НБУ курс:

USD

41,53

+0,02

EUR

45,00

--0,16

Готівковий курс:

USD

41,55

41,48

EUR

45,25

45,00

30% покупок українці роблять в кредит – експерти розповіли про відновлення споживчого кредитування

30% покупок українці роблять в кредит – експерти розповіли про відновлення споживчого кредитування
Фото: Pixabay

З початку повномасштабного вторгнення банки обмежили можливості з покупки товарів у кредит, але зараз споживче кредитування прагне вийти на довоєнний рівень. 

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

За даними НБУ на 1 березня 2024 року портфель банківських кредитів фізичним особам складав  230,9 млрд грн, що на 12,1% більше ніж на алогічну дату минулого року. Для порівняння згадаємо об'єм кредитів фізособам на 1 березня 2022 року, адже тоді він ще відображав довоєнну динаміку - тоді заборгованість клієнтів по виданих кредитах складала 255,6 млрд грн. Це означає, що в цілому ринок кредитування ще повністю не відновився. 

За даними одного з найбільших маркетплейсів, інтернет-магазину ROZETKA, у 2023 році рівень кредитування техніки повернувся до рівня 2021 року. Це відбулося після значного падіння у 2022 році. Представники інтернет-магазину стверджують, що зараз українці знову почали активно купувати в кредит техніку та електроніку. 

За даними RОZETKA, більше, ніж у 2021 році, стали купувати в кредит у 2023 році такі категорії товарів:

  • роботи-пилососи (на 50% частіше);
  • акумуляторні пилососи (на 57% частіше);
  • бойлери (на 38% частіше);
  • мультиварки (на 35% частіше);
  • морозильні камери (на 23% частіше).

"Кредитування буде зростати й далі, адже ми спостерігаємо зростання долі кредитів в нетипових для кредитування категоріях – одяг, взуття та аксесуари, товари для дому", – коментують експерти ROZETKA. 

Тетяна Віканова, СЕО "Фінансовий брокер", говорить, що зараз частка кредитів у загальному обсязі продажів сягає рівня 30%, а на момент початку відродження споживчого кредитування вона була всього 5%. При цьому до 24 лютого 2024 року частка кредитних продажів сягала 45%.

"Є тенденція змін у пропорціях карткові розстрочки/паперові кредити. До повномасштабного вторгнення в структурі кредитних продажів карткові розстрочки займали 25%, а на сьогодні пішло зростання більше ніж у 2 рази", – каже Віканова.

Олексій Миропольський, комерційний директор RozetkaPay, додає, що на кредитування загалом сильно впливає ситуація в країні. До повномасштабного вторгнення пропорція кредитів у магазинах та оплати частинами в онлайні складала близько 70% та 30% відповідно. Зараз співвідношення змінилося на користь оплати частинами, на них припадає 70% кредитів, в той час як на кредити у магазинах - 30%

Окрім того зростає й термін, на який покупці оформлюють розстрочку. За даними ПриватБанку зараз українці найчастіше оформляють розстрочку на 9 місяців. При цьому за останній рік середній строк розстрочки, яку оформляють клієнти через ПриватБанк, зріс приблизно на 1 місяць, тобто зараз клієнти виплачують вартість товарів за 10 платежів. Хоча загалом на банківському ринку доступні програми, які дозволяють оформити покупку з оплатою частинами від 2 до 25 платежів.