НБУ курс:

USD

41,41

+0,05

EUR

46,12

+0,12

Готівковий курс:

USD

41,80

41,72

EUR

46,60

46,44

Для ЗСУ, відпочинку, на експорт та поштарям: як в Тернополі виготовляють електробайки

Для ЗСУ, відпочинку, на експорт та поштарям: як в Тернополі виготовляють електробайки
Україні діє лише один виробник електробайків — тернопільський Eleek. Фото: Eleek.com.ua

Тернопільська компанія Eleek вже майже 15 років займається виробництвом та продажем двоколісних електробайків. За цей час їхня продукція знайшла свого покупця в Україні та за кордоном: її оцінили військові, любителі активного відпочинку, байки замовляють комерційні компанії та муніципальні установи. Через війну зараз складно говорити про розвиток, але найближчим часом компанія планує стати головним постачальником техніки для прокату в туристичних регіонах, та “відкусити” частину ринку доставки. 

Економічна відповідальність: Топ платників податків 2024
Якщо ваша компанія входить до топ-10 підприємств своєї галузі, якщо вона свідомо будуєте “білий бізнес” та чесно платить податки задля підтримки держави — запрошуємо взяти участь у проєкті “Економічна відповідальність: Топ платники податків 2024”
Заповнити анкету

Ідея власноруч виготовляти двоколісний транспорт з'явилася у тернопільчанина  Павла Рудакевича у 2010 році, коли він успішно зібрав у гаражі перший електровелосипед. На раму власної розробки він змонтував замовлені за кордоном комплектуючі. Така локалізація дозволила зменшити вартість байку: власний "кастом" обійшовся у $1500, втричі дешевше за закордонні аналоги.

Декілька років Павло займався електротранспортом як хоббі, а повноцінним бізнесом стартап став у 2016 році. Рудакевич орендував приміщення площею близько 300 кв.м, найняв працівників і почав виробництво електробайків.

Електробайки Eleek Atom для ЗСУ. Це та наступні фото надані компанією

Зараз в Eleek працює три десятки спеціалістів, дев'ять працівників захищають Україну в лавах ЗСУ. У 2022 році щорічно виготовлялося близько 300 електробайків, причому велика частина їх передавалася або продавалася військовим. Поточні обсяги виробництва і продажів в компанії не називають, але зазначають, що показники співставні з довоєнними. Відсоток електробайків для військових в деякі місяці досягає 80% усього портфелю замовлень.  

Байки Eleek не належать до економсегмента, і дійсно коштують дорожче за масовий імпорт в України. Але їх цінова ніша цілком виправдана, підкреслює власник компанії Павло Рудакевич. Техніка створюється для отримання задоволення від швидкого розгону та хорошої керованості, а це потребує використання професійних деталей та комплектуючих від відомих світових брендів.

Eleek Pozitiff  — найпотужніший в лінійці. Ми не допускаємо до його тест-драйву людей, які ніколи не їздили на електробайках. Людина без досвіду їзди на електробайку трошки дасть газу, відразу встане на заднє колесо і перекинеться. Електробайки розганяються як топові спортивні мотоцикли з ДВС, саме за це їх люблять".

Павло Рудакевич
Павло Рудакевич засновник і власник Eleek

Крім того, дрібносерійна збірка в Україні обходиться дорожче за масове виробництво в Китаї чи Індії. Також Eleek безплатно віддає ЗСУ частину виготовлених байків та підтримує мобілізованих працівників, що теж відображається на кінцевій собівартості техніки. 

Електробайк Eleek: що отримуєш за 200 тис. гривень

Продуктова лінійка компанії представлена дев'ятьма моделями, найпопулярнішою серед яких є електробайк Atom. Ціновий діапазон коливається від 68,4 тис. грн за електробайк Neo, і до 239 тис. грн за флагман Pozitiff MD. 

