НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Свято шопоголіка: що і де купувати на «чорну п'ятницю» в Україні

Свято шопоголіка: що і де купувати на «чорну п'ятницю» в Україні

Напередодні «чорної п'ятниці» ритейлери розширили асортимент товарів та продовжили терміни розпродажів, щоб якнайбільше українців змогли скупитися за знижками. Навіщо це рітейлерам, що продається найкраще і чи дійсно можна зробити вигідну покупку на Black Friday, Delo.ua дізналося у продавців і шопоголиків.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Термін «чорна п'ятниця» з'явився 1966 року в США і означав сильні пробки у п'ятницю після Дня подяки. Його підхопили рітейлери і почали використовувати для реклами початку різдвяних розпродажів після Дня Подяки. Сучасне трактування цього терміну англійською пов'язані з фразою in the black , що означає позитивний баланс, оскільки у день розпродажів багато продавців отримують хорошу виручку від торгівлі. З роками попит на розпродаж тільки збільшувався, і традиція поширилася на весь світ.

"Чорна п'ятниця" по-українськи

Історія Black Friday в Україні розпочалася у 2012 році, причому саме з інтернет-магазинів. А минулого року продажі на «чорну п'ятницю» в Україні випередили середні світові показники: за даними Admitad Affiliate, кількість онлайн-замовлень у нашій країні на тлі розпродажів підскочила на 78,6%, а їхня сума - на 108%. За даними Picodi.com, покупки на минулу " чорну п'ятницю" здійснили 59% українців, а 43% вважають Black Friday найкращими розпродажами на рік.

Інфографіка: Тетяна Кравченко / Delo.ua

Чималий вплив на статистику українського шопінгу вплинула пандемія, через яку 21% українців зіткнулися з поганим фінансовим становищем та відмовилися від покупок, а 7% боялися скупчення людей, щоб не заразитися коронавірусною інфекцією. Але найбільше українців — 26% — пропустили розпродаж, бо просто забули про нього.

З огляду на те, що у 2021 році спостерігається зростання ділової активності після першого спалаху пандемії та високого попиту на різні групи товарів, очікується, що продажі цього року перевершать минулорічні показники: переходи покупців на сайти брендів вже зросли більш ніж у 4 рази. Цього року очікується, що онлайн-продаж в Україні в цей період підскочить більш ніж на 70%.

Як роблять покупки затяті шопоголики

За даними Admitad Affiliate, традиційно на «чорну п'ятницю» в Україні перший рядок покупок із великим відривом зайняла електроніка та побутова техніка - 46%. 16% покупців купували одяг, а решту косметику, онлайн-курси, товари для дому та інше. У цей період споживачі вже починають готуватися до новорічних свят та купують подарунки близьким. Це, зокрема, пов'язано з тим, що під новорічні свята споживачі очікують на збільшення термінів доставки.

В Україні ж термін доставки значно коротший, ніж у сусідніх країнах — це, зокрема, пов'язано з тим, що ритейлери та маркетплейси спільно працюють із логістичними компаніями над оптимізацією процесів, а в деякі міста навіть доступна термінова авіадоставка замовлень щодня.

Інфографіка: Тетяна Кравченко / Delo.ua

«Як будь-який шопоголік, я обожнюю знижки, тож у дні "чорної п'ятниці" можу купити дуже багато! Але при цьому я завжди намагаюся уважно підходити до вибору», — розповідає співачка, блогер, fashion-тиктокер Shadu.

Shadu зазначає, що здебільшого на розпродажах купує одяг та косметику, а на чорну п'ятницю їй вдається знайти знижки до -40% та закупитись на рік уперед. Співачка додала, що раніше ніколи не купувала побутову техніку у дні розпродажів, але цього року планує придбати на "чорну п'ятницю" робот-пилосос.

Киянин Антон Литвин розповів Delo.ua про свій досвід покупки на «чорну п'ятницю» у 2020 році: «Карантин підштовхнув купити додому телевізор. Після першого локдауну в Україні майже півроку я стежив за цінами, але розумів, що не хочу платити повну суму, тому чекав знижку на одну з моделей телевізорів LG. Цей бренд є одним із найкращих виробників рідкокристалічних екранів, і при цьому пропонує на них найкращі ціни. Пройшов місяць-другий, але заповітної знижки я так і не дочекався, і вирішив відкласти покупку до добрих часів».

У результаті Антон став чекати на «чорну п'ятницю».

«Я дочекався осені і в останній день розпродажів у «чорну п'ятницю» на «мій» телевізор зробили знижку. Я купив його не замислюючись», - підсумував він.

Цього року мисливців на LG порадують ціни в MoYo. У компанії зазначають, що лідером покупок на "чорну п'ятницю" в Україні в категорії побутової техніки традиційно є телевізори, та оголосили знижки майже на весь асортимент.

Наприклад, на преміум LCD-телевізор із лінійки LG NanoCell 55NANO866PA (Nanocell) . Технологія NanoCell фільтрує неточні відтінки і забезпечує точну кольоропередачу і реалістичну демонстрацію об'єктів, що швидко рухаються. Завдяки своїм технічним особливостям ці телевізори користуються особливою популярністю серед спортивних уболівальників: ефект присутності на стадіоні гарантований.

