Як ветеран АТО почав шити чоловічу білизну

Як ветеран АТО почав шити чоловічу білизну
Ветеран АТО Тарас Кутянський розповів Delo.UA, чому проміняв значок поліцейського на швейну машинку, і що з цього вийшло

Після повернення з АТО львів'янин Тарас Кутянський зрозумів, що більше не бажає служити в поліції, а волів би почати свою справу. Одразу почав шукати ідею для бізнесу. За порадою брата ветеран розпочав пошиття чоловічої білизни під брендом Cavalier. Delo.UA розповідає, як Тарас створював бізнес, де шукав перші інвестиції та на що їх витрачав  

З патрульних у шевці

Тарас Кутянський за освітою юрист. Він закінчив університет внутрішніх справ, а до АТО навіть встиг півтора року пропрацювати патрульним. "Я працював у нашому західноукраїнському Донбасі — в місті Червоноград, потім перевівся у аеропорт "Львів", а вже звідти пішов добровольцем в АТО", — розповідає ветеран.

Служив він у добровольчому батальйоні "Миротворець", який стояв у Сєверодонецьку. Оскільки це був 2016 рік, інтенсивних бойових дій у цьому районі вже не відбувалося, і вже за півроку Тарас демобілізувався.

Ще під час служби Тарас познайомився в Олександром Матяшем, який уже тоді запустив бізнес з пошиття чоловічої білизни Regata Club. Після повернення до Львова постало питання, що робити далі: ветеранові пропонували повернутись до патрулювання, втім, він відмовив. Тарас визнає, що військова служба його змінила: по поверненні він зрозумів, що більше не хоче працювати на когось, хоч до того й не замислювався над власною справою. І каже, що, мабуть, спілкування з Олександром та близькість поглядів зіграли вирішальну роль, підштовхнувши його на підприємницький шлях. Тарас почав думати над створенням власного бізнесу, й спочатку ідей було кілька.

"Спершу думав возити до Львова продукти з Іспанії. Вони в нас дуже популярні, тому я був впевнений, що бізнес був би цілком успішним. Ще були думки займатись пивоварінням, однак це потребує великих інвестицій", — розповідає ветеран.

 

Вирішальним аргументом на користь пошиття білизни стало те, що у Тарасового брата Романа було власне швейне виробництво спортивного екіпірування K-Sector. Для Романа таке підприємство — не перший крок у бізнесі, він має 12-річний досвід менеджерської роботи. Тож брати вирішили об'єднати зусилля.

Разом вони кілька місяців вивчали ринок, шукали власну нішу. В результаті вирішили зупинитись на чоловічій білизні, оскільки цей товар наближений до предметів першої необхідності і завжди користуватиметься попитом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Стоматологія all inclusive: Як ветеран АТО відкрив власний стоматологічний кабінет

Як все починалось

Однак найскладнішим завданням для ветерана був не пошук ідеї для власної справи, а розробка бренда. Брати хотіли, щоб бренд був упізнаваним. Перебрали десяток різних назв, шукали асоціативні ряди, розглядали й наймення звірів. Зупинились в результаті на назві Cavalier через те, що так називають неодруженого хлопця, та й звучало це аристократично.

Насьогодні ветеран в процесі реєстрації власної торгової марки Cavalier. "Ми вирішили, що займемось реєстрацією пізніше, оскільки не знали, як підуть продажі. Зараз я розумію, що це потрібно, тому збираю документи для реєстрації", — розповідає ветеран.

Бренд Cavalier Тарас розробив разом з братом. "Майже 90% для відкриття бізнесу ми зробили з братом. Це неймінг, розробка торгової марки, виробництво. Дизайнера залучали для виготовлення коробки для трусів, а також компанію для розробки сайту", — відзначає львів'янин.

Оскільки пошив білизни вирішили запустити на базі вже існуючого виробництва, це значно зекономило час та кошти. І як зізнається сам ветеран, від ідеї до початку продажів білизни у нього пішло чотири місяці. Інвестиції склали приблизно $7 тис. "Я інвестував кошти нашої родини. Сторонніх інвесторів ми не залучали, не брали і кредитів. Я спершу цікавився грантовими програмами, однак там тривалий час очікування інвестицій. А ми хотіли запустити бізнес якнайшвидше", — розповідає підприємець.

