- Категорія
- Новини
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Як використовувати QR-коди для бізнесу: інструкція від НБУ

QR-код використовується в різних галузях, зокрема і на ринку платіжних послуг, для обміну реквізитами між платником та отримувачем з метою ініціювання платіжних операцій.
Національний банк України розробив інструкцію, як бізнесу використовувати QR-коди, щоб приймати безготівкову оплату за товари та послуги.
Зазначається, що використовуючи QR-код, бізнес може приймати платежі на власні рахунки за меншу собівартість порівняно з платіжними картками.
QR-код - це сканований штрихкод, куди можна вшити будь-яку інформацію. Дані перетворюються на квадрат із піксельним візерунком, щоб розшифрувати його, достатньо камери смартфона. Наприклад, у QR-коді можна зашифрувати банківські реквізити, а також інформацію про конкретну покупку.
Переваги використання QR-коду для торговців
- немає потреби в платіжному терміналі для приймання платежів за товари та послуги, відповідно немає витрат, пов’язаних із його використанням;
- отримання коштів на рахунок протягом години, відповідно торговець одразу може використовувати їх у своїй діяльності;
- інформування торговця про надходження коштів (у спосіб, визначений у договорі з надавачем платіжних послуг);
- немає помилок під час введення реквізитів платіжної інструкції платником, відповідно оплата за товари та послуги надходить на коректні реквізити торговця та з коректним призначенням платежу.
Національний банк у 2020 році впровадив Правила формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів, щоб надати учасникам платіжного ринку України уніфікований інструмент для обміну реквізитами з використанням QR-коду.
Правила визначають єдині засади формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів та містять вимоги до елементів його даних. Відповідно до них надавачі платіжних послуг можуть доопрацювати власні платіжні застосунки для сканування QR-коду та створювати сервіси генерування QR-кодів для своїх клієнтів-торговців.
Також відповідно до Правил торговці можуть самостійно згенерувати QR-код (або розробити власний сервіс генерування QR-кодів).
Крім того, можна сформувати гіперпосилання – Deeplink, що міститиме реквізити платіжної операції, аналогічні до вмісту QR-коду. Deeplink не потребує сканування та може передаватися для ініціювання платіжної операції від торговця до платника через смс, месенджери, вебсайти, електронну пошту тощо.
Наразі вже понад 75% громадян, які мають поточні рахунки, можуть сканувати QR-код, сформований за правилами НБУ, з мобільних платіжних застосунків своїх банків. І їхня кількість постійно зростає.
Згенерувати QR-код можна:
- самостійно через сервіс генерування QR-кодів;
- через генератор QR-коду свого банку або іншого надавача платіжних послуг (якщо в них є така опція).
Зокрема, Національний банк розробив детальну інструкцію "Як сформувати QR-код суб’єкту господарювання?", ознайомитися з нею можна на сайті НБУ.
Більше інформації про особливості використання QR-коду та його переваги для бізнесу, а також детальний перелік банків, які підтримують оплату через QR-код, сформований за правилами НБУ, можна дізнатися за посиланням.
Нагадаємо, з 1 березня 2025 року підприємства, що здійснюють платіжні операції, повинні видавати фіскальні чеки за оновленою формою. Ці зміни передбачено наказом Міністерства фінансів України.