- Категорія
- Креативні індустрії
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
У прокат виходить кримінальна драма "Носоріг" Олега Сенцова: "Багато хто досі живе за поняттями, а не за законом"
17 лютого в український прокат виходить "Носоріг" Олега Сенцова - перший фільм режисера після незаконного ув'язнення у російській в'язниці та перша українська кримінальна драма про 1990-і.
У фіналі головний герой Носоріг (бандит, який почав вбивати в 20 років і дивом вижив у кривавих бандитських розбірках) у свої 32 мріє побудувати особливе поселення, де могли б жити такі, як він шукають покаяння. Сєнцов навіть спеціально побудував локацію такого місця та зняв там фінал, але у фільмі ми ці кадри не побачимо.
Чому режисер вирішив відмовитись від них? Що ще після п'яти років, проведених ув'язнення, він змінив у сценарії, написаному ще 2012 року?
В інтерв'ю Delo.ua Олег Сенцов розповів, навіщо повертає українців у 1990-ті і чи продовжуватиме цю тему? Чи важливо для нього, що стрічку купив Netflix та її побачить увесь світ? Про що буде його наступне кіно і коли почнуться зйомки? Чому вибрав на роль головного героя непрофесійного актора, активіста із статусом праворадикала Сергія Філімонова? Хто підбирав для фільму пострадянський шансон 90-х? Ці та інші деталі про зйомки "Носорога" будуть цікаві тим, хто збирається подивитися фільм або вже зробив це.
Генеральний директор кінокомпанії "Край Кінема". Лауреат Премії Сахарова за свободу думки Європарламенту та Національної премії України імені Тараса Шевченка (2016).
Народився 1976 року в кримському селі, там же закінчив школу. З 1993 до 1998 року навчався у Кримській філії Київського державного економічного університету за спеціальністю "маркетолог".
До 30 років займався бізнесом, пов'язаним із комп'ютерними іграми. Відкрив комп'ютерний клуб у Сімферополі, брав участь у чемпіонатах з кіберспорту.
У 30 років дебютував зі своїм першим повнометражним фільмом "Гамер" на міжнародному фестивалі у Роттердамі у 2012 році.
2013-го був активним учасником Євромайдану та активістом Автомайдану.
10 травня 2014 був затриманий в окупованому РФ Криму російськими силовиками.
25 серпня 2015 року незаконно засуджено за звинуваченням у тероризмі до 20 років позбавлення волі з відбуванням покарання у колонії суворого режиму. У травні 2018-го Сенцов оголосив голодування з вимогою відпустити всіх українців, які утримуються в РФ з політичних мотивів.
7 вересня 2019 року повернувся до України в рамках взаємного звільнення Україною та РФ утримуваних осіб.
Про що фільм "Носоріг"
Історія про бандита на прізвисько Носоріг відбувається в 90-ті роки в провінційному промисловому українському містечку. Фільм показує як з нуля піднімається кримінальний авторитет і що з ним трапляється.
"Носоріг - це збірний образ поганого хлопця, який пройшов шлях, яким у ті роки пройшло багато людей, тому що не було іншої можливості самореалізації : або в комерсанти, або, якщо ти сильний і нахабний, в бандити. Можливість зрозуміти свої помилки - головне послання фільму" , - каже режисер фільму Олег Сенцов .
Міжнародні нагороди фільму "Носоріг"
Фільм Олега Сенцова "Носоріг" отримав "Бронзового коня" - головний приз Стокгольмського міжнародного кінофестивалю, а виконавець головної ролі Сергій Філімонов нагороду за найкращу чоловічу роль.
Чому Носоріг
Олег Сенцов : " Він схожий на носорога : товстошкірий, мчить уперед і нікого не боїться. У сіх зносить і не думає про це. Це його внутрішній стан".
Сценарій написаний ще 2012-го
"Носоріг" - перший фільм, знятий Олегом Сенцовим після звільнення з ув'язнення в Росії.
Міжнародна прем'єра картини відбулася влітку 2021 року на Венеціанському фестивалі у паралельному конкурсі "Горизонти". Потім брала участь у багатьох інших міжнародних фестивалях.
