Бізнес-стратегія в кризу: виживати та зростати?

«Єдиний спосіб вижити – постійно ставити перед собою нові цілі та завдання». Ці слова, сказані нейрохірургом світового рівня Харві Кашингом, можна застосувати не лише до фізичного виживання індивідів у ​​сучасному світі. Ця фраза якнайкраще формулює стратегію виживання для бізнесу в період кризи та серйозних трансформацій.

Побудуйте ефективну HR-стратегію вашого бізнесу HR Wisdom Summit від Delo.ua та Ekonomika+
17 липня HR-лідери OLX Робота, Shell, ArcelorMittal та ще понад 30 великих компаній поділяться найкращими практиками адаптації ветеранів у робоче середовище, підтримання ментального здоров’я команди, наймання в умовах кадрового голоду та використання інновацій в HR
Забронювати участь

Що робити компанії під час кризи – на цю тему написані тони бізнес-літератури з прикладами із західної практики. Багато  з них, щоправда, просто не дієві в українських реаліях. Продовжувати рухатися за раніше сформульованою стратегією – безглуздо. Кинутися хаотично гасити пожежі на всіх напрямках – не принесе результатів.

З настанням кризи різко змінюються зовнішні умови, в яких стає неефективною реалізація всіх проектів компанії, обраних задля досягнення стратегічних цілей. Тому за настання кризи реалізація стратегії розвитку компанії зупиняється. 

Замість неї негайно розробляється антикризовий план дій. І це вже не багатосторінковий документ, який неквапливо розробляється різними департаментами компанії. Це короткий перелік чітких дій, спрямованих на визначення нових реалій, ризик-факторів, викликаних ними та дуже оперативних заходів щодо забезпечення мінімальної ліквідності та платоспроможності бізнесу. 

Доцільно складати такий план на кожен місяць. У період невизначеності горизонт планування навряд чи може бути довшим за цей період.

Перейдемо до практичних аспектів. Ось ряд ключових кроків, які має містити антикризовий план:

1. Провести повну перевірку взаємин із клієнтами та контрагентами з урахуванням можливого зниження платоспроможності перших та дефолтів других. Цілком очевидно, що в кризу, якщо люди втрачають роботу і тим більше заощадження, їх споживчі запити змінюються. Те саме стосується і компаній-клієнтів. Багато хто може або не витримати кризи або почати скорочувати операційні витрати. Ви маєте це передбачити саме з такою щомісячною динамікою, як це відбуватиметься.

2. Розглянути можливість зміни продажів – знизити ціни, надати більш гнучкі умови за графіком платежів чи відстрочки, запровадити сегмент недорогих товарів чи послуг. Зробити все, щоб утримати клієнта та контрагента.

3. Визначити бізнес-пріоритети: відмова від непрофільних напрямів бізнесу, а також скорочення витрат. Сфокусуйтесь на основному бізнесі. Потрібно буде змінити структуру портфеля активів, визначити галузі та бізнес-підрозділи, які хочете зберегти. Визначте, які продукти та споживчі сегменти допомагають або не допомагають забезпечувати формування грошового потоку.

4. Зміна логістичного ланцюжка. Однозначно варто передбачити закупівлю обладнання, витратних матеріалів, щодо яких передбачається дефіцит. Крім цього – провести прорахунок ризиків втрати ключових постачальників, зміну логістичних маршрутів.

5. Опрацювати варіанти забезпечення безперебійної, максимально ефективної роботи працівників. Визначити критично важливі проекти та пов'язаних із ними співробітників, а як наслідок – можливі скорочення другорядних кадрів. Нескінченні точкові скорочення – лише підривають дух команди. Необхідно переконатися, що одного глобального етапу скорочень буде достатньо. Звичайно ж слід скасувати розроблені ключові показники ефективності та системи мотивації, побудовані на їх основі. Замість них визначити кожному топовому спеціалісту антикризові показники та KPI, за які він повинен відповідати як «командир батальйону у воєнний період». Мета – вижити.

Однак власнику бізнесу, навіть у вітчизняних реаліях, треба чітко усвідомлювати, що жодна компанія під час кризи не може проіснувати в довгостроковій перспективі без переходу з режиму виживання до другого етапу, який полягає у формулюванні нової стратегії, сконцентрованої на нових підходах, нових ринках та зростанні.

Зростання в кризу – це не фрази з мотиваційних бізнес-тренінгів, а реальність. Більше того – нагальна потреба. Тому що пастка кризи в тому, що якщо ваш бізнес не росте в кризовий період, він не зможе вижити  у перспективі. Вам доведеться поєднати дві управлінські стратегії: підтримувати жорстку дисципліну та економію та заохочувати глобальні перетворення. При цьому належить реалізувати нову стратегію у ситуації, коли більшість співробітників розчаровані та налаштовані критично.

 Не гаяти час і дивитися на нові ринки треба саме під час кризи. Досвідчені бізнесмени, які пережили не один період невизначеності – це знають. Щодо бізнесменів-новачків – їм слід це прийняти як аксіому. Так, для цього потрібна сміливість, але при раціональному прорахунку – ці кроки завжди призводять не тільки до збереження вашого бізнесу, а й до його зростання.