Страхування, психолог та гнучкий графік: як бізнес може подбати про ментальне здоров'я команди

  • Катерина Кула

    HR People Partner at Boosta

Горимо та вигораємо – під таким девізом існував ринок протягом усього карантину. Восени 2020 року Harvard Business Review проанкетували понад 1500 респондентів із 46 країн.

Ми продовжуємо воювати з окупантом на інформаційному фронті, надаючи виключно перевірену інформацію та аналітику.
Війна позбавила нас можливості заробляти, просимо Вашої підтримки.
Підтримати delo.ua

За результатами:

  • 62% відчували вигоряння за останні три місяці "часто" або "дуже часто".
  • 57% зауважили, що пандемія «серйозно вплинула» на їхню роботу або «цілком її перевернула».
  • 55% відчувають, що позбавлені важелів управління на роботі та в житті взагалі.
  • 21% оцінив свій стан як «хороший», лише 2% - як «відмінний».

З послабленням карантину ситуація мало змінилася, оскільки вигоряння подібне до снігового кома - ефект йде не тільки за накопичувальною, а й за інерцією. Вигоряючи, люди залишають компанію у пошуках "кращого життя". Не опрацювавши причини вигоряння на старому місці, вони йдуть до інших компаній. В результаті стикаються там із тими ж проблемами, що й раніше. Більше того, іноді справа не тільки в компанії, а й у незадоволенні людини своїм способом життя в цілому. І ось, не пропрацювавши першопричини, людині не вдається усунути наслідки. А значить, вигоряння тільки накопичуватиметься незалежно від місця роботи.

Компанія має можливість створити всередині умови стабільності, що знизить фактор стресу і підвищить продуктивність. Тому на ринку стає дедалі актуальнішим запровадження програм турботи про ментальне здоров'я команди. Розповім докладніше про варіанти активностей, досвід їх застосування і підводних каменях.

Говорячи про Mental Health

Під Mental Health у рамках компаній найчастіше мається на увазі організація благополуччя команди. Так званий well-being. А отже йдеться не так про вирішення проблем, як про створення умов усередині компанії для уникнення цих проблем. І якщо ви вирішили впроваджувати програму Mental Health, всі ваші подальші дії повинні бути спрямовані на створення та підтримання середовища, яке дозволяє людям почуватися комфортно на своїй позиції, у команді, дозволяє їм реалізовуватися, розвиватися, відчувати себе захищеними та мотивованими.

Все це дозволяє уникнути вигоряння на роботі та легше переносити стрес у особистому житті. До того ж, впровадження такої програми створює у команди відчуття захисту та підтримки, а значить підвищує лояльність до компанії та зменшує плинність. Це безперечний плюс для бренду роботодавця, тому, якщо ви ще не тестували подібні активності у себе, рекомендую дати їм шанс.

Покриваємо неосяжне

У принципі, поняття Mental Health поєднує такі аспекти життя:

  • фізичне благополуччя – підтримання гідного рівня життя.

У розрізі співпраці з компаніями люди звертають увагу на конкурентну оплату праці, комфортне місце роботи, медичне страхування, забезпечення медикаментами, вітамінами та масажами тощо.

  • соціальне благополуччя - організація середовища, що сприяє комфортному співіснуванню, фінансова та юридична грамотність.

Сюди включається повний цикл занурення команди у спільні цінності компанії. Наприклад, якщо у вас не транслюється культура ділитися своїми проблемами, люди будуть мовчати, "варитися" в невдоволеннях, а потім просто покинуть компанію, тому що їхні проблеми не вирішуються. І в цьому буде вина не людей, а скоріше системи. Адже команда відкрито висловлюватиме занепокоєння лише в тому випадку, якщо почувається безпечно, якщо знає, що за цим не буде покарання.

  • емоційне благополуччя - конкретні активності, які ініціює компанія задля забезпечення емоційного комфорту. Наприклад, зустрічі з психологами чи вебінари.

Як цього досягти – на це запитання спробую відповісти далі.

Вимірюємо температуру

Головна порада, до якої я прийшла на практиці – не варто припускати чи робити, як у всіх. На наш досвід, часто люди відвідують саме ті заходи, які пов'язані з хворобливою для них темою. Тому спочатку рекомендую зібрати запит із команди : що у них болить, із чим є складнощі, які питання актуальні А відповідно до цього підбирати активності.

Наприклад, у нас у команді найчастішими запитами стали:

  • work-life balance,
  • питання вигоряння,
  • wellness, а саме все, що впливає на фізичне та емоційне благополуччя (спорт, здорове харчування, екологічне оточення та турбота про себе),
  • емоційний інтелект,
  • міжособистісні стосунки та конфлікти.

Вибирайте різнопланові теми. Можна пошукати статистику з проблем, що набирають обертів сьогодні, і виявити ініціативу, запропонувавши колегам пройти вебінар на цю тему, навіть якщо вони не мали на неї конкретного запиту. А потім збираємо зворотний зв'язок – якщо тема виявиться актуальною, продовжуємо її розбір.

