НБУ курс:

USD

41,86

--0,13

EUR

43,52

--0,12

Готівковий курс:

USD

42,15

42,10

EUR

44,12

43,95

В Україні таксисти страйкують проти Bolt, Uklon та інших агрегаторів. Чого вони вимагають і як це вплине на тарифи для пасажирів

В Україні таксисти страйкують проти Bolt, Uklon та інших агрегаторів. Чого вони вимагають і як це вплине на тарифи для пасажирів

14 лютого таксисти вийшли на всеукраїнську забастовку, вимагаючи перегляду тарифів перевезення пасажирів та умов співпраці з компаніями-агрегаторами. Delo.ua розбиралося, чи мають рацію водії, змушені страйкувати, і чому їм складно порозумітися з агрегаторами, що домінують на українському ринку таксі.

14 лютого у Києві та інших містах України таксисти організували страйк вимагаючи від компаній-агрегаторів, таких як Uklon, Bolt, On Taxi, 838 та служб таксі, у тому числі регіональних, підвищення тарифів на 20-30%, оскільки водіям невигідно працювати за нинішніх ціна на паливо.

За словами водіїв таксі, окрім подорожчання бензину, у січні-лютому попит на послуги таксі традиційно низький. Також водії вважають, що агрегатори беруть завеликий відсоток за користування платформою, фактично позбавляючи їх майже чверті заробітку.

Як і навіщо планували бастувати таксисти

Учасники страйку домовилися, що вранці 14 лютого не включатимуть програми агрегаторів Bolt, Uklon, 838 та інших. У різних спільнотах у Facebook для водіїв таксі опублікували інструкцію, як включитися в страйк та яка взагалі її мета.

"Наше основне завдання: донести до агрегаторів Альянс (404), 838, Uklon, Bolt, Shark, OnTaxi, Opti, Улюблене Таксі та ін., що їхні поточні тарифи економічно необґрунтовані, і вимагають значного підвищення мінімум на 20-30%. Оскільки, кожен з вас бачить ціни на паливо (які зростають з кожним днем), запчастини та послуги з обслуговування авто", - опубліковано в одній із спільнот у Facebook.

Інструкція, опублікована організаторами забастовки:

  1. Всім водіям 14 лютого НЕ включати програму агрегаторів Альянс (404), 838, Uklon, Bolt, Shark, OnTaxi, Opti, Улюблене Таксі та ін.
  2. Працювати від бордюру, возити знайомих клієнтів тощо можна і навіть потрібно, адже мета акції — змусити агрегатора почути нас і змінити тариф! Клієнт не має постраждати! Якщо агрегатори не підуть нам назустріч, таксисти продовжать акцію до 20 лютого
  3. Водіям, які мають кредити, відкладатиме фіксовану суму коштів, щоб безболісно перенести час простою. Таксі не повинно бути дешевшим за поїздку на громадському транспорті.

Акцію підтримали водії із Вінниці, Києва, Львова, Кривого Рогу, Полтави, Запоріжжя, Дніпра та інших міст. У Полтаві через те, що частина водіїв не підключилася до агрегаторів, у першій половині дня були переважно високі тарифи на проїзд.

Але у Києві цього дня проблем із тарифами та доступом вільних машин не було.

Водій таксі Антон розповів, що він хоч і не брав участь у пікетах біля офісів компаній служб таксі, але до платформи 14 лютого не підключався, щоби підтримати колег.

Я не їздив під офіси пікетувати, але 14 числа не працював. Тобто так – підтримую таксистів. Але, зважаючи на все, проблем із викликом таксі сьогодні не було. Тобто, не так багато водіїв страйкувало, як хотілося б. Але тим, хто на своїх машинах, важко щось довести. Вони їздять нон-стоп. Люди, які працюють позмінно, сильно залежать від кількості подорожей. Найлегше тим, хто на своїх машинах як я. Можу собі дозволити пострайкувати день.

Говорячи про причини забастовки, співрозмовник Delo.ua зазначив, що комісія, яку потрібно платити агрегаторам, дуже висока. Наприклад, у Uber та Bolt вона сьогодні становить 25%. У Uklon є перевага – водій бачить маршрут та ціну ще до прийому замовлення, та й комісія становить 17-19%. Але є й мінус — компенсація за відміну замовлення здійснюється один раз на добу і становить лише 30 гривень. Наприклад, якщо водій приїхав на адресу, а пасажир не вийшов, то агрегатор лише один раз на добу компенсує водієві 30 гривень. А решта скасування цього дня не покривається.

"Пальне зростає в ціні, а тарифи немає. Тут проблема глобальна. Зараз таксистом став кожен, у кого є машина. Агрегаторам не обов'язково підвищувати тариф, адже таксистів багато. Це сумно. Плюс дуже багато внутрішніх нюансів. Агрегатори до водіїв ставляться як до сміття". Знову ж таки через те, що їх дуже багато ", - розповів Антон.

Ще один водій таксі, який побажав залишитися неназваним, вважає, що забастовку організували не лише через низькі тарифи та високі ціни на паливо, а й з метою закликати державу легалізувати ринок, який сьогодні працює здебільшого в тіні та робота агрегаторів на законодавчому рівні. не регулюється. Вони можуть підключити будь-яку людину, яка має авто та водійські права, але не несуть відповідальності за те, що може статися з пасажиром або водієм під час поїздки.

