НБУ курс:

USD

41,51

+0,10

EUR

45,16

--0,05

Готівковий курс:

USD

41,57

41,49

EUR

45,25

45,00

В Україні у 10 разів менше складів, ніж у Польщі і в 45 разів - ніж у США та Німеччині

Український ринок логістики багато років страждає від дефіциту площ.
Компанія ADG у 2025 році планує добудувати логістичний комплекс у с. Дударків під Києвом. Фото: FM Logistic Україна

Ринок складів десятиліттями потерпає від дефіциту приміщень, особливо в останні роки після початку повномасштабного вторгнення РФ, коли було знищено 20% логістичних об'єктів.
 

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

В Україні станом на 2025 рік діє понад 600 складських комплексів, але левову частку складають старі приміщення, що залишились у спадок з радянських часів, - часто занедбані та з незадовільними умовами. Зазвичай їх класифікують як склади класу С.

Як розповіли Delo.ua в консалтинковій компанії NAI Ukraine, складів класу С навіть на найбільш розвиненому ринку Києва більше половини - 53%. Сучасних приміщень класу А тут лише 18%, ще 29% - комплекси класу В.  

Найбільш затребувані на ринку так звані "холодні" склади, необхідні для зберігання заморожених продуктів, а також ліків. Їх в Україні мізерна кількість попри великий попит.

Також майже немає на ринку пропозиції  склади від 10-20 тис. кв. м одним лотом,  аце потреби крупних дистрибюторських компаній, наприклад продуктової групи, фармацевтики.

Більше половини київських складів - старі приміщення, що залишились успадок з радянських часів. Інфографіка: NAI Ukraine

"Більша частина компаній вимушені самостійно будувати складські комплекси під власні потреби, оскільки існує суттєвий дефіцит у плані пошуку достатньої площі. Наявність виробничих приміщень та холодних складів є суттєвою перевагою для компаній", - наголошують аналітики NAI.

Клас А в основному орендують великі логістичні, виробничі компанії та ритейлери. Клас В та С більше сфокусовані на малий та середній бізнес.

Вакантність приміщень через нестачу площ сягає 1-2% при мінімально необхідних 5-7% - адже на ринку завжди маютьбути приміщення на випадок розширення компанії чи для інших потреб, пояснює в коментарі Delo.ua CEO Watermelon development Федір Арбузов. 

Ще на початку 2023 року рівень вакантності на складському ринку становив 4,5%, проте вже в кінціроку він змнизився до 2,5%. У період першого вторгнення РФ в 2014-2015 рр. рівень вакантності становив 7%.

Дефіцит на українському ринку складів настільки критичний, що його важко порівняти з ринками розвинених країнах, ситуація неспівставна навіть з тією ж сусідньою Польщею, зазначив у коментарі Delo.ua СEO компанії DP Development & Property Дмитро Пасенков. 

За його словами, наразі ринок України налічує у 10 разів менше об'єму, ніж у Польщі – близько 3-3,5 млн кв. м складських площ при населенні 35 млн осіб, що еквівалентно лише близько 0,1 кв. м на людину. У  той час, як в сусідній Польщі ринок сягнув об'єму 35 млн кв. м складських площ при населенні близько 38 млн. осіб, що становить близько 1, 2 кв. м на людину.

"У США забезпеченість складами становить близько 4,5 кв. м на людину, у Німеччині – приблизно 4,4 кв. м, а в Китаї з населенням 1,4 млрд– близько 0,81 кв. м на людину", - наголосив Пасенков.

У 2025 році на ринку складів може з'явитись 500 тис.кв. метрів у сучасних логістичних комплексах - це вагоме поповнення в умовах критичної нестачі площ.

Проте, як зазначає Дмитро Пасенков, попри значні обсяги введення в експлуатацію, поточні темпи будівництва лише частково покриють дефіцит якісних складських приміщень, що сформувався внаслідок руйнувань складів у зонах конфлікту та низьких темпів будівництва минулих років.

З іншого боку, наголошує експерт, низький рівень забезпечення складськими площами свідчить про значний потенціал для зростання українського логістичного ринку.

Більше про останні тенденції на ринку читайте у статті Delo.ua "Склади готуються до стрибка: що змінилось на ринку в 2025 році".