- Категорія
- Агро
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Проблеми з імпортом, внутрішнім попитом та декомунізацією. Що відбувається на українському ринку кондитерських виробів

Галузь кондитерських виробів в Україні переживає такі ж проблеми, що і інші бізнеси в часи повномасштабної війни. Втім, в є і додаткові деталі, притаманні саме цій сфері - через протести польских перевізників зіпсовано новорічний “високий сезон”, ускладнено імпорт сировини, експорт і логістика готової продукції. Delo.ua звітує “під ялинку” про стан кондитерської промисловості в 2023 році і тренди на майбутній рік.
За даними, озвученими на бізнес-зустрічі "Хлібопекарський бізнес-2023" в березні, орієнтовно 20% підприємств кондитерської галузі України постраждали чи були закриті через повномасштабне російське вторгнення. Обсяги виробленої продукції скоротилися на 10-12%, підлаштовуючись під скорочення внутрішнього ринку, виїзд значної частини населення за кордон та зниження купівельної спроможності споживачів.
- Експорт проблемний через блокаду автотранспорту
- Внутрішній попит стагнує, імпорт сировини простоює
- Залізниця як альтернатива заблокованим вантажівкам
- Смак радянських цукерок: чи є там за чим ностальгувати?
Наразі ситуація в кондитерській промисловості країні далека від ідеальної, розповідає президент асоціації "Укркондпром" Олександр Балдинюк в коментарі для видання. Причиною тому є складнощі з експортом продукції в умовах блокування товарів на кордонах з країнами Східної Європи. Разом з фактором обмеженого попиту в Україні, виробники солодощів не отримають в кінці 2023 року запланованої виручки.
Фактор проблем на кордоні вже відображається на експорті продукції трьох головних груп кондитерських виробів: шоколадної, хлібобулочної і карамельної. Наприклад, виручка від закордонних поставок кондитерських виробів в 2023 році, найімовірніше, перевищить показники 2020 і 2022 років, але не дотягує до обсягів 2021 року.
Експорт проблемний через блокаду автотранспорту
Оскільки галузь не може замістити втрату споживачів всередині країни, єдиним додатковим джерелом прибутку є експорт. Продажі солодощів за кордон є основним способом завантажити робочі потужності підприємств і зберегти достатню їхню рентабельність та планові економічні показники. Блокада автомобільної торгівлі з боку Польщі стала серйозним "ножем в спину" для кондитерів, забравши у них експортну "рятівну паличку" і залишивши їх в Україні з запасами виробленої продукції, зазначає Олександр Балдинюк.
За два місяці протестів в Польщі експорт і транзит товарів через цю країну фактично блокований, тобто протестувальники виступають в ролі неформального тарифного бар'єру для української продукції. Крім того, сусідня країна вирішує свої проблеми, відсікаючи ввіз українських кондитерських виробів, що здатні на рівних конкурувати з польськими солодощами.
Фактично, поляки нам зірвали сезон новорічних і різдвяних свят. Ми бачимо графік продажів і експорту кондитерських виробів, і якраз в листопаді він мав "злетіти". Але цього не сталось, тому що ми не змогли нормально перетинати кордон".

З іншого боку, українська продукція "проривається" в ЄС через Молдову або Румунію, але і за цими напрямками треба чекати в черзі по 15 діб, що значно скорочує прибутки виробників.
За словами співрозмовника видання, головна проблема експортерів - репутаційні втрати через несвоєчасну доставку товарів на полиці магазинів. Найчастіше імпортерів повністю влаштовує якість української кондитерки, але через логістичні проблеми європейські торгівельні мережі віддають перевагу продукції її прямих конкурентів - Туреччини чи Польщі.
Внутрішній попит стагнує, імпорт сировини простоює
Попит в 2023 році зберігається приблизно на минулорічному рівні, десь перевищуючи його, а десь поступаючись показникам 2022 року. Ні кількість, ні структуру споживання в Україні неможливо замістити через від'їзд близько 5 млн її жителів. Більше того, частина території України залишається тимчасово окупованою, і будь-які поставки для цих споживачів поки що неможливі, додає експерт.
