НБУ курс:

USD

41,09

-0,00

EUR

45,59

-0,00

Готівковий курс:

USD

41,35

41,30

EUR

45,95

45,80

Ринок сухих сніданків розвивається завдяки усвідомленню потреби в здоровому харчуванні та пришвидшенному темпу життя

Ринок сухих сніданків розвивається завдяки усвідомленню потреби в здоровому харчуванні та пришвидшенному темпу життя

 В Україні більшу частину ринку контролюють іноземні бренди, які виробляють свою продукцію на території країни

У найближчій перспективі обсяг ринку сухих сніданків в Україні може збільшитися. Така тенденція пов’язана переважно зі зростанням внутрішнього виробництва, адже дедалі більше споживачів надають перевагу смачній та швидкій у приготуванні їжі. 

Згідно з дослідженням Mordor Intelligence, на початку 2023 року глобальний ринок сухих сніданків оцінювався у $77 млрд. Прогнозують, що до 2028-го темпи його зростання становитимуть 5,8% щороку. Водночас дослідницька компанія передбачає щорічне збільшення ринку на 6%. У компанії кажуть, що сегмент готових сніданків буде домінувати на ринку завдяки зростанню звички їсти на ходу у дедалі більшої частини населення. 

Основними споживачами сухих сніданків є молодь і діти, але й більш зріла аудиторія також споживає цю категорію продуктів. За останні два роки тенденція здорового харчування мала значний вплив на цей сег мент ринку, зокрема в Україні, хоча на динаміку ринку сильно вплинула війна. 

Одним із найважливіших споживчих трендів, який впливає на індустрію, є Health and Wellness, кажуть у Lantmännen (виробник сухих сніданків під брендами Start! та AXA). Споживачі стають дедалі більш свідомими щодо свого здоров’я, і це суттєво впливає на вибір харчових продуктів, які вони купують, і загалом суттєво змінює купівельну поведінку. Цей тренд надто актуалізувався саме під час пандемії COVID-19 і продовжує розвиватись завдяки збільшенню інтересу до дієтології та здорового харчування.

 «Наші споживачі мають дедалі більше доступу до інформації про те, як впливає їжа на їхнє здоров’я. Результати міжнародних дослідницьких компаній свідчать про те, що споживання продуктів, які мають додані цінності для здоров’я, у всьому світі зросли на 4%. Lantmännen також зосереджується на тому, що важливо для споживачів, тому у 2023 році ми почали відмовлятись від використан ня пальмової олії в нашому виробнитві сухих сніданків. Заміна пальмової олії на соняшникову високоолеїнову олію стає важливим кроком у забезпеченні здорового харчування населення і є доказом зобов'язання Lantmännen до сталого виробництва та здорового способу життя.», — наголосила директорка з маркетингу, нових продуктів та стратегічного розвитку Анна Зарицька. 

В Україні багато представлені іноземні бренди сухих сніданків, зокрема — це Nesquik, Lion, Gold Flakes, Sante та бренди Start! і AXA (які хоч і належать до міжнародного холдингу, але повністю виробляються в Україні). Водночас на ринку сухих сніданків також є багато і вітчизняних виробників. За даними аналітиків Pro-Consulting, компанія «Сквирянка» є великим українським виробником у галузі переробки продуктів з зернових. Компанія виготовляє готові каші, борошно, вівсяні пластівці та інші зернові продукти. Іншими великим гравцем є Lantmännen, який виробляє не тільки каші, але й різні види екструдованих сухих сніданків, таких як кукурудзяні пластівці, кульки, фігурки, подушечки, гранолу та зернові батончики. Виробник Терра відомий виробництвом граноли та каш швидкого приготування. 

Для Lantmännen 2023 рік виявився набагато успішнішим, ніж попередній. Компанії вдалося суттєво наростити частку ринку сухих сніданків в Україні і стати беззаперечним лідером у цій категорії з великим відривом від найближчих конкурентів. Сільськогосподарський кооператив Lantmännen, представлений популярними у світі брендами АХА, START! та Finn Crisp і разом з компанією «Терра» є основними експортерами злакової продукції. Їхня продукція постачається як кінцевим споживачам, так і виробникам, які використовують інгредієнти для створення своєї власної продукції, задовольняючи попит на місцевому та міжнародному рівні. «Команди брендів AXA та Start! багато працюють над удосконаленням асортименту і пошуком рішень, які задовольняють потреби споживачів», — розповіла Анна Зарицька.

СТАБІЛЬНИЙ ПОПИТ НА ПРОДУКЦІЮ

Попри складні часи для країни, галузь сухих сніданків продовжує розвиватися. Стабільний попит на сухі сніданки, каші, снеки, батончики та інші корисні харчові продукти дає можливість бізнесу продовжувати свою діяльність, задовольняючи потреби споживачів. Так, від початку 2021-го до кінця першого кварталу 2023-го обсяг ринку сухих сніданків в Україні збільшився на 5%. Це свідчить про сталий попит від споживачів, що стимулює розвиток компаній, які демонструють готовність розвивати ринок в умовах війни. 

