Анчартед на картах не значиться, але грошей заробить. Навіть якщо провалиться у прокаті

В українських кінотеатрах можна переглянути пригодницький бойовик Uncharted, який локалізували як "Незвідане" або "На картах не значиться". Фільм з Томом Холландом та Марком Волбергом у головних ролях заснований на однойменній серії ігор для PlayStation. І це той рідкісний випадок, коли прем'єра, навіть якщо вона провалиться у прокаті, виявиться успішною.

Ідея екранізувати історію злодія та авантюриста Нейтана Дрейка лежала на полиці у голлівудських продюсерів майже п'ятнадцять років. Нарешті вона дісталася великих екранів. Щоб не спойлерити і глибоко не вдаватися до подробиць сюжету — це комедійний бойовик про пошук втрачених скарбів Фернана Магеллана. З усіма витікаючими: чудовим гумором, мальовничими прольотами над Іспанією та Малайзією, запаморочливими погонами, диявольськи злими та біса плоскими лиходіями.

Кіно, напевно, сподобається шанувальникам Індіани Джонса або "Скарбів нації", але отримає на горіхи від кінозануд. Вони залишаться незадоволені зайвою простотою сюжету, невигадливістю діалогів або тотальним ігноруванням законів фізики.

Хоча, судячи з відгуків критиків, фільм сподобається широкої аудиторії. Але навряд чи Uncharted повторить успіх попередньої стрічки з Томом Холландом — "Людина-павук: Немає шляху додому", що вийшла в грудні 2021-го, за два місяці заробила більше $1,77 млрд, увірвавшись до десятки найбільш касових кінострічок в історії.

Але перед новинкою такого завдання насправді й не стоїть. Її зручно розглядати скоріше як елемент глобальної стратегії Sony. Чого досягає японська компанія? Продає PlayStation та ігри до неї.

Приставки компанія продає собі на збиток. Кожна PlayStation 5, наприклад, йде приблизно на $100 дешевше, ніж має. PS4 - на $60. У той же час обидва гаджети надзвичайно популярні — загальний тираж PS4 за вісім років склав 116,8 млн штук, а PS5 з моменту релізу в листопаді 2020 року досягла позначки 17,3 млн. штук.

Легко порахувати, що зі старту продажів PS5 японська корпорація втратила на консолі наступного покоління близько $1,7 млрд. У той же час з липня по вересень 2021-го виторг Sony зріс на 13%, досягнувши рекордних $20,87 млрд. Чистий прибуток склав $1 ,9 млрд. Ігровий підрозділ PlayStation залишається найприбутковішим у структурі корпорації — його квартальний виторг виріс на 27,4% до $5,68 млрд. Чисті цифри трохи псує коронакриза, але з такими показниками Sony є одним із найбільших видавців ігор у світі.

Як компанія заробляє гроші? У тому числі, за рахунок продажу супутніх товарів. Якщо конкретніше – ігор. У геймерському середовищі Sony відома політикою ексклюзивів. Цілий ряд ігор доступний виключно на PlayStation. Найчастіше йдеться про великобюджетні пригодницькі історії від третьої особи з добре опрацьованим сценарієм і чудовою драмою. Uncharted – одна з них.

Політика ексклюзивів була козирем компанії довгий час, доки Sony не почала портувати свої ігри на персональні комп'ютери. У серпні 2020 року на ПК вийшла фантастична Horizon Zero Dawn, а навесні 2021-го – постапокаліптичний бойовик Days Gone. Один з останніх прикладів - гра 2018 God of War, що вийшла для Windows 14 січня 2022 року.

Критики та хейтери Sony відразу зійшлися на думці - компанія розуміє, що її золоті роки позаду. Тому позбавляється гучних франшиз, щоб хоч якось продовжувати боротьбу на цьому ринку. Тим більше, що поряд міцніє агресивний конкурент - Microsoft.

Американська компанія восени 2020-го купила за $7,5 млрд компанію ZeniMax, що контролює студію Bethesda (Fallout, The Elder Scrolls, Skyrim, Wolfenstein, Doom). А в січні 2022 року взагалі розірвала індустрію — у Microsoft заявили, що купують Activision Blizzard майже за $70 млрд. Це найбільша угода в історії як самої Microsoft, так і ігрової індустрії в цілому.

Але якщо уважніше подивитися на дії Sony, легко дійти висновку - реквієм грати для компанії зарано. Вона просто змінює підхід в умовах конкурентного ринку, успішно накачує маховик хайпа навколо своїх продуктів та ефективно використовує усі доступні ресурси.

