НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Менше палива, більше їжі та товарів: що допомагає українським АЗС продовжувати працювати в умовах дефіциту та війни

Менше палива, більше їжі та товарів: що допомагає українським АЗС продовжувати працювати в умовах дефіциту та війни

Через війну у багатьох мереж АЗС почалися перебої з постачанням палива. Гравці паливного ринку скаржаться на державне регулювання, яке не враховує логістику постачання палива Україною. Водночас до війни мережі АЗС активно розвивали і не бензинові напрямки: на заправках працювали кафе та магазини, де водії та пасажири могли перекусити чи купити їжу в дорогу. Цей бізнес також постраждав через війну, проте деяким АЗС вдалося налагодити логістику та замінити собою продуктові магазини для населення маленьких міст.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Після російського вторгнення Україна виявилася відрізаною від традиційних шляхів постачання палива. Якщо раніше 85% нафтопродуктів постачалися з Росії, Білорусі та морськими шляхами, то після 24 лютого гравцям паливного ринку потрібно було терміново переорієнтовуватися та налагоджувати постачання палива з країн ЄС. Крім того, непросту ситуацію на ринку нафтопродуктів посилили удари по нафтобазах і Кременчуцькому нафтопереробному заводу.

Проблем на роздрібному ринку нафтопродуктів додало і держрегулювання цін на бензин, яке не враховує вартість постачання палива Україною. Це зробило невигідним торгівлю паливом у тих регіонах України, які перебувають далеко від кордону з ЄС.

При цьому до війни великі мережі АЗС активно розвивали і не бензинові напрями бізнесу. На багатьох АЗС цілодобово працювали магазини та кафе, де водії та пасажири могли зупинитися перекусити або купити продукти в дорогу. У деяких випадках ресторани на АЗС розвинулися у незалежні бренди, як трапилося з WOG CAFE. А магазини на АЗС "БРСМ-Нафти" розвинулися настільки, що перетворилися на основний бізнес компанії, за фактом відтіснивши торгівлю нафтопродуктами на другий план.

Ці напрямки бізнесу паливних ритейлерів також постраждали через війну. Проблеми у них виявилися такі ж, як і у мереж магазинів та ресторанів: перебої з логістикою, дефіцит робочих рук та знищений товар на складах. Delo.ua опитало мережі АЗС та з'ясувало, як працюють не бензинові напрямки бізнесу у гравців паливного ритейлу.

Насамперед рятували склади

За словами директора з управління магазинами та громадським харчуванням АЗК WOG Павла Шибаєва, у перші тижні військових дій логістика була практично паралізована і у WOG не було доступу до власних складів.

"У перші дні та тижні війни ключовим завданням було вивезти та врятувати товар зі складів, розташованих у безпосередній близькості від зони бойових дій",  — каже Шибаєв.

Подібна ситуація була й у постачальників продукції. Був великий дефіцит транспорту для міжміського перевезення, що супроводжувалося зростанням тарифів. У WOG запустили прямі поставки стратегічніших продуктів, а також звернулися за допомогою до альтернативних постачальників продукції.

Було організовано новий склад у Львові за асортиментом магазину, також у  WOG перейшли на систему роботи з регіональними складами за асортиментом кафе. Вже після звільнення Київської області WOG відновила роботу основного розподільчого центру, що дало змогу відновити поставки на велику кількість АЗК, розташованих у Центральній Україні.

"Наразі основними нашими завданнями є постачання товарів та організація логістики. Працюємо з новими складами, налагоджуємо нові маршрути доставки, нові бізнес-процеси. Також розглядаються комерційні умови роботи з постачальниками", — зазначає Шибаєв.

У цьому напрямі WOG відбувається повний перегляд товарної матриці. Складнощі з логістикою та обмеження оборотних коштів, що зупинили діяльність постачальників, призвели до скорочення асортименту товарів на АЗС. Також на асортимент у напрямі скорочення та оптимізації вплинули зміни комерційних умов роботи з контрагентами.

АЗС замість супермаркету

За словами директора з маркетингу мереж АЗС "БРСМ-Нафта" Олександра Мельничука, до війни мережа активно розвивала напрямок магазинів і на момент початку війни у них було 17 повноцінних супермаркетів Good Market у різних областях України. Після початку вторгнення "БРСМ-Нафта" переформатувала свої магазини, додавши в асортимент такі товари, як крупи, борошно, олія, бутельована вода, а також відкрила сирні відділи. Це дозволило клієнтам не тільки заправитися, але й купити продукти додому.

"Розширили особливо в тих локаціях, де це вкрай необхідно людям, що живуть навколо. Є селища, де дуже багато продуктових магазинів закриті, і наші АЗК чи не єдине місце, де можна придбати продукти", — каже Мельничук.

Також топменеджер зазначає, що через війну суттєво впав потік клієнтів і попит на товари не бензинової групи скоротився.

Засновник групи "Прайм" Дмитро Леушкін відмічає, що з початком бойових дій водії стали заощаджувати та попит знизився на 30-40%. Крім того, є складнощі з поставками товарів. Деякі види товарів подорожчали, а деякі взагалі стали недоступними.

"У багатьох зараз проблеми з постачальниками. Багато постачальників не працюють, і всі вони перейшли на передоплату. Раніше була відстрочка по платежах, а тепер потрібно погасити старі борги та внести передоплату за товар. У поточних умовах це стало несподіванкою, тому справи у всіх зараз гірші, ніж зазвичай. Однак ринок поступово відновлюється. Ми по мірі збільшення вантажопотоку запускаємо наші кухні", — говорив Леушкін.