НБУ курс:

USD

41,49

--0,08

EUR

44,75

--0,08

Готівковий курс:

USD

41,50

41,41

EUR

45,20

45,00

Файли Cookie

Я дозволяю DELO.UA використовувати файли cookie.

Політика конфіденційності

Рівень ризику як у венчурних інвестиціях: що допоможе потрапити в нішу термінової карго авіації на ринку ЄС

Досвід української команди в авіаційному бізнесі термінових вантажів у Європі, до якої складно увійти навіть великим європейським гравцям ринку авіа. Цей досвід на європейському ринку може стати у пригоді українським бізнесам, яких війна штовхає розширювати географію та підкорювати ринок ЄС.

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

Для початку поясню, чим особлива ніша термінових вантажних чартерів: ці послуги стають потрібними клієнту у разі форс-мажору. Типовий приклад — уночі відбулася зупинка виробничої лінії автомобільного консерну в Німеччині через брак необхідних для збирання машин запчастин, що знаходяться в Італії, їх потрібно привезти протягом кількох годин, оскільки простій лінії призведе до величезних збитків. І тоді наше завдання — швидко надати літак, організувати всі паперові формальності, підготувати екіпаж та стартувати на виліт за 1,5-2 години. 24/7 365 днів на рік. Схожа ситуація і з іншими видами вантажів, які ми перевозимо — військові вантажі, небезпечні вантажі, тварини, медикаменти, паливо — їхнє транспортування вимагає терміновості та особливих умов. Ця специфіка послуг призводить до особливостей ведення бізнесу.

Стороння людина взагалі не може увійти до бізнес-авіації. Або в неї повинен бути великий запас грошей, або вона повинна мати знання і досвід. Є такий жарт про авіацію: якщо ви хочете стати мільйонером, ви повинні вкласти в авіакомпанію мільярд.

Починаючи свій бізнес, я розумів, що ми не виживемо, якщо підемо класичним шляхом розвитку компанії: через договори оренди літаків з гарантіями оплати. Адже це означало б, що кожного місяця потрібно платити фіксовану суму грошей незалежно від того, літаєш чи ні. Я шукав компанії, з якими можна було домовитись про взаємовигідні умови.

Якщо ж заходити в цей бізнес класичним шляхом, знадобляться великі ресурси, а з такими вхідними умовами ймовірність провалу дуже велика. Тому я не рекомендую розпочинати такий бізнес без розуміння того, як він працює.

Вночі продавали рейс, вдень його виконували, а ввечері повертали літак на базу орендодавця

Стандартно платити щомісячну плату незалежно від того, літаєш ти чи ні, це збиткова модель у ніші термінових чартерів. А все тому, що термінові чартери — це непередбачуваний бізнес, є статистика, але вона як "чорний лебідь" — до якогось моменту можна прорахувати, а потім все змінюється. Ми працюємо у ніші, де мало що можна прогнозувати, відповідно — гарантувати. Модель із гарантованим платежем для нас взагалі неприйнятна, хоча це стандартна модель для регулярних програм. Що ми запропонували: ми підхоплюємо літаки будь-якого дня тижня, коли вони простоюють у компанії, яка оперує регулярними вантажними перевезеннями. Вони кажуть: завтра-післязавтра літак вільний, і ми беремо його в роботу. В умовах стандартних авіакомпаній це неможливо, надто довгий бюрократичний процес.

Ідея здавалася божевільною, але вона спрацювала. Вона полягала в тому, щоб використовувати gaps у розкладі регулярних рейсів, денне вікно (з 6 UTC до 18 UTC), та робити це ефективно. Тобто ми вночі продавали рейс, вдень його виконували, а ввечері повертали літак на базу регулярних польотів. Так склалися наші стосунки.

Ми вигадали і йшли на нестандартну схему, яка була ризикована і трудомістка, але дозволяла нам зайти на ринок з мінімальними фінансовими витратами з нашого боку. Чому це вийшло? Завдяки репутації на цьому ринку: особистість тут важливіша за папірці, оскільки все будується на довірі, крім того — партнери, готові пробувати нові підходи, нестандартна ідея, гнучкість усередині команди, яка дозволяла адаптуватися до швидких змін.