Шукаємо свою цільову

У розрізі програми психологічної підтримки я виділила для себе чотири основні типи людей:

  • ті, хто не має проблем,
  • ті, хто має проблему, але вони її не бачать,
  • ті, у кого є проблема, яку вони бачать, але не хочуть вирішувати чи не вірять у методи,
  • ті, хто бачать проблему та готові її вирішувати.

Незважаючи на це, основна цільова аудиторія програми Mental Health у компанії – це останній тип людей. Важливо розуміти, що метою компанії не є переконати людину у необхідності якихось активностей. Головне – це дати можливість задовольнити запит, якщо такий є чи з'явиться у майбутньому. Будьте готові, що не всім підійде програма Mental Health і не всі будуть зацікавлені в ній. Наприклад, наші онлайн-вебінари із психологами відвідує до 15% команди. Але змушувати людей не можна.

Обґрунтовуємо профіт

Крім збільшення лояльності до компанії і, відповідно, зниження рівня плинності, про які ми говорили раніше, впровадження програми Mental Health допоможе залучати нових фахівців. Незважаючи на те, що турбота про психологічне благополуччя команди стає все більш поширеною, особливо на IT-ринку, відсоток компаній, що втягуються в це, все ще вкрай низький. Отже це буде перевагою для вашого бренду роботодавця і допоможе залучити до вас нових кандидатів.

Із менш очевидного можна назвати також значну економію грошей. Це зумовлено зниженням показників абсентеїзму та презентеїзму.

Абсентеїзм - бажання людини якомога частіше бути відсутнім на роботі. Втомлюючись і вигоряючи, люди частіше беруть відпустки та використовують усі доступні їм лікарняні дні. Виною цьому психосоматика чи реальне погіршення самопочуття.

Презентеїзм - присутність людини на роботі, що супроводжується низькою продуктивністю та ефективністю праці. Наприклад, людина приходить на роботу, проте дуже часто ходить за кавою, багато спілкується з колегами з неробочих питань, виконує завдання довше, ніж звичайно, без вагомих на те причин.

Обидва показники безпосередньо залежать від втоми та рівня вигоряння колективу. І на підтвердження цього Deloitte у 2017 році проводила дослідження метрики абсентеїзму. Після впровадження практик Mental Health цей показник покращився - люди стали повільніше втомлюватися і рідше йти у відпустку. Але що примітно, за підрахунками компанії, завдяки цьому вони заощадили близько 7 мільярдів доларів. Презентеїзм компанія не вимірювала, оскільки тут важко отримати об'єктивні дані - мало хто зізнається собі та іншим, скільки годин він ухиляється від роботи, а іноді це можна навіть не помічати.

З найбільш глобальних досліджень, інститут Геллапа виявив, що люди, які зазнають вигоряння:

  • на 63% частіше просять лікарняний,
  • на 23% частіше опиняються у лікарні,
  • у 2,6 рази частіше активно шукають іншу роботу.

І кожен такий не залучений до роботи працівник у середньому коштує компанії 34% від його річної зарплати.

Діємо

Розберемо конкретні кроки, які ви можете зробити у себе в компанії для вирішення найпоширеніших проблем.

Не починайте з верхівки айсберга, саме з "плюшок". Бездумно вкидаючи активності, ви отримаєте ефективного результату. Починати варто з бази: цінностей компанії, налагоджених процесів, професійного менеджменту. Адже якщо немає культури зворотного зв'язку і чесності, на вебінарі з психологом люди просто боятимуться ставити питання, щоб хвилювати їх, щоб цього не побачив керівник.

Обговоримо самі прості і не вимагають фінансового залучення компанії методи позбутися вигоряння на роботі:

  • мінімізуємо рутинні завдання або будуємо робочий процес так, щоб була можливість змінювати вид діяльності протягом дня (наприклад: документи, брейнштормінг, звіти, креативне завдання).
  • даємо можливість працювати у гнучкому графіку.
  • створюємо сторінку на внутрішньому порталі, куди регулярно публікуємо виступи психологів та мотиваційних спікерів, корисну літературу і навіть відеозаняття з медитації та йоги.
  • впроваджуємо в компанії No-meetings Day, щоб кожен міг вибрати собі день без зустрічей, сконцентруватися на потрібному завданні, не намагаючись втиснути його між зустрічами. В ідеалі – вибрати один фіксований день по компанії, щоб простіше було з'єднати графіки членів команди.
  • навчаємо керівників команд емпатії та культурі зворотного зв'язку.
  • пропонуємо взяти відпустку. А якщо у вас є така можливість і фахівець справді цінний для компанії, то відправляємо його до сабатикалу.
  • підтримуємо якісний відпочинок своєї команди Не варто заохочувати до переробки, якщо в цьому немає крайньої необхідності. Співробітник, що відпочив, завтра працюватиме ефективніше, ніж втомлений сьогодні. Це стосується і відпустки - продовжуючи писати з робочих питань, ви не даєте колегі розслабитися, підвищуєте його тривожність, зобов'язуєте допомогти і поринути в роботу. Цього краще уникати, якщо питання можна відкласти або надіслати іншому члену команди. Транслювати цю ідею в компанії допомагає наявність усім доступних сигналів, що співробітник вже закінчив робочий день, пішов у відпустку чи лікарняний. У нас, наприклад, із цим завданням справляються статуси у Slack. Головне, щоб усім було видно ці статуси, а в компанії була культура їх поважати.

