- Категорія
- Мандри
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Арабські туристи принесли Україні влітку близько $100 млн: що зараз роблять влада та бізнес, щоб вони до нас повернулися
2021 року в Україну приїхало арабських туристів на 24 000% більше, ніж роком раніше. І це тільки з Саудівської Аравії, за винятком приїжджих з інших арабських країн. Гості залишили в країні близько 100 млн. доларів, що досить непогано для постраждалої від пандемії туристичної галузі.
Хоча українські курорти досить привабливі — у нас м'який клімат, є гори та море, смачна кухня, а проїзд та проживання дешеві, бум арабських туристів обумовлений, швидше, вдалим збігом обставин. Головне питання сьогодні: чи достатньо вразила гостей Україна і що може зробити влада та бізнес, щоб наступного року приїжджих з арабських країн стало ще більше?
Скільки туристів з арабських країн приїхало до України у 2021 році
Про наплив гостей з арабських країн ще влітку навперебій повідомляли готелі Києва, Львова та Буковеля. За словами представника ТК "Буковель" Володимира Юзюка , лише за травень-листопад цього року комплекс відвідали близько 30 тисяч туристів із Саудівської Аравії та Катару. Засновник мережі готелів Ribas Артур Лупашко додає, що деякі літні місяці частка арабських клієнтів у їхніх готелях досягала 40%.
За статистикою Держагентства розвитку туризму, із Саудівської Аравії Україну за рік відвідали близько 50 тисяч людей, з Арабських Еміратів – шість тисяч, з Оману – близько трьох, з Бахрейну та Катару – приблизно по тисячі. Цифри здаються невеликими, особливо якщо порівнювати зі списком країн, звідки до нас приїжджають найбільше: із тієї ж Молдови чи Росії Україна щороку приймає сотні тисяч мандрівників.
Підписуйтесь на Telegram-канал delo.uaОднак тут потрібно дивитися не на кількість туристів, а на їхній приріст, а він значний. Із Саудівської Аравії до нас стали їздити частіше на 24 000%, а з Оману майже на 6000%. У топі не лише арабські країни, а й інші екзотичні держави: наші курорти залучили туристів із Камбоджі (приріст 5600%), Уругваю (850%) та Колумбії (585%).
Чому цього літа араби обрали для відпочинку саме Україну
Для початку необхідно розібратися, що все-таки стало причинами напливу арабських туристів в Україну. Усього їх три:
- Закрита для громадян арабських країн Європа . Перша причина досить банальна — цього року половину літа через епідемію коронавірусу арабські країни були у "червоному списку" Євросоюзу, що змусило їхніх громадян замість звичних шукати інші варіанти відпочинку.
- Спрощений візовий режим з Україною . Другий фактор пов'язаний із легкістю перетину українського кордону. Ще минулого року для мандрівників із Саудівської Аравії, Оману, Бахрейну та Кувейту скасували візи, якщо термін їхнього візиту не перевищує трьох місяців.
- Прямі авіарейси з арабських країн в Україну . На користь України зіграло і відкриття цього року лоукостером Flynas регулярного авіасполучення між столицею Саудівської Аравії Ер-Ріядом та Києвом та Львовом. Також із міст Саудівської Аравії до Львова почали літати чартерні літаки SkyUp, а зі столиці Кувейту Ель-Кувейту до Києва літаки Jazeera Airways. Ще раніше відновили рейси з України до Катару.
Є й інший фактор, який вплинув на популярність України серед арабських гостей цього літа — реклама наших курортів за кордоном . За словами голови Держагентства розвитку туризму Мар'яни Олеськів, відомство спільно з громадськими спілками організувало промотури для саудівських туроператорів, які й промотували нашу країну з такої позиції, яка зацікавила б безпосередньо їх співгромадян.
"Поєднання зеленого, гірського, культурного та гастрономічного туризму, шопінгу - це те, чим приваблює Україна мандрівників з країн Близького та Середнього Сходу. Їх також цікавлять природні локації та заповідні зони, зокрема, вони віддають перевагу відпочинку в прохолодних та мальовничих Карпатах. Водночас, на відміну від нас, українців, які віддають перевагу локаціям, де більше сонця та моря, туристи з Саудівської Аравії їдуть у прохолодніші країни», — пояснює Олеськів.
Чи сподобалася арабським мандрівникам Україна
Судячи з контенту в TikTok, відгуків в TripAdvisor і літніх публікацій в арабських ЗМІ, туристам Україна припала до душі. Бахрейнське видання ALAYAM наводило слова Набіла Кансари, який влітку цього року відвідав Київ, Львів та Буковель. "У цій країні прямо як у Швейцарії. Щоб досягти цього рівня, потрібно трохи зусиль. Але народ тут привітний і ціни адекватні. Навколишнє середовище та решта теж гаразд", - поділився своїми враженнями турист. Мохаммед Аль-Масуд, який завідує у Бахрейні туризмом, заявив, що тих, хто приїхав з України, "вразило багато в країні, природа і погода". За його словами, туристам подобається українська кухня — її вважають схожою на середземноморське меню, більше навіть турецьке.
