- Категорія
- Креативні індустрії
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Спіймали хвилю well-being: як стрес, що знімає, проект MindSelf зацікавив HR-директорів
Що дозволило творцями мобільного додатка MindSelf, що допомагає контролювати стрес, через чотири місяці після запуску залучити понад 12,5 тисяч користувачів, зацікавити корпоративний сектор та отримати пропозиції від Megogo та Samsung
Мобільний додаток для підтримки ментального здоров'я MindSelf: коуч-медитації, практики, що покращує стресостійкість і увагу, що підвищують усвідомленість — Олена Перевозчикова та її чоловік Олег Піскун запустили лише чотири місяці тому. Після того як вони отримали від Ukrainian Startup Fund $25 тисяч.
Сталося це з третьої спроби. Але перш ніж відбувся запуск проекту психолог і майндфулнесс-інструктор Олена Перевозчикова, яка вигадала ідею додатка, побувала новачком в інкубаторі для стартапів, де навчилася азам підприємництва і змогла запакувати ідею в продукт, а потім багато його доопрацьовувала. Її наполегливість перемогла скептичний настрій чоловіка: він почав їй допомагати і став співзасновником MindSelf.
Окрім гранту Ukrainian Startup Fund, засновники вклали у проект $15 тисяч власних коштів. Майже всі гроші витратили на розробку програми та виробництво контенту. І отримали результат – стартап показав високу динаміку зростання.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaНа сьогодні у MindSelf понад 12,5 тисяч активних користувачів у Google Play Market та AppStore з 22 країн світу (в основному з України та СНД). І, за словами засновників старапа, ця цифра продовжує зростати: щодня до додатку приєднуються близько 200 людей. Користувачі провели в психологічних практиках, запропонованих MindSelf, тисячі годин.
У пошуках нових напрямків розвитку платформи підприємці побачили нову нішу — В2В-сегмент — і вже уклали перші корпоративні контракти. А також розпочали адаптацію контенту для англомовних користувачів.
Нещодавно до них звернулися представники Megogo із пропозицією розмістити контент MindSelf на їхній платформі, що тільки зміцнило впевненість засновників стартапу у його потенціалі.
А ідея створення стрес-детектора в смартфоні, який фіксує початок стресової реакції по голосу і дихання користувача, викликала інтерес представників Samsung Innovation Team, і команда MindSelf планує реалізувати її в недалекому майбутньому.
Олена Перевозчикова розповіла Delo.ua, що допомогло їй, психологу та новачкові в підприємництві, створити успішний IT-стартап, перетворивши ідею на бізнес-проект, чому довелося трансформувати початкову бізнес-модель, а також поділилася бізнес-правилами для підприємців-початківців, які виробила , навчаючись на своїх помилках.
У чому унікальність ідеї
Ідея створити додаток, який допомагав би людям впоратися зі стресовими ситуаціями, з'явилася у психолога Олени Перевозчикової роки два тому. А до реалізації цієї ідеї підштовхнула пандемія: рівень стресу в соціумі досяг максимуму, а пошуки програми, яку вона могла порадити своїм клієнтам виявилися безрезультатними.
"Я не знайшла додатків контент яких був би зрозумілий моїм україномовним та російськомовним клієнтам, — пояснює вона. — Є багато неякісного контенту, зокрема російського, а українського не було взагалі, і є кілька дійсно хороших американських додатків, але їх контент не адаптований для нас і там немає тестів. А комплексного підходу немає взагалі ні в кого".
Особливість розробленого нею програми якраз у тому, що вона дає комплексний підхід: дозволяє не просто швидко впоратися з проблемою, що "палає", а й вирішити її надовго.
"Жоден із додатків не дає одночасно того, що дає наше: миттєву (sos-практики), послідовну (курси) та практичну (майстер-класи) допомогу, а ще й тести, — розповідає Олена Перевозчикова. — Ось як це працює: наприклад, у вас безсоння.Для цього є практика "Засипання" (включаємо вночі), курс медитацій "Баланс", курс засипальних практик та майстер-клас сомнолога Олени Паращук. Або ви відчуваєте, що вигоряєте. Для цього є миттєва sos-практика" Вигоряння", курс "Управління стресом", курс "Дія" та майстер-клас "Майндсерфінг в офісі".
Крім того, зазначила вона, MindSelf став першим додатком українською для підтримки ментального здоров'я.
Як ідея перетворилася на бізнес-модель
У пошуках стартового капіталу для запуску проекту Олена подала заявку до Ukrainian Startup Fund, але з першого разу конкурс не виграла.
