- Тип
- Ексклюзив Ексклюзив
- Категорія
- Транспорт
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Морські перевізники відмовляються возити вантажі до Росії. Чим допоможе Україні морська блокада ворога
1 березня світовий гігант морських перевезень, компанія Maersk заявила про те, що припиняє контейнерні перевезення з Росії та в Росію. Винятки становитимуть лише продукти харчування, ліки та гуманітарні вантажі. Вже 2 березня компанія вирішила відмовитися від постачання заморожених вантажів. Maersk обслуговує контейнерні перевезення в Санкт-Петербурзі та Калінінграді в Балтійському морі, Новоросійську у Чорному морі та Владивостоку на східному узбережжі Росії.
"Оскільки санкції вже прямо чи опосередковано впливають на стабільність і безпеку наших операцій, нові замовлення Maersk в океані та по суші до Росії та з Росії будуть припинені", - заявили в Maersk.
За інформацією Reuters, Maersk володіє 31% російського портового оператора Global Ports, який управляє шістьма терміналами в Росії та двома у Фінляндії. До складу акціонерів оператора входять також російська держкомпанія "Росатом" та Російський бізнесмен Сергій Шискарьов.
Також про припинення поставок вантажів до Росії заявила, найбільша у світі компанія з контейнерних перевезень компанія швейцарська MSC. Там повідомили, що з 1 березня вводять "тимчасову зупинку всіх замовлень вантажів у/з Росії, що охоплюють усі райони доступу, включаючи Балтику, Чорне море та Далекий Схід Росії".
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.ua"MSC продовжить приймати та перевіряти замовлення на доставку товарів першої необхідності, таких як продукти харчування, медичне обладнання та гуманітарні товари", - сказано в повідомленні компанії.
У той же день про припинення поставок в Росії і з Росії заявила і французька CMA CGM, яка є третьою за величиною контейнерною лінією у світі.
"В інтересах безпеки Група вирішила призупинити всі замовлення до Росії та Росії з сьогоднішнього дня і до подальшого повідомлення", - заявили в компанії.
Прийом нових замовлень у та з російських портів у Чорному та Балтійському морях призупинила і японська компанія Ocean Network Express. А німецька Hapag Lloyd заявила про зупинення бронювання постачань у російських портах ще 24 лютого.
Видання CNN пише, що санкції накладені на Росію через вторгнення в Україну не вимагають зупинення рейсів та постачань до портів країни агресора. Проте рішення компанія є сигналом, що бізнес вважає розрив ділових зв'язків із цією країною в їхніх інтересах, і такі кроки створюють додаткове навантаження на російську економіку.
“Ці суднові лінії в основному ведуть судна, які перевозять контейнери з товарами, а не суховантажні машини, такі як нафтові танкери або ті, що перевозять пшеницю та інші товари. Їхня відмова від плавання в російські порти обмежить здатність цієї країни отримувати імпортні товари, від яких вона залежить”, — зазначає CNN. При цьому видання додає, що через небажання нафтотрейдерів працювати з російськими компаніями, до цієї країни не йдуть і танкери нафтовози. Крім того, через санкції проти російських банків утруднені операції розрахунку з перевізниками.
Крім того, бізнес сам відмовляється працювати з токсичними клієнтами з Росії, над посиленням морської блокади Росії працює і Міністерство інфраструктури України.
“Україна направила близько 50 звернень на адресу провідних морських держав та асоціацій світу з інформацією про вторгнення Російської Федерації в Україну та факти грубого порушення нею міжнародного морського права. Ми вимагаємо зупинити морське сполучення з портами РФ, а також обслуговування російських суден в іноземних портах”, - йдеться у повідомленні.
При цьому в міністерстві зазначають, що блокування російського судноплавства є важливим санкційним напрямком блокування російського судноплавства. Це безпосередньо позначається на імпортних та експортних можливостях окупанта. Як наслідок – валютної виручки.
“Вже зараз для судів агресора починають закривати порти. Зокрема, відповідне рішення для судів Росії, а також усіх, хто пов'язаний із нею, вже ухвалила Великобританія. Очікуємо, що найближчим часом до неї приєднаються усі наші західні партнери”, - зазначають у міністерстві.
Також не обробляються російські вантажі у портах Бельгії. Бельгійські порти не пускають усі вантажі, призначені для країни-агресора.
Чорноморські порти РФ не можуть обробляти вантажі головним чином через те, що раніше протоки Босфор та Дарданелли закрила Туреччина.
За словами колишнього міністра інфраструктури Володимира Омеляна, Росія внаслідок обмежень країна-агресор зараз переживає серйозну логістичну кризу. Це болісно позначається як і з ключових поставок нафти і зрідженого газу та руди з Росії насамперед на Захід і так само вже в Азію.
“Ми бачимо, що навіть у портах, які ці операції росіяни ще можуть здійснювати, їм вже вартість таких перевезень зросла в кілька разів. Тобто фактично сталося з ними те, що вони робили з нами в Чорному морі, через так звані навчання, перекривши нам повністю акваторію, через що судновласники та страхувальники суттєво підняли свої послуги”, — каже Омелян.
При цьому він зазначає, що повної морської блокади Росії наразі немає. Але на тлі того, фактично фінансового хаосу, який викликали санкції, а також небажання великих світових компаній мати бізнес у Росії, співпрацювати з нею та бути афілійованим з російським бізнесом, дуже багато стандартних експортно-імпортних операцій будуть фактично під загрозою зриву. Оскільки світовий бізнес не захоче іміджевих чи фінансових втрат через будь-які постачання. "Відповідно щодо імпорту базових продуктів буде проблема і буде серйозна проблема з базовими статтями їх експорту", - говорить Омелян.
При цьому експерт із морських перевезень Олександр Захаров каже, що через морські обмеження та відмову провідних перевізників працювати з РФ постраждає близько 80% російського експорту.
“Втрати будуть жахливі, тому що у них не так багато судів, які можуть все це возити. Вони ніколи не могли перевозити весь свій вантажопотік своїми судами. При цьому вони вже почали забороняти захід їхніх суден у чужі порти”, — каже Захаров.
Крім того, експерт вважає, що попри відсутність заборони на ввезення продовольства та медикаментів, тут можуть також бути проблеми, оскільки економічно рентабельним у морських перевезеннях є лише перевезення великих партій вантажів, через кілька контейнерів медикаментів жоден судновласник не відправить своє судно до російських портів.