- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Плати щоб заробляти: очікування топ-менеджерів щодо зростання доходів компаній та вартості праці персоналу
Згідно з останніми глобальними дослідженнями EY, генеральні директори в усьому світі оптимістично налаштовані щодо зростання доходів і прибутковості у 2024 році. Цікаво те, що українські генеральні директори дотримуються такої ж думки.
За даними огляду для перших осіб компанії від EY, третина директорів відзначила фактичне зростання галузей на 13% за медіаною у грошовому еквіваленті та майже половина учасників очікує зростання у 2024-му на 10% (у 2022-му таких компаній було лише 10%).
Виклики 2023 та 2024 років, що їх доводиться долати глобальним та українським СЕО, значно відрізняються. У той час як лідери міжнародних компаній пріоритизують інвестиції у розвиток технологій (переважно у використання технологій, пов’язаних із штучним інтелектом), покращення управління даними та кібербезпеку, планують стратегії збільшення доходу та прибутку, виклики лідерів українського бізнесу більше пов’язані з повномасштабною війною. Серед основних пріоритетів українських компаній — фізична та психологічна безпека співробітників, утримання та мотивація персоналу, дефіцит кадрів, але також були плани щодо розвитку бізнесу, розширення присутності на ринку України та вихід на міжнародні ринки.
Україна гостро відчуває вплив драматичних демографічних змін, що позначаються на бізнесі та економіці країни. За даними останнього Експрес-огляду за І квартал 2024 року від EY, 70% компаній повідомляють про труднощі з пошуком працівників. Це пов’язано з низкою чинників, серед яких еміграція та мобілізація. Станом на лютий 2024 року 6,5 млн українців залишили країну через війну, що суттєво вплинуло на стан трудового потенціалу країни, оскільки майже 30% робочої сили втрачено.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaДля подолання проблеми нестачі персоналу українські компанії вживають різних заходів. Найбільш популярні з них — співпраця з навчальними закладами (63% компаній), проведення заходів із залучення нових працівників (61%), підвищення зарплати (49%), перекваліфікація власних працівників (39%).
Варто зазначити, що вже 4% компаній звернулися до залучення іноземних працівників, а з часом, очікувано, цей відсоток буде лише зростати. Торік ми впроваджували програми фінансової підтримки для співробітників через повномасштабну війну: підтримка родини у разі смерті співробітника чи родича, покриття лікування у разі поранення. На жаль, війна триває, тому компанії вимушені допомагати ветеранам, які повертаються з військової служби. Так, станом на другий квартал 2023 року, лише 3% компаній мали працівників, які були демобілізовані та проходили реабілітацію. Проте до кінця року ця цифра зросла до 12%.
Окрім того, якщо у другому кварталі 2023-го лише 21% компаній здійснювали додаткові виплати для реабілітації працівників, то на кінець четвертого кварталу цей показник зріс до 65%. Середня сума фінансової допомоги становить 21 тис. грн.
Питання реінтеграції ветеранів стає одним із пріоритетів для компаній-учасниць наших досліджень. У другому кварталі 2023 року 20% компаній впроваджували або планували заходи для реінтеграції ветеранів у робоче середовище. До кінця 2023 року ця цифра зросла до 30%. Щоб полегшити умови роботи ветеранів компанії, впроваджують спеціальні умови:
- гнучкий графік роботи: 95% компаній;
- віддалена або гібридна робота: 77% компаній;
- адаптація робочих місць для потреб кожного ветерана: 32% компаній;
-
часткова зайнятість: 32% компаній.
Підтримання та реінтеграція ветеранів у робоче середовище набуває дедалі більшого значення не тільки для окремих гравців ринку, а й для країни загалом. Розроблення спеціальних умов праці, фінансова підтримка та активна співпраця з ветеранами допомагають полегшити їхнє повернення до цивільного життя та сприяють стабільності ринку праці.
У 2023 році більшість українських компаній переглянули зарплати своїх співробітників щодо збільшення (на 15% за медіаною). Найбільше підвищення спостерігалося в FMCG-секторі (91% компаній на 18% за медіаною) та секторі гуртової та роздрібної торгівлі (100% компаній на 16% за медіаною).
На початку 2024 року вже половина компаній підвищили зарплату за медіаною на 13%. Найменше підвищення спостерігалося в IT-секторі (8%), тоді як у більшості галузей заробітна плата зросла на 13-15%.
Компанії також запланували підвищення зарплат на 14% за медіаною до кінця 2024 року. Таким чином, український бізнес продовжує активно адаптуватися до демографічних змін, підтримуючи своїх співробітників та створюючи, за змоги, максимально сприятливі умови праці. Попри виклики повномасштабної війни та глобальної економічної нестабільності, компанії-учасниці наших досліджень демонструють значну підтримку та зусилля щодо стабілізації ринку та економічного зростання країни.