Майже всі кошти з "першого траншу" пішли на закупівлю тканини і фурнітури для першої партії виробів. "Звісно, ми хотіли би брати українську тканину, однак поки що ми не знайшли тут виробників відповідної якості", — розповідає Тарас. Тканину для пошиву купують у Польщі, адже вона має хорошу якість, та й з неї шиють білизну в країнах Європейського Союзу. Підприємець відзначає ще турецьку тканину, але зізнається, що роль зіграла транспортна близькість західного сусіда. На закупівлю тканин до Польщі брати їздять самостійно декілька разів на рік. Фурнітуру також раніше купували за кордоном, але навесні змінили постачальника на місцевого, хоч і не полишають контактів з поляками.

Розвиток і просування бізнесу

Першу партію білизни Cavalier відшили у березні 2017 року, тому відлік своєї справи ветеран веде від цієї дати. Однак цьому передував тривалий процес розробки моделей спіднього. Весь процес відбувався на фабриці Тарасового брата.

Закрійниці розробляли моделі, а Тарас із братом їх тестували на собі і давали фідбек. Таким експериментальним способом було розроблено три моделі, які вирішили відшивати.  Одна з них — це класичні боксери. Вони на 95% складаються з бавовни і на 5% з еластану. Крім них, підприємці відшивають ще моделі original та classic — вони наближені до так званих "сімейок".

Перша партія білизни склала близько тисячі трусів. "До цього я стільки білизни ще ніде не бачив. Ми з братом навіть жартували, якщо не вийде продати, то трусами ми забезпечені до кінця життя", — посміхається Тарас.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як ветеран АТО почав вирощувати полуницю, і що з цього вийшло

Проте побоювання братів були марними, першу партію реалізували за два місяці. Крім того, вдалось повернути початкові інвестиції, які Тарас повторно вклав у розширення бізнесу. І якщо перша партія склала близько тисячі трусів, нині Тарасів бізнес вийшов на промислові показники. Зараз три класичні моделі можна придбати у 26 різних кольорах та малюнках.

"Нещодавно почали шити труси з пивними кухлями, а також так звані "піратські" труси. Їх у нас купує переважно молодь", — зізнається львів'янин. При цьому відзначає, що у 80% білизну для своїх синів та чоловіків купують переважно жінки. Однак чоловіки також цікавляться білизною.

Вартість білизни залежить від моделі. Наприклад, труси моделей Boxer та Orіginal коштують 175 грн, модель Classic дорожча — за них доведеться віддати 185 грн.

Купити білизну Cavalier можна як на сайті бренду, так і через соціальні мережі — Facebook та Instagram. Як сайт, так і соціальні мережі Тарас веде силами своєї родини. "Я наповнюю сайт бренду, мій племінник займається Instagram, дівчина веде Facebook", — розповідає ветеран.

Нині основним джерелом продажів є сайт. Його розробка спеціалізованою компанією на замовлення обійшлася у $200. "Я спершу звертався до ветеранів. Думав, може, хтось з них займається розробкою сайтів. Але таких не знайшов", — розповідає львів'янин.

Однак білизну Cavalier можна придбати не лише онлайн, а ще в торговій мережі "Дім білизни", що має десятки магазинів по всій Україні. Також і в інших магазинах білизни у Львові, Тернополі, Чернівцях, Рівному, Києві — переважно, у Західній і Центральній Україні.

Що далі

Як зізнається Тарас, план на майбутнє можна охарактеризувати одним словом — зростання. Це стосується як розширення асортименту, так географії продажів.  

"Вже цього року плануємо почати шити чоловічі футболки і майки, термобілизну на зиму та чоловічі піжами", — розповідає ветеран. Водночас Cavalier не планує шити жіночу білизну, а все ж хоче зосередитись на одязі для чоловіків. Відкриття своєї точки брати водночас наразі не планують, але просуватимуться далі на Схід — наразі шукають партнерів у Дніпрі та Маріуполі.