"Тоді я не знала, як вести бізнес, - згадує Олена. - Але я розуміла, яким має бути контент і які проблеми користувачів він повинен вирішувати. Я зовсім не думала про бізнес-модель, маркетинг і продаж. Мені важливі були тексти, робота з голосом, думки таких флагманів медитації, як Віктор Ширяєв чи Валерій Веряскін, про створені мною практики".
Ази підприємництва Олена отримала на програмі EO Business Incubator, де навчалася 4,5 місяці. Стало ясно, що необхідно доопрацювати у проекті, щоб довести його бізнес-проможність.
У той період вона хоч і дуже багато працювала над додатком, але у своєму оточенні про справу, яка її повністю займала, розповідала стримано. Зупиняло те, що знайомі, дізнавшись про її плани, дивувалися: "Це ж ІТ-проект!".
"Чоловік теж одного разу сказав, що не вірить у комерційний успіх проекту і не розуміє, чому я настільки віддаюся цій справі. Це було боляче чути", — зазначає Олена складні психологічні моменти, з якими стикаються свою справу. Але скептицизм оточуючих її не зупинив.
"У мене була мрія створити щось справді потрібне людям. А наполегливість винагороджується", - впевнена Олена. Вона спромоглася переконати чоловіка, що MindSelf має право на життя, і той у результаті став співзасновником стартапу. На етапі запуску мобільного додатка дуже допоміг його підприємницький досвід, розуміння технологій та людей зі світу технологій. "А вони особливі, це правда", - зауважила Олена.
Її наполегливість дала найважливіший результат на тому етапі: з третьої спроби вони отримали від Ukrainian Startup Fun $25 тисяч на запуск.
Як визначали "систему координат"
На той момент Олена завдяки навчанню в бізнес-інкубаторі стала добре розуміти свій продукт, представляла якою має бути бізнес-модель проекту, що дало розуміння переваг офіційної реєстрації та прозорості ведення діяльності.
"Перед тим як подати заявку в Український фонд підтримки стартапо, ми зареєстрували ТОВ "Майндселф"- розповідає підприємниця. Першим кроком після отримання гранту став вибір юридичної компанії, що супроводжує діяльність стартапу, оформлення всіх необхідних документів - політик, договорів та угод.
Ще один важливий момент: підготовка презентації для пітчингів допомогла визначити "систему координат", де існує проект.
Засновники стартапу аналізували ринок у різних аспектах, використовуючи дані міжнародних досліджень.
Орієнтувалися на те, що світовий ринок медитації (TAM, Total Addressable Market) оцінюється експертами близько $1,2 млрд на рік, з яких майже третина ($381 млн) - це ринок додатків для медитації (SАM, Serviceable Addressable Market). Світовий ринок програм для медитації має вибухову тенденцію до зростання на 41% на рік, згідно з прогнозами Polaris Market Research.
Засновники старапа планують на першому етапі досягти 1% SAM, тобто заробити $3 млн на рік (це досяжний ринок - SOM, Serviceable Obtainable Market). Орієнтуються на користувачів України та СНД. Олена вважає, що це цілком реально з огляду на рівень використання україномовними та російськомовними користувачами мобільних додатків для здоров'я та фітнесу.
Але достукаються до користувачів виявилося непростим завданням.
Чому безкоштовний контент — палиця з двома кінцями
Спочатку засновники стартапу збиралися створити програму з великою кількістю безкоштовного контенту та підписками, які відкривають повний доступ. Проте недооцінили два моменти у В2С-сегменті.
По-перше, безкоштовного контенту видали дуже багато. "Вийшла не "затравка", а повноцінний обсяг для економного користувача (а вони справді вкрай економні)", - зауважує Олена.
По-друге, виявилося, що користувачі на пострадянському просторі здебільшого не готові платити за якісний контент.
"Виховані на піратських відеодисках і торрентах, багато хто просто не розуміє, як це — взяти і купити те, що можна знайти безкоштовно. Нехай доведеться перелопатити купу сміття в Youtube, щоб знайти хоча б одну перлину. Але витратити суму, еквівалентну двом чашкам кави. за місяць підписки - це не зовсім "по-нашому", - каже співзасновниця MindSelf.
Так підприємці-початківці зіткнулися з тим, що кількість користувачів MindSelf за перші три місяці досягла 10 тисяч і продовжувала зростати з кожною хвилиною, години медитацій множилися, а виручка при цьому була смішна: близько $200 на місяць.
Тож додали рекламу. "Вона ненав'язлива, ми ретельно обираємо рекламодавців, але без реклами вижити вкрай складно", - каже Олена.
