- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
"Взяття під контроль МЗМВ "Оскар" та ПрАТ "ІДС" конкурентом може призвести до знищення конкуренції", — Вадим Вичка, IDS Ukraine
Антимонопольний комітет України розглядає питання концентрації на ринку первинної реалізації фасованої води у вигляді отримання в управління ТОВ "Карпатські мінеральні води" корпоративних прав компаній "Моршинський завод мінеральних вод "Оскар"" й "Індустріальні та дистрибуційні системи". На своєму сайті АМКУ оприлюднив надані виробником «Карпатської джерельної» гарантії щодо збереження конкуренції, аби отримати дозвіл на концентрацію. Про цей документ, а також про імовірні ризики та наслідки для ринку — у бесіді з Вадимом Вичкою, директором з юридичних питань IDS Ukraine.
— Пане Вадиме, наскільки часто в своїй практиці АМКУ застосовує зобов’язання у разі концентрації та які це зобов’язання?
У процесі концентрації, якщо АМКУ вбачає підстави для заборони концентрації, її учасники мають запропонувати зобов’язання, які б прибрали чи суттєво зменшили негативний ефект для конкуренції від такої концентрації.
Такі зобов’язання можуть бути 2 типів — структурні та поведінкові. Структурні зобов’язання передбачають продаж чи передання в зовнішнє управління всього або більшої частини бізнесу учасника концентрації, який набуває контролю. У нашому випадку це "Карпатські мінеральні води". Саме так відбувалося у справі з виробником цементу "CRH UKRAINE B.V.", яка завершилась у вересні цього року.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaЗобов’язання поведінкового характеру – це ті, які стосуються питання щось робити чи не робити. Це, власне, те, що зараз запропоновано для АМКУ з боку "Карпатських мінеральних вод". Ми неодноразово озвучували АМКУ нашу позицію про те, що у разі концентрації, яка призведе до появи гравця на відповідному ринку з ринковою часткою близько 50%, і за умови, що інші найбільші гравці мають частку ринку розміром 5–7% кожний окремо взятий, жодні поведінкові зобов’язання не матимуть змоги запобігти негативним наслідкам для ринку, а отже, інших виробників і ритейлу. Звісно, від цього найбільше постраждають кінцеві споживачі.
— Одним із ключових зобов'язань договору управління активами "Моршинської" є заборона на призначення осіб, які вже обіймають керівні посади в ТОВ "Карпатські мінеральні води" або якось пов’язані з нею чи іншими спорідненими із нею компаніями. Чи існують ризики обходу або порушення цього зобов'язання?
Так, існує значний ризик, що це зобов'язання можуть обійти, адже для цього вже створено всі умови – маю на увазі те, як це зобов’язання сформульовано. Наприклад, працівники ТОВ "Карпатські мінеральні води" (КМВ), які наразі обіймають посади на рівень нижчі, такі як директор з продажів чи директор з маркетингу, можуть бути призначені на вищі посади — наприклад, генеральним директором ПрАТ "ІДС" або ПрАТ "Моршинський завод мінеральних вод "Оскар"" (МЗМВ «Оскар»).
Аналогічно працівники ТОВ "Торговельний дім "Карпатські мінеральні води"" (ТД КМВ) можуть бути звільнені для призначення на керівні посади в ПрАТ "ІДС" або МЗМВ "Оскар". Більше того, особи, котрих готували на керівні посади в ТМ «Карпатська джерельна» під час розгляду справи в АМКУ, також можуть бути призначені на керівні посади в ПрАТ «ІДС» або МЗМВ «Оскар».
І це не вичерпний перелік варіантів обійти зобов’язання. Сам факт призначення управителем когось, навіть не пов'язаного раніше з КМВ, не знімає контролю управителя, адже він як роботодавець може диктувати умови та впливати на управлінські рішення.
Вже зараз ми маємо інформацію про такі кадрові маніпуляції ТОВ "Карпатські мінеральні води", які були проведені заздалегідь і дозволять призначити підконтрольних осіб на посади в отриманих в управління компаніях групи IDS Ukraine або до органів їхнього корпоративного управління.
