Авто на ТО. Чому ЄС стурбований станом українського транспорту більше, ніж Україна

Авто на ТО. Чому ЄС стурбований станом українського транспорту більше, ніж Україна

З початку 2022 року в Україну має повернутись обов'язковий техогляд для автомобілів. Принаймні, це передбачено Угодою про асоціацію України та ЄС. Однак необхідні для цього законопроекти не ухвалені досі

Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронювати участь

У квітні 2021 року Міністерство інфраструктури України оприлюднило законопроект про безпеку експлуатації колісних транспортних засобів, розроблений відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Цей нормативний акт, на думку розробників у Мінінфраструктурі, має сприяти підвищенню безпеки на українських дорогах. Серед інших норм він містить норму, згідно з якою в Україні має бути відновлено обов'язковий технічний огляд автомобілів, скасований ще 10 років тому для приватних легкових машин через корумпованість цього процесу.

Проте, після підписання Україною Угоди про асоціацію з Європейським союзом ми зобов'язалися повернути цю процедуру. Але поспішати з цим не стали: питання дуже довго відкладали та переносили, проте на обрії "замаячив" дедлайн: крайній термін повернення обов'язкового техогляду в Україні угодою затверджено на кінець 2021 року.

Якщо до 2022 року норма не почне працювати, для України та її громадян, які бажають виїхати за кордон на своєму авто, можуть виникнути неприємні наслідки. "Придатність транспортних засобів до експлуатації є важливою складовою безпеки на дорогах. Тому Україні рекомендується виконати повністю і без затримок умови Угоди про Асоціацію", - повідомили Delo.ua в представництві Європейського Союзу в Україні.

Потрібно сказати, що міністерство врахувало помилки минулого: згідно з нормами запропонованого законопроекту техогляд проводитимуть не сервісні центри МВС (як раніше це робили МРЕВ), а акредитовані випробувальні лабораторії. При цьому під час ТО буде проводитись відеофіксація, що не дасть перетворити процедуру на формальну торгівлю талонами. Загалом повернення техогляду покликане підвищити безпеку на українських дорогах, знизити смертність у ДТП, а також знизити викиди в атмосферу шкідливих речовин.

У 2020 році, згідно з даними Єврокомісії, на дорогах ЄС гинули 42 особи на 1 млн населення, що на 17% нижче за показник 2019 року. Українська статистика виглядає набагато песимістичнішою — 85 осіб на 1 млн населення, що можна порівняти хіба що з Румунією, яка демонструє найгірші результати в Єврозоні.

При цьому станом на початок вересня 2021 року, фактично за три місяці до встановленого терміну, законопроект досі не розглядався Верховною Радою, і поки що залишається в "підвішеному стані".

"Урядом поки що не внесено до Верховної Ради України законопроект про запровадження в Україні обов'язкового технічного контролю для всіх транспортних засобів, а тому Комітет не отримував його для розгляду. Дійсно, востаннє Міністерством інфраструктури як розробником було оприлюднено відповідний законопроект для громадського обговорення ще у квітні поточного року. Але яка актуальна на сьогодні редакція цього проекту, Комітету невідомо. Як тільки законопроект надійде до Комітету, його буде розглянуто відповідно до встановленої законодавством процедури", - зазначив у коментарі Delo.ua голова парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури Юрій Кисіль. .

"Це найбільше і найважливіше із завдань з виконання євродиректив у частині транспорту. Ухвалення закону дасть величезний прогрес у виконанні євроінтеграційної картки. Ще з моєю командою ми тричі готували відповідний законопроект. Але щоразу він блокувався через різні інстанції тими, хто не зацікавлений впроваджувати прозорі європейські правила", - розповів Delo.ua екс-міністр інфраструктури Владислав Криклій.

Delo.ua розбиралося, що буде, якщо українська влада не встигне прийняти необхідні законодавчі зміни у строк.

Навіщо Україні обов'язковий техогляд

Як уже було сказано, повернення обов'язкового техогляду автомобілів передбачене Угодою про асоціацію України з ЄС, а також Директивою 2014/45/ЄУ. За словами колишнього міністра інфраструктури Володимира Омеляна, відповідний законопроект почали нерішуче розробляти ще за президента Петра Порошенка у 2018 році.

Омелян вважає, що техогляд повинен проводитися не поліцією, як це було 10 років тому, а його мають здійснювати сертифіковані лабораторії, які повністю відповідатимуть за технічний стан автомобіля після проходження ТО.

