським фактором, і бюрократичними процедурами. Але вони точно буди спричинені ще й конкурентною боротьбою: один одного опротестовували, блокували. Відповідно так був такий момент, коли не вистачало палива.

На мою думку, зараз ситуація стабілізувалася (интервью записано 19 января 2017 года — Delo.UA). Тендери стали системними. Вона іде крок за кроком, і питання дефіциту буде знівельовано.

В найближчі тижні чи місяці?

Я особисто в останній період часу не чув про дефіцит на "Укрзалізниці".