- Категорія
- ІТ та Телеком
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Захистіть свої гроші від кіберзлочинців. Поради від Київстар.
Сучасний телефон – важлива частина життя. Це зв’язок, фото та відео, листування, отримання медичних послуг, платіжний інструмент, база для збереження банківських та персональних даних тощо.
Із розвитком технологій набирає обертів кібер- та мобільне шахрайство. Злочинці вміло виманюють у користувачів гроші та особисту інформацію. Кожен, у кого є мобільний телефон, може стати жертвою шахраїв.
Кібершахрай – це комп’ютерний та мобільний злочинець, який зловживає довірою в цифровому просторі: викрадає персональні дані, паролі до особистих кабінетів, надсилає інформацію від імені інших, погрожує тощо. Шахрай може телефонувати і переконувати жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію, щоб пограбувати користувача.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaРозповсюджені шахрайські схеми
- Дзвінок ніби від «оператора»
Вам дзвонять з невідомого номера, називаються представником оператора чи банку, просять продиктувати код з SMS, який вам попередньо було відправлено, або вимагають повідомити дані банківської картки. Це – шахрай!
Співробітники мобільного оператора не телефонують абоненту із проханням назвати персональні дані, коди з SMS-повідомлень, дані банківської картки або паролі.
Порада: Якщо ви отримали подібний дзвінок, негайно покладіть слухавку. В жодному разі не розголошуйте PIN-код та СVV-код карти, одноразовий пароль із SMS незнайомій людині, навіть якщо вона називає себе представником авторитетної установи.
- Крадіжка SIM-карти
Ваш мобільний номер телефону може бути вкрадено. Шахрай телефонує вам кілька разів підряд в короткий проміжок часу з невідомих номерів. Так він створює «історію дзвінків» на ваш мобільний, яку, може використати для здійснення блокування номеру, а згодом і отримати дублікат заблокованої SIM-картки. А з тим – доступ до мобільних додатків, особистих кабінетів, у тому числі й до банківських.
Процедури операторів захищають абонентів від шахрайських дій, але злочинці навчились «виманювати» необхідну інформацію від людей, користуючись їх довірою.
Порада: зверніться до телеком-оператора із заявою, що дублікат вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорту. Використовуйте складні паролі, своєчасно їх оновлюйте. Обирайте контрактну форму обслуговування — це перший захист від шахрайських схем із вашим номером.
- Обіцянки виграшу та несправжні акції
Злодії діють від імені відомого магазину, компанії або соціальної установи і пропонують пройти невеличке опитування, заповнити анкету, а потім обіцяють грошовий подарунок або соціальну виплату.
Порада: Перед тим, як заповнювати будь-яку анкету та передавати свої персональні дані, перевірте в офіційних джерелах (сайт, гаряча лінія магазину) інформацію про обіцяний виграш або іншу виплату.
- Фальшива благодійність
На тлі війни багато українців готові допомагати фінансово благодійним фондам або людям, які потрапили в біду. Шахраї користуються цим, створюють фальшиві запити і просять гроші на допомогу.
Порада: Перераховуйте гроші тільки на офіційні рахунки перевірених установ (наприклад, НацБанк, фонд «Повернись живим», еПідтримка тощо) або людям, яких ви особисто знаєте.
- «Допомога» рідним
До вас звертаються з невідомого номеру та починають залякувати, ніби хтось із близьких потрапив у халепу і вимагають гроші. Як правило такі дзвінки надходять вночі або рано вранці.
Порада: Негайно припиніть діалог – покладіть слухавку, не відповідайте на подальші повідомлення. Заспокойтеся та ретельно перевірте інформацію. Передзвоніть своїм близьким і запитайте, чи дійсно необхідна допомога. Зверніться у правоохоронні органи.
Завжди зберігайте спокій. Перевіряйте інформацію. Не довіряйте незнайомцям та надійно зберігайте персональні дані.
Жовтень – міжнародний місяць кібербезпеки, про яку слід пам’ятати завжди. Дотримуйтесь правил кібергігієни, а у випадку шахрайства повідомляйте про злочин мобільному оператору, службу безпеки банку, а також зверніться в Кіберполіцію та Поліцію. І залишайтеся у безпеці!