— Чи вважаєте ви достатнім зобов'язання підписати договори щодо нерозголошення комерційної інформації, неможливості обміну нею між КМВ та ПрАТ "ІДС" через порушення принципів чесної конкуренції? Чи є тут ризики?
Слід почати з того, що законодавство не містить визначення поняття "комерційна інформація", а отже, саме на розсуд КМВ буде визначено, яка саме це інформація і порядок доступу до неї. Крім цього, такі обмеження запропоновано встановити виключно для генеральних директорів, комерційних та членів виконавчих і наглядових органів, водночас у компаніях, щодо яких може відбутися концентрація, більш як 1000 працівників, тож маючи контроль над активом, обмін такою інформацією може бути організовано на нижчому рівні – і це не суперечитиме зобов’язанням перед АМКУ.
Також слід зазначити, що КМВ має протягом 3 місяців захистити комерційну інформацію, хоча нікому не відомо, що містить це поняття. А що буде до закінчення 3 місяців? Зрозуміло, що після отримання дозволу на концентрацію КМВ отримає доступ до всієї документації, планів, проєктів і розробок свого основного конкурента. Звісно, комерційна таємниця IDS Ukraine вже буде в руках КМВ, а для виконання зобов’язань перед АМКУ будуть підписані певні документи.
У них щось буде названо комерційною інформацією – і цим начебто виконано зобов’язання. Хоча з усього наведеного ми прекрасно розуміємо, що ніякого захисту будь-якої інформації насправді не буде.
— Що ви думаєте про зобов'язання стосовно недопущення обмежень обсягів реалізації води та відсутність чітких критеріїв для економічної виправданості таких дій?
Зобов'язання не обмежувати обсяги реалізації води без економічно виправданих причин є вкрай нечітким. При цьому, враховуючи факт відсутності визначення поняття цих "економічно виправданих причин", такими причинами може бути заявлено будь-що. На практиці це означає, що компанія "Карпатські мінеральні води" чи її уповноважені представники можуть скоротити обсяги постачання води брендів "Моршинська", «Миргородська» чи інші виробництва IDS Ukraine, наприклад, на 20%, 40% або навіть 80%, посилаючись на невигідні умови чи інші обставини, такі як війна або економічна криза тощо.
Такі зменшення обсягів постачання можуть залишатися поза контролем АМКУ до моменту отримання піврічного звіту. Уявімо: після скорочення обсягів реалізації продукції ТМ "Моршинська" АМКУ за пів року отримує звіт про цей факт із поясненням причин – і на цьому все. АМКУ опиняється в ролі статиста, який просто отримує та зберігає звіти, адже економічно виправданими причинами, без визначення їхнього вичерпного переліку, буде вважатися будь-що. Будь-які аргументи КМВ підпадатимуть під таке визначення.
— До чого може призвести з точки зору збереження цінності ПрАТ "ІДС" та МЗМВ "Оскар"?
Це створює величезні ризики для ПрАТ "ІДС" і МЗМВ "Оскар", оскільки наслідки таких дій можуть бути незворотними. А бренди компанії "Карпатські мінеральні води" тим часом можуть здійснити канібалізацію ринкової частки IDS Ukraine на свою користь. Звісно, наслідком таких дій стане скорочення виробництва IDS Ukraine та МЗМВ «Оскар» — це стане стартом ланцюгової реакції для економічного знищення компаній і витіснення їх з ринку. З відповідними очевидними втратами для держави, бо це тисячі робочих місць, що стане катастрофою для громад присутності в Миргороді та Моршині, втратами податків для бюджетів на сотні мільйонів гривень.
— Чи існують ризики для договірних відносин між IDS Ukraine та Миргородським заводом мінеральних вод? Як це може вплинути на ринок?