Попри підвищення конкуренції з імпортними товарами, локальні виробники розширюють свої потужності та запускають нові лінійки продуктів. Зокрема, Lantmännen запустив кілька нових продуктів в Україні, зокрема в категорії фігурок (кульки зі смаком карамелі та какао, солоні каші та пюре швидкого приготування), а також розширив асортимент батончиків для експортного ринку. 

Інший гравець ринку, компанія «Добродія Фудз», повідомив у січні 2024 року про розширення лінійки каш швидкого приготування ТМ «Добродія». Так, у продуктовому портфелі тепер представлені порційні каші на основі гречаних пластівців вагою 60 г. Збільшена порція для дорослої людини містить понад 200 г готового до вживання продукту.

ПОДАЛЬШЕ ЗРОСТАННЯ МІСТКОСТІ РИНКУ

 Подальший розвиток галузі будуть забезпечувати переважно локальні виробники країни через збільшення обсягу внутрішнього виробництва та ускладнення логістики. Попит на сухі сніданки, снеки, каші, батончики та інші вироби зростатиме, адже дедалі більше людей не хочуть витрачати багато часу на приготування їжі, яка водночас має бути здоровою та якісною.

 Як наголошують експерти компанії «Добродія Фудз», сучасне високопродуктивне обладнання дозволяє зберегти у продукції до 95% користі зерна та до 85% вітамінів, мінералів, мікрота макроелементів. Тож виробники, особливо ті, які можуть запропонувати споживачам нові здоровіші альтернативи без втрати смаку, виграють від цього зростанням інтересу до готових сніданків. Компанія Lantmännen також продовжує працювати над розширенням асортименту, дистрибуції своїх продуктів в Україні та поза її межами. «Зараз ми запускаємо нову гранолу, яка стала ще смачнішою. Ми експериментуємо з розробленням нових продуктів, які будуть задовольняти потреби наших споживачів і впливати на посилення позицій компанії на ринку споживчих товарів», — каже Анна Зарицька. 

Аналітики Pro-Consulting прогнозують скорочення сировинної бази для виробництва товарів на ринку сухих сніданків в Україні через зменшення валового збору зернових. Однак провідні виробники, як-от Lantmännen, запевняють щодо наявності у них значних запасів сировини та можливості імпортувати її. 

За сьогоднішніх умов можна очікувати зростання галузі переважно у сегменті пластівців та каш, які стали чудовою альтернативою для багатьох сімей, що віддають перевагу ситному та вітамінному сніданку. Однак провідні виробники, як-от Lantmännen, запевняють щодо наявності у них значних запасів сировини та можливості імпортувати її. За сьогоднішніх умов можна очікувати зростання галузі переважно у сегменті пластівцевих продуктів та каш, які стали чудовою альтернативою для багатьох сімей, що віддають перевагу ситному та вітамінному сніданку. 

Минулий рік став для нас поворотним з погляду зміни підходів в роботі з даними й аналітикою. Ми запровадили нові формати аналітичних звітів, які нам допомагають тримати руку на пульсі щодо того, що відбувається з бізнесом, і оперативно ухвалювати рішення з коригувальних дій, якщо такі є необхідними. Однією з цінностей нашої компанії є цілісний підхід. Враховуючи надзвичайну змінність середовища, він підсилює нашу експертизу.

Анна Зарицька
Анна Зарицька директорка з маркетингу, нових продуктів та стратегічного розвитку Lantmännen

«ТЕРРА» — виробник про дуктів харчування на основі зернових та бобових культур натурального походження. Основними напрямами діяль ності компанії є перероблен ня зернобобових культур і виробництво на їхній основі натуральних круп, пластівців, супів, граноли і каш із фруктово-ягідними, овочевими та іншими добавками природного походження. Підприємство має власну лабораторію. У виробничих цехах встановлено сучасні очисні системи, що запобігають шкідливим викидам в атмосферу.

LANTMÄNNEN — провідний сільськогосподарський кооператив у Північній Європі, що спеціалізується на сільському господарстві, машинобудуванні, біоенергетиці та харчовій промисловості. Загалом у компанії працюють більш ніж 10 тис. співробітників у 20 країнах. Річний оборот становить приблизно 65 млрд шведських крон. Продукція компанії представлена добре відомими брендами, як-от АХА, START!, Finn Crisp та інші. Компанія продовжує працювати над розширенням асортименту, дистрибуції продуктів в Україні та поза її межами.

«СКВИРЯНКА». Сквирський комбінат хлібопродуктів — один з найбільших виробників гречаної крупи, дієтичного та кондитерського гречаного борошна, а також вівсяних пластівців, органічної продукції в Україні. Підприємство спеціалізувалося на заготівлі та зберіганні зерна, а в останні три роки значно розширило виробництво за допомогою нових технологій з виробництва крупи та борошна. На сьогоднішній день компанія розширює асортимент продукції, серед якої безглютенові та органічні крупи.