- Категорія
- Промисловість
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Виробництво сталі обвалиться вдвічі: чим загрожує втрата Покровська
Єдиний в Україні виробник коксівного вугілля, "Метінвест Покровськвугілля", що на Донеччині, зараз знаходиться під загрозою окупації. В цьому випадку, металургійним підприємствам доведеться імпортувати кокс, що підвищить собівартість виплавки сталі. Як наслідок — виробництво сталі в країні скоротиться з 7 до 2-3 млн тонн на рік, кажуть експерти.
В компаніях "Метінвест" та "Арселор Міттал Кривий Ріг" відмовились коментувати Delo.ua, як підприємства готуються до можливої втрати єдиного на цей час в країні постачальника коксівного вугілля. Однак раніше генеральний директор "Метінвеста" Юрій Риженков повідомляв, що компанія готує план "Б" на цей випадок. Якщо місто буде втрачено компанія закуповуватиме коксівне вугілля в компанії ДТЕК, в Польщі або постачатиме його зі своїх шахт які знаходяться в США. Схожим є план компанії "Арселор Міттал Кривий Ріг".
"Дефіцит локального ринку у вугіллі ми замінили імпортною сировиною, при цьому підтримуємо досить високі запаси, страхуючись на випадок можливих перебоїв", — сказав раніше генеральний директор компанії Мауро Лонгобардо, виступаючи перед працівниками підприємства.
Ситуація на Покровському напрямку є доволі складною. Станом на середину жовтня, саме тут відбувається найбільша кількість боїв. Раніше президент Володимир Зеленський повідомляв, що захоплення цього міста є пріоритетом для росіян. Наразі російські військові підійшли до міста на 12 км. Служби для населення та банки не працюють у Покровську з кінця серпня, а станом на початок жовтня 80% критичної інфраструктури міста знищено.
До складу "Метінвест Покровськвугілля" входять кілька підприємств, основними з яких є шахтоуправління "Покровське" та Свято-Варваринська збагачувальна фабрика. Шахти які видобувають коксівне вугілля знаходяться поблизу смт Удачне, що на захід від Покровська.
Економіка імпорту
Старший аналітик Dragon Capital Денис Саква каже, що при виробництві коксу на українських коксохімічних заводах споживання вугілля з Покровська складає як мінімум 50% від загального споживання. Експерт зазначає, що у випадку втрати підприємства це вугілля можна замістити імпортним.
Він зазначає, що окремі підприємства, такі як "Арселор Міттал Кривий Ріг" вже почали знижувати виробництво через збільшення собівартості. Хоча наразі складно оцінити чи є це єдиною причиною скорочення виробництва, чи підприємства скорочують виплавку сталі побоюючись обстрілів та відключень електроенергії під час опалювального сезону.
Саква також каже, що загроза втрати "Покровськвугілля" також привела до зниження котирувань єврооблігацій "Метінвесту", хоча обвалу котирувань поки не було.
За оцінкою одного зі співрозмовників Delo.ua українські металурги до початку повномасштабної війни імпортували морем до 3 млн тонн вугілля. За умови нормальної роботи портів можна припускати, що фізична можливість імпорту до 3 млн тонн залишається і сьогодні. Також залишається можливість імпорту вугілля залізницею з Польщі, яка також є великим експортером цього продукту, експортувавши 3,1 млн тонн коксівного вугілля до сусідніх країн.
Аналітик компанії “ГМК-Центр” Андрій Тарасенко каже, що імпортне вугілля обійдеться нашим металургам дорожче за українське на $50-60/тонна. Якщо на початку року воно коштувало $280/тонна, то станом на середину жовтня вона становить $210/тонна, а у середині вересня воно коштувало $180/тонна. Скорочення виробництва сталі в Китаї є довгостроковим фактором, який тисне на вугілля та залізну руду, а нещодавнє зростання ціни сировини було зумовлено політикою стимулювання з боку китайського уряду.
При цьому ціни на світовому ринку сталі сильно знизились через тиск з боку азійських експортерів. Тож збільшення собівартості виробництва може поставити під загрозу постачання української металопродукції у віддалені регіони морським шляхом. Крім цього на ринку ЄС, куди Україна експортує близько 80% своєї сталі, попит на сталь досить низький.
За словами голови об'єднання метпідприємств "Укрметалургпром" Олександра Каленкова, замістити українське вугілля імпортним буде вкрай складно. Окрім збільшення собівартості продукції, можливі також проблеми з логістикою. Працюючі українські порти обмежені в прийомі суден, тож для того, щоб збільшити імпорт вугілля доведеться скорочувати експорт іншої продукції.
Він зазначає, що зараз шахти в Покровську припинили роботу через перебої електропостачання, безпековий фактор та неможливість вивозу вугілля залізницею (після публікації статті він уточнив, що шахти продовжують працювати, але зі зниженим обсягом виробництва). Тож проблеми в українських металургів вже почалися. І у компаній є місяць-півтора, щоб налагодити імпорт. Протягом цього часу стане зрозуміло наскільки суттєвим буде падіння виплавки стали в країні.