НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Готівковий курс:

USD

42,35

42,30

EUR

44,40

44,15

Перший оригінальний серіал на платформі OLL.TV: хто дав на проект 1,5 млн. євро і що готують конкуренти

Перший оригінальний серіал на платформі OLL.TV: хто дав на проект 1,5 млн. євро і що готують конкуренти

Минулої п'ятниці, 10 грудня, на OLL.TV відбулася прем'єра серіалу Зломовчання. Вперше з'явився ексклюзивний серіал, який стрімінгова платформа створила під свої завдання та має намір продовжувати інвестувати у новий напрямок, випустивши вже наступного року п'ять серіалів, а за чотири роки 29 серіалів, 5 фільмів та одне шоу.

Дебюту originals у найближчі півроку доведеться протестувати, як треба підкрутити нові проекти, що готуються, — фільми та серіали 2022 року. З ким платформа створювала серіал, скільки на це витратила, як зароблятиме і чи наступають на п'яти конкуренти?

Чим сильні хорватські партнери

« Зломовчання» -   це міжнародний проект , створений платформою OLL.TV у пратнерстві з кінематографістами Хорватії. У проекті беруть участь невеликий хорватський продакшн Drugi Plan, який зняв серіал на замовлення телеканалу HRT (хорватське громадське телебачення), а з української сторони —   компанія Star Media, яка займалася сервіс-продакшном на території України.

Продюсером проекту стали засновники Drugi Plan Міодраг Сіла та Небойша Тараба, а режисером Далібор Матаніч. З ним продакшн працював над проектом The Paper, який придбав Netflix. Також Міодраг Сила продюсував для HBO Europe проект Success.

Постер серіалу "Зломовчання". Фото надане OLL.TV

Те, що хорватська сторона має досвід створення серіалів для великих міжнародних платформ, стало важливим фактором у прийнятті OLL.TV рішення про партнерство. Серед українських продакшнів такого досвіду поки що немає ні в кого.

У серіалі "Зломовчання" шість серій. Перші дві вже викладено на OLL . TV, чотири, що залишилися, будуть з'являтися на платформі по п'ятницях. Фінальний епізод покажуть 7 січня 2022 року.

Вибираючи час показу, на платформі враховували, що ось-ось розпочнуться довгі новорічні вихідні, а вони грають у плюс для домашнього перегляду.

В Україні серіал планують показати лише на платформі.

У Хорватії його прем'єра відбудеться у березні наступного року на телеканалі HRT.

Чим чіпляє "Зломовчання"

Серіал знятий за бестселером відомого хорватського письменника та журналіста-розслідувача Драго Хедла Slavonian Trilogy про кримінальний бізнес, пов'язаний із сексуальним рабством, торгівлею людьми та зброєю у Східній Європі. За основу сюжету взято перший роман трилогії Election Silence.

Кримінальна драма показує закуски секс-індустрії: діяльність злочинного міжнародного конгломерату, який викрадає молодих українок, щоб продавати їх у будинки розпусти Європи.

Дія серіалу відбувається у двох країнах.   Хорватії та Україні . Він починається із жорстких сцен. Знаходять трупи двох дівчат-підлітків: одна потонула у річці, інша померла про передозування наркотиків. Погані звістки приходять і до родини впливового хорватського підприємця: його дружина, засновниця благодійного фонду українка Ольга, дізнається про зникнення своєї племінниці у Києві та розпочинає її пошуки. Розслідування веде до мафії, яка влаштувалась у хорватському місті Осієк, яка займається сексуальним рабством. Переплетення кримінальних справ про зниклих дівчат знайомить Ольгу з поліцейським Володимиром та журналістом Стрібором.

Творці серіалу зробили ставку на локальних зірок, які виконали головні ролі: українку Ксенію Мішину та хорвата Горана Богдана (зіграв у «Фарго» українського бандита).

Ксенія Мішина та Горан Богдан. Кадр із серіалу "Зломовчання"

Але головне, чим чіпляють глядача,   темою кримінального вивороту сексуальної промисловості. Подібні історії не бере телебачення, вважаючи їх надто жорсткими. При цьому сексуальне рабство жінок, яке існує в Європі в 21 столітті, є больовою точкою і для Хорватії, і для України.

"Фільм нікого не залишить байдужим, тим більше, що він заснований на реальних подіях", - зауважує Рита Гребенчикова , продюсер Star Media . Вказаний у серіалі сексуальний скандал змусив одного з кандидатів зняти свою кандидатуру на минулорічних виборах у Хорватії.

