- Тип
- Ексклюзив Ексклюзив
- Категорія
- Суспільство
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Через "тихий страйк" патрульних кількість протоколів за дорожніми статтями зменшилася на 13%, а бюджет недоотримав близько 10 млн грн
Ще у грудні українські патрульні почали страйкувати заради підвищення зарплат. Оскільки законом поліцейським заборонено виходити на мітинги, вони запустили "тихий страйк" - домовилися оформляти якнайменшу кількість протоколів за всіма «легкими» дорожніми статтями, окрім водіння у нетверезому вигляді та важких ДТП.
Хоча всі опитані Delo.ua правоохоронці повідомили, що у їхніх ротах страйкують, керівництво Нацполіції заявило, що ніякого італійського страйку серед поліцейських немає. Нібито думки про подібну форму протесту справді були, але «жоден із підрозділів до такого кроку так і не вдався». Ми вирішили дізнатися, хто говорить правду, і надіслали запит про публічні дані до МВС. Ось, що ми дізналися.
Чи справді патрульні масово звільняються?
Перше, що ми хотіли підтвердити чи спростувати — масові звільнення патрульних через низькі зарплати. У відповіді на запит нам розповіли, що станом на 1 лютого 2022 року всього в Україні працює 19 117 патрульних. За минулий рік звільнилися 1355 осіб – це близько 7% від зазначеного числа, що досить багато. Динаміка відходу патрульних зі служби виявилася також високою: кількість тих, хто звільнився за 2021 рік порівняно з роком раніше, зросла майже на 28%, оскільки тоді склали повноваження лише 981 патрульний.
Чи правда, що кількість протоколів зменшилась?
У грудні 2021 року, коли поліцейські розпочали «тихий страйк», кількість протоколів за «легкими» дорожніми статтями справді зменшилася. Всього цього місяця виписали 170 573 протоколи (за статтями 121, 122, 123, 125, 126, 127 КУпАП) — це на 13% менше, ніж у листопаді 2021 року та грудні 2020 року .
Щодо протоколів за окремими статтями Адміністративного кодексу, ситуація виглядає так:
- За 121 статтею у грудні 2021 року патрульні виписали 17 531 протокол — на 14% менше, ніж у листопаді, і майже на 55% менше, ніж у грудні 2020 року.
У статті 121 наведено такі порушення: водіння несправного автомобіля, незареєстрованого в країні, із закритим номером або таким, на рахунок якого є митні обмеження, а також невикористання шоломів, ременів безпеки або автокрісла для дітей.
- За 122 статтею у грудні 2021 року патрульні виписали 94 873 протоколи — майже на 19% менше, ніж у листопаді, але на 3% більше, ніж у грудні 2020 року.
У 122 статті перераховані такі порушення: перевищення швидкості, ігнорування розмітки, дорожніх знаків та світлофорів, порушення правил стоянки, перевезення вантажів, телефонні розмови під час водіння.
- За 126 статтею у грудні 2021 року патрульні виписали 26 950 протоколів — на 12% менше, ніж у листопаді, і на 14% менше, ніж у грудні 2020 року.
У 126 статті перераховані такі порушення: водіння без прав, реєстраційного документа або страховки або їх непред'явлення.
- За 127 статтею у грудні 2021 року патрульні виписали 5978 протоколів — на 5% менше, ніж у листопаді, і на 28% менше, ніж у грудні 2020 року.
У 127 статті перераховані порушення правил дорожнього руху пішоходами та велосипедистами. А ще - погоничами тварин.
Загальне зменшення кількості протоколів може бути пов'язане і з іншими факторами, а не лише із страйком патрульних.
Наприклад, хоча ми порівнюємо грудневий показник із числом за аналогічний період попереднього року, треба врахувати, що у грудні 2020-го було оголошено «карантин зимових канікул», якого 2021-го не було.
Можливо, через обмеження на дорогах було менше автомобілів, а це могло як знизити кількість правопорушень за їх участю, так і навпаки збільшити, оскільки до тих, що залишилися, поліцейські були більш «уважними».
Скільки бюджет втратив через зменшення кількості протоколів?
За задумом поліцейських, «тихий страйк» мав привернути увагу суспільства не лише самим фактом його проведення, а й недонадходженням до бюджету штрафів. Ми спробували хоча б приблизно порахувати, скільки грошей втратив бюджет через страйк.
У кожній статті за певний вид порушень передбачається різний розмір штрафу. Щоб не викривляти середній розмір штрафу за порушення за статтею, ми не враховували найменшої та найбільшої суми санкції. Наприклад, у 121 статті за більшість провин нараховують штрафи у розмірі 10-40 неоподатковуваних мінімумів. Проте за ігнорування ременів безпеки передбачено штраф у розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів, а за керування автомобілем під митними обмеженнями — у розмірі 500. Саме їх ми й не враховували.
Щоб визначити середній розмір штрафу в цьому випадку, ми склали вилку 10, 15, 20, 40 і розділили її на кількість показників. Вийшло 21,25. Неоподатковуваний мінімум сьогодні дорівнює 17 грн. 17 х 21,25 = 361 грн. Це середній розмір штрафу за цією статтею. Помноживши це число на кількість протоколів у грудні 2021 року та грудні 2020-го та віднявши меншу цифру від більшої, можна дізнатися, наскільки "просіли" штрафи.
Проте, звертаємо увагу на те, що виписані протоколи не завжди закінчуються штрафами, а тому розрахунок дуже приблизний.
За 121 статтею до бюджету в грудні надійшло на 7,67 млн грн менше, ніж за аналогічний період року раніше, за 126 — на 1,84 млн грн менше, за 127 — на 845,3 тисячі грн менше. У сумі виходить 10,3 млн грн, що в рамках держбюджету не такі вже й великі гроші
Чи продовжують патрульні «тихий страйк»?
Резонанс все ж привернув увагу влади, а тому з січня для співробітників поліції організували поступове підвищення зарплат на 10% - на це виділили мільярд. Втім, як ми писали, таким результатом поліцейські виявилися незадоволеними і ще в січні заявили, що продовжуватимуть страйк. Київський патрульний Аркадій підтвердив Delo.ua, що і на даний момент окремі патрульні намагаються виписувати якнайменше протоколів.
Докладніше про умови праці та низькі зарплати поліцейських, «тиху забастовку» та реакцію на нього влади ми писали тут .