- Тип
- Топ платники податків: ритейл
- Категорія
- Ритейл
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Retail в Україні у 2024 році: тенденції розвитку та внесок у бюджет
Ринок ритейлу продовжує адаптуватись до викликів, пов'язаних із зовнішньою економічною ситуацією, впливом війни та зміною поведінки споживачів. Показники продуктового та непродуктового ритейлу демонструють стійке зростання, а мережі швидко інтеграцію інноваційні рішення. У матеріалі Delo.ua читайте про те, як торгівельні мережі зберігають провідні позиції у якості роботодавців, драйверів економіки та платників податків.
За даними опитування Retail Association of Ukraine, кількість працюючих магазинів на середину 2024 року продовжує демонструвати позитивну динамку. Найбільший тренд зростання у сегменті non food retail - за шість місяців цього року відкрили свої двері 330 точок проти 209 у food retail.
«Вже сьогодні є ознаки того, що ритейл крок за кроком наближається до показників довоєнного рівня. Мова тут скоріше не про зростання, як таке, а про відновлення галузі, яка традиційно складає близько 14% ВВП нашої країни. Як і українське суспільство у цілому, ритейлери поступово навчаються жити і працювати в умовах нової реальності, адаптуються, потроху нарощують оберти», - коментують у прес-службі АТБ.
Одним з головних рушіїв трансформаційних змін в сегменті стала споживацька поведінка. Українці шукають не лише вигідні ціни, а й зручні способи закупівлі, орієнтуються на «довготривалі стосунки» через програми лояльності, віддають перевагу локальним продуктам і звертають увагу на якість.
Особливо високі очікування від продукту на парфумерно-косметичному ринку, в преміальному сегменті — не тільки з боку споживача, але й з боку ритейлерів, які тримають високу планку якості. Важливо зазначити, що у цих умовах кількість українських торгових марок на полицях мережевого косметичного ритейлу зростає. «Компанія BROCARD завжди була відкрита для українських виробників парфумерно-косметичної продукції, втім реальна співпраця розпочалась лише у 2020 році. Ми займаємось елітною селективною парфумерією та косметикою, а локальні бренди раніше орієнтувалися на масовий ринок, тож наші інтереси певний час не збігалися», — зазначає Юрій Гаткін, співзасновник та керуючий бізнесом мережі BROCARD.
Залишається сегмент розкоші, коли люди хочуть дозволити собі щось люксове та дороге (як світових, так і українських брендів). Але в основному споживачі шукають достойну якість за помірну ціну. Великі рітейлери готові розширювати співпрацю з локальними виробниками, щоб задовольнити потреби цих аудиторій.
Пандемія COVID-19 та війна в Україні прискорили перехід до онлайн-формату споживацьких закупівель. У 2024 році цей тренд не лише зберігся, але й розвинувся. Покупці цінують можливість замовлення продуктів через інтернет із доставкою додому або самовивозом. Інвестиції в технологічні рішення, такі як мобільні додатки, онлайн-платформи та системи обліку, стали важливим конкурентним фактором для гравців ринку.
Не менш активно розвивається і напрямок власних торгових марок (Private Label). Збільшення вартості життя та зростання цін на продукти підштовхують споживачів до вибору більш доступних товарів, зокрема власних брендів супермаркетів. Private Label стають популярнішими, оскільки пропонують непогану якість за нижчою ціною.
Економіка роботи сегменту
Економіка роботи ритейлу є складним поєднанням управління витратами, оптимізації операційних процесів і максимальної адаптації до потреб споживачів. Сьогодні на прибутковість впливає закупівля товарів, логістика, управління запасами, ціноутворення, управління споживацькою поведінкою.
Закупівельні стратегії значно варіюються, але основна мета — отримати товари за максимально низькою ціною для забезпечення конкурентних роздрібних цін. Все більше українських ритейлерів переходять на співпрацю з локальними виробниками, що дозволяє зменшити витрати на логістику та підтримати внутрішню економіку. Організація ефективної логістики є критичним фактором у роздрібній торгівлі.
Найбільш цікавим напрямком є взаємодія зі споживачами. Війна внесла дуже серйозні корективи у споживацькі настрої. Однак вона не змінила того, що споживач прагне отримати гарантовано свіжий продукт за максимально привабливою ціною. Протягом першого року війни спостерігалася чітка тенденція до стрімкого зниження відсотку так званих емоційних покупок. Люди приходили до магазину з чітким розумінням, що саме вони покладуть до візка чи кошика та скільки на це мають намір витратити коштів. Нерідко маючи паперовий список покупок. Представники сектору retail food кажуть, що сьогодні подібне також спостерігається, хоча й не у таких масштабах. Наразі зберігається й значний попит на товари довготривалого зберігання.
«За час війни декілька раз доводилося вживати заходів, аби задовольнити пікові запити на певні категорії товарів та продуктів. Завдяки потужній власній логістичній інфраструктурі та наявності товарних запасів у складських приміщеннях магазинів вдалося не допустити дефіциту та перебоїв», - розповідають в АТБ.