Вони мали літаки, гроші, персонал, який їх обслуговує, але в них не було розуміння специфіки термінових чартерів — і вони просто втрачали гроші

Переважно в Європі перевезення вантажів здійснюється регулярними маршрутами, і лише невеликий відсоток — чартерними рейсами. Регулярна робота кардинально відрізняється від чартерної. У регулярних є постійні контракти, той самий маршрут, екіпаж знає, що робити. Ти отримав контракт і роками його відпрацьовуєш. А чартери — зовсім інша історія. Онлайн support, продажі — 24 години. Щоб впоратися з обсягом завдань з обслуговування одного літака, потрібно мати команду з мінімум 2-3 sales менеджерів і 5 диспетчерів. Це чималі витрати. Компанії, які не працюють у цьому, розуміють, що увійти до чартерів практично неможливо, якщо немає досвіду, немає людей, які вміють працювати у мінливих обставинах.

Мені знайомі приклади, коли компанії намагалися пробувати себе на термінових чартерах, але ці спроби не були успішними. Вони мали літаки, гроші, персонал, який їх обслуговує, але в них не було розуміння специфіки термінових чартерів — і вони просто втрачали гроші.

Мені здається, вони програвали через те, що не знали, що для отримання одного замовлення в термінових чартерах потрібно обробити близько 40 заявок (іноді більше) — це особливість ринку, її потрібно знати. Уявіть собі, що вам потрібно перекопати город і ви приходите з лопатою, копаєте, а город не закінчується, і тоді ви розумієте, що лопатою ви не впораєтеся, вам потрібен спеціальний інструмент, без нього завдання стає нереальним.

У високий сезон заявок може бути до 100 на день, і щоб отримати замовлення, потрібно всі ці заявки прорахувати та дати свою ціну, а також отримати фідбек за кожною квотою. А прорахунок квоти включає 10-15 дій, а саме: перевірити завантаження літака, перевірити погоду і НОТАМи кожного аеропорту, перевірити польотний час, роботу аеропортів, вибрати запасні, перевірити робочий час екіпажу і багато іншого. І все це потрібно зробити швидко.

Ми отримуємо близько 100 заявок на день і нам потрібно максимально скоротити час обробки кожної, щоб швидко клієнту дати квоту. Саме в цьому програють новачки на ринку: їхня схема обробки заявок займає багато часу і вони не завжди знають, де можна оптимізувати процес. А в цій сфері якщо не оптимізовані процеси, ти просто об'єктивно не впораєшся з обсягом завдань. Потрібно швидко хапати можливість, якщо вона з'явилася.

Ми чекаємо на нову хвилю, як серфери

Є ринок, що падає і росте, і наш підхід може змінюватися протягом тижня. Якщо ми бачимо, що цінова політика зараз не працює з якоїсь причини, то змінюємо її.

Ринок демпінгує, але це не об'єктивна ситуація, і трапляється тому, що гравці ринку так поводяться. Ми вибрали для себе позицію, що не будемо на це вестись. І ми можемо так діяти, оскільки завдяки своїй внутрішній системі аналізу ринку бачимо реальну ситуацію і змінюємо ціни залежно від об'єктивних показників. Це як у грі в покер: ти маєш добре рахувати, щоб знати, які карти на руках в інших гравців.

Ми заробляємо на хвилі, але коли ринку немає, і ми не можемо заробити, тоді ми приймаємо, що хоча б заробить партнер і даємо ціну без маржі. Це свідоме рішення. А наш успіх залежить від того, наскільки ефективно використовуємо вікно можливостей. Тому ми чекаємо на нову хвилю, як серфери, і беремо від неї все.

Не зупинялися ні на годину протягом 10 місяців війни

Іще один серйозний фактор, який впливає на успіх  — люди. Коли почалося повномасштабне вторгнення, ми евакуювали працівників у західні регіони України, а також за кордон тих, хто бажав поїхати. Диспетчери працювали з укриттів, з евакуаційного транспорту, на роботу вийшли дівчата, які народили за декілька місяців до війни.

Спочатку викликом було працювати під бомбардуваннями та обстрілами, зараз новий виклик — перебої зі зв’язком та електроенергією. А специфіка роботи така, що команда має бути на зв’язку цілодобово.

Але самовідданість людей, і те, як адаптується компанія і продовжує працювати впродовж майже 10 місяців війни, дало нам можливість не втратити, а навіть піднятися на новий рівень: в найвайжчі місяці війни ми ефективно виконували дуже складні рейси.

Підсумовуючи, скажу, що часом здається, що вийти на новий високококурентний європейський ринок з мінімальними інвестиціями неможливо, але практика доводить, що ця задача підйомна. І є речі, на які можна спиратися — мотивована команда, нетривіальна бізнес-ідея і готовність ризикувати.