Так, ці ризики доволі значні. У зобов'язаннях немає жодних чітких гарантій, що компанія "Карпатські мінеральні води" чи призначені нею представники не розірвуть чинні договори постачання або не змінять обсяги постачання води між IDS Ukraine та заводами у Миргороді та Моршині. Відсутність таких гарантій ставить Миргородський завод під загрозу, адже може виникнути ситуація, коли Миргородському заводу буде просто відмовлено в придбанні його продукції – і за це управитель не несе жодної відповідальності. До речі, слід зазначити, що Миргородський завод не має ні організаційних, ні комерційних, ні технічних спроможностей вести діяльність окремо від групи чи поза групою IDS Ukraine.
— У зобов'язаннях також передбачено звітування перед АМКУ раз на пів року. Чи достатньо цього для належного контролю за виконанням зобов'язань?
Звітування раз на пів року є недостатнім для ефективного контролю з боку АМКУ. За цей час управитель може вчинити дії, які матимуть серйозні наслідки для ринку та руйнівні наслідки для IDS Ukraine. Наприклад, управитель може знизити обсяги постачання, підвищити ціни на продукцію, або суттєво знизити їх для тиску на конкурентів, розірвати договори. І все це може залишатися поза увагою АМКУ протягом шести місяців.
— Як ви оцінюєте можливий вплив на ринок, якщо компанія "Карпатські мінеральні води" отримає значний контроль над постачанням та реалізацією продукції?
Якщо такий управитель, як "Карпатські мінеральні води", отримає контроль над постачанням та реалізацією води, це створить монополію на ринку та призведе до катастрофічних перекосів. Частка КМВ може перевищити 50%, а з урахуванням потужностей нового заводу, який будується, цей показник, можливо, сягне 80%. Це дасть змогу КМВ диктувати умови постачання, встановлювати вигідні для себе ціни та значно ускладнювати діяльність інших учасників ринку. Конкуренція на ринку буде суттєво обмежена, а споживачі можуть опинитися в ситуації, коли вибір продукції та ціни будуть штучно визначатися однією компанією. Це також фактично унеможливить доступ менших постачальників до торговельних мереж, що ще більше посилить позицію КМВ на ринку.
— Як такий контроль може відобразитися на дистрибуційному бізнесі та торговельних мережах?
Об’єднана компанія, яка утвориться внаслідок штучної концентрації "Карпатські мінеральні води" й отриманих нею в управління корпоративних прав ПрАТ "ІДС" та ПрАТ "Моршинський завод мінеральних вод "Оскар"", отримає та/або зможе створити на свою користь кращі за інших операторів ринку умови в роздрібній торгівлі та дистрибуції. Оператори роздрібної торгівлі — від невеликих компаній до потужних мереж — потраплять в високу залежність від ТОВ «Карпатські мінеральні води», що внаслідок концентрації може зосередити близько 50% ринку вод.
Існує великий ризик ринкових маніпуляцій, адже монопольний оператор отримає змогу тиснути на ритейл для скорочення строків розрахунків за поставлену продукцію, а от заклади торгівлі для збереження власної ліквідності з усією очевидністю збільшать строки розрахунків для інших учасників ринку, погіршуючи їхнє конкурентне й економічне становище.
Завдяки координації діяльності компаній в штучно створеній монополії (обмін комерційною таємницею, координація для тиску на ритейл та дистрибуцію, маніпулювання цінами й умовами співпраці тощо) закриється доступ на ринок нових брендів і суттєво погіршаться позиції інших виробників.
— Яким ви бачите вихід із такої ситуації та уникнення монополізації?
На наше глибоке переконання, єдиний вихід — це заборона концентрації, адже для цього більше ніж достатньо підстав. Заборона концентрації дозволить агентству АРМА здійснити перезапуск конкурсу з вибору управителя — за прозорими, а не корупційними процедурами, проведенням належного оцінювання активу, а не заниження удвічі на 1,5 млрд грн. У результаті цінний актив буде збережено в інтересах держави, а не передано конкуренту на знищення. Власне, йдеться про компанію IDS Ukraine та ринок мінеральних вод загалом.