Ключовим питанням для стабільного розвитку ринку залишається податкове навантаження. Держава продовжує активно підтримувати підприємства через спрощені системи оподаткування та податкові пільги для агросектору, що полегшують умови ведення бізнесу. Водночас у 2024 році плануються податкові реформи, які можуть значно вплинути на структуру витрат і моделі ведення бізнесу в секторі retail food.
Стандартна ставка ПДВ в Україні становить 20%. Цей податок є одним із ключових для ринку retail food, оскільки він впливає на кінцеву вартість продукції для споживачів. Однак, для деяких категорій агропродукції застосовується знижена ставка ПДВ у 14%, яка діє для постачання окремих видів сільськогосподарської продукції (зернові культури, олійні культури). Така пільга сприяє здешевленню певних базових продуктів, що може зменшити кінцеві витрати для споживача.
Торгівля залишається одним з основних джерел наповнення зведеного державного бюджету України.
Цікаво, що сума податків від закладів торгівлі виросла у порівнянні з 2022 роком на 120%!
Топ платники податків у ритейлі
Food retail
АТБ
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 25,06 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 13,26 млрд грн
- Дата заснування: 1993 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: 56 тис
Про компанію: АТБ є найбільшим роботодавцем галузі роздрібної торгівлі. Мережа АТБ нараховує 1226 супермаркетів у різних куточках України. Минулого року компанія відсвяткувала 30-річчя благодійним марафоном, зібравши донат для ЗСУ на суму 168 млн грн. Загальна сума благодійної допомоги за час війни від АТБ українським захисникам, медичним закладам, постраждалому цивільному населенню тощо вже сягає майже 2 млрд грн.
Fozzy Group
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 9,61 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: н.д.
- Дата заснування: 1997 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: понад 50 тис
Про компанію: Бізнес-інтереси групи охоплюють продуктовий та непродуктовий ритейл, виробництво продуктів, логістику, банківський, ресторанний, ІТ, туристичний та інші бізнеси. Має понад 600 торговельних точок на всій території країни та понад 35 000 найменувань товарів. У продуктовому ритейлі широко представлена мережами супермаркетів “Сільпо”, Fozzy Cash & Carry, “Фора” та продуктовими крамницями “Thrash!”.
VARUS
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 1,1 млрд грн.
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 700 млн грн
- Дата заснування: 2003 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: 7,5 тис
Про компанію: VARUS входить у ТОП-10 представників продуктового ритейлу України. Виторг компанії у 2023 році зріс на 20,6% до 17,5 млрд грн. У той же час прибуток компанії сягнув 140,7 млн грн. Мережа налічує 109 супермаркетів у найбільших містах України: Дніпро, Київ, Кривий Ріг, Запоріжжя та Одеса. Щоденно у VARUS здійснюють покупки більш ніж 260 000 клієнтів.
Косметика та засоби догляду
ТОВ «РУШ» (мережа магазинів EVA та EVA.UA)
-
Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 3,16 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 2,07 млрд грн
- Дата заснування: 2002
- Кількість працівників на 01.07.24: 14068
Про компанію: Мережа магазинів EVA – найбільша drogerie-мережа України, заснована 2002 року у м. Дніпрі. Пропонує широкий асортимент товарів декоративної косметики, товари по догляду за обличчям і тілом, побутові товари тощо. Мережа EVA налічує понад 1080 торгових точок. Крім того компанія розвиває власний інтернет-магазин EVA.UA який входить до переліку найпотужніших українських e-commerce-майданчиків. У 2024 році інтернет-магазин повноцінно запрацював як маркетплейс. Виторг ТОВ “РУШ”, що є оператором мережі EVA, за 2023 рік становив 21 млрд грн. Операційний прибуток компанії у звітному році склав 3.1 млрд грн, чистий прибуток – 2.1 млрд грн.
Група BROCARD
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 590 млн грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 378 млн грн
- Дата заснування: 1997 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: 1520
Про компанію: Група BROCARD — лідер парфумерно-косметичного ринку України, найбільша в країні парфумерно-косметична мережа в сегменті luxury. Має 66 фізичних магазинів, які розташовані у найбільших ТРЦ 22-х українських міст, інтернет-магазин та мобільний застосунок BROCARD, що успішно розвиваються. Асортимент — більше 350 світових преміальних марок, 46 українських брендів. У програмі лояльності зареєстровано понад 3 млн клієнтів. Загальний обіг у 2023 році сягнув 3,5 млрд грн. BROCARD - відповідальний бізнес. Загальна сума допомоги Силам оборони України становить вже 215 млн грн.
Non food retail
Епіцентр К
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 7,3 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 3,9 млрд грн
- Дата заснування: 2003 рік
- Кількість працівників на 01.07.23: 33,25 тис
Про компанію: Група компаній та найбільший непродуктовий ритейлер України. Володіє найбільшою в Україні мережею торговельних центрів «Епіцентр» та онлайн-магазином Epicentrk.ua. Група є лідером у сегменті роздрібної торгівлі товарами для дому та ремонту на ринку. Група компаній також має активи у виробництві товарів та у аграрному секторі. Загальний оберт за 2023 склав 84,4 млрд грн.
