НБУ курс:

USD

41,19

--0,02

EUR

45,02

--0,02

Готівковий курс:

USD

41,46

41,42

EUR

45,60

45,45

Галузеві асоціації закликали запровадити мораторій на підвищення тарифів "Укрзалізниці"

Галузеві асоціації закликали запровадити мораторій на підвищення тарифів "Укрзалізниці"
Ілюстрація: ua.depositphotos.com

Асоціації металургів, хіміків, виробників будматеріалів та гірничодобувних підприємств просять уряд запровадити мораторій на підвищення вантажних залізничних тарифів до закінчення воєнного стану і ще на два роки після завершення бойових дій.

Про це йдеться у листі, опублікованому Національною асоціацією добувної промисловості України.

Таку ініціативу висловили об'єднання "Укрметалургпром", Союз хіміків України, Національна асоціація видобувної промисловості України, Українська асоціація виробників феросплавів "УкрФА" та Всеукраїнська спілка виробників будматервіалів у листі до президента Володимира Зеленського, прем'єр-міністра Дениса Шмигаля, віцепрем'єрів Юлії Свириденко та Олексія Кулеби і міністра фінансів Сергія Марченка.

У своєму зверненні асоціації також просять знизити вантажні тарифи у 2025 році на 15%. На їхню думку, це можливо завдяки покращенню роботи "Укрзалізниці", оптимізації її витрат та підвищенню ефективності використання активів, зокрема через передачу збиткових активів Фонду держмайна або їх списання.

Вони підкреслюють, що залізничний транспорт відіграє ключову роль в економіці України, забезпечуючи 82% вантажних і 36% пасажирських перевезень. Однак протягом 2021-2022 років тарифи на транспортування вугілля, руди, металу та інших вантажів значно зросли, що негативно впливає на конкурентоспроможність української продукції на міжнародних ринках.

Повідомляється, що постійні підвищення тарифів вже призвели до значних витрат для промисловості. Наприклад, тарифи на транспортування вугілля зросли на 140%, а на зерно – на 96%. Тепер планується нове підвищення: на 19% для залізної руди та вугілля, на 12% для коксу та на 11% для зерна.

"Крім того, такі підвищення роблять українську продукцію неконкурентоспроможною на міжнародному ринку, а вітчизняні підприємства змушені або зменшувати виробництво, або відмовлятися від послуг "Укрзалізниці" на користь альтернативних видів транспорту", - йдеться в повідомленні.

Як повідомляє "Інтерфакс-Україна", у хімічній галузі фактично всі основні сектори в експорті знизилися або "обнулилися" за деякими товарними позиціями, значущими у 2022 році та попередні роки (етилацетат, пігментний діоксид титану, поліефірні смоли, азотні добрива та ін.). Уточнюється, що експорт азотних добрив у січні-серпні 2024 року становив лише 21 тис. тонн, майже відсутній експорт первинних пластмас.

Щодо видобувної промисловості, то обсяги залізничних перевезень марганцевої руди скоротилися на 13,2%, кам'яного вугілля - на 11,2%, коксівного вугілля - на 38%, нафти - на 22%, вапнякової продукції - на 31%, гірничо-металургійної - на 10,6%.

Представники асоціацій також наголошують на тому, що завантаженість українських підприємств у гірничо-металургійному секторі продовжує залишатися на низькому рівні. Наприклад, залізорудні підприємства працюють на 55% довоєнної потужності, а металургійні — на 65%. Феросплавні заводи, які раніше значно сприяли експорту та надходженню валюти, працюють фактично на збиток.

В "Укрзалізниці" розповіли, які вантажі будуть возити дорожче

АТ "Укрзалізниця" планує до кінця року змінити модель тарифоутворення на перевезення вантажів, за якою компанія працювала з 1997 року, що дозволить їй отримати додатково 4 мільярдів гривень.

Серед пропозицій: єдиний тариф на порожні вагони та поділ за класами перевезень залежно від технології перевезення, а не від особливості продукту або бізнесу, який замовляє вагони УЗ.

АТ “Укрзалізниця” надала пропозиції до Мінінфраструктури щодо уніфікації тарифів на вантажні перевезення, щоб спростити розрахунок та прибрати велику диспропорцію між вартістю перевезення різних класів вантажів. Вона найбільше вплине на вартість перевезення будматеріалів, вугілля та руди, а також частково — на агропродукцію. Натомість, як прогнозують в УЗ, для бізнесу витрати сумарно можуть зрости приблизно на 7%.

Зауважимо, востаннє "Укрзалізниця" індексувала тарифи на вантажні перевезення у липні 2022-го – одразу на 70%.  Проте, коли за рішенням Київського окружного адміністративного суду, було визнано незаконне підвищення тарифів на перевезення вугілля і руди, що були запроваджені у 2021—2022 роках, в "Укрзалізниці" висловили невдоволення. 

Джерело фото: ua.depositphotos.com