Тобто, якщо автомобіль потрапляє в ДТП і доведено, що це сталося через технічну несправність, яка не була усунена під час техогляду, то збитки покриває саме СТО і, відповідно, вона може бути позбавлена ліцензії.

"Я вважаю такий підхід правильним, оскільки останнім часом в Україну ввезено дуже багато так званих "євроблів". Технічний стан цих автомобілів, м'яко кажучи, далекий від ідеального. І питання екології стоїть тут не на останньому місці. Зафіксовано багато випадків, коли люди на дизельних автомобілях вирізують каталізатори, і викиди в повітря йдуть із жахливою концентрацією канцерогенних речовин. Це стосується як вантажного, так і приватного транспорту", - каже екс-міністр.

При цьому Омелян вважає, що основні ризики щодо повернення такої норми — корупційні. У Мінінфраструктури зазначають, що нинішнє керівництво міністерства про корупційні ризики знає і в законі передбачено механізми їх запобігання.

Так, з метою недопущення випадків корупції законопроектом передбачається запровадження фото- та відеофіксації процесу техогляду. Крім того, кожен пункт контролю має мати у своєму штаті експерта з проведення обов'язкового техогляду. Цей експерт відповідатиме за результати проведеного ним обов'язкового техогляду, а також за дотримання процедури його проведення. У разі порушень, експерт нестиме адміністративну відповідальність.

Інформація про результати проведеного обов'язкового техогляду заноситиметься у спеціальну загальнодержавну базу даних та зберігатиметься там. А за результатами випробувань формуватиметься протокол ВТК або акт невідповідності (у разі негативного результату) з можливістю його друкування на папері.

На думку розробників законопроекту, такі норми дозволять запобігти порушенням процедури ТО, а також у разі потреби визначити відповідальних за їх порушення.

Також у Міністерстві зазначають, що у законі передбачено санкції і для автовласників, які уникають обов'язкового ТО. Так, згідно із законопроектом, за керування транспортним засобом, який не пройшов ТО, покладається штраф у розмірі не мало не багато, а 1700 гривень.

У законопроекті про повернення обов'язкового техогляду передбачено аудіо- та відеофіксацію експертизи та адміністративну відповідальність для експертів

Президент Асоціації безпеки експлуатації транспорту (АБЕТ) Дмитро Гончарук зазначає, що наразі Україні необхідне повне перезавантаження обов'язкового технічного контролю колісних транспортних засобів.

"Питання державного контролю за станом транспорту - це точно завдання "зі зірочкою" для євроінтеграційної політики президента Володимира Зеленського, міністра Олександра Кубракова та команди міністерства інфраструктури. Особливо це стосується техогляду приватного легкового транспорту, який уже 10 років не перевірявся. - каже Гончарук. — Стан даної сфери плачевний, зараз діє техогляд комерційного транспорту, але люди не бачать його результатів: маршрутки у жахливому стані, у вантажівок відмовляють гальма, легкові авто таксують з тріснутим склом або нелегальним ГБО, причина цього — нечесна конкуренція ціною, але не якістю. недостатній контроль державних органів за якістю техогляду, а також відсутність персональної відповідальності експертів та водіїв, дійшло до того, що автомобіль свідомо намагаються відвезти до тієї лабораторії техогляду, яка видасть протокол ВТК "заплющуючи очі" навіть на серйозні несправності".

На його думку, у ході виконання цього завдання, необхідно, насамперед, перетворити процедуру, що втратила актуальність, на сучасний та ефективний засіб безпеки на дорозі. Відеофіксація процедури техогляду кожного авто, персональна відповідальність експерта за результати перевірки та автоматизована передача даних з приладів випробувальної лабораторії до загальнодержавної бази даних мають виключити корупційну складову і протягом двох років дії зробити український автопарк безпечнішим.

"Багато учасників нашої Асоціації інвестують у системи відеоспостереження в пунктах техогляду, а після ухвалення парламентом відповідного законопроекту готові дооснастити ними свої лабораторії в найкоротші терміни", - додає Дмитро Гончарук.

Безпека та екологія

У Міністерстві інфраструктури кажуть, що повернення в Україну обов'язкового техогляду справді пов'язане з адаптацією норм українського законодавства до вимог нормативних актів ЄС. Однак у міністерстві зазначають, що насамперед законопроект був розроблений з метою підвищення безпеки перевезень, ефективності споживання ресурсів, а також зниження шкідливого впливу транспортних засобів.