На TripAdvisor арабські туристи активно хвалили наші пам'ятки: радили не пропустити похід у Київську-Печерську лавру, чиї "церкви красиві, сади заворожують, а всі приміщення так добре збереглися"; захоплювалися музеєм національної архітектури та побуту "Пирогово" у Києві, називаючи його "відмінним місцем, щоб подихати свіжим повітрям та познайомитися зі старовинними українськими селами"; і навіть відзначили "пишну зелень" парку Федора Мершавцева у Кривому Розі. Також вразило Старе місто у Львові: "Час у місті був одним із найкрасивіших і найщасливіших моментів. Львів дуже гарний і має особливий характер", - написав один із туристів.
Чому туристи з арабських країн — одні з найцінніших клієнтів
Мандрівники з арабських країн бажані на будь-яких курортах, оскільки найчастіше відпочивають великими групами, високо цінують комфорт та згодні платити за нього багато грошей. Експерти кажуть , що світові ринки борються за цих туристів: наприклад, країни Євросоюзу вкладаються в рекламні кампанії, стають спонсорами та партнерами подій в арабських країнах, запрошують місцевих журналістів та блогерів.
Мар'яна Олеськів розповідає, що середні витрати туриста з арабських країн становлять близько 2-3 тисяч доларів. Якщо врахувати, що цього року нас відвідали близько 50 тисяч мандрівників, сумарні надходження у сферу 2021-го були на рівні щонайменше 100 млн доларів .
Власниця Fairmont Grand Hotel Kyiv та Riviera House Єлизавета Юрушева розповіла, що у зв'язку з бумом арабських туристів доходи її готелів цього літа були справді добрі. "Звичайно, показники не зрівняються з періодом Євро-2012 або з фіналом Ліги чемпіонів, але прибуток був стабільним: гості приїжджали цілими сім'ями і витрачали гроші не тільки на проживання, а й на ресторани, SPA-послуги. Тобто дохід отримала не лише готельна сфера, а й ресторанна, а також торгова», — каже готельєр.
Що робить українська влада та бізнес, щоб залучити туристів з арабських країн
Бізнес відреагував на специфічного арабського клієнта майже миттєво. У тих містах і курортах, де наплив відчувався найбільше — це Київ, Львів, Буковель, — продавці сувенірів невдовзі навчилися вітатися з гостями арабською , а в місцевих ресторанах з'явилося відповідне меню з халяльними позиціями . "У країні була зроблена певна робота, щоб мандрівники залишилися задоволені поїздкою і приїхали до нас ще. Попрацювали над меню, щоб там були присутні зрозумілі арабським клієнтам страви, деякі переклали таблички на арабську , інші навіть облаштовували біде в туалетних кімнатах під запит таких гостей", — каже заступник голови Комітету з туризму Торгово-промислової палати Володимир Царук .
Підлаштувалися під потреби арабських туристів та українські готелі. Наприклад, у готелях мережі Ribas перебудували свою роботу під клієнтів лише за тиждень. "Такі гості переважно курять, у зв'язку з цим ми їм робили завжди апгрейди на номери з балконами . Для них важлива наявність гігієнічного душу в санітарних вузлах. Ми подбали про те, щоб ці гості отримували номери, де є гігієнічний душ і балкони а ще додали в меню халяль. У номери, де броня була на гостей з Аравійського півострова, ми ставили Коран і вказували напрямок на Мекку для молитов", - розповів засновник мережі Артур Лупашко .
Він зазначив, що у сьогоднішніх реаліях швидкість реакції на зміни на ринку має бути блискавичною. Оскільки мережі важливо отримати максимально високу оцінку від нових гостей, у нових готелях, які сьогодні проектують та будують, скрізь враховуються побажання арабських та китайських гостей.
У київських готелях Fairmont Grand Hotel Kyiv та Riviera House також відреагували на особливості арабських візитерів. "Специфіка таких клієнтів пов'язана з їхньою релігією і полягає в тому, що їм потрібні кімнати для молитов. Ми надавали їм килимки та виділили спеціальні кімнати . Крім цього у нас завжди був персонал, який володіє арабською мовою. Якщо ж говорити про арабську кухню, ми хочемо додати в меню їхні страви", - розповідає Єлизавета Юрушева.
Готельєри та ресторатори наголошують, що, за словами їхніх гостей, Україна відкрилася їм із кращого боку. "Гостинна країна зі смачною їжею, комфортним кліматом та недорога щодо звичних для них Альп", - передає слова клієнтів Лупашко.
Багато хто справедливо зауважує, що бізнес зберігає клієнтоорієнтованість у будь-якому разі — є гість арабським туристом чи ні, а питання залучення туристів до країни більше перебуває у компетенції державних органів. Втім, держвідомства запевняють, що тренд помітили та роблять усе можливе, щоб Україна для арабських мандрівників залишилася у топі серед пріоритетних місць для відпочинку.
"Ми вже зараз посилюємо маркетингову кампанію , розширюємо таргетовану рекламу . Зняли і ще зніматимемо проморолики про туристичну Україну , які перекладемо, зокрема, і арабською мовою. Крім того, ми ведемо комунікацію з готельним та ресторанним бізнесом, який почав адаптуватися до нового туристу, наприклад, інтегрувати меню, вивіски/покажчики арабською мовою. Наступного року плануємо ще більше розширювати географію, зокрема, орієнтуватимемося і на інші країни Арабської Затоки: Катар, Кувейт, ОАЕ і так далі", - говорить глава ГАРТ Мар'яна Олеськів.
Олеськів зовсім недавно літала до Саудівської Аравії і дуже багато спілкувалася з місцевими жителями, і, за її словами, зацікавленість в Україні лише посилилася.