НБУ курс:

USD

41,38

--0,02

EUR

47,77

+0,74

Готівковий курс:

USD

41,14

41,00

EUR

47,65

47,30

Файли Cookie

Я дозволяю DELO.UA використовувати файли cookie.

Політика конфіденційності

Аграрії назвали головні проблеми взаємодії з "Укрзалізницею"

залізниця
Фоо: railinsider.com.ua

Співпраця українських аграріїв з "Укрзалізницею" досі залишає бажати кращого. Якщо у 2022-2023 роках, незважаючи на підвищення тарифів і значні часові логістичні витрати, агросектор не мав суттєвого вибору у питаннях перевезень, то наразі є певні зміни. 

Про це повідомив генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу (УКАБ) Олег Хоменко.

За його словами, окупація 20% територій призвела до скорочення виробництва сільськогосподарської продукції, тож навіть у найкращі врожайні роки, обсяг перевезень не перевищить 65 мільйонів тонн агропродукції.

На думку директора УКАБ, УЗ необхідно враховувати таке зменшення потенційного попиту на свої послуги з боку агросектору. Але натомість планується збільшення тарифів при відсутності покращення ефективності. 

Як зауважив Хоменко, серед головних проблем УЗ досі залишаються:

  • Низька швидкість перевезень: сільськогосподарська продукція із умовного елеватора в Чернігівській області до умовного порту в Одеській області, по розрахункам Укрзалізниці, рухається з середньою швидкістю 50 кілометрів в день. Тобто термін доставки – 10-11 днів, за які доводиться платити;
  • Відсутність належного GPS-трекінгу для відстеження вагонів;
  • Дотування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і спроби компенсувати збитки шляхом підвищення тарифів;
  • Низький рівень залученості сучасних технологій.

Як вважає Хоменко, основна причина проблем – монопольне становище "Укрзалізниці", адже відсутність конкуренції дозволяє компанії диктувати умови. Покращити ситуацію могло б розділення "Укрзалізниці" на три окремі напрямки: пасажирські перевезення, інфраструктура та вантажні перевезення.

"Якщо “Укрзалізниця” не зможе покращити ефективність найближчим часом, то українські аграрії розвиватимуть альтернативні варіанти для перевезення продукції”, – наголосив Хоменко.

Він переконаний, що УЗ потрібно розвивати штучний інтелект на залізниці і ідентифікацію руху своїх вагонів, а також працювати над підвищенням  ефективності. 

"Втім, якщо модернізація не відбудеться, агробізнес швидко адаптується самостійно. Вже зараз аграрії володіють і користуються сотнями власних вагонів, і якщо УЗ продовжить підвищувати тарифи без покращення якості послуг, вони змушені будуть переорієнтуватися на автомобільну логістику, забезпечуючи незалежність свого бізнесу”, – підкреслив Хоменко.

Зауважимо, УКАБ подав позов до Господарського суду міста Києва про перегляд рішення Антимонопольного комітету України (АМКУ) у справі АТ "Укрзалізниця"  з приводу зловживання монопольним становищем на ринку вантажоперевезень.

Нагадаємо, з 20 березня 2025 року "Укрзалізниця" призупинила надання знижки 30% на експортні перевезення сільськогосподарської продукції, що відправляється зі станцій, розташованих на територіях можливих або активних бойових дій.