Eleek Atom Eco. Один з найдешевших байків в лінійці 

Продукція компанії має наступні характеристики: 

Параметр Lite Eco Atom Pozitiff MD
Ціна, тис. грн 98 213 239
Макс. швидкість, км/год 50 90 90 
Макс. запас ходу, км 100 100  100
Час повного заряду батареї, год 5 5 5
Вага, кг 35 80 90 
Номінальна потужність, Вт 500 3000  3000 
Термін служби акумулятора, років не менше 5  не менше 5 не менше 5
Крутний момент двигуна, Н.м 50 182 230
Гарантійний термін, міс. 12 12 12

Електробайки виробляються на замовлення, згідно з побажаннями клієнта. Наприклад, рама дозволяє індивідуально налаштовувати посадку/кліренс, тож перед замовленням клієнт може вказати свій ріст, вагу та стиль їзди. Після цього спеціалісти компанії налаштують байк під потреби майбутнього власника. При збірці оговорюється широкий набір параметрів та запчастин: додатковий багажник, фарбування в вибраний колір, додаткові дзеркала чи габаритні вогні, колеса більшого діаметра, збільшена потужність силового агрегату тощо. 

В магазині Eleek у Тернополі завжди є кілька доступних для продажу байків, але найкращий вибір — замовити техніку під себе, додають в компанії. Відрізняються і строки виконання замовлення. Частину моделей можна зробити за місяць, тоді як більш технічно складні виготовляють до трьох місяців. 

За словами Павла Рудакевича, одна з причин популярності байків Eleek —  вони модернізуються одночасно з потребами українців. Наприклад, через проблеми в енергосистемі транспортний засіб отримав функції павербанка. Його оснастили силовим роз'ємом для підключення інвертора 220В та роз'ємами USB для заживлення побутових приладів та зарядки девайсів.

Найдешевші Eleek Neo (зліва) та Lite Eco біля цеху в Тернополі. Neo розвиває швидкість до 40 км/год і має запас ходу до 40 км 

В цілому, електробайки компанії є достатньо потужними та швидкісними, в порівнянні з імпортними зразками. Наприклад, китайський SUPER SOCO за 100 тис. грн видає 1,2 кВт номінальної потужності та розвиває швидкість до 60 км/год при запасі ходу до 100 км. Китайський трьохкіловатний HM-6, співставний за потужністю з Eleek Atom, коштує 140 тис. грн. Проте і розганяється він гірше: до 60 км/год проти 90 км/год в українського аналога, і проїжджає лише 35 км на одному заряді.  

Власник компанії закликає оцінювати запас ходу для електробайка як величину не постійну. Зазвичай пробіг на одній зарядці вимірюють в ідеальних умовах: для водія з середньостатистичною вагою, котрий їхатиме по рівному асфальту при температурі 18-22°. Тому байк Eleek з номінальним запасом ходу в 100 км реально проїде по снігу або багнюці 60-70-80 км. Особливо це треба враховувати військовим та туристам, котрі планують пересуватись не лише асфальтними дорогами.

Користувачі електробайків оцінюють техніку загалом позитивно, відмічаючи гарну динаміку та надійність. Є і відгуки з зауваженнями, найчастіше предметом критики стає: 

  1. Ціна. Багато покупців відмічають, що байк Atom коштує $5,1 тис., на рівні вживаного автомобіля;
  2. Деякі користувачі скаржаться на замалий зазор між крилом і колесом, тому на бездоріжжі цей простір може забиватися брудом;
  3. Для військових може бути незручним запуск техніки з ключа: при відповідальному завданні він може зламатися в замку або загубитися. Замість такого рішення пропонують встановлювати кнопку запуску з чіпом для ідентифікації користувача, або без нього;
  4. Нагрів мотор-колеса після кількох десятків кілометрів активної їзди. Для розв'язання проблеми користувачі пропонують переносити мотор на раму, з передачею крутного моменту ланцюгом або ременем.