Кадр із серіалу "Зломовчання"

Незвичайно, що герої серіалу говорять кожен своєю рідною мовою. Так зробили, щоб їхня поведінка була максимально природною, як у житті. У результаті вийшла звукова доріжка чотирма мовами: 60-70% хорватською, решта українською, російською та англійською. Для українських глядачів така багатомовність є нововведенням, а у світі вже звичним, коли звучать натуральні мови, а внизу йдуть субтитри. А шанувальникам традицій надано можливість обрати другу звукову доріжку з українським дубляжем.

Хто скільки інвестував

"Зломовчання" - дорогий серіал. Зйомка одного епізоду коштувала 260 тисяч євро, відповідно, весь виробничий бюджет склав понад півтора мільйона євро.

Фінансові зобов'язання копродюсерів пропорційні кількості знімальних днів у кожній із країн. Велика частка у хорватської сторони: у хорватському Осієку знімали 38 днів (70%), найменша — в українській: зйомки у Києві тривали 18 днів (30%).

Режисер Далібор Матанич, актори Горан Богдан та Ксенія Мішина на зйомках серіалу "Зломовчання". Фото надане OLL.TV

Платформа OLL.TV інвестує також у промо в Україні та має право на продаж на території України.

Продажами за кордоном займатиметься німецька дистриб'юторська компанія Beta Film, яка купила права на міжнародне розповсюдження.

Чим добре партнерство для ориджинал-дебюту

Взяти участь у проекті хорватських шоураннерів продюсери Star Media запропонували платформі не одразу, а після того, як обійшли всі телеканали та скрізь отримали відмову (історія видалася телеканалам надто відвертою).

В OLL.TV ця ідея потрапила на благодатний ґрунт, бо там якраз активно шукали історії для ексклюзивного контенту.

Актриса Ксенія Мішина та Федір Гречанінов, директор зі стратегії та розвитку бізнесу "Медіа Групи Україна" на презентації серіалу "Зломовчання". Фото надане OLL.TV

Команда, яка прийшла на платформу у травні 2020-го, зрозуміла, що хоче давати глядачеві не просто доступ до телеканалів, а до контенту, який в Україні не вироблявся, оскільки до сьогодні замовниками на ринку були лише телеканали. А кожен телеканал має свою аудиторію та жорсткі вимоги до продукту, зауважує Федір Гречанінов, директор зі стратегії та розвитку бізнесу "Медіа Групи Україна".

Перевага платформи в тому, що вона може бути сміливою, давати більш гострий і прямолінійний контент, який буде максимально зрозумілим, розказаний потрібною мовою, у тому числі суржиком, додає Юлія Трибушна, директор OLL.TV і Xtra TV.

Юлія Трибушна, директор OLL.TV та Xtra TV на презентації серіалу "Зломовчання". Фото надане OLL.TV

Перегляд сотні сценарних заявок виявився безрезультатним. Приносили або серіали для телебачення, або робили їх провокаційними, додаючи секс або мат. "Була якась безнадія", - згадує Юлія. На ідею від Star Media спочатку навіть не звернули уваги, але, поговоривши з продюсером та режисером, відчули, що для них це небайдужа історія. Вони пояснювали, чому сексуальне рабство — це глобальне зло, чому вони хочуть із цим боротися, чому вважають, що це загальноєвропейська історія.

При виборі історії для ориджинал-серіалу важливим виявилося й те, що хорватські продюсери були готові приймати ідеї української сторони. Зокрема, коли OLL.TV зайшли до проекту, то багато працювали над сценарієм: було посилено психологічну лінію, внесли корективи до характеру головної героїні-українки, переписали деякі діалоги.

З фінансової точки зору, копродукція виявилася для платформи оптимальним варіантом створення першого оригінального серіалу, створюваного як експеримент. Це дозволило мінімізувати ризики, оскільки необхідно було профінансувати частину, а не повну вартість проекту, який спочатку замислювався дорогим, щоб можна було протестувати, як працюватиме контент такого рівня на платформі в Україні та за кордоном.

Вже зараз відомо, що окрім Хорватії, фільм буде показаний у Німеччині. І продюсери сподіваються на широку міжнародну дистрибуцію серіалу .

Хорвати оцінили партнерство

Хорватський продюсер Міодраг Сила на зйомках серіалу "Зломовчання" у Києві Фото: Delo.ua, Костянтин Мельницький

З'єднувати бюджети   тенденція у всьому світі, зазначив хорватський продюсер Міодраг Сіла . Його невелика компанія успішно працює у копродакшні. В Україні він знімав уперше і залишився оптимістично налаштований: у майбутньому не проти продовжити співпрацю.