Для європейського кінематографа "Носоріг" був насамперед цікавий як фільм відомого українського політичного в'язня: у 2015 році Олег Сенцов був заарештований та незаконно звинувачений російською владою у підготовці терактів на території Криму, окупованого у 2014 році Російською федерацією, отримав 20 років ув'язнення років, у вересні 2019 року, був звільнений у рамках обміну полоненими та ув'язненими між Україною та РФ.
В український прокат "Носоріг" мав би вийти років на вісім раніше. У 2012 році сценарій був готовий і були гроші на зйомку: Держкіно давало фінансування як фільму, який виграв пітчінг. Але події 2013-2014 років в Україні (Революція гідності, окупація РФ Криму, початок війни на Донеччині) все змінили.
Лише 2020-го, майже одразу після звільнення та повернення в Україну, Сенцов зміг розпочати роботу над фільмом. Знімали здебільшого у Кривому Розі та трохи у Львові та Києві. Гроші на виробництво дало Держкіно – 25,1 млн грн (50% від бюджету стрічки у 1,65 млн євро) . Також продюсери (Деніс Іванов, "Артхаузтрафік", і сам Олег Сенцов) знайшли партнерів із Польщі та Німеччини та підтримку Eurimages .
Звичайно, зараз "Носоріг" сприйматиметься глядачами не так, якби його показали в Україні перед Майданом, під час президентства Януковича та влади Партії регіонів, багато членів якої вийшли з дев'яностих.
Виграв чи програв фільм від цього? Думки кінокритиків розділилися. Одні вважають, що це "мінус". “Ми дуже сумували за цим фільмом, але близько 15 років тому, а не сьогодні, – пише кінокритик Сергій Ксаверов. — Це фільм для тих, хто вимагає від кіно про 90-ті показати, як це було насправді, і саме з "Носорогом" зможе пережити яскравий епізод стокгольмського синдрому".
Інші бачать лише "плюс" у тому, що "Носоріг" затримався і виходить у прокат саме зараз, адже що далі від подій, то точніше рефлексія.
Сєнцов про "Носорога" та нові фільми
Олег, ти казав, що маєш намір багато знімати: за п'ять років – п'ять фільмів. "Носорога" зняв 2020-го, 2021-го, як і належить режисерові, займався його фестивальною історією: світовою прем'єрою на Венеціанському фестивалі, показом у конкурсах інших міжнародних фестивалів. "Носоріг" виходить в український прокат, а навесні з'явиться на Netflix, тобто почне жити своїм життям. Тобі як режисера ця історія закінчилася? Чим зараз живеш? Що найбільше турбує?
Так як я співпродюсер Носорога, то мене ще тримає вся ця історія.
А якщо говорити про нові фільми, то є чотири сценарії. По двох готуємось знімати, а на два інших ще немає грошей.
Зараз ми вийшли на девелопмент ( розвиток сценарію Delo.ua) наступного мого фільму "Кай". Це сімейна драма: головні герої розлучаються, у них хвора дитина . Як і в "Носорозі", я намалював історію, яка має прототипи.
Ще один проект називається "Блискучий світ". По ньому ми ведемо переговори з американцями (зніматимемо англійською з американськими зірками в Україні). Це буде, як я називаю, "дитяча історія для дорослих". Світлий голлівудський фільм після "Носорога" взагалі контраст.
Чому зараз цікаво зняти світлий фільм?
Я не шукаю теми, не вигадую, що б таке написати, просто пишу те, що саме приходить. "Кая" ( історію про дитину-аутист, розказану його матір'ю - Delo.ua ) написав у карцері, в дуже темному місці.
Сценарії у в'язниці
У в'язниці Олег Сенцов написав ще кілька сценаріїв та тексти, які увійшли до книги "Хроніка одного голодування" (тюремний щоденник, який він почав вести у травні 2018-го, коли оголосив голодування з вимогою звільнити українських політв'язнів) та до книги "4 з половиною" кроку" (есе про життя ув'язнених та обставини, які привели їх до в'язниці).
Каже, що це був порятунок, "допомогло не збожеволіти від цього дурдому", що багато хто починає там писати, тому що "відбувається самоусвідомлення, як у монастирі".
