- Категорія
- Енергетика
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Резерви воєнного часу. Як ринок пального готується до початку дії закону про мінімальні запаси нафтопродуктів
Попри очевидну необхідність імплементації євродирективи, яка має посилити стійкість ринку пального, експерти та бізнес скептично ставляться до можливості зберігати в Україні великі обсяги пального. Обстріли нафтобаз, які почалися в березні 2022, тривають і досі. Для бізнесу це означатиме постійні ризики при відсутності гарантій від держави.
Закон про мінімальні запаси нафтопродуктів був ухвалений парламентом в листопаді 2023 року, та почне діяти 24 грудня 2024 року. Згідно з новими правилами, імпортерам та виробникам пального потрібно буде зберігати запаси нафти та нафтопродуктів у обсязі 90 днів середньодобового чистого імпорту або 61 день середньодобового внутрішнього споживання.
Ця норма має імплементувати європейську директиву 2009/119/ЄС, підвищити стійкість та надійність українського ринку пального, а також дозволить уникнути дефіциту на ринку. З огляду на війну законодавці дозволили зберігати частину пального на території країн ЄС. Крім цього обсяги необхідних запасів будуть спершу невеликими, а потім, протягом восьми років поступово зростати. Так з 24 грудня 2024 року до 24 грудня 2025 року імпортерам та виробникам треба буде зберігати 3% від річного споживання, або 11-денний запас, протягом другого року мінімальні запаси виростуть вдвічі до 22 денного запасу. І загалом норма про необхідність зберігання запасів на 61 день споживання почне діяти лише через 7 років після того, як закон почне діяти
Звісно навіть в умовах війни мережі АЗС та гуртовики зберігають певні запаси пального, здебільшого це 15-денний запас, тож з необхідністю зберігати запас на 11 днів у великих гравців не має виникнути проблем. Але необхідність зберігати великі обсяги палива в умовах повномасштабної війни викликає багато питань в експертів та гравців на ринку пального.
Підписуйтесь на Telegram-канал delo.uaРосіяни почали обстрілювати українські нафтобази з перших днів повномасштабної війни. Це призвело до паливної кризи та змусило ринок трансформуватися, виключивши зберігання та переорієнтувавши логістику на роботу “з коліс”. Зараз обстріли нафтобаз та нафтопереробних заводів продовжуються. Тож не виключено, що після того, як закон почне діяти, росіяни обстрілюватимуть паливну інфраструктуру з новою силою.
Бізнес не поспішає заморожувати частину обігових коштів через високі ризики втратити їх після чергового обстрілу. А механізми державних гарантій наразі відсутні. Тож необхідність формувати запаси викликає скепсис навіть у тих, хто підтримував цей законопроєкт. Водночас навіть у мирний час формування та обслуговування значних запасів пального потребуватиме від бізнесу додаткових коштів, які бізнес перекладе на кінцевого споживача. Тож ціна на пальне майже стовідсотково зросте невдовзі після набуття чинності закону.
Крім того, бізнес досі чекає від влади додаткових роз’яснень та інструкцій, оскільки не зовсім зрозумілими є усі процедури пов’язані з моніторингом цих запасів, звітністю щодо них, а також механізму їх вилучення у випадку потреби.
Які існують воєнні ризики для мінімальних запасів
Директор з маркетингу мережі АЗС "БРСМ Нафта" Олександр Мельничук вважає, що під час війни робити запаси пального на нафтобазах небезпечно. Для бізнесу головним питанням є, хто нестиме страхові ризики у випадку обстрілу нафтобаз. Від початку повномасштабної війни росіяни знищили понад 20 українських нафтобаз завдавши бізнесу збитків на десятки якщо не сотні мільйонів доларів.
За його словами, в Польщі не буде стільки вільних потужностей для зберігання, щоб задовольнити потребу усіх українських імпортерів. Водночас запаси які зберігатимуться в Україні можуть стати мішенню для нової серії масованих атак, особливо після того, як українські військові почали обстрілювати російські нафтопереробні заводи.
За словами директора консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, обстріли нафтобаз російськими військовими продовжуються досі, хоча після відновлення обстрілів об’єктів енергетики це питання не має такого широкого розголосу в ЗМІ. Він каже, що зараз навіть ті представники паливного ринку, які колись виступали за впровадження цього закону зараз занепокоєні через необхідність інвестувати значні кошти в розбудову інфраструктури при умові що ці кошти можуть бути втрачені після російських обстрілів. Тож воєнні ризики зберігання запасів залишаються. Але закон дозволяє зберігати певну частину запасів за кордоном, що дозволить імпортерам дещо знизити ризик втрати пального внаслідок російських атак.
За його словами, закон дозволяє зберігати половину запасу за кордоном. Тим часом польський бізнес дуже зацікавлений в тому, щоб заробити на зберіганні пального для українських експортерів. На додаток поляки пролобіювали можливість зберігати пальне не лише на своїй території, але й в суміжних країнах, наприклад в Литві.
Проблема бюрократії
Куюн каже, що після того, як закон почне діяти можливі певні бюрократичні проблеми. Навіть якщо мінімальний запас зберігатиметься за кордоном та буде убезпечений від російських атак, імпортер не зможе просто забрати його за потреби, оскільки необхідно буде пройти певну процедуру щодо вилучення цих запасів.
Він зазначає, що наразі Україна має профіцитні можливості наростити постачання пального. Від початку повномасштабної війни трейдери вибудували дуже багато каналів з постачання палива через західні кордони. Тож навіть якщо резерви за кордоном з якихось причин стануть недоступними, в імпортерів все одно можливості будуть можливості наростити постачання палива в Україну. Наразі бізнес чекає від влади роз'яснень та інструкцій щодо нових правил гри.
На думку експерта, закон має вступити в дію, але доки в країні триває війна необхідні запаси мають бути мінімальними. Це дасть державі можливість відпрацювати необхідні бюрократичні процедури. До того ж норма щодо необхідності зберігати необхідні запаси трансформує ринок та підвищить його стійкість.
Чи виросте ціна пального на АЗС
Засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін говорить, що після того, як закон почне діяти, він зберігатиме необхідний запас пального на українських нафтобазах, оскільки побоюється недобросовісних дій з боку колег з інших країн та можливої судової тяганини.
Він вважає, що після початку дії закону частина ринку вирішить це шляхом укладання угод. Трейдери будуть оформлювати кредити на обігові кошти та будуть укладати угоди щодо зберігання палива з операторами інфраструктури та угоди з банками щодо гарантій страхування цього пального.
На думку бізнесмена, після вступу закону в дію, пальне в гурті може вирости на 1 грн/л саме через необхідність заморожувати частину обігових коштів, а також через необхідність обслуговувати угоди з операторами нафтобаз.
Мельничук каже, що мережа “БРСМ-Нафта” поки не планує підвищувати вартість пального на АЗС через вступ в дію закону про мінімальні необхідні запаси.
За словами Куюна, першочергово ціна на АЗС не буде рости, бо необхідні 11-денні запаси вже зараз зберігаються на АЗС. За цих умов великі імпортери не будуть нести великого фінансового навантаження. Але якщо обсяги необхідних мінімальних запасів будуть рости це потребуватиме додаткових інвестицій, розбудови інфраструктури, та заморожування величезних коштів в пальному. В такому разі вартість обслуговування цих запасів ляже на кінцевого споживача, тож цінники на АЗС виростуть. На думку експерта основні тренди тут формуватимуть великі гравці ринку, витрати яких можна буде моніторити.