Як технології в рітейлі допомагають більше заробляти, використовуючи теплоту тіл покупців

Як технології в рітейлі допомагають більше заробляти, використовуючи теплоту тіл покупців

У США в штаті Арізона в одній із торгових мереж встановили понад 100 камер , за допомогою яких можна ідентифікувати навіть одну з тисячі цукерок. Для чого використовується така технологія, чи подібна практика існує в українських торгових мережах і як саме вона працює, розбиралося Delo.ua.

Відстеження купівельної активності у магазині з допомогою камер США впровадили у тому, щоб зрозуміти, як клієнти дивляться той чи інший товар, чи затримують у ньому свою увагу. Камери фіксують усе це, щоб проаналізувати поведінку покупців та зрозуміти, як вибирати локацію для відкриття торгової точки та як правильно розміщувати товари на полицях, щоб вони краще продавалися.

Як криза допомагає інвестувати у торгові технології

Незважаючи на світову кризу, пов'язану з пандемією, роздрібні мережі продовжують інвестувати та впроваджувати нові та нові технології. Наприклад, у США в другому кварталі цього року інвестиції в роздрібну торгівлю досягли рекордних $31,5 млрд. Наприклад, Amazon щедро інвестує у розвиток фізичного роздрібу, у тому числі $13,4 млрд на придбання Whole Foods та у розробку своєї системи Just Walk Out, яка започаткувала гонку серед продуктових магазинів та роздрібних продавців за безготівкову касу.

Технології підрахунку громадян також стали масово впроваджувати США. За словами виконавчого директора NewMark Merrill Сенфорда Д. Сігала, якому належить понад 80 торгових центрів у США, у майбутньому подібні технології використовуватимуться у спортивних та інших розважальних закладах. Їхнє головне завдання — підвищити безпеку та збільшити потік відвідувачів, а також частку мобільних та безконтактних замовлень.

Також рітейлери можуть не тільки відстежувати поведінку клієнтів, а й демографію, щоб у майбутньому при відкритті нової торгової точки розуміти відвідуваність, підраховувати трафік, розташування найближчих магазинів.

У результаті, посилаючись на зібрані дані, рітейлери зможуть відкривати магазини "під ключ", тому інтелектуальний аналіз та аналіз даних стають ключовими інструментами, які допомагають роздрібній торгівлі та індустрії розваг пережити спад продажів, спричинений пандемією.

Зростання обсягу даних про споживачів і поведінку людей істотно впливає навіть на дизайн нерухомості і робить фізичний простір більш інтерактивним для маркетологів, а інвестиції в подібні технології з часом окупаються.

Величезним плюсом таких систем є те, що, крім основної функції аналізу трафіку, вони виконують ще й побудову "теплової" карти магазину. За допомогою камер у певний інтервал часу фіксуються всі пересування в магазині, потім усі ці дані підсумовуються та накладаються на карту магазину. У результаті магазин отримує свого роду дані, аналогічні тим, що дають тепловізори: чим більше людей пройшло в конкретному місці, тим яскравішою буде ця зона.

Що з інноваціями в українському рітейлі

На пострадянському просторі такі системи часто використовують як основну систему безпеки, щоб зменшити крадіжки товару клієнтами та співробітниками магазинів.

"Вперше я зіткнувся з системами відеоаналітики, обіймаючи посаду директора з управління нерухомістю в компанії Prostor", - каже співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retail.PRO Артем Ретін .

На той момент у нього гостро стояло питання пошуку оптимального рішення для збору даних про кількість відвідувачів наших магазинів. Але рішень від українських виробників на ринку не знайшлося. Крім того, Ретін не знайшов жодної компанії, яка змогла б повноцінно впровадити такі рішення від відомих світових виробників на кшталт Bosch In-Store Analytics, Wisenet або AXIS.

Нині такі системи допоможуть контролювати кількість відвідувачів у торговому залі, і навіть визначати відвідувачів без захисних масок.  

Єдине, що мене завжди хвилювало у цьому питанні, наскільки таке відстеження клієнтів суперечить закону. Цю проблему частково вирішують системи накладання масок типу Axis Live Privacy Shield, яка закриває обличчя відвідувача маскою і не дає ідентифікувати конкретну людину, але вони досить дорогі. У більшості магазинів є таблички з написом "ведеться відеоспостереження", але для збору та обробки даних людина повинна письмово давати дозвіл на це. На мою думку, український рітейл використовує такі системи аналізу, але особливо про це не поширюється, щоб уникнути конфліктних ситуацій із клієнтами.

Артем Ретін
Артем Ретін Співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retail.PRO

Якщо резюмувати все сказане вище, то можна виділити основні функції даних систем:

  • Збір аналітичних даних для рекламних служб.
  • Якісне покращення боротьби з розкраданнями товару персоналом та відвідувачами.
  • Допомога в оптимальному розміщенні товару у торговому залі.
  • Скорочення черг на касах.
  • Забезпечення безпеки для персоналу та відвідувачів.
  • Оптимізація роботи магазину під час пікових навантажень.

Проте говорити про поширеність таких систем в Україні поки що не доводиться: більшість роздрібних мереж в Україні не мають навіть лічильників обліку відвідувачів,   а якщо вони й встановлені, то обробкою даних із них займаються одиниці.

Що кажуть юристи про права споживачів

Згідно з українським законодавством здійснення відеозапису покупців у магазинах може здійснюватися лише за їх дозволом. Однак, такий дозвіл покупців допускається, якщо відеозапис відбувається в магазині відкрито. Водночас поширення зробленого відеозапису без згоди покупців законом не дозволяється, каже адвокат Ігор Тетеря.

З цього випливає, що магазин може встановлювати камери в торгових приміщеннях і робити запис покупців з метою охорони, відстеження їхньої поведінки тощо, але за певних умов.

За словами Тетері, по-перше, відеокамери не повинні ховатися від відвідувачів магазину. Вони повинні бути розміщені на видних місцях, і покупці повинні знати про їхнє існування. По-друге, протягом першої умови, бажано, щоб магазин повідомив покупцям, що в магазині ведеться відеоспостереження. Для цього в магазині потрібно розмістити при вході в торговельні приміщення відповідне повідомлення, а ще краще кілька таких повідомлень також і всередині магазину зафіксувати, що здійснюється відеоспостереження, і покупець, зайшовши до приміщення, дає згоду на відеозапис.

Складніша ситуація з подальшим аналізом таких відеозаписів з метою відстеження поведінки покупців. Якщо магазин здійснюватиме відповідний аналіз силами своїх співробітників, такі дії магазину не вважатимуться порушенням чинного законодавства. Але якщо здійснені відеозаписи передаватимуть аутсорсингові компанії для проведення відповідного аналізу, формально без дозволу покупців, таке розповсюдження відеозаписів вважатиметься порушенням цивільних прав відвідувачів магазину.