Крім того, фінансовий стан домогосподарств поступово погіршується: якщо в перший рік повномасштабної війни з РФ попит на солодощі ще зберігався, то в 2023 році ситуація складніша.
"Ми бачимо, що при виборі харчових продуктів покупець замислюється, як їх дешевше купити. Все-таки солодощі є продуктом насолоди, але вони не є першою необхідністю для людини. Шоколад важливий в раціоні, але коли не вистачає грошей на базові речі, споживач відмовиться від нього", - уточнює президент "Укркондпрому".
Втім, споживання кондитерських виробів в Збройний Силах України зростає, але там мова йде про визначені Міністерством оборони галетні і не преміальні групи печива. Через це виробники солодощів боряться більше за середню і преміальну групу ринку, одночасно намагаючись зробити такі продукти максимально доступними.
Блокування вантажівок з імпортом на українському кордоні також б'є по вітчизняному виробнику. Дійсно, в Україну в'їжджає менше іноземних солодощів, але протести польських автоперевізників блокують і постачання сировини для українських виробників. Найбільше це стосується виробництва шоколаду, оскільки Україна не виробляє какао і какао-масло. Це болюче відображається навіть на продуктах з 5%-м вмістом шоколаду чи какао-масла - поки вантажівка стоїть на кордоні, простоює лінія з виробництва всієї групи кондитерських виробів, підкреслює Олександр Балдинюк.
Через це розумним рішенням влади стало обмеження імпорту деяких видів товарів в перші місяці повномасштабної війни. Інакше б український ринок "завалили" імпортним шоколадом, тим самим поставивши національних виробників на межу закриття.
Інша проблема, на яку звертає увагу співрозмовник видання - контрабанда, що продається на розкладках з вивісками "товари із Польщі/ЄС". Порахувати обсяги цієї контрабанди складно, але наразі не видно тенденції до зменшення обсягів нелегального ринку.
"До речі, я б не купував контрабанду, тому що там багато фальсифікату. Там красива обгортка, але такий шоколад не проходить ніяких перевірок якості. Його ввозять контрабандою в приватних машинах і автобусах, по 20-30 ящиків на бусик. На митниці чомусь їх не дуже уважно перевіряють, і ми бачимо на кожному базарі пристойні тоннажі контрабандних солодощів", - застерігає президент асоціації.
Залізниця як альтернатива заблокованим вантажівкам
Перевезення харчових продуктів залізницею в контейнерах могло б вирішити проблему експорту, уточнює експерт. Однак, цей спосіб майже не використовується, а залізницею на 95-98% транспортується сировина і напівфабрикати: зернові, металопрокат і шроти олійних культур. За даними експерта, причини цього наступні:
- Складність формування потягів з швидкопсувними харчовими продуктами. Залізничникам невигідно формувати умовний потяг на сотню вагонів із зерном і п'ятьма вагонами з шоколадом, тобто товарів з різними строками і умовами перевезення. Якщо металопрокат витримує декілька тижнів шляху в напіввагоні або критому вагоні, то харчова продукція - ні;
- Різноманіття маршрутів для невеликих партій товару. Декілька десятків кондитерських підприємств з усіх куточків України мають відправляти на експорт залізницею по декілька контейнерів на тиждень, як поїдуть в різні країни ЄС. Жодна залізнична компанія не зможе виконати перевозку одним складним маршрутом через десяток європейських країн;
- Відсутність уніфікованих підходів до логістики і баз для інтермодальних перевезень, коли залізниця доставляє продукти на прикордонну з ЄС логістичну базу, а далі вони роз'їжджаються автотранспортом до пункту призначення. Кондитерку неможливо розвозити до покупців лише поїздами, оскільки приймаюча торгова мережа зазвичай не має під'їзної з/д колії для своїх складів. Через це потрібно організувати на території ЄС хаби, де контейнери з солодощами будуть перевантажуватися на автомобільні траки і далі розвозитись по всій Європі;
- Відсутність державної політики переміщення вантажів в ЄС залізницею. Влада України мала б вирішити вищеназвані питання шляхом переводу автомобільної логістики на з/д, яка поки не заблокована протестувальниками. Втім, і на з/д є свої черги і завантаженість, яка займає від 3-4 днів і більше. Крім того, залізниця не дає гарантій проходження кордону в певні визначені строки.