Попит на електробайки ростиме

Український ринок двоколісного електричного транспорту є досить молодим, і найближчим часом буде активно зростати, розповідає засновник компанії. Це обумовлено здорожчанням палива і збільшенням акцизів на нього, а також автономністю: електробайк зручно заряджати на подвір'ї приватного будинку чи території комерційного логістичного підприємства. 

Складальна ділянка Eleek

Найбільш перспективні ніші для розвитку електробайків:

  • Кур'єрські доставки. Eleek вже виготовив і відгрузив декілька партій байків для українських логістичних компаній. Виробник пропонує гарантійне та ремонтне обслуговування, яке буває складно отримати при купівлі китайської або індійської техніки; 
  • Для військових задач. Електричний транспорт безшумний і майже непомітний для тепловізійного спостереження. Він ідеально підходить для тихої доставки продуктів або боєкомплекту на "нуль";
  • Туристичний бізнес. Великий попит демонструють бази відпочинку, курорти, санаторії. Прокат швидких у розгоні байків створює окрему нішу на стику спорту та туризму, яку не замінять сервіси з оренди велосипедів, квадроциклів або джипів;
  • Муніципальні та державні замовлення на техніку для кур'єрів чи соціальних працівників. Одна з задач, для яких вже купували байки Eleek — розвезення пенсій до віддалених сіл. 

"Бум електробайків для туризму в Україні тільки починається. Позаминулого тижня ми відгрузили п'ять байків підприємцю з Буковеля. На наших байках на курорті поїздив бізнесмен з Чернівців, і недавно теж замовив у нас партію. Тобто клієнти знаходяться швидко", — розповідає Павло Рудакевич.

З іншого боку, продукція тернопільської компанії зацікавила державні та комунальні підприємства, яких закон зобов'язує купувати техніку з певною часткою деталей українського виробництва. Вже є успішні постачання, але часто державне технічне завдання на тендер не відповідає функціоналу байка.

Наприклад, держзамовник хоче електротранспорт для доставки води з великим багажним відділенням. Інженери Eleek прорахували, що надбудова при експлуатації постійно виходитиме з ладу через свої габарити, погіршуватиме керування та заважатиме водію. В результаті, питання вирішили шляхом установки двох круглих багажників по боках транспорту, в які ставляться великі баклажки з водою, і кур'єр відвозить їх в недоступні для автомобіля локації.

Виробник концентрується на двоколісному електротранспорті, але за потреби його інженерний відділ опрацьовує й інші замовлення, додає співрозмовник видання. Наприклад, зараз Eleek отримав запит від міжнародної благодійної організації на триколісний байк для літніх людей. Тут не достатньо лише додати на раму одне колесо: триколісна техніка схильна перекидатися в поворотах. Тому в інженерного відділу зараз багато роботи над розробкою рами з таким профілем і центром мас, яка буде максимально опиратися перекиданню. 

Механоскладальна ділянка Eleek

Повномасштабна війна максимально змінила напрям торгівлі компанії. Якщо до 2022 року 80% техніки виробник продавав за кордон, то зараз український ринок є основним, а на експорт припадає не більше 15% продукції. Основні замовники — ЄС, Канада, Бразилія, США. До великої війни тернопільські байки експортувалися в понад 20 країн.

Головною складністю продажу байків за кордон є сертифікація за місцевим законодавствам. В одних країнах Євросоюзу потрібен лише технічний паспорт для користування двоколісним електротранспортом, в інших — додатково поставити його на облік, а в третіх — отримати спеціальне посвідчення водія. 

На 2024-2025 роки Eleek планує охопити українську галузь оренди транспорту для розваг, щоб їхні байки були представлені на кожному українському курорті, базі відпочинку, у великих парках. Також планується відкриття прокату електробайків в одному з міст України, послугу надаватимуть співробітники самої компанії. Поки що найімовірніші кандидати на відкриття сервісу — Хмельницький, Львів, Вінниця, Київ.

Було б дуже добре, щоб прокат наших байків відкрився в кожному великому місті, де є прокат самокатів. Самокати — це просто для переміщення по місту, а потужні байки дарують ще й емоції". 