Давайте по черзі. На PlayStation 4 гра Horizon Zero Dawn вийшла у 2017 році і за два роки продалася тиражем у 10 млн копій. У червні 2020-го Sony анонсувала сіквел Horizon Forbidden West - друга частина вийде 18 лютого 2022 року і рекламний мурал цієї гри можна прямо зараз побачити у переході на станції метро Хрещатик у Києві. Тому логічно, що досягши відмінного охоплення у консольних гравців, видавець через місяць після анонсу другої частини віддає першу на комп'ютери.

Вбиваючи цим двох зайців одним пострілом. По-перше, це можливість заробити старим продуктом грошей на новому ринку — за місяць гра продавалася на ПК тиражем у 700 тисяч. По-друге, вразивши світ живих машин, деякі гравці з ПК підуть за другою частиною, яка виходить тільки для PlayStation. Отже, певний відсоток заодно купить і консоль.

Аналогічна історія з God of War. Гра вийшла у 2018 році і дуже швидко набула статусу культової. Усього за три дні після релізу її купили 3,1 млн людей. За перший місяць продажів — 5 млн. Загалом вона розійшлася тиражем майже 20 млн копій.

Для перенесення цієї гри на ПК ті самі причини, що і Horizon. По-перше, новий ринок після релізу "Бог війни" три тижні очолював чарт цифрового магазину Steam. По-друге, рекламна компанія для другої частини. Продовження God of War, найімовірніше, вийде восени 2022 року. Враховуючи популярність першої частини на ПК, можна сміливо очікувати на конверсію з комп'ютерних геймерів в консольні.

Це лише два конкретні етапи глобальної стратегії Sony щодо популяризації своїх ігор. А є ще й фільми. Центральним кінокоміксом на сьогоднішній день є "Людина-павук", права на екранізацію якої належать Sony. Вона ж випускає про повзучого супергероя та ексклюзивні ігри. Але якщо славу Людини-павука японська компанія поділяє з видавництвом Marvel та її власником Disney, то "Анчартед" - тіло від плоті Sony.

По-перше, права на серію ігор (загалом продано 28 млн копій) безроздільно належать Sony. По-друге, у зйомках фільму брала участь PlayStation Productions. По-третє, дистриб'ютором фільму виступила Sony Pictures Releasing. По-четверте, глядачі у всьому світі перед початком фільму побачать короткий тизер головних ігор PlayStation. По-п'яте, якраз під прем'єру вийшла збірка-перевидання ігор Uncharted: Legacy of Thieves Collection. Тому всі, кому припала до душі авантюрна атмосфера фільму, зможуть відразу купити оновлені ігри.

До цього можна додати приємний бонус у вигляді продакт-плейсмент. У фільмі Uncharted є сцена, де головний герой пливе на яхті, звіряючись з картою на своєму телефоні. Звичайно, це одна з моделей Sony. Можна тільки уявити, скільки коштує реклама, в якій Том Холланд (претендент на звання одного з головних акторів молодого покоління) позує кілька секунд із телефоном. А тут все під рукою, все своє — історія, герой, телефон.

Далі більше. У квітні цього року виходить ще один кінокомікс "Морбіус" - фантастичний трилер про одного з ключових лиходіїв у світі Людину-павуку з рок-зіркою та володарем премії "Оскар" Джаредом Літо. У 2022 році на HBO має вийти серіал The Last of Us, знятий за однойменним ігровим ексклюзивом PlayStation. Друга частина цієї гри, до речі, минулого року поставила світовий рекорд за кількістю нагород. Загалом їхня кількість перевалила за 260.

Нещодавно американська компанія Bungie (відома роботою над іграми Halo, Destiny і Destiny 2) заявила, що вона «приєднується» до Sony Interactive Entertainment. При цьому ігрова індустрія гуде наступними потенційними поглинаннями, в яких фігурують назви Sony, Capcom і Bandai Namco.

Тому говорити, що у японської компанії справи йдуть погано не зовсім коректно. Кожне рішення її керівництва органічно вбудовується в коло глобальної стратегії, яка дозволяє Sony залишатися на п'єдесталі ігрової індустрії. Тому портування ексклюзивів на ПК, випуск збірок старих ігор під гучні прем'єри, новий фільм Uncharted і навіть графіті на стінах київського метро — ланки цього ланцюга.