В одному з інтерв'ю на Венеціанському кінофестивалі після показу там "Носорога" ти сказав, що не вважаєш висновок страшно трагічним досвідом, що це було вже давно і ти це пережив.
А навіщо постійно жити в цьому, постійно до цього повертатися? Який у цьому сенс? Що це дасть? Багато хто і не пам'ятає вже цю історію.
Перекрилася іншими страшними історіями?
Не те, що іншими страшними історіями... Люди живуть своїм життям, вони не повинні жити моїм.
І тоді ж сказав, що для тебе важливо бути представленим у Венеції як режисер, а не лише громадянський активіст.
Для мене знімати кіно просто фізична потреба. Але боротьба за політичних ув'язнених, які перебувають у Росії, боротьба проти російської агресії — цим я не можу не займатися, хоча б не займався, якби все було добре. Глобально хочу, щоб ми перемогли у цій війні, наші території були деокуповані, Крим повернувся до України і ми збудували успішну країну. Для цього роблю все, що мої сили.
Після світової прем'єри "Носорога" у Венеції кінокритики писали про великий потенціал режисера фільму, що вміє розповідати реальні історії. Для тебе важливе таке визнання?
Хічкок казав, що кіно — це життя, позбавлене нудьги. Для мене це найближча формула. Це два стовпи, на яких усе тримається. Перше – кіно має бути правдивим, друге – цікавим. Я принципово не зніматиму кіно, яке буде інше за формою або інше за ступенем реалізму.
"Носоріг" Сенцова - це не українська "Бригада", "Бумер" або "Брат"
Ще після фестивальних показів писали, що жорстокість у "Носорозі" така, що деякі глядачі не витримували та виходили із зали.
Але ті, хто очікує побачити українську версію "Бригади", "Бумера" чи "Брата", будуть розчаровані, попереджає продюсер Носорога Денис Іванов. Такі очікування пояснює тим, що в українському кіно не було кримінальної драми про 1990-і, не було відрефлексовано тему криміналітету 90-х, тому глядачі й чекають на щось схоже на те, що вже бачили про "бандитські дев'яності" у російських режисерів.
А у світі "Носоріг" порівнюють зі "Славними хлопцями" Мартіна Скорсезе, каже продюсер.
"Носоріг" продовжує стару традицію, що зародилася в 1930-х роках в Америці з першої гангстерської драми "Обличчя зі шрамом" Говарда Хоукса, пізніше закріплену в реміксі з Аль Пачіно "Обличчя зі шрамом", знятом у 1883 році. Ця традиція виробила свою мову, де градус жорстокості тільки зростав після скасування в 1967 році кодексу Хейса і глядачі в "Бонні та Клайд" Артура Пенна вперше побачили постріл в обличчя та кров на екрані.
"Я порівнював би "Носоріг" з цією традицією, минаючи пострадянську", - говорить Ігор Грабович. Він вважає, що Сенцов правильно зробив, що не взяв як герої бандитів у законі. У фільмі показані беззаконники, більшість з яких довше 25 не жили, оскільки були перебиті у бандитських війнах: тога вбивали цілими бригадами по 12-17 людей, дозволяли собі розстрілювати конкурентів в аеропорту під час виходу з літака, підривати трибуни на стадіонах. Той, хто переживав цей вік (25 років) уже мав шанс вижити. І тут історія кримінальна починає ставати моральною.
"Носоріг" - мій меседж про місток з того часу сьогодні
Олег, а Носоріг має прототип?
Це більше збірний образ: базується на одному моєму знайомому, історіях інших людей, яких знав, і від себе я теж якісь речі вносив. Звичайно, я не жив таким життям, ніколи не був у бандитському русі.
Як розповів режисер на зустрічах із глядачами, коли робили фокус-покази для людей, які жили у 90-х, хтось запитав: "А хто консультував режисера?" Сєнцов відповів: "Ніхто. Я багато знаю, як воно тоді було, тому й зняв". Він у ті роки мав бізнес на ринку. За його словами, тоді бандити були всюди, всі контролювали: "Це була нова влада, і це було страшно, особливо в Криму: перестрілки, війни". Розповів, що одного разу, сидячи на лекції в інституті, де навчався, побачив з вікна сцену, майже таку ж, як у "Носорозі": кілер дочекався, коли машина під'їде до світлофора, і вбив водія та боса одного з кланів.
