Етапи реформування податкової системи України

Строката палітра засад та правил адміністрування податків, перманентні зміни в керівництві та архітектурі органів влади, ускладнюють оцінку та прогнозування ризиків розвитку підприємництва, вважає Віталій Крупельницький, адвокат "Глобал Адвокат"

21 травня 2014 року затверджено положення про Державну фіскальну службу України, яка приходить на зміну Міністерства доходів і зборів України. В результаті таких нововведень, центральний орган виконавчої влади з реалізації податкової політики позбувається повноважень у її формування, які передано на користь Міністерства фінансів України. Розумним є розмежування функцій органів влади для реалізації системи стримувань і противаг, проте відповідальність у спеціалістах. Згідно абз. 3 ч. 2 Постанови КМ України № 236 від 21.05.2014 р. "за посадовими особами органів державної фіскальної служби та особами рядового і начальницького складу податкової міліції, які переходять на службу до Державної фіскальної служби та її територіальних органів, членами їх сімей зберігаються умови оплати праці та матеріального забезпечення […]". Сподіваємось, що комісія з реорганізації Міндоходів в Державну фіскальну службу, на чолі із Ігорем Білоусом, забезпечить вияв достойних фахівців, які дотримуються і виконують установлені правила поведінки державних службовців.

Наступним кроком передбачається створення Служби фінансових розслідувань на базі органів податкової міліції, Держфінінспекції, МВС та СБУ. Необхідний законопроект "Про основи запобігання та боротьби з економічними правопорушеннями" за № 4449а від 08.08.2014 надано на ознайомлення до Верховної Ради України.

Серед основних завдань майбутнього органу передбачають:

- проведення оперативно-розшукової діяльності, а також досудового розслідування;

- здійснення розшуку осіб, які переховуються від слідства та суду за кримінальні правопорушення;

- вживання заходів щодо ліквідації схем легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом;

- ухвалення нормативно-правових актів у сфері запобігання та боротьби з економічними правопорушеннями.

На Державну фіскальну службу буде покладено обов"язки по запобіганню вчиненню економічних правопорушень, організації і ведення боротьби з економічними правопорушеннями для забезпечення економічної безпеки України і захисту її фінансового потенціалу, законних фінансово-економічних інтересів держави, територіальних громад, суб"єктів господарювання усіх форм власності та прав громадян.

Але визначальний крок розвитку податкової галузі полягає у зменшенні податкового навантаження. Наразі не оприлюднено законопроектної моделі реформи, але із заяв прем"єр-міністра України та концепції реформування податкової системи випливає, що планується зменшити кількість податків, реформувати ЄСВ, гармонізувати податковий і бухгалтерський обліки, децентралізувати податкові надходження. Серед головного зауважимо, що в результаті реформи передбачається скасування:

- збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності;

- збору у формі цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності;

- рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України;

- збору за місця для паркування транспортних засобів;

- туристичного збору;

- збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Далі деякі податки підлягатимуть об"єднанню:

- акцизний податок включатиме: збір за першу реєстрацію транспортного засобу, екологічний податок (встановлений для палива), збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію та власне акцизний податок;

- екологічний податок включатиме: збір на використання лісових ресурсів, власне екологічний податок (встановлений на діяльність, відмінну від палива);

- рентна плата включатиме плату за користування надрами, збір за користування радіочастотним ресурсом України, збір за спеціальне використання води;

- податок на нерухоме майно включатиме плату за землю та власне податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

- єдиний податок включатиме фіксований сільськогосподарський податок та власне єдиний податок.

Для ЄСВ розглядаються дві моделі:

Перша модель: ставка у розмірі 37% від мінімальної заробітної плати, а на суму перевищення ставка у розмірі 19%. Крім того, утримання з заробітної плати в розмірі 3,6%.

Друга модель: ставка у розмірі 41% від мінімальної заробітної плати, а на суму перевищення ставка у розмірі 15%. Крім того, утримання з заробітної плати в розмірі 3,6%.

В свою чергу, для ПДФО запропоновано на розгляд шість моделей, які визначають диференційний підхід:

Перша модель передбачає ставку податку в розмірі 15% до надходжень до 10 МЗП; до надходжень від 10 до 17 МЗП — 20% до частини перевищення; до надходжень від 17 МЗП — 25% до частини перевищення.

Друга модель передбачає ставку податку в розмірі 15% до надходжень до 10 МЗП; до надходжень від 10 до 40 МЗП — 20% до частини перевищення; до надходжень від 40 МЗП — 25% до частини перевищення.

Третя модель передбачає ставку податку в розмірі 10% до надходжень до 1 МЗП; до надходжень від 1 до 10 МЗП — 15%; до надходжень від 10 до 40 МЗП — 20% до частини перевищення, до надходжень від 40 — 25% до частини перевищення.

Четверта модель передбачає ставку податку в розмірі 15% до надходжень до 5 МЗП; до надходжень від 5 до 17 МЗП — 20% до частини перевищення; до надходжень від 17 МЗП — 25% до частини перевищення.

П"ята модель передбачає ставку податку в розмірі 15% до надходжень до 3 МЗП; до надходжень від 3 до 17 МЗП — 20% до частини перевищення; до надходжень від 17 МЗП — 25% до частини перевищення.

Шоста модель: передбачає ставку податку в розмірі 15% до надходжень до 1 МЗП; до надходжень від 1 до 17 МЗП — 20% до частини перевищення; до надходжень від 17 МЗП — 25% до частини перевищення.