Також на розпродажі виявився представник преміальної лінійки OLED-телевізорів LG С1 цього року – LG OLED48C14LB . Завдяки технології дисплея, що самопідсвічується, OLED-телевізори мають винятковий реалізм і унікальний дизайн, картинка виглядає більш чіткою і об'ємною навіть у динамічних темних сценах.

Зліва: зображення на звичайному телевізорі. Справа: зображення на OLED-телевізорі. Фото: MоYо

"Числивість" передачі картинки для темної та світлої кімнати телевізор може регулювати автоматично в режимі "експерт" у телевізорах LG. ТБ С1 оснащені процесором нового покоління A9 Gen4 AI, який автоматично налаштовує зображення під жанр контенту і навколишнє середовище. Швидкий відгук, підтримка Dolby Vision для видовищних ігор з роздільною здатністю 4K та частотою 120 Гц також робить С1 ідеальним монітором для затятих геймерів.

Також на розпродажі виявився OLED55A16LA з нової серії А1, яка робить якість OLED доступною для кожного. Цей телевізор підтримує інноваційні функції, інтелектуальну підтримку платформи webOs та відгукується за 1 мс.

Омніканальність та зручність шопінгу в піковий сезон

У великих рітейлерів сезон Black Friday - це масштабний омніканальний розпродаж, який отримав особливу назву - кібертиждень. Цього року однією з перших сезон знижок відкриває мережа магазинів техніки та електроніки MoYo: тут розпродаж з нагоди Black Friday розпочався 18 листопада і триватиме півтора тижні до кіберпонеділка, 29 листопада. Виходячи з того, що попит на товари щороку зростає, особливо в дні розпродажів, цього року рітейлер вирішив не наголошувати на певній групі товарів і оголошує знижки на… все. Протягом усього періоду розпродажів у магазинах мережі та на сайті moyo.ua можна вигідно купити велику побутову техніку, смартфони та ноутбуки, аксесуари, дитячі товари, beauty та wellness-пристрої. Максимальні знижки, які пропонує рітейлер, досягнуть -80%.

«Популярність «чорної п'ятниці» у світі досягла таких масштабів, що багато людей навіть беруть у цей день вихідний, щоб повноцінно зайнятися шопінгом, а магазини працюють допізна. Спеціально на цей період ми організували безкоштовну доставку замовлень, а покупці MоYо з Києва мають особливу перевагу: наш флагманський магазин у столиці працює цілодобово. Для зручності покупців він безпосередньо пов'язаний зі складом, а це означає, що протягом 20 хвилин після оформлення замовлення абсолютно будь-який товар із 40-тисячного асортименту MоYо буде у вас в руках», - розповідає генеральний директор компанії Валентин Івакін. — «Магазин працює 24/7 цілий рік, а це означає, що будь-якого дня, включаючи чорну п'ятницю, кожен може з комфортом, без проблем із паркуванням та черг зайнятися шопінгом».

Black Friday для торгових мереж - це свого роду підготовка до сезону новорічних розпродажів, і до нього вони готуються заздалегідь: формують акційні пропозиції, оптимізують логістику, відкривають нові торгові точки, розширюють контакт-центри, впроваджують нові сервіси та посилюють свої інтернет-магазини.

«З кожним роком MoYo відкриває все більше магазинів у регіонах і стає ближчим до покупців. Без урахування настроїв клієнтів ця експансія була б безглуздою, тому ми аналізуємо потреби та інтереси покупців і стежимо за тим, щоб потрібні товари завжди були у всіх торгових точках мережі. Всі наші продавці – справжні техногики. Завдяки тому, що вони знають весь асортимент і можуть допомогти вибрати товар у будь-якій категорії, покупцям не доводиться проводити власні дослідження на різних сайтах», - коментує Валентин Івакін.

Навіщо це рітейлерам?

Минулого року на «чорну п'ятницю» клієнти MOYO зробили вдвічі більше покупок, ніж у 2019 році, і цього року у компанії очікують, що купівельна активність залишиться на високому рівні.

Головна цінність «чорної п'ятниці» для рітейлерів полягає у можливості підвищити свою впізнаваність та залучити за рахунок знижок нову аудиторію. У цьому сенсі розпродажі виявляються ефективнішими і вигіднішими за додаткові витрати на рекламу. У MоYо розповідають, що багато клієнтів, які зробили першу покупку в мережі саме в "чорну п'ятницю", стають постійними - завдяки гнучкій програмі лояльності та регулярним бонусам.

Друга причина, чому Black Friday так полюбилася маркетологам, це, звичайно, додаткові продажі. Крім запланованих покупок мисливці за знижками часто звертають увагу на інші акційні пропозиції. У середньому до продажу збільшують чек на 30%. Щоб покупка була справді вигідною, співачка Shadu радить визначитися з тим, що дійсно потрібно, та слідкувати за цінами у конкретних магазинах.

Багато рітейлерів пропонують передплату на майбутні знижки, що дозволяє спланувати покупки і витрати, а заразом — заздалегідь порівняти ціни до сезону розпродажів і в день Х і купити за вигідною ціною те, що раніше було не по кишені.