В одному з перших інтерв'ю після зйомок "Носорога" Сергій Жадан запитав тебе: "Думаєш, такий антигерой сьогодні затребуваний, цікавий молодим глядачам, які не пам'ятають дев'яності?" На що ти відповів, що знімаєш не те, що хоче глядач... І все ж, як, на твою думку, епоха 1990-х, що настала після розвалу СРСР, проросла в сьогоднішні дні, як трансформувалися бандити того часу?
У фільмі Носоріг каже: "Когось убили, хтось у бігах, а хтось подався до депутатів". Це мій меседж про місток з того часу сьогодні. Той же Янукович теж із "носорогів".
Але Янукович – це до Майдану.
Розвиток країни ніколи не йде прямою, воно йде туди-сюди. Не треба ідеалізувати, що після Майдану все стало суперкласно, а зараз все погано. У кожного своя точка зору, але в жодному разі ми не зробили ще того, що хотіли.
Як приклад, відео з Трухіним: він же молодий хлопець, а живе в тій старій системі, бо коли увійшов у політичні кола, побачив, що так роблять інші.
Свій інтерес до 1990-х Олег Сенцов пояснює тим, що хотів показати, як суспільство заходило в той період, який досі сильно впливає на нас.
"Коли розвалювалася держава, правити почали ті, хто мав міцні кулаки та автомати. Бандити ділили майно та сфери впливу, а потім когось застрелили, когось посадили, а хтось вибився в люди: став мільйонером, депутатом".
Прощення можливе лише після покаяння
"Там нема з ким базарити, там усі безмежники" - така чітка характеристика дана у фільмі Носорогу та його банді. Здається нереальним, як швидко наростає у цих хлопцях жорстокість: спочатку просто кришують, залякують, б'ють і вже розстрілюють. При цьому не відчувають емоцій. Відмивають у річці биті від крові, помічаючи, що лаковану було б легше відмивати. По-звірячому всі...
Так і було, потім ходять і сміються.
Сенцов каже, що не вірить у фільми про добрих бандитів і що він навмисне робив свого героя негативним: "Він носоріг, такий простенький, тупенький трохи". Але для режисера було важливо викликати емпатію навіть до негативного героя, щоб наприкінці історії глядач за нього переживав. "Я не до кінця з цим впорався, - каже Сенцов. - Не задоволений, але я ніколи не був повністю задоволений".
А на яких моментах "зльоту та падіння" Носорога хотів зафіксувати увагу, щоб викликати емпатію до нього?
Ці хлопці тоді не мали вибору. Вірніше, вибір був, але він був не крутий, не прикольний. А піти в бандити було круто й прикольно, тож вони всі бігли туди та ще боролися за місце під сонцем.
У фільмі є сцена, коли Носоріг та члени його банди йдуть містом з битами в руках під задерикувату дитячу пісню "Якщо з другом вийшов у дорогу". "Для європейського глядача не відгукнеться, для українського — це контрапункт, — зауважує режисер. — Ці хлопці були Жовтят і піонерами, а потім Радянський Союз звалився і вони стали бандитами". З одного боку, це показує їхню людську сутність, а з іншого — Радянський Союз, який був побудований на обмані, і коли впав, то впали і всі цінності, що декларувалися цією державою.
До людини, яка не мала вибору, розуміння того, що вона жила неправильно, приходить пізно, коли вже нічого не можна виправити, вважає Сенцов. Каже, що для нього було важливо дослідити, чи може така людина дійсно покаятися і чи можемо ми цій людині поспівчувати, повірити в її каяття.
І коли в Сенцова запитують: "Чому ми маємо прощати його, він робив такі жахливі речі?", він відповідає, що на прощення побудовано християнство. А прощення можливе лише після покаяння.
З ким Носоріг розмовляє в машині, кому розповідає про своє життя, про свою мрію? Сам з собою?
Це може бути його янгол чи його совість. Різні інтерпретації. Все було так збудовано, щоб спочатку здавалося, що це знайомий чи журналіст. А коли гасне світло, виявляється, у машині нікого немає.
