- Тип
- Бізнес-фронт
- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Як команда Національного комплексу “Експоцентр України” перезапускає бізнес-діяльність після кількох місяців простою
З початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну Національний комплекс “Експоцентр України” або ж ВДНГ призупинив свою діяльність. ВДНГ відновив роботу лише у травні, коли у Києві стало більш-менш безпечно. Бізнес, що працює на території “Експоцентру”, почав повертатися і приймати гостей, а команда ВДНГ вже працює над запуском нових проектів. Кореспондентка Delo.ua провела один день на території комплексу, щоб побачити, як відновлюється бізнес на одному із найвідоміших виставкових майданчиків столиці. Що відбувається на території ВДНГ та як можна провести своє дозвілля, читайте у нашому репортажі.
Діяльність "Експоцентру" полягає в основному в організації заходів, подій, освіти, дозвілля та спорту. Минулого року його відвідали 5,5 млн киян, гостей з інших міст та країн. Але 24 лютого 2022 року діяльність комплексу було припинено, а павільйони стали гуманітарними штабами та укриттями від російських ракет.
За останні шість років оборот "Експоцентру" в грошах зріс у шість разів. За минулий рік оборот компанії становив 134 млн гривень, а це рекордний показник за часи незалежності країни, завдяки якому у 2021 році підприємство змогло закрити борги перед державою, які сформувалися понад 12 років тому, каже генеральний директор "Експоцентру" Євген Мушкін. Але нинішня ситуація в країні призвела до того, що тепер бізнесу доводиться виживати та вживати антикризових заходів, щоб зовсім не закритися.
Замість бізнесу запуск гуманітарного штабу
Генеральний директор "Експоцентру" Євген Мушкін був у дорозі, коли Росія почала бомбардувати українські міста. Йому зателефонувала родичка та повідомила, що почалася війна. Він планував сімейну відпустку на кілька днів, яку звісно довелося скасувати.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.ua24 лютого ніхто з партнерів та співробітників "Експоцентру" не вийшов на роботу. Євген попросив усіх залишатися вдома, але деякі співробітники прийшли на територію, щоб сховатись у павільйоні від обстрілу.
За кілька днів на території "Експоцентру" спільно з Made in Ukraine було організовано гуманітарний штаб. Наразі тут працює 10 пунктів збору гуманітарної допомоги. Один проект створено спільно з Made in Ukraine, в рамках якого команда допомагає постраждалим у війні, ЗСУ та ТрО.
Колеги зі сфери громадського харчування почали готувати обіди для захисників країни. Досі вони готують 500-600 порцій для українських військових. Пекарі, які працюють на ВДНГ, також не залишилися осторонь. Вони залучили допомогу канадського фонду Ukrainian Club of Moncton, який купив борошно для хлібопекарні. З цього борошна пекарі пекли хліб, а команда ВДНГ відвозила до Бучі, після того, як місто звільнили від росіян.
Євген зазначив, що загалом по Україні деякі волонтерські організації вже припинили свою діяльність, зокрема, через відсутність фінансування. Але в "Експоцентрі" не закриватимуть гуманітарні штаби, незважаючи на те, що доставка медикаментів, одягу та інших необхідних речей постраждалим коштує великі гроші.
Збитки та стратегія антикрихкості
За словами Мушкіна, на сьогоднішній день ВВП "Експоцентру" впав на 65%, оскільки бізнес не працював кілька місяців.
Над складами "Експоцентру" збили ворожу ракету, внаслідок чого було зруйновано приміщення. Збитки зруйнованої інфраструктури становили 1 млн гривень. А відсутність бізнес-діяльності протягом кількох місяців призвела до 25 млн гривень недоотриманої виручки. Тому не було виплачено зарплати повною мірою і не зроблено запланованих ремонтів.
Щоб вийти із кризової ситуації, команда "Експоцентру" розробила стратегію антикрихкості. Завдяки їй бізнес не просів ще більше, каже Євген.
Принцип антикрихкості полягає в тому, що "Експоцентр" не намагається робити все власноруч, але на всій території функціонують різні види бізнесу партнерів, функціонування яких і забезпечує ВДНГ. Адже основний контент, заради якого приходять люди, — це окремі галузі та проекти, створені в колаборації.
В антикризові заходи також включено економію ресурсів та бюджету, який коригується щомісяця. У довоєнний час бюджет коригувався щорічно.
