НБУ курс:

USD

41,70

+0,05

EUR

43,82

+0,10

Готівковий курс:

USD

41,80

41,77

EUR

44,20

44,05

Бізнес в часи війни: як підприємці і влада оцінюють стан справ в країні

Бізнес в часи війни: як підприємці і влада оцінюють стан справ в країні

З початком повномасштабного російського вторгнення українські підприємці були вимушені швидко пристосовуватись до нової економічної реальності. Редакція Delo.ua ознайомилась з результатами дослідження, складеного на основі опитування бізнесу і представників влади по найбільш болючим питанням - відсутності грошей, знищенню звичиних експортних ланцюжків та утриманні персоналу.   

Стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
Київ, 12 грудня, офлайн
Забронювати участь

Основні тренди змін в бізнес-середовищі за час війни представлені в дослідженні, яке презентував заступник голови з цифровізації та аналітики BigData Центру розвитку інновацій (ЦРІ) Михайло Лейченко під час виступу на заході "Схід-Експо 2023". 

Михайло Лейченко презентує результати опитування бізнес-середовища. Фото: Delo.ua. 

"Дослідження стану, потреб та перспектив бізнесу під час війни з РФ" проведене при участі Центру розвитку інновацій, Офісу з розвитку підприємництва та експорту, проекту "Дія.Бізнес" та AdvanterGroup.

Його головні цілі: 

  1. відновлення економіки України в умовах повномасштабної війни та після перемоги над країною-агресором;
  2. дослідження стану й перспектив бізнесу та потреб в інструментах підтримки підприємництва та експорту;
  3. місцевий економічний розвиток на основі аналізу даних, розвиток регіонів та конкурентних кластерів економіки з урахуванням вже напрацьованих методик. 

Серед інструментарію, який використовує проект – 150 офіційних державних реєстрів, завдяки яким є можливість отримувати різні масиви даних – від оцінок бізнес-клімату до показників експорту і фінансової звітності підприємств. Останнє є особливо актуальним в умовах введення Україною санкцій проти російських  активів в країні. 

Загалом, починаючи з квітня 2022 року, проект опитав представників 999 підприємств мікро-, малого та середнього бізнесу, 15 військових адміністрацій і 125 територіальних громад. 

Ключові цифри дослідження

Згідно з обнародуваними Михайлом Лейченко даними:

  •  50% бізнесу вважає, що відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів є суттєвою перешкодою, яка заважає у відновленні роботи;
  • 48% - зазначає, що найбільшою проблематикою у взаємодії з органами влади є блокування податкових накладних;
  • понад 80% бізнесу припинили планувати процес релокації на захід країни, або взагалі не розглядали такі перспективи;
  • для відновлення бізнесу необхідна не лише фінансова підтримка, а й адаптація бізнес-моделей, створення нових продуктів та пошук нових ринків збуту.

Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index), який є комплексним критерієм оцінки стану ділового середовища, в квітні 2023 року становив 34,03 балів (із 100 можливих), досі залишаючись в зоні негативних очікувань, до якої відносяться всі значення, менші за 50. При цьому актуальний індекс активності бізнесу дещо підвищився в порівняні з лютим 2023 року (30,76), і випередив навіть максимальний показник за час війни, зафіксований в вересні 2022 року (33,9).

"Однак, це зростання індексу скоріше відображає втому бізнесу від невизначеності та бажання інтенсифікувати роботу, ніж про покращення економічної ситуації. Згідно з даними дослідження, кількість замовлень від клієнтів лишається незмінною, хоча зростають обсяги випуску продукції та складські запаси", - зазначає експерт.

Інші параметри роботи українського бізнесу 

З початком війни роботу припинили майже 10% підприємств

Як зазначає Михайло Лейченко, за результатами минулого року 83% опитаних підприємств зупинили роботу або скоротили обсяги виробництва. З них 9,5% зупинили діяльність, 22,2% були майже зупинені і працювали на 10-30% довоєнних потужностей, 26,2% - працювали частково (на 40-60%), 25,1% - зменшили виробництво на 10-30%. В свою чергу, 8% компаній зберегли довоєнні об'єми роботи, а ще 8% заявили про нарощування виробництва.  

