- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Авіакомпанії чекають на обіцяне урядом скасування ПДВ на рейси по Україні: чи подешевшають авіаквитки?
Уряд знову пообіцяв позбавити українські авіакомпанії від виплати ПДВ на внутрішніх рейсах, що має сприяти появі дешевих авіаквитків з Києва по Україні. Однак якщо 4 роки тому йшлося про скасування ПДВ, то сьогодні лише про його зниження. Втім, навіть цю податкову поступку влада зрештою вирішила не робити. Розповідаємо чому
Наприкінці 2021 року уряд знову вийшов на діалог з авіаперевізниками, які виконують рейси по Україні, для того, щоб скасувати для них ПДВ. Через нього авіаквитки на внутрішні рейси часто коштували дорожче за міжнародні, адже на них ПДВ не нараховують. Тому зниження чи навіть скасування ПДВ на внутрішніх рейсах — звичайна практика більшості європейських країн.
Українські міністри інфраструктури, починаючи з Бориса Колесникова, неодноразово заявляли, що вони не проти скасувати ПДВ на внутрішніх рейсах і навіть обіцяли зробити це. На їхню думку, це має сприяти пожвавленню ринку внутрішніх авіаперевезень, який у нас сьогодні швидше мертвий, ніж живий. Пожвавити за рахунок зниження вартості квитків на 20%. Але за 10 років далі за обіцянки справа так і не дійшла.
Зустріч у кінці листопаду 2021 року шести українських авіаперевізників, які виконують внутрішні рейси по Україні, із представниками Кабінету Міністрів знову дала авіакомпаніям надію. При тому, що влада пообіцяла не скасувати ПДВ повністю, а знизити до 7%. Але відповідний законопроект у Верховній Раді 27 січня вкотре з тріском провалили. Розповідаємо як і чому, наскільки реально могли б подешевшати авіаквитки по Україні через зменшення ПДВ і коли це зрештою може статися.
Дешеві авіаквитки з Києва по Україні: чому для них важливо скасувати/зменшити ПДВ
У більшості європейських країн ПДВ на внутрішні рейси знизили або взагалі скасували вже давно — невдовзі після введення безвізового режиму. Справа в тім, що у Європі дуже багато регіональних аеропортів. І свого часу пасажири виявили, що купити квиток усередині країни з урахуванням ПДВ дорожче, ніж купити квиток, скажімо, до прикордонного міста іншої країни та звідти вже дістатися точки призначення на авто.
В Україні ситуація аналогічна, за винятком того, що великої кількості регіональних аеропортів ми не маємо, тому українцям просто дешевше літати за кордон. Адже міжнародний рейс для авіакомпанії означає експорт послуги, що дозволяє відшкодовувати ПДВ.
"Але всередині країни ПДВ є, а отже, внутрішні рейси дорожчі, ніж в аеропорт іншої країни, розташований поблизу її кордону з нами. Все це створює нерівні умови в умовах спільного авіаційного ринку з ЄС", — додає Долінце.
З цим погоджується генеральний директор авіакомпанії Bees Airline Євген Хайнацький. В інтерв'ю Delo.ua він розповів, що квиток на рейс, наприклад, "Київ — Бургас" (Болгарія), сьогодні коштує дешевше, ніж на рейсі "Київ — Одеса". Хоча до Бургаса летіти далі.
Як влада обіцяє і не виконує обіцянку скасувати ПДВ
Вперше про те, щоб скасувати для авіакомпаній, що літають Україною, ПДВ заговорив ще Борис Колесніков, який очолював Міністерство інфраструктури в уряді Віктора Януковича у 2012 році. Але не склалося.
У 2018 році міністр інфраструктури Володимир Омелян знову заговорив про необхідність цього заходу. І навіть повідомив, що у Кабміні спільно з народними депутатами вже опрацьовують можливість скасування 20% податку на додану вартість для авіарейсів усередині країни. Але знову не склалося.
Наступний міністр інфраструктури — Владислав Криклій заговорив про необхідність цього заходу на зорі своєї політичної кар'єри — у 2019 році. Він розраховував, що відповідний законопроект №2425, "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку ринку внутрішніх перевезень авіаційним транспортом", Верховна Рада розгляне до кінця того ж року. Але не склалося й тоді.
У березні 2021 року Криклій знову заговорив про доцільність запровадження нульової ставки на внутрішніх рейсах. А через два місяці після цього його відправили у відставку.
