НБУ курс:

USD

41,41

+0,05

EUR

46,12

+0,12

Готівковий курс:

USD

41,80

41,72

EUR

46,60

46,44

Стратегія антикрихкості: розвиток та пріоритети мережі АНЦ

Микола Щербина, генеральний директор мережі аптек АНЦ
Микола Щербина, генеральний директор мережі аптек АНЦ

Микола Щербина, генеральний директор мережі аптек «АНЦ», про те, як мережа планує досягти понад 20% частки ринку. СЕО найбільшої за товарооборотом аптечної мережі розповідає про стратегію її активного розвитку завдяки відкриттю сотень аптек на топлокаціях протягом поточного року, визначенню нових пріоритетів у своєму регіональному розвитку на сході та заході країни, відданості компанії інноваційності й технологічності, а також іншим неординарним рішенням топменеджменту

Як «АНЦ» вдається протягом декількох останніх років очолювати рейтинги аптечних мереж за обсягами продажів у грошах? Це стратегічне завдання холдингу чи супутній результат руху до іншої стратегічної мети?

— Мережа аптек «АНЦ» досягає лідерства на ринку аптечного роздрібного торговельного сектору в Україні за обсягами продажів у грошовому еквіваленті завдяки комплексній стратегії, спрямованій на відповідальність, новаторство та готовність вести інших за собою. Ми не розглядаємо кількість аптек, оборот чи частку ринку як єдині показники успіху. Для нас лідерство — це не просто статус, а складний комплекс якісних характеристик. 

Наразі наша мережа обирає стратегію антикрихкості. Ми прагнемо масштабувати бізнес-модель, яка буде стійкою до змін і викликів, зокрема, до негативного впливу економічної нестабільності та геополітичної турбулентності. Ми зосереджуємося на створенні стійкого бізнесу, який може ефективно функціонувати у будь-яких умовах, забезпечуючи якісне обслуговування та підтримку клієнтів. Така стратегія дозволяє нам залишатися лідерами на ринку, попри зовнішні виклики та турбулентність.

Які джерела та інструменти забезпечують лідерство холдингу на аптечному вітчизняному ринку?

— Одним із найважливіших інструментів для нас є люди. Це як співробітники мережі аптек «АНЦ», так і її клієнти. Ми розробляємо та втілюємо онлайн- та офлайн-інструменти комунікації, обслуговування та внутрішньої організації процесів, також тримаємо високий рівень сервісу. Думаю, лідерство мережі аптек «АНЦ» має три кити клієнтської лояльності: зручність, вибір товарів та доступність. 

Зручність полягає у тому, що споживачу пропонують різні канали комунікації та купівлі. Широкий вибір товарів забезпечуємо пропозицією понад 35 тис. позицій. Доступність для наших клієнтів має дві ознаки. Перша — це забезпеченість кожної аптеки усім наявним товаром, а також можливість замовити доставку товару, що закінчився, і наявність альтернатив серед товарів власного виробництва «АНЦ». Друга ознака — вартість. «АНЦ» постійно проводить акції, створює з партнерами спеціальні пропозиції, щоб клієнти могли купувати все необхідне без переплат.

Як ви оцінюєте рівень конкуренції на українському аптечному ринку? Який внесок вашого холдингу у подальшу консолідацію мереж?

— На українському аптечному ринку високий рівень конкуренції, що стимулює компанії до пошуку інноваційних підходів та до розвитку. Наша мережа, за даними дослідження Proxima Research, є стабільним лідером аптечного ритейлу з часткою ринку 16,7% у грудні 2023 року. Ми вважаємо, що наш внесок у подальшу консолідацію мереж полягає у стратегічному розширенні мережі аптек та у вдосконаленні сервісу для клієнтів. 

Компанія демонструє зростання обсягу товарообігу, перевершуючи темпи збільшення ринку. Наприклад, у 2023 році, коли ринок збільшився на 26,4%, наш товарообіг зріс на майже 35%.

Чи маєте намір збільшити свою частку на ринку?

— У нашому плані розвитку є намір збільшити частку ринку, але не за рахунок лише кількості аптек, а ще й шляхом покращення сервісу, розширення асортименту продукції, інвестування у технології та підвищення якості обслуговування клієнтів. Наші плани передбачають постійне відкриття нових аптек, а також модернізацію і розвиток наявних, зокрема, у регіонах, де ми відчуваємо попит та потенціал для зростання. Наприкінці 2023 року ми фіксували успішне повернення кількості щомісячно активних клієнтів на рівень січня 2022-го. Тож наші маркетингові та сервісні стратегії ефективні. /

Яку стратегію має холдинг, консолідувавши у своєму портфелі такі аптечні бренди, як «АНЦ», «ШАР@», «Копійка», «Благодія», «Не хворій» та інші?

— Мережа аптек « АНЦ» має стратегію активного розвитку та консолідації у сфері аптечного ритейлу. Ми визначили для себе амбіційну, але реалістичну мету досягнення частки ринку у розмірі 20+% протягом півтора-двох років. Для досягнення цієї мети працюємо за декількома стратегічними напрямками. 

