НБУ курс:

USD

41,53

--0,01

EUR

44,98

--0,02

Готівковий курс:

USD

41,65

41,55

EUR

45,35

45,16

Для стабільної роботи молочна галузь має виконувати чотири правила, — Віталій Ковальчук, “Молокія”

Для стабільної роботи молочна галузь має виконувати чотири правила, — Віталій Ковальчук, “Молокія”
Лінія пакування на Тернопільському молзаводі. Фото: "Молокія"

Українські виробники та переробники молока повинні розробити правила довгострокової співпраці, які гарантуватимуть стабільну та взаємовигідну роботу галузі. Якщо обидві сторони дотримуватимуться чотирьох базових умов — молочний бізнес в Україні менше втрачатиме через ситуативні зміни постачальників, розповів виданню Delo.ua співвласник компанії "Молокія" Віталій Ковальчук

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

"Ми прагнемо укладати угоди на роки, хоча ринок рідко пропонує такі можливості. Відсутність довгострокових угод — це більше проблема переробника, ніж виробника. Виробник завжди вільний піти до того переробного підприємства, яке запропонує вищу ціну. Проте в підсумку через відсутність стабільності та передбачуваності на ринку програють всі", — розповів він в інтерв'ю виданню.

За словами Віталія Ковальчука, співпраця виробника та переробника протягом 2-4 років дозволяє краще розуміти подальший розвиток бренду, та як отримати кращу ціну за свій продукт.

З одної сторони, виробнику важко планувати свій фінансовий цикл, тому що ціни на сире молоко постійно змінюються. Проте переробнику це втричі складніше, тому що він залежить і від цін на сировину на внутрішньому ринку, і від можливості експортувати, і від виробника молока.

Щоб мінімізувати нестабільність, ринок має розробити та дотримуватися чотирьох правил, які гарантуватимуть стабільність для обох сторін:

Довготривалий контракт з усіма супутніми документами. Контракт має передбачати, скільки разів на місяць виробник та переробник можуть оновлювати ціни. Оптимальна частота оновлень — раз на місяць, а не кожні два тижні, як це іноді відбувається;

Величина підняття ціни на молоко. Ідеальний крок — не більше 4%, адже торгівельні мережі змінюють ціни на готову продукцію не більш ніж на 5%, і переробники змушені під це підлаштовуватись. Відповідно, виробники молока теж мають дотримуватися цієї логіки;

Забезпечення виконання угод. Виробник постійно ризикує своїм поголів'ям ВРХ, якщо молокопереробному підприємству стане невигідно закуповувати у нього сировину, і ферма не зможе утримувати корів. Довгострокові договори мають враховувати ризики скотарів, оскільки в умовах війни переробники частіше відмовляються від збиткових контрактів.   

"Виробнику здається, що молоко в дефіциті, і переробник не відмовиться закуповувати сировину дорожче. Але це оманливе враження. Кінець 2024 року показав: переробники більше не готові працювати в збиток. Раніше можна було жертвувати прибутком заради обсягів, але зараз такої можливості немає. Краще відмовитися від невигідної угоди, ніж підтримувати бізнес за будь-яку ціну", — пояснює Віталій Ковальчук.

Прозоре формування ринкової ціни на молоко. В Україні вартість сирого молока коливаються у широкому діапазоні, що шкодить усім учасникам ринку. Українська  молочна галузь не може бути ні в найвищому, ні в найнижчому ціновому сегменті, тому є сенс виокремити групу європейських країн для моніторингу цін і визначити в ньому оптимальне місце України.

"Знайшовши механізм стабільного ціноутворення, ми отримаємо передбачуваність. Довгострокові контракти ще більше закріпили б цю стабільність, сприяючи розвитку галузі та її капіталізації", — констатує співвласник "Молокії".

Повну розмову з Віталієм Ковальчуком про стан справ в молокопереробці — читайте в інтерв'ю "ЄС буде зацікавлений отримувати з України сире молоко, а не розвивати тут переробку". 

"Молокія" — українська сімейна компанія, з 1999 року займається виробництвом молочних продуктів на території колишнього Тернопільського молзаводу, а також їх дистрибуцією. Її асортимент перевищує 80 позицій. Компанія співпрацює з більшістю продуктових ритейлерів, постачає продукцію в заклади HoReCa. Має 11 власних філій, роздрібні магазини та широку дистриб'юторську мережу. Закордонні ринки збуту: ЄС, Велика Британія, США, Китай, країни MENA.