НБУ курс:

USD

41,29

+0,03

EUR

43,47

--0,10

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

43,85

43,55

Козирна карта: як банки відновлюють ринок платіжного пластику та підсилюють карткові продукти кредитами, кешбеком та іншими сервісами

Козирна карта: як банки відновлюють ринок платіжного пластику та підсилюють карткові продукти кредитами, кешбеком та іншими сервісами

Картковий ринок відновив зростання, відзначившись зміною лідерів та появою першого небанківського гравця

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

За 2023 рік кількість активних платіжних карток на руках населення зросла майже на 6 млн – до 52,1 млн штук. Активною вважається картка, за якою було здійснено, бодай, одну видаткову операцію протягом звітного місяця (грудня-2023). Це зростання відповідає темпам 2021 року, тоді як за 2022-ий кількість пластику майже не змінилася.

Карткові перегони

Загалом впродовж 2023 року емісію карток нарощували 30 банків, тобто більше половини усіх гравців. Традиційно лідером за приростом став державний Приватбанк, який збільшив портфель на 2,3 млн – до 28,2 млн штук! Таким чином, Приват збільшив свою частку ринку до 54%.

Минулого року на 2 місце за картковим портфелем впевнено вийшов Універсал Банк, на базі якого працює monobank. Портфель необанку приріс на 1,8 млн та перевищив 8 млн активного пластику. За чим показником він обійшов державний Ощадбанк, який приріс на 1,4 – до 7,4 млн карток.

Усе ближче до карткових лідерів наближається А-Банк , який спеціалізується на роздрібному банкінгу. У 2023 р А-Банк значно випередив ПУМБ, як за приростом карткового портфелю, так і його розміром!

Доля необанків

Поза п’ятіркою за приростом Таскомбанк, який збільшив портфель на 72,5 тис карток. Як відомо, на базі Тасу у 2023 р працювали мінімум два необанки – izibank та sportbank.

Слідом за Тасом з точки зору приросту карткових портфелів йдуть фінустанови, на базі яких також працюють необанки – Ідея Банк (OBank), Банк Восток (Власний Рахунок). Втім, прирости у них доволі скромні.

Найбільш значне скорочення портфелю пластику зафіксував нещодавно націоналізований Сенс Банк (колишня Альфа), який втратив 193 тис активних карток.

На другому місці – французький Укрсиббанк (-14,4 тис штук), який у рейтингу за кількістю активних карток скотився до 7-го місця.

Кредитний пластик

За даними Нацбанку, у 2023 р кількість карток з кредитною функцією зросла майже на 3 млн – до майже 18 млн штук! Це – на 2 млн більше, ніж до повномасштабного вторгнення. Очевидно, що саме карткове кредитування стало одним з основних драйверів активізації банками споживчого кредитування у минулому році. Зокрема, саме на карткове кредитування банкіри робили основну ставку для активізації закупівель під час останньої «чорної п’ятниці». Карткове кредитування реалізується через два продукти – класичні кредитні ліміти з пільговим періодом та розтермінування (оплата частинами).

Повернення кешбеку

Після майже повного зникнення кешбеку у 2022 році, минулого року цей сервіс почав повертатися на ринок. Його пропонували більше 10 вітчизняних банків. Щоправда, розміри «відшкодувань» вже не ті, більше – символічні. Справа у тому, що нинішні низькі міжбанківські комісії за картковими операціями не дозволяють емітентам карток демонструвати колишню щедрість.

Перша небанківська

Наприкінці 2023 року на картковому ринку трапилася непересічна подія. Вперше у вітчизняній історії свої картки випустила небанківська фінансова компанія. Нею стала NovaPay – платіжний оператор «Нової Пошти».

Одночасно, у грудні-2023 NovaPay презентувала власний мобільний за стосунок з можливістю моментального оформлення віртуальної картки, якою можна почати користуватися негайно. Усе це стало можливим завдяки розширеній ліцензії НБУ, яку NovaPay отримала першою серед українських фінтех-компаній.

На момент запуску сервісів були доступні лише внутрішньодержавні платежі і перекази. При цьому карткою NovaPay поки неможливо розрахуватись за кордоном, оплачувати товари на зарубіжних сайтах, чи сплатити за послуги компаній, зареєстрованих не в Україні.

Цікаво, що НБУ у своїй статистиці зафіксував перші випуски пластику від NovaPay ще станом на 1 серпня-2023. До кінця року було випущено майже 13 тис карток, з яких 8,2 тис були активовані. Це поки що дуже небагато, але потенціал – колосальний! За даними НБУ, компанія обслуговує 35% від загального обсягу внутрішньодержавних грошових переказів.

Безготівка рулить

Безготівкові розрахунки за допомогою пластику продовжують стрімко розвиватися. Частка безготівкових операцій із використанням платіжних карток за сумою торік досягла 65% у загальній сумі операцій з пластиком. Частка безготівкових операцій за кількістю – 93,5%.

Динамічно зростає кількість сучасних безконтактних та токенізованих карток (NFC-технології) та кількість відповідних PoS-терміналів.

Разом з тим, Нацбанк зафіксував невеличке зростання і «готівкової» інфраструктури – банкоматів та платіжних терміналів (ПТКС).

Переселенці все ще активні

Як повідомляє НБУ, за межами України частка операцій з платіжними картками, емітованими українськими емітентами, у 2023 р становила 8,1% від кількості та 9,6% від суми всіх операцій з картками. Тоді як, за «довоєнний» 2021 рік частка операцій за кордоном була на рівні 3,8% від кількості та 3,7% від суми.