Нинішній міністр інфраструктури Олександр Кубраков також неодноразово заявляв, що ПДВ на внутрішніх рейсах потрібно змінювати. У свою чергу, прем'єр-міністр України Денис Шмігаль навіть доручив розробити відповідний законопроект, який допоможе відновитися всьому авіаринку.
Утім, уже наприкінці минулого року — 25 листопада, на форумі "Велике будівництво. Авіація та туризм", Кубраков повідомив, що тепер йдеться не про скасування ПДВ, а про його зниження. І не назавжди, а до кінця 2024 року.
"На пропозицію нашого авіаційного комітету йде обробка зниження ставки ПДВ для внутрішніх рейсів. Компромісним варіантом є встановлення ставки ПДВ на рівні 7%", — пояснював тоді голова МІУ.
За словами Євгена Хайнацького, напередодні цього уряд справді вийшов на діалог із перевізниками щодо ПДВ. Тоді в Кабміні відбулася зустріч з 6-ма українськими перевізниками, які виконують внутрішньоукраїнські рейси.
"Там ми дійшли консенсусу щодо зменшення ставки ПДВ. Я вірю уряду, тому сподіваюся, що відповідний законопроект ухвалять. Але залишається питання, яку ставку визначили. 7%? Окей, ми підлаштуємося під це. Але якщо сьогодні 7%, а завтра 12 %, ми не підлаштуємося", — розповів Хайнацький в інтерв'ю Delo.ua.
Як провалили останнє голосування за зниження ПДВ для авіаперевезень по Україні
27 січня у Верховній Раді справді голосували за зниження ставки ПДВ для авіакомпаній. Щоправда, прописане воно був не окремим законопроектом, а поправкою до вже існуючого, ніяк не пов'язаного з авіаперевезеннями та транспортом взагалі — №5719 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів".
Після доопрацювання для голосування у другому читанні у ньому з'явилася несподівана поправка: " Тимчасово, до 31 грудня 2024 року, операції з надання послуг повітряного транспорту з внутрішнього перевезення пасажирів та багажу оподатковуються на додану вартість за ставкою у розмірі 7%".
Така ж поправка з'явилася і в іншому законопроекті, який мали голосувати того ж дня — №5090 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо врегулювання бюджетних відносин при реалізації договорів, укладених у рамках державно-приватного партнерства, зокрема концесійних договорів ". Утім, там прописали і терміни набуття чинності — з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування закону №5090.
За півгодини до закінчення засідання депутати голосували за поправки, запропоновані до законопроекту №5719. І поправку відхилили.
Желєзняк пояснив — з одного боку, поправка не має нічого спільного із законопроектом №5719, з іншого боку, українські авіаперевізники перебувають не в тому становищі, щоб отримувати будь-які податкові пільги.
За наступний законопроект, у якому прописано зниження ПДВ до 7%, 27 січня проголосувати не встигли — Верховна Рада пішла на карантин до 15 лютого. Тому тепер надії авіаперевізників пов'язані із новою датою.
Чому зниження ПДВ до 7% майже не вплине на вартостість авіаквитків по Україні
За словами Євгена Хайнацького, зниження ПДВ на внутрішніх рейсах, справа важлива та потрібна. Проте стверджувати, що це призведе до зниження вартості авіаквитків на рейси Україною, не можна.
Але додає, що й тут є питання: чи буде, наприклад, авіакомпанія виконувати внутрішньоукраїнські рейси за якимись фіксованими цінами чи це будуть знижки в кожному аеропорту за обслуговування?
"Оскільки, вилітаючи, наприклад, з "Борисполя" на будь-якому міжнародному маршруті, $19 за кожного пасажира ми віддаємо державі або аеропорту. Якщо ми вилітаємо по Україні, це $5. Але якщо ми говоримо про те, що авіакомпанії звільняються від оплати за внутрішні рейси за якоюсь із статей, наприклад, із $5 держава дає знижку в $3, решту ми все одно платимо, що означає, що собівартість квитка буде на $3 дешевше, тобто авіакомпанія продаватиме квитки не по 620 гривень, а за 580 або 560", — пояснює гендиректор Bees Airline.
Експерт з авіації та інфраструктури Кирило Новіков пояснює: якби ПДВ скасували повністю, то вартість авіаквитків по Україні могла б знизитися максимум на 10%, оскільки в цьому випадку немає прямої залежності від собівартості.