COMFY
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 1,2 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 874 млн грн
- Дата заснування: 2005 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: 4500
Про компанію: COMFY - одна з найбільших мереж магазинів побутової техніки та електроніки в Україні. Станом на липень 2024 року мережа Comfy налічувала 104 магазини. COMFY є соціально відповідальною компанією - загальний обсяг підтримки військових та волонтерів від початку повномасштабного вторгнення перевищив 140 мільйонів гривень.
Фокстрот (ТОВ «ФТД-Ритейл»)
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 564 млн грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 431 млн грн
- Дата заснування: 1994 рік
- Кількість працівників на 01.07.23: 2500
Про компанію: Фокcтрот - одна з найбільших мереж електроніки та побутової техніки в Україні. 2023 рік став для компанії періодом відродження та активного розвитку. Чистий прибуток за минулий рік склав 12,651 млн грн без ПДВ. За рік мережа відкрила 8 магазинів, перевершивши оголошені на початку року планові показники майже удвічі. Протягом 2023 року кількість міст, де представлені магазини мережі, збільшилася з 63 до 67. Компанія Фокстрот реалізує власні соціальні проєкти, а також долучається до важливих благодійних ініціатив. Загальна сума допомоги Силам оборони України на кінець 2023 р. складала 20,5 млн. Наразі ця сума вже сягнула 40 млн грн.
Non food нарощує присутність
За даними дослідження Асоціації ритейлерів України, сектор непродовольчого ритейлу за підсумками першого півріччя 2024 року був представлений понад 4 тис. торговими точками, шо склало п’яту частину магазинів усіх сегментів ритейлу загалом. Що важливіше, non food демонструє одні з найвищих показників приросту! Власне приріст кількості магазинів непродуктового роздробу був вдвічі більшим, ніж продовольчих магазинів за той же період - 226 проти 121.
Лідерами з концентрації non food ритейлу залишаються три ключові регіони: Києві, Дніпро та Львів – загалом 1586 точок або 40% загального числа магазинів. Харків та Одеса також входять в п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією non food ритейлу.
Розростання мереж свідчить про відновлення сегменту та збільшення попиту на побутові прилади, гаджети та електроніку. У той же час вагому конкуренцію офлайн мередам складає сегмент e-comerce представлений великими марктплейсами.
Компанія Promodo проаналізувала, як змінювалася ніша електронної комерції протягом січня-червня 2024 року. За даними дослідження кількість користувачів у сфері торгівлі технікою та електронікою у першому півріччі 2024 року виросла в середньому на 14%, проте в порівнянні з показниками 2021 року — це все ще менше на 5%. Це говорить про те, що ринок досі не відновилася до рівня довоєнних показників. Експерти вважають, що відновенню завадили перебої з електрикою в Україні та надвеликий попит на електроустаткування. Традиційно онлайн дуже чуттєво реагує на такі зовнішні фактори.
Втім, за 6 міс. 2024 року внаслідок збільшення кількості покупців дохід від онлайн торгівлі електроніко зріс на 7,5% в доларах та на 10% у гривнях.
Фактично це свідчить про поступове відновлення галузі та її спроможності виступати потенційно великим джерелом податків для країни. І великі торгові мережі та маркетплейси підтверджують це на практиці.
Прогноз 2025
Діджиталізація і надалі максимально впливатиме на розвиток сегменту роздрібної торгівлі. Автономні магазини (без касирів) стануть максимально актуальними для невеликих торгівельних площ. Розумні каси та мобільні застосунки значно скоротять час закупівлі та збільшуватимуть задоволеність клієнта. Досвід роботи з Big Data дозволять аналітикам мереж краще передбачати попит, керувати запасами та автоматизувати процеси ціноутворення.
У 2025 році частка електронної комерції у роздрібі значно збільшиться, зростатиме сегмент швидких доставок (quick commerce), що стане звичним явищем у великих містах. Ритейлери продовжуватимуть розвивати напрямок омніканальності. Об’єднання фізичного магазину, онлайн-платформи та мобільного додатку, крос-канальна програма лояльності та персоналізовані маркетингові акції – стануть основою операційної роботи.
Не дивлячись на інфляцію та неконтрольовані зовнішні фактори, бізнес в онлайн потроху стабілізується. Найбільш стабільною залишається ніша електроніки.
Ганна Гришина, директорка з маркетингу мережі магазинів EVA та EVA.UA, розповідає, що мережа EVA на власному прикладі бачить, як зростає вага онлайну. За її словами це відбувається не в останню чергу тому, що онлайн ритейлер може запропонувати набагато більше різноманіття, адже немає обмеження фізичної полиці. Тому, наприклад, EVA розвиває мережу точок видачі, працює над швидкістю виконання замовлень.
Крім того, 2025 рік може стати роком консолідації та нових форматів. Великі ритейлери ринок будуть поглинати дрібні мережі та пропонувати покупцям нові формати роздрібної торгівлі.