За відкритими даними Держстату та МВС, у 2018 році на тисячу українців припадало понад 200 автомобілів. Водночас за 2018 рік було зареєстровано близько 400 тисяч транспортних засобів, у 2019 році – понад 650 тисяч, а у 2020 році – ще близько 600 тисяч. Середній вік автомобіля у володінні українця становить від 19 до 22 років. За результатами аналізу структури автопарку за роками випуску, слід зазначити, що наймасовіші авто в Україні — 2008 року випуску.

Обов'язковий техогляд, крім іншого, зменшить кількість шкідливих викидів в атмосферу.

Це впливає на безпеку дорожнього руху та експлуатації самих автомобілів, а також на стан навколишнього середовища, тому що саме автотранспорт сьогодні є одним із головних забруднювачів повітря в українських містах, що викидає в атмосферу діоксиди азоту, оксиди вуглецю, сірководню, а також небезпечні для здоров'я канцерогени бензол, свинець, та небезпечні органічні речовини формальдегід, акролеїн, толуол та ксилоли.

"У Києві до 90% усіх викидів в атмосферу формується за рахунок пересувних джерел, з них лише близько 4% припадає на авіаційний, залізничний та водний транспорт. Причин такого високого рівня забруднення багато - це високий рівень автомобілізації столиці (більше 400 авто на тисячу жителів) ), проблеми дорожньо-транспортної інфраструктури, зокрема пасажирського транспорту, а також застосування застарілих екологічних вимог до автомобілів", - зазначає голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований.

За його словами, з 1 січня 2016 року в Україні для всіх нових автомобілів, що імпортуються, потрібне дотримання еко-стандарту Євро-5. При цьому легкові автомобілі, що ввозяться з-за кордону (так звані "євробляхи"), повинні відповідати екологічному стандарту Євро-2, який перестав діяти в ЄС ще в 1999 році.

За даними Асоціації українських автомобілебудівників "Укравтопром", у 2020 році 4 з 5 автомобілів, зареєстрованих в Україні - це уживаний та екологічно застарілий транспорт. Натомість у Європі діють нові вимоги — стандарт Євро 6, запровадження якого в Україні відклали до 2025 року. Саме тому Київ з його багатомільйонним населенням та великою кількістю авто періодично виходить у лідери міжнародних рейтингів із забруднення повітря.

На думку Мальованого, проведення регулярного технічного огляду автомобіля має важливе значення для зменшення викидів. Адже транспорт із технічними пошкодженнями або зношеними деталями робить більше вуглецю.

"Якщо необхідність проведення техогляду буде відновлена, важливо, щоб експертиза стану автомобіля здійснювалася прозоро, за зрозумілими правилами та з належним контролем, а не номінально, як це працювало до 2011 року. Тоді це дозволить гарантувати безпеку транспорту для інших учасників дорожнього руху та для навколишнього середовища", - наголошує голова Держекоінспекції.

Якщо ТО для всіх автомобілів не повернуть?

Європейські дипломати зазначають, що законодавство ЄС вимагає, щоб органи держав-членів ЄС проводили випробування транспортних засобів на придатність до експлуатації. Якщо автомобіль відповідає всім вимогам, він може бути учасником дорожнього руху. У разі невідповідності транспортного засобу технічним та екологічним нормам йому заборонено з'являтися на дорогах. Такі ж правила існують і для комерційного транспорту.

У представництві ЄС також нагадують, що у країнах Євросоюзу застосовуються правила Віденської конвенції про дорожній рух. "Сторони зобов'язані допускати на свою територію для міжнародного руху автомобілі та причепи, які відповідають умовам, викладеним у главі III, та чиї водії відповідають умовам у главі IV", - зазначають європейські дипломати. Вказані документи описують параметри технічного стану транспортних засобів, яким вони повинні відповідати для безпечного пересування дорогами ЄС.

У свою чергу, екс-міністр Володимир Омелян зазначає, що якщо українська влада не встигне прийняти відповідні зміни до законодавства до кінця 2021 року, це може стати проблемою для українських автомобілів, які перетинатимуть кордон.

Технічний стан транспорту є важливою складовою євроінтеграційного курсу України. Отже, рано чи пізно ухвалення закону про обов'язковий контроль неминуче.

Степан Крока, спеціально для Delo.ua