"Від базової вартості квитка віднімають 20%, а на різницю податок вже не впливає. Тому фактична вартість квитка зменшилася б приблизно на 10%", — припускає Новіков.
І додає, що з урахуванням реальної нинішньої вартості квитків по Україні, різниця для пасажира не буде особливо відчутною. Наприклад, якщо купувати квиток по Україні за тиждень до вильоту на рейс довжиною 500-600 км, коштуватиме він від 1600 до 3000 гривень. І зниження вартості на 10% означатиме, що квиток коштуватиме щонайменше 1440 гривень.
За словами Богдана Долінце, якщо виходити з тексту поправки, за яку голосували 27 січня, зниження ПДВ стосується виключно послуг із перевезення пасажирів та багажу. Іншими словами, зниження буде поширюватися не на весь ланцюжок доданої вартості, а тільки на ту її частину, яку генерує авіа- або хендлінгова компанія, що надає послуги з обслуговування багажу .
Втім, якщо зниження ПДВ на пасажирі позначиться не відчутно, то на бізнесі авіакомпаній навпаки. Адже виплата ПДВ є суттєвою частиною їхніх витрат як до пандемії, так і особливо під час неї.
"Фактично це те, про що просили авіакомпанії з початку пандемії — про держпідтримку. І два роки уряд думав, як саме можна допомогти. Адже якщо європейські перевізники отримали прямі дотації, то українським навіть ПДВ не могли скасувати, що стало б непрямою держпідтримкою", — пояснює Новіков.
Крім того, щоб дешеві авіаквитки з Києва по Україні стали реально можливими, одного зниження або навіть скасування ПДВ недостатньо. Важливим фактором для цього є акциз на паливо. Якщо його не скасувати, ні про яке відчутне зниження вартості авіаперевезень Україною говорити не доводиться. Тому, на думку Кирила Новікова, логічним продовженням можливого зниження ставки ПДВ для авіаперевізників стане скасування або зниження акцизу на авіаційне паливо.
Чому зниження ПДВ наразі стало знову актуальним
За словами Кирила Новікова, попередня голова комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна була категорично проти будь-яких змін до Податкового кодексу, у тому числі й проти скасування ПДВ, адже воно означає прямі втрати доходної частини бюджету.
"Крім того, у відомстві розуміли -- якщо скасувати або зменшити ПДВ для авіаперевізників, то й інші види транспорту, де цей податок має місце, швидше за все теж вимагатимуть його скасування", — пояснює Кирило Новіков.
Водночас, Україна у своїй авіаційній політиці сьогодні ґрунтується на практиці ЄС, куди вона входить за угодою про "Відкрите небо". Тому Новіков не виключає, що активізація багаторічних переговорів щодо скасування/зниження ПДВ пов'язана з тим, що для реальної імплементації цієї угоди наша країна має створити відповідне внутрішнє законодавство.
З цим погоджується і Богдан Долінце. За його словами, зараз в Україну активно заходять європейські лоукостери, які вимагають для себе таких самих умов, як у ЄС. У тому числі, і зниженого ПДВ.
І додає — європейські авіаперевізники за зниженою ставкою ПДВ на внутрішніх рейсах працюють уже давно. Деякі країни вже 20-25 років. І якщо сьогодні подивитися на розмір європейських ставок, виявиться, що 7% — саме та кількість, яка не суперечить існуючій угоді про асоціацію з ЄС щодо держпідтримки.
"Є одиничні країни, де ставка нижча за 7%. Але це зазвичай ті, у яких така ставка була ще до приєднання до асоціації. Вони мають право її зберегти. Більшість країн, що входять до асоціації з ЄС, мають мінімальну ставку якраз 7%. І лише за деякими категоріями товарів вона може становити 5%. А отже, Україна в майбутньому теж має перспективу зниження до цієї позначки", — вважає Долінце.
На думку експерта, якщо виходити з того, що знизити ПДВ уряд пропонує до кінця 2024 року, після ефективність цього заходу переглядатимуть. Якщо виявиться, що зниження ПДВ пішло на користь і ринку, і бюджету, ставку ПДВ можуть зберегти на рівні 7% або навіть знизити до 5%. Проте поки що говорити про це все одно зарано, адже останнє голосування з цього приводу у Верховній Раді за традицією провалили.