НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Готівковий курс:

USD

42,34

42,25

EUR

44,40

44,15

Страхування життя у 2023 році: зміна настроїв та стратегій під час війни

Страхування життя у 2023 році: зміна настроїв та стратегій під час війни

Про те, як український ринок страхування життя пережив рік війни, про перспективи розвитку life-страхування у 2023 році, зміну стратегій компаній та настроїв серед клієнтів у інтерв'ю Delo.ua розказала Інна Бєлянська, голова правління ПрАТ "МетЛайф"

Йде другий рік роботи в умовах повномасштабної війни. Як змінилося life-cтрахування за цей час?

Щоб зрозуміти, як ринок змінився за рік війни, варто згадати, яким він був до неї. Річний показник обсягів ринку life-страхування становив близько шести мільярдів гривень страхових платежів і щорічно приростав на 15-17%. Сукупні резерви life-компаній перевищували позначку 14 млрд грн. Однією з причин цього було поступове підвищення рівня фінграмотності українців. Так, згідно дослідження USAID 2021 року, індекс фінансової обізнаності наших співвітчизників складав 12,3 бали — це 58% від максимального значення. Тобто ринок розвивався цілком динамічно, хоча і з певними складнощами.

Зрозуміло, що від 24 лютого минулого року і до сьогодні першочерговим завданням кожного українця стало збереження життя, свого і близьких, захист Вітчизни та допомога армії. І очевидно, що питання страхування на певний час відійшли на другий план. Але це було більш характерно для першого півріччя 2022 року. Приблизно рік тому, з травня-червня, клієнти знову почали повертатися до питань свого фінансового захисту, вносити чергові платежі, укладати нові договори. Тож можемо констатувати: ринок тимчасово скоротив обсяги, але вистояв і не зазнав глобальних змін.

Чи був наплив тих, хто хотів забрати гроші?

Ні, ми з цим не стикнулися. Порівняно з показниками 2021 року кількість договорів, розірваних у 2022 році, зросла на 28%. Але це важко назвати «напливом» – цілком зрозуміла для воєнного року динаміка. Сьогодні ми точно знаємо: для багатьох клієнтів МетЛайф вирішальним чинником у питанні «Чи продовжувати страхуватись?» стало наше рішення про збільшення пільгового періоду для сплати чергових страхових внесків. Ми продовжили цей термін для діючих клієнтів зі стандартних тридцяти до 90 днів, причому весь цей час клієнти знаходилися під страховим захистом.

Які питання найчастіше ставили страхувальники?

Зрозуміло, що у перші місяці війни головним питанням у всіх клієнтів було: чи не припинять страхові компанії свою роботу? Чи не скористаються умовами договорів про форс-мажорні обставини, що дають право відмовитись від зобов’язань? Але завдяки ЗСУ та злагодженій роботі всіх учасників ринку фінансової катастрофи не відбулося. Жодна зі страхових компаній ринку life не припинила свого існування та не відмовилась виплачувати. То і цих питань щомісяця ставало все менше.

Як змінилися настрої клієнтів за цей час?

Настрої клієнтів почали змінюватися якраз рік тому, наприкінці весни. На той час люди вже трохи адаптувалися до нових умов, визначились, де будуть жити, зрозуміли, чи зможуть заробляти, як раніше, та сплачувати страхові внески. Також стало зрозуміло, що страховий ринок продовжує стабільно працювати. До того ж люди вже почали серйозніше ставитись до ризиків щодо життя та здоров’я: вони збільшились, навіть ті, що не є прямим наслідком воєнних дій. Адже стрес та складнощі з отриманням своєчасної медичної допомоги суттєво погіршують здоров’я, більше стає критичних захворювань.

Чи відновився зараз попит на послугу? Які види страхування життя виявилися найбільш затребуваними?

Так, попит на life-продукти почав відновлюватись на початку другого півріччя 2022 року, поступово ставало все більше нових страхових договорів з клієнтами, і ця тенденція зберігається і дотепер.

Запит на страхові продукти випливає з тих ризиків, про які я щойно казала. На жаль, війна негативно впливає на здоров’я, навіть для тих, хто знаходиться в тилу або тимчасово мігрував за кордон. Тому нові клієнти здебільшого звертаються до нас із бажанням фінансово захистити здоров’я.

Також на усвідомлення потреби в такому страховому полісі впливає досвід, який отримали багато українців за кордоном. Так, європейська система охорони здоров’я надає чимало соціальних гарантій, але якість медичних послуг в України за певними показниками є кращою. Принаймні в приватних медичних закладах, де є можливість робити сучасні обстеження, втручання та процедури. Але для цього потрібні гроші, які може забезпечити страхування.

