- Тип
- Ексклюзив Ексклюзив
- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Чому не працюють санкції проти російського бізнесу в Україні: кейс Wildberries
Рік тому в Україні запрацював російський інтернет-магазин Wildberries, який у липні 2021 року потрапив під санкції РНБО. Незважаючи на це, маркетплейс і досі продовжує успішно працювати, демонструючи їхню неефективність. Розповідаємо чому
Російський маркетплейс Wildberries розпочав свою роботу в Україні рік тому. І його запуск супроводжувався скандалом: на сторінках користувачі виявили сотні позицій із забороненою в Україні символікою — одяг із гербами СРСР, зображення "ввічливих людей" та принти Володимира Путіна. Тому після інформаційного галасу компанія в терміновому порядку почала ці товари із сайту видаляти.
Проте вже в перші дні роботи Wildberries в Україні Кабмін почав розробляти пропозиції щодо запровадження санкцій проти них. Але трирічну заборону ведення бізнесу Wildberries в Україні Володимир Зеленський затвердив лише у липні 2021 року. Проте російський рітейлер досі продовжує успішно працювати.
Delo.ua з'ясував, чому не діють санкції проти Wildberries.
Скандальний старт в Україні та перші передумови для запровадження санкцій
Wildberries - найбільший гравець на ринку e-commerce у Росії. Засновники маркетплейсу - Тетяна та Владислав Бакальчук, які у 2021 році очолили рейтинг найбагатших сімей Росії за версією російського видання Forbes. За оцінкою видання, статки сім'ї становить $13,1 мільярда. При цьому 99% частки у бізнесі належить Тетяні Бакальчук, а її дружину – лише 1%.
Російська влада відкрито підтримує Wildberries. Так, у 2019 році тодішній глава податкової служби Михайло Мішустін оголосив, що Wildberries стане першою компанією, яка перейде на систему податкового моніторингу (коли компанія надає віддалений доступ до своїх облікових даних, даних внутрішнього контролю та інформації про податкові ризики, — Delo.ua). А 2020 року вже сама Тетяна Бакальчук попросила Володимира Путіна підтримати створення технопарків для малого та середнього бізнесу в Росії.
В Україні компанія відкрила своє представництво ще в 2014 році, але запуск сайту відбувся лише через 6 років. І за лічені години після запуску користувачі виявили на маркетплейсі сотні найменувань товарів із забороненою в Україні символікою: принти герба РФ, портрети Путіна, футболки з ведмедями у вушанках із зіркою, чохли для смартфонів із російським гербом та інше.
Після цього Кабмін розпочав розробку пропозицій щодо запровадження санкцій проти Wildberries в Україні. Їх запровадили у 2021 році, і під заборону потрапили юридичні особи Wildberries у Росії, Україні, Білорусі, Польщі, Казахстані, Киргизії та Вірменії, зокрема й сама родина Бакальчук.
За рішенням РНБО мають бути заблоковані активи Wildberries, припинено рух товарів на території України, заборонено виведення капіталу з України та передачу технологій, прав на об'єкти інтелектуальної власності. Також під санкції потрапив міжнародний інтернет-магазин wildberries.ru. Але поки що все це відбувається лише на словах - в Україні досі є можливість зайти на wildberries.ru без підключення через VPN.
Також продовжує свою роботу українська версія wildberries.ua .
Чому не працюють санкції
За словами політолога, директора Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслана Бортника, санкції ускладнюють роботу бізнесу, але він завжди знаходить шляхи обходу. Щоб заборонити роботу інтернет-магазинів, необхідно постійно відстежувати зміну структури компанії, юридичних осіб та місця діяльності. І при спробі компанії обійти обмеження потрібно модернізувати санкції та вводити їх уже щодо нової структури.
"Споживча спільнота досить, що проти російських компаній вводять санкції, забороняючи їм працювати на території України. Але щоб уникнути обмежень, ці компанії одразу роблять перереєстрацію на інших власників або юридичних осіб. Також не можна виключати, що правоохоронні органи або люди, які ухвалюють рішення про санкції, ведуть закулісну розмову з власниками бізнесу про те, чи будуть вони діяти, чи залишаться просто прапорцем", - вважає експерт.
Політолог додав: виходячи зі світової практики, санкції не є ефективним інструментом, якщо їх не модернізувати. І з усіх країн більш-менш ефективно з ними працюють лише США, а решта санкційних моделей — лише політичні сигнали, а не спосіб обмежень.
"З одного боку, ми хочемо заборонити роботу російських компаній, а з іншого — просимо "Газпром" продовжити транзит газу. Це велика і безглузда дурість. Мені здається, що російські компанії, які працюють в Україні, потрібно оподаткувати і військовим збором. Якщо українці платять 1,5%, нехай російські компанії платять умовно 15%. Це допомогло б посилити військову безпеку країни та наповнити державний бюджет. Це ефективніше, ніж корумпована політика у вигляді санкцій", - вважає Руслан Бортник.
У свою чергу, експерт програми "Міжнародна та внутрішня політика" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Ігор Тишкевич пояснив, що для введення санкцій потрібно зібрати доказову базу та дані про власника інтернет-майданчика. Проте навіть із санкціями заборонити роботу онлайн-майданчика практично неможливо.
"Якщо магазин (структура) знаходиться всередині країни, можна заблокувати фінансові транзакції. Якщо він перебуває і веде діяльність за межами країни, складно уявити, яким чином можна заблокувати його роботу, адже неможливо заблокувати рахунки, які не знаходяться в Україні", — зазначив Тишкевич. .
Якщо йдеться про торгові майданчики, наприклад, як Ebay або AliExpress, які не мають жодних торговельних зобов'язань перед Україною, блокувати, за словами експерта, взагалі нічого.
"Санкції — це дуже гарне слово, але за ним стоїть конкретна мета та дія щодо юридичної особи, магазинів, їхньої господарської чи іншої діяльності. Якщо ми говоримо про блокування активів, то Україна не має права і не може заблокувати активи в іншій державі", - Наголосив Тишкевич.
За словами експерта, у подібній ситуації логіка санкцій в іншому — завдати збитків бізнесу. Тому єдине, що може зробити Україна, це ускладнити життя російському бізнесу, який працює у нашій країні. Однак якщо є політичне рішення про те, що цей бізнес існує навіть під санкціями, то він і надалі існуватиме.
Рік тому Delo.ua розповідало про те, що потрібно, щоб заблокувати роботу російського рітейлера в Україні. Тоді експерти пояснили, що найефективнішим шляхом блокування є рішення РНБО. Але на практиці виявилось, що навіть після рішення РНБО російський маркетплейс продовжує працювати.
При цьому в Wildberries заявили, що обмеження можуть негативно вплинути на представників малого бізнесу України, адже російський маркетплейс для них — одна з найпопулярніших торгових платформ. За даними Wildberries, обсяг продажів товарів українського виробництва за останній рік на їхній онлайн-платформі перевищив 1,1 млрд рублів (понад 400 млн гривень).
Наталія Лошакова, спеціально для Delo.ua