Основні статті витрат "Експоцентру" - зарплати співробітникам та комунальні послуги. В рамках антикризової стратегії зарплати довелося урізати, щоб зберегти якнайбільше робочих місць і не скорочувати людей. А для економії комунальних послуг на території ВДНГ у вечірній час не включають світло та не заповнюють басейни та фонтани (бо, наприклад, робота центрального фонтану коштує 250 гривень на годину)
Євген Мушкін вважає, що нинішні умови складні, але найважчий час буде взимку. Однак він не має наміру взимку повністю консервувати "Експоцентр", а припускає сезонне закриття кількох локацій.
Відновлення бізнес-діяльності
На ВДНГ переважно працює бізнес у сфері дозвілля, подій, спорту та освіти. Подієвий напрямок зараз не працює повною мірою. У дозвільній сфері вже запустилися практично всі локації. Мушкін каже, що не працюють приблизно 20% партнерів.
Зараз на ВДНГ працює фудкорт, малі зони розваг, оранжерея, Animal Park та інші локації. З усіх перерахованих галузей найкраще на ВДНГ зараз почувається сфера громадського харчування.
Оранжерея – гордість "Експоцентру". Співробітники розконсервували оранжерею і упорядкували клумби. До повномасштабної війни будівлю оранжереї відремонтували, вклавши в реконструкцію майже 6 млн гривень. Ще потрібно міняти скляний дах, а всередині приміщення встановити систему охолодження, але зараз на це не вистачає грошей.
В оранжереї можна побачити цитрусові дерева з плодами, агаву, якій понад 60 років, та багато інших рослин.
У приміщенні саду працює Hendrick's Bar. “Там завжди дуже багато людей у будь-яку пору року. Ми не думали, що цей бар збиратиме аншлаги. Тепер приводів сюди ходити побільшало, бо це чудове місце для відпочинку, а людям зараз це необхідно”, — каже Євген.
Одним із цікавих проектів є Kitchen&Garden, де вирощують квіти та спеції.
Можна прийти зі своїми килимками та розміститися на території саду зі своєю їжею. А якщо сидіти за столиком, то треба замовляти їжу чи напої.
У сфері освіти на ВДНГ є кілька проектів, наприклад, загальноосвітні школи "Мідгард" та "Кебета", є денний табір "OlenSki", курси. Проте ще не усі запустилися.
Також тут працює контактний Animal Park, де можна побачити, погодувати та пограти з різними тваринами: ламою, козами, вівцями, мавпами, лемурами та багатьма іншими. "Це місце зараз особливо популярно: тварини допомагають багатьом людям відволіктися від того, що відбувається в країні", - зазначає співробітник Animal Park.
До Animal Park привезли двох лемурів із харківського зоопарку. Вони довго приходили до тями після стресу, пов'язаного з обстрілами Харкова. Співробітники Animal Park реанімували їх, і лемури почали довіряти людям та контактувати з ними.
Ще одна гордість ВДНГ – урбан-парк. На цій локації зібрано основні види вуличної культури.
“Його унікальність у тому, що в одному місці можна зібрати абсолютно різних людей та вікових груп. Зокрема такий проект неможливо придумати маленькою групою людей. Це велика та командна робота, якій немає альтернативи у світі”, - зазначив Мушкін.
2021 року це місце відвідали 250 тисяч осіб за 2,5 місяці роботи. Над проектом працювала велика команда людей, частина якої тепер користуються парком. За словами Євгена, це є наочним прикладом того, що якщо ти проектуєш щось для людей за їх участю, то це місце буде затребуваним.
“Це місце не є комерційним, але тут завжди багато людей, які у будь-якому разі щось куплять на фудкорті. Це дає можливість бізнесу генерувати робочі місця, сплачувати податки тощо", — розповідає Євген.
Нові проекти
Євген Мушкін розповів, що на території "Експоцентру" вже після перезапуску бізнесу спільно з партнерами вдалося запустити новий проект. Ідея в тому, щоб об'єднати дві можливості локації — дозвілля та покупки. Для реалізації задуманого кожні вихідні на ВДНГ проходить ярмарок "Літній збір", де підприємці продають свою продукцію.
“У мене народилася ідея запустити власний ярмарок українських виробників. Люди хочуть купувати продукцію і водночас проводити дозвілля. Ми об'єднали ці два бажання. Виробникам зараз дуже тяжко, тому їх потрібно підтримувати. Запуск вдався, і ми проводимо ярмарку кожні вихідні”, — каже Євген.
Сьогодні команда "Експоцентру" працює над ще одним проектом, пов'язаним із організацією виставки, але Євген поки не розкрив деталі.
Фото: Володимир Герасимов