Варто відмітити, що закономірно найбільше підприємств повністю припинили роботу на сході (37,9%) та півдні (13,9%) України, тоді як для центральных і південних регіонів цей показник становить по 4,4%, а на заході - 1,6%.

Також дослідження вказує на найбільшу пристосованість до складних умов саме представників середнього бізнесу - наразі всі опитані респонденти в цій групі відновили діяльність. Серед малого бізнесу показник компаній, що припинили роботу, також відносно невеликий - 1,8%, тоді як серед мікробізнесу зупинені 10,4% підприємств. 

Представник ЦРІ зауважує, що молодий бізнес загалом краще справляється з військовими викликами - 20,2% компаній 2020-2022 року заснування в минулому році наростили обсяги робіт на 10-40%, тоді як серед компаній старше 2020 року таких 8,5%, а серед старших 2000 року бізнесів - 5,3%.   

Перспективи на 2023 рік

Згідно з дослідженням, третина (34,7%) бізнесів очікує на зростання оборотів у поточному році.

Також 27,9% опитаних компаній прогнозують свої перспективи на поточний рік як аналогічні минулорічним. В свою чергу, 22,4% підприємств не бачать перспектив розвитку і прогнозують скорочення оборотів більше половини від 2022 року, а 14,9% респондентів очікують скорочення оборотів в діапазоні 10-40%.

Прогноз на поточний рік. Джерело: "Схід-Експо 2023", youtube.com/watch?v=tjqJq8sPL9I&t=7552s   

Не бачать перспектив 22,4% підприємств, котрі вказали, що бізнес не працюватиме, або працюватиме на рівні не більше половини від оборотів 2022 року.

Загалом, актуальний середньозважений очікуваний показник оборотів бізнесу у 2023 році в порівнянні з 2022 роком склав +1,8%. Примітно, що при попередньому оцінюванні  в лютому 2023 року цей показник складав +10,3%.

Релокація підприємств майже припинилась

Михайло Лейченко зазначає, що його проект, скоріше за все, припинить аналізувати прогрес в релокації бізнесу, тому що цей тренд майже втратив актуальність, а бізнес в цілому закінчив і більше не планує перенос виробничих потужностей по країні. При цьому деякі підприємства почали повертатись додому – в Харківську, Сумську, Чернігівську області. 

За даними дослідження, релокацію не збираються проводити 83% компаній в південних регіонах, 84% - в східних, 85% - на півночі, 86% - в центральних регіонах, та 90% в західних областях. В свою чергу, 9% підприємств на сході та 5% на півдні все ще допускають перенос виробничих потужностей, але поки не вирішували, куди саме. 

Що заважає бізнесу відновлюватися?

Головними актуальними проблемами представники українського назвали причини, пов'язані з загальним браком фінансових ресурсів у країні, а саме - відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів, доступу до кредитних коштів і недостатні обсяги власного капіталу.

Також серед факторів, що негативно вплинули на можливість відновлення, бізнес виділив:

  • Відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів — 49,7%;
  • Непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку — 46,1%;
  • Непередбачувані дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу — 34,0%;
  • Відсутність достатнього власного капіталу — 32,4%;
  • Перешкоди з боку регуляторних та/або фіскальних органів — 26,1%;
  • Високі податки і збори — 23,2%;
  • Недоступність кредитних коштів, зокрема по програмі "5-7-9%" — 23,0%.

Примітно, що напряму пов'язані з виробництвом та наймом персоналу фактори відмітила менша кількість респондентів - зменшення рентабельності і неможливість найняти кваліфікований персонал зауважили по 20% представників бізнесу, недобросовісну конкуренцію - 14,8%, а зруйнованість ланцюжків постачання та дорогу логістику - 13,5% і 11,4% відповідно.   