Якою була реакція материнської компанії? Чи було надано організаційну, фінансову, гуманітарну чи іншу підтримку?

Підтримку материнської компанії важко переоцінити, вона була справді потужною. На самому початку воєнних дій нам допомагали у релокації співробітників: забезпечили трансфери з небезпечних регіонів України, організували проживання та облаштували віддалені робочі місця в країнах присутності МетЛайф. Загалом таким чином переїхали понад 50 колег разом із родинами. Всім співробітникам надавалася додаткова фінансова допомога протягом 2022 року. 

Також ми отримали значну організаційну підтримку протягом перших двох місяців військової агресії, і це дозволило нам забезпечити стале та безпечне функціонування нашого бізнесу. Так, за допомогою материнської компанії ми вжили заходів для захисту баз даних МетЛайф та підтримки бізнес-операцій.  Деякі з цих рішень були складними у реалізації і вимагали додаткової комунікації з партнерами та клієнтами, а також довіри та терпіння з їхнього боку. Наприклад, для захисту персональних даних ми мусили тимчасово закрити доступ до централізованої ІТ-системи холдингу. Але, як показав час та кількість ворожих хакерських атак, що відбувалися у перші місяці війни та продовжують відбуватися наразі, це був цілком правильний, хоча і непростий крок.

Що дозволило компанії утримати частку ринку?

Не лише утримати – збільшити! Бо до початку війни, наша частка у загальних преміях на ринку life-страхування України була близько 38%. За даними НБУ, за 2022 рік частка МетЛайф на ринку страхування життя зросла та становить 44% від сумарних обсягів премій усієї індустрії. І тут головних чинників було два. 

Перше – за 155-річну історію група MetLife в різних країнах напрацювала унікальний досвід роботи під час криз та світових воєн. І ми мали можливість скористатися цим досвідом, причому впровадити його в свою роботу дуже швидко. Уже в перші дні війни ми визначили пільгові умови для продовження співпраці з клієнтами, адаптували процеси з урегулювання страхових випадків до умов воєнного стану, організували безпечну роботу команди, комунікацію з партнерами. Ми встигли впровадити безліч внутрішніх  змін, на які знадобилися б довгі місяці, якби не наявність цього міжнародного досвіду. 

Друге – але, напевне, головне – це самовіддана робота нашої команди, агентів та консультантів-партнерів. У нашій індустрії головним методом роботи лишається комунікація «face to face» – живе спілкування клієнта та фінансового консультанта. Саме так можна виявити реальні потреби та запропонувати найкращий варіант захисту. І цей підхід не втрачає актуальності, а навпаки, отримує додаткову цінність у воєнні часи.

Як ви підтримуєте волонтерські ініціативи, чи берете участь у проектах підтримки ЗСУ або сімей, що постраждали від війни?

І наша компанія в цілому, і наші співробітники особисто беруть участь у волонтерських проєктах від самого початку повномасштабного вторгнення (а дехто долучився й раніше). З перших днів наші колеги вступали до лав тероборони, патрулювали вулиці, допомагали біженцям та надавали притулок тим, хто втікав з «гарячих точок», збирали кошти для військових. Це безліч неймовірних історій про допомогу та людяність, хоча, мабуть, за цей рік вони з’явилися у кожного українця.

Якщо ж вести мову про корпоративну практику, її можна поділити на два основних напрямки. Перший: від початку повномасштабної війни наша компанія здійснює виплати індивідуальним клієнтам – цивільним особам, які постраждали внаслідок воєнних дій, хоча покриття цих ризиків і не передбачено стандартними умовами  договорів страхування. Станом на 01.04.2023 компанія прийняла рішення про виплату по 1 333 таких випадках на загальну суму більше 22,8 млн грн.

Другий напрямок – значна фінансова допомога через благодійні організації та фонди на рівні материнської компанії. MetLife Foundation надавав пожертви для України через Червоний Хрест та ЮНІСЕФ, а на місцевому рівні – через Дім Рональда МакДональда, фонди «Разом для України» та «Нова Україна». Вони надають притулок та побутову підтримку цивільним особам, тимчасовим переселенцям. Долучаючись до цієї роботи, ми ще раз переконуємося, що сила українців – у єдності та людяності. У цінностях, які завжди були основою нашої роботи, і які сьогодні допомагають наближати Перемогу.