Про "приземлення", кастинги та непрофесійні актори
Сценарій "Носорога" написаний 2012-го, а фільм знімав 2020-го. Тюремний досвід, коли побачив людей із кримінального світу, змусив щось переписати?
Ні. Цей досвід не змінив мій задум, але я краще розумів цих людей і людей взагалі. У сценарії хіба що якусь дрібницю поправив. А коли приїхав на зйомки до Кривого Рогу, побачив реальні локації, то зрозумів, що деякі сцени треба "приземлити". І "приземлив", як і персонажів "приземлив" до реальних акторів.
" Приземлив" - це як?
Я шукаю акторів (професійних та непрофесійних), схожих на героїв фільму. Але якщо не виходить таких знайти, то краще змінити персонаж, наблизити його до реальної людини, яка її гратиме. А ламати навіщо?
Носорога зіграв непрофесійний актор. Чому? Що такого побачив у Сергію Філімонові? Складно було з ним?
Мені не було важко, йому було складно. Особливо акторські сцени, коли на ньому все було зав'язано, складні діалоги – тут йому було тяжко, а у побутових сценах – нормально. Я ж підбирав людину, яка зможе такому типажу відповідати.
На роль Носорога Сенцов шукав актора серед колишніх в'язнів, військових, спортсменів, футбольних фанатів, серед тих, хто мав певний досвід: хто бився на вулицях, бачив смерть. "Це відразу видно по обличчю, очам, поведінці", - каже він.
Спочатку Філімонов не був серед фаворитів кастингу, але показав, що швидко прогресує та у фіналі переміг. "Без Сергія Філімонова цей фільм був би іншим", - каже режисер.
Лідер молодіжного руху "Гонор", колишній керівник київського осередку Цивільного корпусу "Азов" та київського осередку партії "Національний корпус", організатор та учасник активістських ініціатив проти забудови, на підтримку політичних ув'язнених та жертв політичних злочинів.
Як готували Сергія до ролі? Розмовляли з ним про Носорога: його характер, долю, покаяння?
Ні, не говорив. Я з акторами практично не спілкуюсь. Вірніше, спілкуюся, але як із людьми, а ролі майже не обговорюю.
Тобто, у вас є власна система роботи з акторами?
Мабуть, є, але яка не знаю.
Сенцов не приховує, що він не має режисерської освіти, що він ніколи не працював на інших проектах, тільки на своїх (а це дві короткометражки та "Гамер"). "Ще я сидів у в'язниці, але там також не кіношкола", - іронізує він.
Акторський кастинг "Носорога" тривав півроку. Чому так довго?
Я можу людину разів п'ять-шість покликати: подивитися її у різних варіантах, у сцені з одним актором, з іншим, щоб зрозуміти, він чи не він. Але коли вже вибрав, то потім практично не репетирую. Ми не сідаємо з акторами і не починаємо розкладати сцени, ролі. Такого немає.
Режисер каже, що робить так навмисне, щоб актори не перегравали. Непрофесіоналам з ним легше, професіоналам — складніше, тому що вони починають шукати "зерно ролі і таке інше".
10-хвилинний вхід у 90-ті: так ніхто ще не робив
Що було найскладнішим на зйомках Носорога?
Майже всі сцени були складні, але особливо початок — перші 10 хвилин (в цих десяти хвилинах, знятих єдиним кадром у будинку головного героя від його дитинства до двадцятиліття, режисер сконцентрував життя у 1980-ті — Delo.ua ). Ніхто не вірив, що це взагалі можна зняти, що це можна змонтувати одним шматком і що це цікаво буде дивитися. Перші тижні всі думали, що це провал, що я остаточно збожеволів. Зазвичай, режисер, який знімає складну сцену, робить по 30 дублів, а тут навіть не знімає другий і не дивиться, що вийшло. Але я всім казав, що за 10 років це будуть у кіношколах викладати.
Скільки зайняли зйомки цих перших 10 хвилин?