Павло Рудакевич
Павло Рудакевич засновник і власник Eleek

Серед інших задач він називає: 

  1. Повноцінний вихід на європейський ринок, після отримання всіх необхідних сертифікатів відповідності для кожної країни. Вихід на іноземні ринки дасть компанії приток валюти та розширить можливість проєктувати нові моделі;
  2. Відкриття шоурумів Eleek в містах поблизу Тернополя або в Києві. При цьому мова про власну дилерську мережу поки не йде, оскільки компанія ще не досягла потрібних обсягів виробництва. Зараз їй вистачає торгівлі через інтернет, в тому числі через маркетплейс Rozetka, та доставки байків через основні поштові служби України;     
  3. Компанія Eleek до великої війни планувала переїзд до тернопільського індустріального парку та отримала згоду від міськради. Через російське вторгнення зараз гостро стоїть проблема за кадрами, тож переїзд в новий цех планується, але строки його поки не називаються. 

ЗСУ — основний пріоритет виробника байків

Eleek до кінця війни мають головною задачею допомагати українським військовим, розповідає Павло Рудакевич. Усі цивільні замовлення виконуються лише після виготовлення партій техніки для ЗСУ. Високий пріоритет встановлений і для ремонту електричних байків військових, цю техніку обслуговують в першу чергу. 

Монтаж електропроводки на байк 

Перевага військових версій тернопільських байків в хорошому захисті від вологи, пилу і бруду. Також в ЗСУ цінують їх за абсолютно безшумність, порівняно з бензиновими мотоциклами. Техніку замовляють не лише для розвідників та сил спеціальних операцій, її використовують і лінійні частини для тихої доставки провізії або води на позиції.

На відміну від росіян, котрі заганяють традиційні мотоцикли з ДВС в "м'ясні" штурми, українська військова доктрина не використовує двоколісну неброньовану техніку для бойових дій. Тому використання байків Eleek зазвичай обмежується логістикою, розвідкою та спеціальними операціями.    

Військові модифікації електробайків не мають принципових відмінностей від цивільних аналогів, додає власник компанії. Рами, підвіски, акумуляторні батареї та електродвигуни всіх моделей розраховані на експлуатації по бездоріжжю, тому Eleek для ЗСУ не має суттєвих відмінностей від техніки для цивільних. Зміни можуть стосуватись суто військових опцій (наприклад, відсутність дзеркал та освітлення) чи змін на кшталт збільшеної задньої зірки для посилення тяги на малих швидкостях, як на моделі Pozitiff Military.    

Крім електробайків, Eleek у 2023 році створила двомісне багі для ЗСУ. Воно обладнане двома електромоторами по 6 кВт з приводом на задні колеса. Вбудований акумулятор місткістю 9 кВт-год забезпечує автономність до 150 км. Знімна конструкція батареї дозволяє під’єднати її до зовнішніх споживачів, наприклад, електроінструменту чи приладів освітлення. Вага транспортного засобу не перевищує 240 кг, максимальна швидкість — 55 км/год.

Багі Eleek на випробуваннях

У польових умовах всі військові модифікації можна під'єднати до супутникового інтернету Starlink. Заряду батареї вистачає майже на місяць безперервної роботи пристрою.

Крім колісної техніки, виробник має обладнання для пакування батарей китайського виробництва в зарядні станції, аналогічні відомому бренду EcoFlow. Їхня розробка Energy 810 використовується як для цивільних і військових задач, і коштує 15 тис. грн. Збірка видає потужність у 810 Вт-год (втричі більше за популярний EcoFlow RIVER 2 за 12 тис. грн), оснащена металевим протиударним корпусом та технологією пасивного охолодження. Вона має декілька портів чотири USB-порти та силовий порт на 12В. Суттєвий недолік станції — відсутність розетки на 220В, тому для підключення побутових пристроїв збірці знадобиться додатковий інвертор.