Тому в Україні на законодавчому рівні потрібно врегулювати ринок таксі, щоб не компанії диктували свої правила, а вони були прописані у законі.

Чому компанії-агрегатори не відреагували на забастовку

Операційний директор та співзасновник продуктової ІТ-компанії tech/uklon, розробника програми для онлайн-замовлення авто Uklon Сергій Смусь підкреслив, що бажання водіїв заробляти цілком зрозуміло. Проте в той же час існує і бажання пасажирів користуватися таксі нижчою ціною. При цьому у компанії запевнили, що регулярно переглядають базові тарифи.

Базовий тариф подорожі ми регулярно переглядаємо. На його величину, зокрема, впливає вартість пального як бензину, так і газоподібного палива. Щотижня ми робимо зріз цін на паливо, ведемо статистику та реагуємо на зміни та підвищуємо тариф. Ми готові підвищувати базовий тариф на подорож і вже робимо це в деяких містах, наприклад, у Києві. В інших містах ми готові переглянути ціну, щойно дозволить ринкова ситуація. Адже у разі подорожчання поїздок пасажири можуть відмовитись від сервісу, а тоді водії залишаться взагалі без замовлень та роботи.

Сергій Смусь
Сергій Смусь Операційний директор та співзасновник продуктової ІТ-компанії tech/uklon, розробника програми для онлайн-замовлення авто Uklon

Крім цього, Uklon використовує систему спрацьовуючих коефіцієнтів, наприклад, у піковий час, коли бажаючих поїхати стає в рази більшим. У такі моменти водій може взяти замовлення за вищим тарифом. Такий підхід допомагає збалансувати прибутки водіїв. У компанії запевнили, що аналізують середній заробіток водія за годину, щоб їм було вигідніше скористатися саме сервісом Uklon.

У Uklon планують запровадити серію бонусних програм для постійних водіїв-користувачів сервісу, які, зокрема, зможуть працювати за зниженою комісією та збільшувати свій заробіток. Крім того, у компанії запевнили, що проводять опитування серед водіїв, щоб зрозуміти, як потрібно покращити їхні умови роботи та рівень заробітку.

У Bolt розповіли, що мета їхньої компанії — забезпечити водіїв найвищими погодинними заробітками на ринку, тому вони завжди аналізують ситуацію на ринку.

Ми проводимо аналіз, щоб переконатися, що тарифи є привабливими для клієнтів, а прибуток мотивує водіїв. Саме тому ми створили систему знижок для користувачів та бонусів для водіїв, а також драйвери отримують бонуси за брендування авто. Ми часто проводимо акції активних водіїв.

У свою чергу в Uber розповіли Delo.ua, що за останні місяці, коли менше людей пересувалися містами, сфера мобільності зазнала великого удару. Тому в компанії вживають заходів, щоб стимулювати попит та створити можливості для заробітку для водіїв-партнерів на платформі.

При цьому в компанії зазначили, що щотижня водії отримують інформацію про поточні акції та можуть систематично їх використовувати. Крім того, приєднавшись до Uber Pro, водії одержують знижки на пальне до 12%.

Чому компанії-агрегатори диктують свої умови

Голова української таксомоторної Асоціації Андрій Антонюк розповів Delo.ua, що водій, який підписав користувальницьку угоду з компанією-агрегатором, автоматично погоджується на всі її умови і також автоматично відмовляється від своїх прав як водій.

Андрій додав, що агрегатори при виході на український ринок обіцяли водіям, які співпрацюватимуть з ними, високі заробітки. Однак це так і лишилося обіцянкою. При цьому до того, як на ринок зайшли агрегатори, комісія, яку платили водії службам таксі, становила лише 10%. А в агрегаторів вона може досягати 30%. Тобто втричі більше. Плюс водієві потрібно витратити на бензин ще до 20% заробітку.

Андрій Антонюк визнає: домінування агрегаторів на ринку зробило водіїв біднішими. Але ускладнює ситуацію і той факт, що водії самі погодилися працювати на таких умовах, підписавши відповідну угоду.

Якщо не хочете працювати на таких умовах, йдіть до класичних служб. Але вони туди не йдуть, адже для цього потрібно прийти в офіс, показати себе, поговорити, показатися лікарю, віддати на перевірку машину, щоб переконатися в її справності тощо. Тобто у класичних служб зовсім інші вимоги. А в агрегаторів анархія - підключайся, хто хоче і роби, що хочеш. Тому можуть диктувати свої умови.

Андрій Антонюк
Андрій Антонюк Глава української таксомоторної Асоціації

Щоб обговорити ситуацію, що склалася на ринку, та спробувати знайти вирішення проблеми низьких тарифів, Всеукраїнський соціально-освітній проект "Академія Taxi ONTOP" організувала круглий стіл.

Керівник маркетингового спрямування OnTaxi Віталій Леонов наголосив, що на сьогоднішній день неможливо змінити тариф зусиллями одного із гравців ринку. Модифікація послуг та тарифоутворення потребує комплексного підходу, але в ході обговорення було досягнуто певних домовленостей про подальшу співпрацю профспілок, громадських організацій та інформаційних сервісів (агрегаторів замовлень).

Поки не відомо, як вони вплинуть на тарифи і чи чекає на українців значне і різке зростання цін у сфері індивідуальних перевезень, але цей сегмент ринку повинен і буде змінюватися.