Компанія зосереджується на повному реінжинірингу процесів розвитку. Плануємо активно розширювати мережу, зокрема відкрити 250-300 нових аптек у 2024 році. 

Ще одним важливим напрямом є партнерство з невеликими регіональними мережами. Ми завершили угоду з регіональною мережею «Не хворій», яка налічує 43 аптеки з виторгом на рівні 70 млн грн щомісяця. Бачимо у цьому потенціал для подальшого розвитку. Наш план передбачає збереження бренда «Не хворій», оскільки регіональні бренди часто надто популярні серед місцевого населення. Мережа аптек «АНЦ» прагне до мультибрендовості, ми віримо у те, що різноманітність брендів може принести додаткові переваги.

Деякі ваші конкуренти на ринку вже заявляють про новий етап у розвитку — «похід» за ефективністю бізнесу.  Як вам вдається попри війну утримувати позитивну рентабельність бізнесу?

 — Прагнення зберегти в умовах війни позитивну рентабельність бізнесу дійсно виклик. Те, що конкуренти переходять від стратегії зростання кількості аптек за будь-яку ціну до боротьби за ефективність бізнесу, лише підтверджує правильність нашого шляху. Наша стратегія полягає у відкритті аптек лише у топлокаціях з високим трафіком і помірними орендними ставками, що забезпечує стабільну та ефективну рентабельність. Навіть в умовах війни ми залишаємося конкурентоздатними, розвиваємо компанію інтенсивно, а не екстенсивно.

 Які регіональні пріоритети розвитку ваших аптечних мереж? 

— Ми розглядаємо розвиток у західному регіоні України, бо віримо у його потенціал і відчуваємо попит на наші послуги. 

Крім того, плануємо забезпечити доступ до медичних послуг на деокупованих територіях та у прифронтових містах через запуск мобільних аптек. 

Яке місце у стратегії розвитку компанія відводить впровадженню нових технологій та інструментів? Яких подальших кроків у цифровій трансформації очікувати від лідера ринку? 

— Для нас технологічність та інновації посідають важливе місце у розвитку. Ми постійно розглядаємо та розробляємо нові можливості, винаходи та практичні тести технологій, які можемо застосувати у мережі. Ми завжди вважали себе технологічним представником аптечної галузі. Згадаймо, саме в АНЦ з’явилися перші роботизовані аптеки власного виробництва. Найяскравішою аптечною прем’єрою року став лікомат «АНЦ». 

Сьогодні лікомати «АНЦ» працюють більш ніж у 100 аптеках по всій Україні. Уже понад 700 тис. клієнтів отримали свої замовлення з лікоматів. У планах на 2024 рік — забезпечити доступність цієї послуги в усіх містах України, в аптеках з найбільш щільною кількістю відвідувачів. Наступною хвилею буде забезпечення лікоматами усіх аптек «АНЦ». 

«АНЦ» активно впроваджує нові технології та інструменти, щоб надати клієнтам різноманітні канали продажів, серед яких онлайн-платформи, мобільні застосунки і навіть колцентр. Якщо до цих онлайн-каналів додати лікомати, виходить коктейль, який дозволить створити нову цифрову аптеку 2.0. 

Ми загалом фанати інновацій, вони для нас є цінністю самі по собі. Бо коли ми часто змінюємося всередині, то стаємо більш пристосованими до змін зовнішніх. Це теж до концепції антикрихкості. Наші подальші кроки у цифровій трансформації — пристосування до перспективних технологій, як-от криптовалюта та штучний інтелект, щоб бути готовими до майбутніх змін на ринку. 

Які неординарні рішення довелося ухвалювати топменеджменту холдингу упродовж останніх двох років? Які з них були найефективнішими? 

— Протягом 2023-2024 років топменеджмент мережі аптек «АНЦ» зробив ставку на неординарні стратегії для ефективного відгуку на різкі зміни у бізнес-середовищі. Ось кілька рішень, які виявилися найбільш вдалими. 

1. Впровадження лікоматів. Зустрічаючи аномальне зростання e-com, ми швидко реагували і впроваджували лікомати в аптеках. Результатом стало підвищення клієнтського задоволення та збільшення обсягів продажів. 

2. Впровадження плану Б у мобільному застосунку. Завдяки мобільному застосунку з планом Б наші клієнти змогли отримати доступ до аптечних продуктів навіть під час локдаунів. Це стало одним із найефективніших рішень, адже забезпечило стабільність прибутковості і збільшення обсягів замовлень через мобільну платформу. 

3. Кнопка допомоги колегам щодо підмін по роботі у корпоративному боті. Цей проєкт допоміг не тільки покращити обслуговування клієнтів, але й згуртував нас як команду. Натепер це вже не просто кнопка у боті, а постійна програма «Календар підмін». 

Що з наявних планів можете повідомити діловій спільноті? Як на ці плани впливає перспектива тривалої війни? 

— Наші плани на 2024 рік містять інклюзивну адаптацію усіх аптек для забезпечення зручного доступу для маломобільних людей, а також розвиток програми підтримки майбутньої фармацевтики. Перспектива тривалої війни впливає на наші плани, але ми зосереджуємося на забезпеченні доступу до діків та товарів для здоров’я для всіх українців незалежно від умов.