Також варто пам'ятати, що вигоряння можливе не тільки через роботу, а й з особистих причин, проблем зі здоров'ям або загальної втоми. Щоб помітити це, HR-менеджеру варто стежити за емоційним та психологічним станом своїх “підопічних”, брати фідбек керівників про продуктивність та конфліктність їхньої команди, спілкуватися, пропонувати допомогу чи підтримку тим, хто за візуальними ознаками її може потребувати. Виділяйте час на спілкування з командою та намагайтеся вибудовувати довірчі стосунки.

Якщо ці кроки не допомагають або їх недостатньо для вашої команди, можна звернутися до більш дорогих варіантів.

Забезпечте фізичний добробут

Надайте медичну страховку, масажні крісла в офісі, знижки на спортзали або йогу, або облаштуйте зону для спорту в офісі. Організовуйте участь у спортивних заходах, стимулюйте здорове харчування в офісах, постачаючи корисні снеки.

Можна також найняти корпоративного масажиста в офіс, проте ми поки що від цього варіанту відмовилися, оскільки багато кому може бути некомфортно проходити таку процедуру в офісі. А також у карантинний час необхідні додаткові гігієнічні умови, що забиратиме час у масажиста, і за день він не зможе охопити всіх бажаючих.

Організуйте зустрічі із зовнішніми фахівцями

Організовуйте колективні вебінари із психологами на різні тематики.

Ви також можете найняти корпоративного психолога. Однак будьте готові, що до нього ходитиме до 15% команди в середньому. Адже ті, хто готовий вирішувати проблеми, часто вже мають особистий фахівець, з яким ведеться робота. Також наявність психолога в офісі порушує конфіденційність та анонімність процесу, оскільки колеги можуть випадково почути розмову, офісна атмосфера не сприяє повному емоційному розслабленню. Якщо психолог буде частиною команди і щодня відвідувати офіс, у колег не буде гарантії в конфіденційності - що їхні таємниці не розкриють випадково за кавою, обговорюючи новини.

В ідеалі рекомендуємо співпрацювати із зовнішнім агентством на їх локації, а також укласти договір з декількома психологами, щоб люди мали змогу обрати того, хто їм ближче. Ви ж як компанія можете покривати певну кількість візитів, а також якщо ваші фінанси дозволяють організувати першу пробну зустріч з кожним фахівцем безкоштовно, щоб можна було зрозуміти, хто ближче.

Організуйте гнучку систему вихідних

На ринку існує практика Self-Care Day. Це регулярний (кожний квартал чи півроку) вихідний день, який людина може взяти на клопіт про себе. Це додатковий оплачуваний вихідний, який можна взяти в стислі терміни, ніж звичайна відпустка. Цей день призначений для медичних "чекапів", відвідування косметичних салонів, тренування з танців, на які хотілося потрапити, хобі або майстер-класів. Загалом, для всього, на що зазвичай незручно взяти вихідний, але що робить особисте життя повнішим, розслаблює і тішить людину. Для компанії це вигідно не лише з погляду лояльності команди. Ми ж запровадили у себе схожу практику – Day-Off-и. Їх можна брати по одному за спрощеною схемою. У такі дні люди можуть присвятити вирішенню питань, що горять, або просто відпочинку. Подібні практики позбавляють від кейсу, коли людина виходить з роботи в обід на 15 хвилин, щоб підписати документи, процес затримується, і голодна людина, яка спізнюється на роботу, в стресі біжить в офіс, випадаючи з робочого процесу. Часто пропущений годинник не відпрацьовується. З іншого боку, краще взяти вихідний і без стресу закрити всі важливі для себе справи, а потім без факторів, що відволікають, приступити до роботи.

Насамкінець додам, що працюючи над корпоративною програмою Mental Health, доведеться змиритися, що врятувати всіх не вдасться. Швидше за все, ви не отримаєте 100% і навіть 50% явки на ваші активності, тому що це не для всіх. Багато що залежить від бажання, готовності та потреб самої людини. Подібні програми - це лише інструмент, що підтримує, а не універсальна таблетка. Натомість створивши екологічне середовище та можливості для задоволення запиту, ви покажете свою турботу про команду та вибудуєте довірчі стосунки, згладжуючи будь-які гострі кути.