При цьому майже 90% бізнесу допомагає країні під час війни 

Згідно з даними дослідження, 89,6% українських підприємств залучені до допомоги країні під час війни, зокрема 65,4% допомагають ЗСУ, 59% додатково підтримують своїх працівників та членів їхніх сімей, 21% приймає участь в гуманітарних проектах, 15% приймають на роботу внутрішньо переміщених осіб, 14% допомагають в відновленні свого регіону або громади. Зовсім не можуть надавати допомогу 10,4% компаній.  

Скільки український бізнес потребує фінансування?  

Згідно з дослідженням, представники бізнесу декларують загальну щорічну суму державної допомоги, необхідну йому для розвитку - $8,5 млрд. При цьому більшість компаній (87,6%) заявлять про потреби, які можуть бути "перекриті" за рахунок держпрограми "5-7-9%" - до $1млн, а 71,6% респондентів буде достатньо допомоги до $0,3 млн

Потреби видів бізнесу в додатковому фінансуванні. Джерело: "Схід-Експо 2023", youtube.com/watch?v=tjqJq8sPL9I&t=7552s   

Також Михайло Лейченко уточнює, що найвигіднішою інвестицією є фінансова підтримка мікропідприємств та малого бізнесу - відповідно 72,2% та 42,6% потреб його представників можуть задовільнити порівняно невеликі обсяги коштів до $0,3 млн.   

Ситуація з персоналом принципово не змінюється

Представник ЦРІ уточнив, що за час війни бізнес дещо стабілізувався і демонструє тренд на збереження вже задіяного персоналу. При цьому частка працівників, зарплата яких зараз нижче рівня довоєнних показників, також демонструє скорочення - з жовтня 2022 року по квітень 2023 року кількість таких працівників зменшилась з 27% до 18,8%.   

Що стосується штатних працівників, то тут можна побачити, що бізнес стабілізувався і намагається втримати вже залучених робітників - актуальні дані демонструють одночасно зменшення кількості звільнень і прийомів на роботу. 

Кількість штатних працівників суттєво не змінюється за час війни. Джерело: "Схід-Експо 2023", youtube.com/watch?v=tjqJq8sPL9I&t=7552s 

Однак, актуальна частка персоналу, що скорочена на поточний момент, знову зросла до 26,0% з 21,2% в лютому-2023. Крім того, суттєво зросло приховане безробіття — у відпустку за власний рахунок відправлено 16,4% з 11,1% в лютому. 

Експортний потенціал покращується

За словами Михайла Лейченка, українська бізнес-спільнота за час війни з РФ дуже добре трансформувалась в питанні готовності експортувати свою продукцію.

"Експортний потенціал росте - країна зараз трансформувалась дуже круто, ми отримали дуже значний тренд - більш ніж 35% бізнесу перелаштовують логістичні шляхи і починають планувати роботу на експорт, що є дуже перспективним для України. Тобто, бізнес показує - для України відкритий експортний ринок", - уточнює замголови ЦРІ. 

Дослідження показує, що за підсумками минулого року 59,7% підприємств скоротили експорт, що значно менше наведених вище анаорнічних показників по країні в 83%. При цьому 20,7% респондентів в 2022 році повністю зупинили експорт, тоді як 21,8% зберегли довоєнні об'єми поставок, а 18,3% компаній змогли їх наростити.

Однак, бізнес декларує і ряд проблем, які заважають йому подальше нарощення експортних можливостей:

  • неможливість виїзду з кордон чоловіків для бізнес-перемовин і виконання експортних контрактів - 51,2%;
  • проблеми з логістикою - 45,8%;
  • неможливість чоловікам виїзду за кордон для участі в міжнародних виставках - 39,9%;
  • відмова іноземних компаній співпрацювати з українськими партнерами - 25%;
  • невідшкодування ПДВ при експорті - 16,7%;
  • неможливість оплати участі в міжнародній виставці через обмеження НБУ - 10,7%.