За її словами, поки що зупинилися на двох каналах монетизації — передплата та реклама. "А далі подивимося", - констатує засновниця стартапу.
Безкоштовний контент, що вже є у додатку, залишили безкоштовним. "Навіть якщо це обмежує наші заробітки, - коментує таке рішення Олена - Так, наші люди поки що не люблять купувати, але не відбирати ж у них практики, які їм допомагають".
Чому зайшли до В2В
Розвиваючи бізнес, підприємці зробили ще важливий крок. Олена зауважила, що світовий тренд на корпоративний well-being (створення середовища для досягнення задоволеності працівників життям) нарешті докотився до України.
Відповідаючи на запит власників та менеджменту компаній, прикрутили до програми на web HR-панель.
"Керівник, подивившись на статистику використання співробітниками психологічних практик, може визначити, з якими внутрішніми станами та проблемами має справу його команда", - пояснює Олена інтерес корпоративного сектора до запропонованого нововведення. - Статистика дає зліпок психологічного стану групи в моменті, а воєнне тестування поглиблює розуміння індивідуальних ситуацій».
Окремим членам колективу можна рекомендувати проходження певних тестів на стрес, вигоряння, тривожність та рівень усвідомленості, а потім певні класи та практики.
"Вийшов такий діагностичний та терапевтичний інструмент управління командою", - зазначає Олена. Його запустили зовсім недавно, у серпні, попередньо уклавши три договори на корпоративну підписку.
Pivot-pivot-pivot
За ці місяці первісна ідея стартапу багаторазово змінювалася та доповнювалася. Це стосується не лише бізнес-моделі та додавання нового ринкового сегменту, а й контенту, стосунків з авторами, рекламних каналів. За словами Олени, вони постійно пробують нове, і якщо користувачеві подобається, запускають.
Наприклад, уникнули однозначного формату аудіо: додали відеоклас з йоги, і він побив рекорди серед майстер-класів за популярністю. Найближчим часом буде збільшувати кількість годин відеоконтенту в програмі.
Зараз готують до виходу два авторські класи від відомих коучів, які користувач зможе купити окремо від передплати. "Таким чином ми стаємо маркетплейсом, де вчителі медитації тренери та коучі зустрічаються з нашими користувачами", - розповідає Олена.
Аналізуючи, як іде розвиток стартапу, вона зазначає, що $40 тисяч інвестицій, вкладених у розробку програми та виробництво контенту, дали результат. "У нас вийшов працюючий інструмент, який швидко стає популярним", - каже вона, зазначаючи, що робота над запуском стартапу зробила її постійним користувачем свого продукту.
"Постійно стикалася з високим рівнем тривоги, невизначеності та стресами. Іноді хотілося все кинути", - зізнається Олена і сподівається, що іншим підприємцям MindSelf стане, як і їй, помічником для саморегуляції і буде корисним тим, хто хоче гармонійно жити в невизначеності.
Дев'ять правил підприємця
- Розуміти власний продукт. Кристалізуйте бачення. Сформулюйте суть проекту одним реченням з 3-5 слів. Поки цього не станеться, ви не зможете "продати" продукт ні інвестору, ні клієнту (який також інвестор, головний).
- Працювати командою . Спеціалізуючись, ми розподіляємо навантаження та виконуємо завдання якісніше. Важливо мати "про когось подумати", навіть щоб сформулювати блискучу ідею, яка народилася всередині вас. Не кажучи про ідеї, народжені індивідуальністю ваших колег.
- Відпускати непрацюючі концепції. Не тримайте те, що не пройшло перевірку реальним клієнтським досвідом. Уявних експериментів недостатньо. Люди на вулиці скажуть вам більше, ніж мільйон годин роздумів у кімнаті.
- Використовувати свою недосвідченість. Це справжня суперсила, шанс зробити щось звичне по-іншому.
- Довіряти досвіду інших. Це вихід із глухого кута і творчого занепаду.
- Скупий платить двічі. А економний та недосвідчений — тричі. У професійну розробку, юридичне оформлення та маркетинг раджу вкладатися від початку співпраці.
- Думати глобально. Інвестори не люблять стартапи, обмежені певною локальністю. Навіть якщо ви прямо зараз не розумієте, як і з чим виходити у світ, шукайте такі властивості/фічі продукту, які дозволять вам не замикатися на локальних ринках та перемагати. Нехай вашою мантрою стане "як ми могли...".
- Дозволити продукту не бути ідеальним . Люблю фразу Ріда Хоффмана: "Якщо вам не соромно за ваш MVP, то ви запустили його надто пізно".
- Дозволити собі бути неідеальним.
Олена Гладських, спеціально для Delo.ua