НБУ курс:

USD

41,19

--0,03

EUR

45,43

--0,09

Готівковий курс:

USD

41,48

41,42

EUR

45,85

45,70

Глибока криза: найбільші судноплавні компанії на Дунаї просять допомоги у ЄС

Глибока криза: найбільші судноплавні компанії на Дунаї просять допомоги у ЄС
Фото: t.me/udp_official

Через глибоку кризу вантажних перевезень річкою Дунай європейські судноплавні компанії спільно звернулися до влади Євросоюзу з вимогою втрутитися у ситуацію.

Про це повідомляє пресслужба Українського Дунайського пароплавства (УДП), посилаючись на спільну заяву учасників 66-ї Конференції директорів судноплавних компаній, що відбулася в Румунії.

Зазначається, що найважливіше питання, яке обговорювалося на заході – це подолання кризи. Через падіння обсягів та фрахтових ставок найбільші учасники ринку працюють у збиток, а фінансові резерви 2023/2022 років вичерпані.

Судноплавні компанії наголошують, шо ситуація на Дунаї гірша ніж під час світової фінансової кризи 2008 року.

Як пояснюють в УДП, проблема не лише у тому, що експорт українського зерна повернувся до портів Одеси. 

"Поступово деградує дунайський промисловий кластер. Високі ціни на енергоносії, посилення екологічних вимог та низький попит вбивають металургію. В Угорщині закрився ISD Dunaferr, у Румунії у складному стану Liberty Galati, Voestalpine у австрійському Лінці зупиняє одну з доменних печей, US Steel в словацькому Кошице використовує лише частину виробничої потужності", - підкреслюють в УДП.

Крім того, за 2022-2023 роки з’явились альтернативні логістичні ланцюги  замість річкового флоту ключового порту Дунаю Констанци і клієнти використовують залізницю до інших морських портів ЄС.

"Наразі 95% контейнерів перевозиться залізницею! Замість того, щоб повертати обсяги, Констанца з наступного року на 20% збільшує тарифи", - зауважують в УДП.

Як пароплавства долають кризу?

Як повідомляють в УДП, найбільші судноплавні компанії на Дунаї заморожують інвестпроєкти.

"Румунські колеги запланували будівництво 10 нових барж (кожна понад 2 млн євро). Наразі 2 одиниці профінансовано, проєкт призупинений. Словаки інвестували у реконструкцію барж і також зупиняють проєкт", - розповідають в УДП.

Також судноплавні компанії скорочують штат.У компаній таких як УДП в центральних офісах працює не більше 50-60 працівників. Дехто заради скорочення зарплатного фонду екіпажів набирає на роботу мігрантів з країн Азії.

Які перспективи

В УДП наголошують, що для подолання кризи у судноплавстві необхідна підтримка дунайської річкової логістики на рівні Євросоюзу.

"У нас є сильні переваги. Порівняно з автомобільними річкові перевезення на порядок більш екологічні. Не руйнується мережа європейських автодоріг. ЄС має стимулювати перевезення саме річковим транспортом. Втім, сьогодні на європейському рівні проблематика Дунаю чомусь взагалі не розглядається", - йдеться у спільній заяві судноплавних компаній.

Криза в УДП

Нагадаємо, Українське Дунайське пароплавство (УДП), найбільша державна судноплавна компанія країни, скорочує робочий день до шести годин на день та починає оптимізацію штату співробітників через кризу перевезень.

Також через падіння попиту на перевезення Дунаєм УДП поставило більшість флоту у відстій. 

Раніше повідомлялося, що Міжнародна фінансова корпорація (IFC) проведе інвестиційний аналіз «Українського Дунайського пароплавства» перед початком фінансування програми відновлення флоту на суму 86 млн євро.

Річковий флот Дунайського пароплавства має середній вік понад 40 років. Для продовження роботи українського флоту в країнах ЄС терміново потрібна капітальна модернізація самохідних суден із заміною двигунів на більш екологічні та енергоефективні. 

Тому Україна розпочинає модернізацію річкового флоту "Українського дунайського пароплавства" (УДП) спільно з міжнародними партнерами. Планується модернізувати весь тяговий флот УДП, який налічує 45 одиниць (25 в експлуатації, 20 у резерві).