Варто відмітити, що 11,3% компаній не стикались з жодною вищевказаною проблемою, а 3% тільки почали експортувати свою продукцію, і не встигли сформувати власну точку зору.  

Комунікація між бізнесом і владою залишає бажати кращого

Представник ЦРІ наводить дані і щодо слабкої взаємодії бізнесу та державного сектору. Так, наприклад, про існування програм державної допомоги за рахунок коштів місцевого бюджету взагалі не знає 90,4% опитаних представників бізнесу, ще 8,2% проінформовані про їхнє існування, і лише 1,4% користувалися такою допомогою.

"Що стосується регуляторної політики, то бачимо що 76,7% ОВА та ОТГ взагалі не звертає уваги на діяльність бізнесу. В свою чергу, 83,1% бізнесу говорить, що він не знає про програми підтримки ОТГ і ОВА", - констатує експерт. 

За його даними, основними напрямками, в яких бізнес зацікавлений співпрацювати з місцевою владою, є:

  • отримання грантової допомоги - 49,1%;
  • інформаційна підтримка - 43%;
  • пільги на сплату місцевих податків і зборів - 36,4%;
  • консультаційна допомога - 34,7%;
  • зниження оплати за аренду комунального майна - 25,1%;
  • допомога в пошуку працівників - 16,6%;
  • допомога в релокації бізнесу - 7,7%.

Варто відмітити, що загалом представники місцевої влади оцінюють інтерес до взаємодії з ними зі сторони бізнесу як низький. В 56% громад зазначають, що пропозиції співпрацювати від бізнесу є малочисельними, і у заходах регуляторної політики беруть одні й ті самі компанії. Лише в 12% громад відмітили інтерес до співпраці менш ніж третини представників бізнесу, і в 7,1% громад до половини підприємств готові до взаємодії.   

Крім того, з початку війни 39,6% бізнесу скористались тими чи іншими програмами державної допомоги - майже 15% запросили податкові пільги, кошти по "5-7-9" отримали 10,6%, а 60,4% підприємців не подавались на держдопомогу.  

Держдопомога для бізнесу за видами. Джерело: "Схід-Експо 2023", youtube.com/watch?v=tjqJq8sPL9I&t=7552s

Однак, "Дослідження стану, потреб та перспектив бізнесу під час війни з РФ" вказує також і на розбіжність оцінок, які дають одним і тим же проблемам представники бізнесу і громад.

Наприклад, бізнес загалом пристосувався і вирішив проблему зруйнованих війною ланцюжків постачання, внаслідок чого це вважають актуальною проблемою лише 13% підприємців, тоді як серед ОВА це турбує 88% респондентів, а серед громад - 52%. В той же час приватний сектор називає одною з найсерйозніших проблем непередбачуваність законодавчої та податкової політики держави (34%), тоді як в громадах  цей показник складає співставні 31%, а для ОВА -  лише 6%.       

Короткі висновки Михайла Лейченка з докладу: 

  • Програма державної підтримки "5-7-9%" загалом працює, але бізнес відзначає проблеми із визначенням заставної вартості активів позичальників, які перешкоджають отриманню ними коштів. Особливо це стосується східних регіонів, хоча по всій лівобережній частині країни бізнес і банки, через які оформлюються позики, стикаються з неможливістю "профінансуватись".
  • Недосконала комунікація органів влади з бізнесом. Бізнес стверджує, що  з ним ніхто не спілкується, тоді як ОВА скаржаться, що до них ніхто не приходить для співпраці.
  • Експортний напрямок. Попри певний прогрес в цьому напрямі за час війни, Україна повинна далі спрощувати принципи експортного потенціалу, а ще краще - створювати секторальні або галузеві об'єднання бізнесів, наприклад, за видом діяльності, або виробленою продукцією.