«На зйомках в Україні в нашій команді було багато молодих ентузіастів, які люблять свою професію: всі говорять англійською, готові приймати рішення та брати відповідальність на себе. А коли люди збираються разом для досягнення спільної мети, то з'явилася магія та всі проблеми вирішуються досить швидко», - розповів Міодраг.

Режисер Далібор Матанич на зйомках серіалу "Зломовчання" у Києві. Фото: Delo.ua, Костянтин Мельницький

Його продакшн почувається стійко у складні часи пандемії, як і інші невеликі кінокомпанії Хорватії, оскільки їх підтримує держава: згідно із законом 50% бюджету на виробництво, що виділяє держава телеканалу HRT (цього року це 10 млн євро), мають бути витрачені на створення фільмів та серіалів незалежними компаніями.

На зйомках серіалу "Зломовчання" у Києві. Фото: Delo.ua, Костянтин Мельницький

Що очікують від "Зломовчання"

На OLL.TV сподіваються, що серіал матиме кілька сотень тисяч глядачів.

Оцінювати результати проекту за кількістю та тривалістю переглядів тієї аудиторії, що вже є у платформи. Другий показник – скільки нових людей прийде на платформу подивитися серіал. Важливим є і відгук аудиторії. "Протягом року ми вже точно знатимемо, як цей продукт спрацював", - говорить Федір Гречанінов .

Горан Богдан. Кадр із серіалу "Зломовчання"

Скільки ексклюзивів випустять 2022-го

Команда OLL.TV, на відміну багатьох конкурентів, які не вірять в ексклюзиви, вірить в ориджинал-контент. "Люди приходитимуть до тих, у кого є ексклюзив. Ексклюзиви рулюватимуть, а власне виробництво — це найнадійніший ексклюзив", —   вважає Федір Гречанінов .

Він упевнений, що після запуску OLL.TV власного контенту інші платформи вимикаються в цей процес, щоб залишатися конкурентоспроможними.

Індустрія зміниться, і це чудово, що платформи конкуруватимуть не ціною, не купівлею монопольних прав, а креативом.

Федір Гречанінов
Федір Гречанінов директор зі стратегії та розвитку бізнесу "Медіа Групи Україна"

Ринкові тенденції сприяють цьому. 2020 року сегмент Pay TV випередив рекламний ринок. Загалом цей сегмент виріс у чотири рази, причому основним драйвером зростання були ОТТ-платформи, а вони своєю чергою подвоїли кількість передплатників. Кількість абонентів-платників ОТТ-платформ в Україні на початок 2021 року склала майже 1,2 млн з майже 5 млн абонентів Pay TV, йдеться в " KMW 2021 White PaperКіно, ТВ та стрімінг-сервіси України " Media Resources Management

До 2025 року експерти прогнозують приблизно триразове зростання ринку.

Зараз OLL.TV має розуміння, що мінімум, який потрібен платформі, щоб окупати виробництво контенту, — це 10-12 власних серіалів, тобто один проект на місяць. А в ідеалі має бути багато різних ніш. Але поки що немає ні такої кількості історій, ні грошей, які платформа готова виділяти на дві-три сотні проектів.

Окупити оригінальний контент OLL.TV зможе через три роки, Але починати слід уже зараз, вважає Федір Гречанінов .

У планах платформи за наступні чотири роки зняти та випустити 29 серіалів, п'ять художніх фільмів та одне шоу.   У тому числі наступного року зняти п'ять серіалів, два з яких - міні-серіали. Три мають намір показати наступної осені. Це буде політична та спортивна драми та кримінальний трилер.

Як і належить кінопроектам, для платформи вони будуть на теми, про які не говорять, які не показують у новинах та телесеріалах, а також локальні історії, які сьогодні у тренді. Цей тренд для локальних платформ "у плюс", тому що їхня сила якраз у тому, що вони вміють краще, ніж міжнародні, створювати такі історії, бо ближче до свого глядача і краще розуміють, що йому треба дати, вважають у OLL. TV.

Originals по-українськи

Із п'яти великих українських OTT-платформ (MEGOGO, OLL.TV, «Київстар ТВ», Volia TV та Sweet.tv) чотири планують створювати оригінальний контент. Щоправда, поки що як інструмент конкуренції та нарощування абонентської бази, зазначається у дослідженні Media Resources Management (MRM).

Гравці не приховують, що поки що не можуть самостійно профінансувати виробництво фільмів та серіалів високої якості,

За підрахунками Павла Рибака («Київстар ТВ») , щоб здолати 12 ексклюзивів на рік, абонентська база має налічувати від мільйона передплатників.

Платформи шукають співпрацю із телеканалами, виробниками, брендами. Усі готові до колаборацій та партнерства, створення моделі якого попереду. Сьогодні платформи найчастіше просто викуповують частину прав на серіал, який знімається для телеканалу, і показують його у себе, або частково інвестують у готовий концепт виробника, який має всі права.