Швидко зняли. І коли знімальна група побачила матеріал, то всім зрозуміли, що все складається, що режисер розуміє, що робить. Це важливо, щоб у тебе вірили. Можна кричати на команду, щоб змусити людей щось робити, і вони робитимуть, але вони мають тобі вірити. У нас усі вірили. Усі бачили, що тут усе чесно, що режисер на майданчику всіх ганяє та всі почали вкладатися. Було зрозуміло, що ти нікого не тягнеш за собою, ти ведеш і всі разом із тобою біжать.
"Носоріг" стримав запал скептиків (мовляв, який із Сенцова режисер), показавши який: своєрідний, з чітким почерком та динамікою.
Фінал спочатку був таким чи змінив?
Фінал не змінився. Але відрізали сцену, де головний герой з'являється у тому селі, про яке мріяв . Ми дуже довго будували це село, знімали сцену одним кадром, це три хвилини проходки. Найважча була зйомка. Зняли, але вона виглядала чужорідно, не працювала, тож я її прибрав.
Спеціально для фіналу, який не увійшов до монтажу, була написана пісня на вірші Сергія Жадана у виконанні гурту "Жадан та Собаки".
На цю пісню зняли кліп. Його прем'єра відбудеться завтра, 18 лютого. Відео покажуть на величезному екрані на фасаді ТРЦ "Гулівер" у Києві.
Зібрати бюджет – найважча історія
"Носорога" показали на фестивалях за кордоном. Як зрозуміли іноземці історію про долю українського бандита у 1990-ті? Що їх зачепило? Цікаві твої спостереження ще тому, що фільм купив Netflix.
Важко сказати, що зачепило, кожен бачить своє. Був, наприклад, коментар молодого хлопця із Франції, що це був найкращий фільм у його житті, а жінка з Польщі написала, що це жахливий фільм.
Зніматимеш ще про 90-х?
Ні.
А про війну?
Війна все ще триває, Крим все ще окупований і може бути інша фаза, коли все, що було раніше, нам видасться квіточками. Це все живо і показати це реалістично ти зараз не можеш. Можеш знімати лише патріотичне кіно, бо йдуть військові дії, і ти не зможеш показати той бік.
Що для тебе у виробництві фільму найважче?
Бюджет зібрати. Це найважча, найдовша, найнеприємніша історія. Підготовка, зйомка, монтаж, постпродакшн це все приємні речі.
"Носоріг" Олега Сенцова покажуть на Netflix
Онлайн-прем'єра кримінальної драми "Носоріг" Олега Сенцова відбудеться наприкінці цієї весни, права права на показ придбав стрімінговий сервіс Netflix.
Також стрічка була куплена для показу у кінотеатрах Великобританії, Франції, Італії. Телевізійна прем'єра Сенцова намічена на німецько-французькому телеканалі ZDF/ARTE.
На ті проекти, про які розповів ("Кай" та "Блискучий світ"), знайшли бюджет?
Поки що гроші не зібрали (проект "Кай", який минулого року подавали на пітчинг Держкіно, не виграв, збираються подавати ще раз цієї весни, і є попередні домовленості з фондами і польський партнер - Delo.ua ). Ми отримали підтримку на девелопменті від двох фондів – УКФ та Гетеборгського кінофестивалю. Ми маємо польського партнера, який готовий подавати на польський кінофонд.
Збір грошей — той момент, який я комусь іншому віддав би. Щоб він прийшов і сказа: "От, Олег, гроші, йди знімай". Але так не буває. Доводиться доводити, показувати. Можливо, чим більше зніматиму, чим успішнішими будуть фільми, тим легше буде. Навіть у Лозниці зібрати гроші досі проблема. Навіть люди, які працюють у голлівудському кіно (не фестивальному, а комерційному), мають про це думати. Але це нормально, це конкуренція. Не може бути легко у житті.
Коли почнеш знімати?
Через рік.
Швидко знімаєш?
Фільм повинен швидко зніматися. Навіть перерва на місяць, коли вся група роз'їжджається, а потім з'їжджається, дає сильний геп, не ловиться енергія.
Два нові фільми зніматимеш в Україні?
Так, обидва фільми зніматиму в Україні, але не хочу знімати в Києві, хочу, щоб гурт виїхав. Дуже важливо, щоб усі жили разом, спілкувалися, щоби була синергія. У "Носорога" її сильно відчували і актори, і вся група. Ми були командою.