Раніше Сергій Ніколайчук, заступник голови НБУ, зазначав, що розрахунки українських мігрантів за кордоном становлять $35 млн на день. Відтак, переселенці продовжують генерувати досить значний відплив валюти. Якщо у 2022 р цей відплив становив майже $20 млрд , минулого року він скоротився лише – до $18 млрд. У Нацбанку розраховують, що цього року ці обсяги скоротяться приблизно до $13 млрд.

Олександр Куркін, член правління Креді Агріколь Банк про останні тенденції на рику банківських карткових продуктків 

– Які тенденції на ринку варто відмітити?

Здебільшого у клієнтів є 2 підходи до вибору карткового пакету. Перший – потрібна картка за розумною ціною з сервісами mast have для щоденного банкінгу (ми пропонуємо пакет Smart в такому випадку). Другий підхід – для заможних клієнтів, яким важливо мати ексклюзивні пропозиції, супровід персонального менеджера в Україні та за кордоном, тревел-сервіси від партнерів, розширений перелік інструментів управління капіталом (ОВДП тощо) – тоді ми пропонуємо преміальні пакети La Force та Sommelier.

В преміальному сегменті загальна тенденція полягає в тому, що більшість гравців ринку повернулися до довоєнних вимог щодо рівня залишку на рахунках або обсягів торгових оборотів, що гарантують клієнту безкоштовне обслуговування преміальних пакетів. На відміну від інших учасників ринку, Креді Агріколь продовжує пропонувати лояльні умови, які ми запровадили в 2022 році під час війни. В рамках преміального сервісу ми робимо акцент на персональному менеджері та сервісах.

Щодня клієнти використовують картки для щоденних розрахунків за товари/послуги, донатів та переказу коштів. Картковий ринок в Україні та інфраструктура в умовах війни продовжує стабільно функціонувати, конкуренція між банками зростає.

– Які переваги карток вашого банку? 

Клієнти Креді Агріколь отримують всі переваги обслуговування в надійному банку, що належить до міжнародної групи, яка в ТОП-10 найбільших банків світу (рейтинг The Banker, 2023).

Ми комплексно підходимо до потреб клієнтів і пропонуємо не просто картковий пакет, а набір діджитал-рішень для зручного щоденого банкінгу онлайн та постійний зв’язок клієнтів з їхніми менеджерами. Під час війни це особливо цінується, оскільки ми маємо можливість індивідуально підходити до запитів клієнтів, миттєво реагувати на їхні болі та шукати рішення разом. Це дійсно значна конкурентна перевага у порівнянні з банками, які розвивають лише один канал підтримки клієнтів (діджитал). Завдяки злагодженим діям команди та інвестиціям у ІТ-інфраструктуру, ми забезпечуємо безперервну роботу процесів у банку. Ми перенесли центри обробки даних до хмари, і зараз усі діджитал-рішення для клієнтів також можуть працювати у хмарі, гарантуючи стабільність та захищеність системи.

Щодо преміальних карткових пакетів, окрім цінових умов, La Force та Sommelier від Креді Агріколь мають велику кількість корисних сервісів, що вже включені в пакет:

  • Безкоштовне зняття готівки за кордоном
  • Безкоштовні платежі SWIFT
  • Знижка на оренду депозитарного сейфу
  • Безкоштовні поточні рахунки та додаткові карти високого класу
  • Знижений тариф на зняття готівки в Україні
  • Безкоштовні туристичний поліс з покриттям 50 000 євро та поліс відповідальності перед сусідами (нерухомість) тощо.

Окрім цього, в пакет Sommelier входять дві безкоштовні ексклюзивні винні дегустації закритого типу, унікальний дизайн карти та окрема програма від MC Bilshe.

Також преміальні клієнти банку мають унікальну можливість отримати комплексну підтримку у відкритті рахунків за кордоном в рамках групи Креді Агріколь, зокрема в Польщі.

– Як розвиватиметься картковий ринок у поточному році?

Все більше банків України переходять в діджитал-канали залучення клієнтів, спонукають їх відкривати віртуальні картки. Ми також пропонуємо діджитал-картку: оформити її можна дистанційно за 4 хв. - це просто, швидко, та зручно для клієнта. Діджитал-картка у смартфоні – це безпечний спосіб здійснювати безконтактні розрахунки в торгово-сервісній мережі та покупки в інтернет-магазинах. Проте, незважаючи на таку простоту інструменту, звичка користуватися віртуальними картками ще не сформувалася, у клієнтів все ще виникають складнощі з готівковими операціями (поповнення/зняття готівки). З розвитком банківської інфраструктури та NFC-технологій, віртуальна картка стане значно популярнішою, ніж зараз.

– Які плани вашого банку в цьому сегменті та як ви їх будете втілювати?

Ми повсякчас покращуємо пропозицію для наших клієнтів. Наша ціль – пропонувати клієнтам простий і  зрозумілий продукт, який можна оформити дистанційно, розвивати програми лояльності, а також надавати альтернативу: обслуговування у сучасних комфортних відділеннях банку або дистанційно.

Щодо преміального сегменту, Креді Агріколь планує ще удосконалювати пропозицію преміального пакету для клієнтів в Україні та запропонувати продукт для найвибагливіших клієнтів, куди увійдуть ще більше як банківських та фінансових, так life-style сервісів.