Першим на територію originals зайшов сервіс 1+1 video – наприкінці 2020 року на платформі вийшов підлітковий серіал "Секс, Інста та ЗНО", створений групою 1+1 media для digital (на початку 2021-го проект вийшов і на партнерській "Київстар ТВ" "). Наразі працюють над другим сезоном серіалу. Це був експеримент із погляду монетизації.

Ринок оригінального контенту тільки починає формуватися, і поки гравці навіть не мають єдиного формулювання, що таке оригінальний контент.

Originals по-українськи

Юлія Трибушна (OLL.TV): " Критерії, що висуваються до продукту, формує платформа під свій бриф , свою аудиторію та завдання, які мають виконати контент (зміст, залучення глядачів, збільшення конкретної аудиторії). Через деякий час контент може бути показаний на телеканалі або суто теоретично на YouTube або на інших платформах".

Павло Рибак ("Київстар ТВ"): " Я назвав би це originals light. Коли виробник приходить з готовою ідеєю і каже: "Я вже зробив частину роботи – відкоригуйте, не змінюючи концепту, і заплатіть частину грошей, щоб забрати продукт собі" . Умовно, на продукт можна ексклюзивно повісити свій шильд, однак права, наприклад, продажі на іноземних територіях, залишаться виробникам.

За моделлю originals light створює " Київстар ТВ"   свій перший серіал - комедію " Божевільні сусіди" . Ідея та розробка на стороні виробника (FILM.UA), третім партнером є телеканал "1+1". Анонсують, що проект, створений за мотивами кінотрилогії "Божевільне весілля", складатиметься з 24 епізодів тривалістю по 25 хвилин кожен. Є у компанії у розробці і два фільми.

Постер серіалу "Божевільні сусіди"

За схожою моделлю створюються в Україні партнерські серіали MEGOGO : минулого року був презентований бойовик "Ангели", цього року - детектив "Шахтар", і готується другий сезон " Ангелів" (все з телеканалом "2+2"). Також готуються прем'єри детектива " Джек і Лондон" , комедії " Велика надія" (з "1+1") та серіалу " Люба" (з "Новим каналом").

Крім відеоконтенту платформа займається створенням аудіосеріалів, вважаючи цей напрямок перспективним.

Перший експеримент Sweet.tv - ситком "Стартапери" - також був створений не на замовлення платформи: стример підтримав готовий проект фінансово, щоб на ньому "обкатати" підхід до originals.

Поки що в компанії не бачать хороших перспективних проектів із зрозумілим ефектом для платформи. "Здебільшого пропонують все те саме, що роблять телеканали, а в умовах того, що в Україні телевізійні канали, у тому числі медіагруп, доступні безкоштовно, нераціонально виробляти контент так само, як той, що можна подивитися безкоштовно", — сказав Олександр Резунов, директор SWEET.TV в інтерв'ю Delo.ua.

Наразі компанія акумулює кошти у власному фонді ФРУКТ (Фонд розвитку кіно та телебачення), куди відраховують по 10 грн з кожного підключення. Вона відкрита для пропозицій . Крім того, стрімінг-сервіс намагається зайти до ніші гумору, взявши у проект український стендап.

Чи буде originals-бум

Оригінальний контент для платформ - перспективний напрямок, зазначає Єгор Олесов, продюсер, керівник компанії Animagrad ( FILM . UA Group) .

Єгор Олесов, продюсер, керівник компанії Animagrad (FILM.UA Group) на презентації серіалу "Зломовчання". Фото надане OLL.TV

Ковід повернув еру хоум-інтертейменту, коли перегляд на великих екранах мігрував у бік домашнього перегляду. При цьому телевізійний ринок залімітований, він закостенілий і не готовий до експериментів. А платформи готові до нових рішень, до нових оригінальних ідей.

Але треба знайти свою нішу, яка прозвучить на весь світ, як це вдалося зробити, наприклад, скандинавам із їхніми детективами. Чи бачимо, як корейський серіал стає світовим хітом на Netfliх.

"Є такий тренд — Lokal. Логіка має бути наступною: ми орієнтуємося на нашого глядача, але для того, щоб ця історія експортувалася на світ. А отже, в основі все одно має лежати крута історія зі своєю оригінальною ідеєю" , — зауважує Єгор Олесов. .

Щоб платформи могли створювати якісний оригінальний контент із міжнародним потенціалом, важливо, щоб у країні запрацювала система ребейтів. Кіноіндустрія сподівається, що необхідні для цього поправки до законодавства будуть ухвалені найближчим часом.