Експерт зазначає, що з України курсують контейнерні потяги, котрі вантажать продукцію по Україні і формують єдиний потяг до польського Гданська, де вантажі переставляються на вантажівки-контейнерововози. Більш вигідним та актуальним були б перевозки контейнерів морем з портів Великої Одеси, запустити які пропонують галузеві асоціації. Через це уряд України має організувати контейнерні перевезення по маршруту "зернового коридору" для усього продовольчого сектору і харчопрому. Навіть одне судно-контейнеровоз з чорноморської Одеси могло б розвантажити черги з "кондитеркою" на кордоні з Польщею більше ніж наполовину.
Нажаль, всі заяви нашої держави про розвиток переробної промисловості і продукції з доданою вартістю не працюють на прикладі роботи "Укрзалізниці". Там зовсім інший концептуальний підхід, вони не думають про логістику готової продукції, їх влаштовує перевозка лише сировини".

Смак радянських цукерок: чи є там за чим ностальгувати?
З початку російської агресії проти України в 2014 році в нас не залишилось кондитерських виробів, прямо пов'язаних з радянським минулим і країною-агресором РФ. Дійсно, частина асортименту продовжує випускатися з радянськими назвами, але їх споживач навряд чи готовий до осучаснення назви продукту.
"Київський торт" - це радянська назва. Чи буде краще його декомунізувати і назвати "Український торт" або "Антиросійський торт"? Ні, бо споживач хоче купувати "Київський торт" або цукерки "Каракум". Я не бачу тут ніякої радянщини, на відміну від "Альонки" чи шоколаду "Гвардейський". Тут дійсно безпосередня прив'язка до СРСР чи країни-агресора, але і це не підлягає декомунізації - ви не доведете в суді, що назва шоколадки "Альонка" має щось спільне з комуністичною ідеологією. Все, що хоч якось з нею пов'язано - давно викорінено", - підкреслює Олександр Балдинюк.
Він уточнює, що кондитерські вироби радянських торгівельних марок споживають як правило люди старшого віку, які не усвідомлюють що насправді СРСР виробляв продукцію невисокої якості.
Кажуть: "какой же был вкус у советского пломбира". Я от пам'ятаю, і це, вибачте, чепуха, яка значно програє в якості сучасному українському морозиву. Те ж саме і шоколад. В СРСР популярний шоколад "Альонка" і "Чайка" це два абсолютно ординарних шоколади з мінімальним вмістом какао, тобто найпростіші і найдешевші рецептури, якими треба було дешево нагодувати мільйони радянських людей і зекономити кошти на виробництво танків і БМП, які тепер воюють проти нас".

Він нагадує, що реально якісного шоколаду в СРСР не було. Наприклад, "гвардійський" шоколад з підвищеним вмістом какаопродуктів відповідає сучасному звичайному шоколаду, який зараз можна вільно і без черг придбати в будь-якому магазині. Тому популярність "Альонки" не має раціональних причин і пояснюється лише ностальгією і спогадами людей про молодість.
Тому процес осучаснення кондитерських виробів і підвищення їхньої якості йде шляхом нормальної еволюції і створення нових оригінальних і якісних продуктів. Однак, поки в країні залишатиметься попит на такі радянські торгові марки з традиційною рецептурою - ринок буде його задовольняти, констатує експерт.