На імпортні фрукти та овочі припадає половина продажів у супермаркетах України

На імпортні фрукти та овочі припадає половина продажів у супермаркетах України
На імпортні фрукти та овочі припадає половина продажів у супермаркетах України

Незважаючи на велику кількість позицій свіжої плодоовочевої продукції в українських супермаркетах, 31% усієї виручки забезпечують лише 3 продуктові категорії, причому переважно імпортні: банани, помідори та мандарини.

Про це повідомляє EastFruit.

Аналітики звертають увагу на те, що супермаркети віддають перевагу торгівлі імпортними овочами та фруктами.

Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО), зазначає, що для українських супермаркетів ті ж банани чи мандарини набагато важливіші за картоплю. Він вважає, що причину цього потрібно шукати у якості, зручності, обсягах, стандартизації продукції та системності поставок.

"Скільки б наші постачальники не скаржилися на кабальні умови супермаркетів, потрібно визнати, що абсолютна більшість із них часто самі не дотримуються умов контрактів. Найбільші проблеми у місцевих постачальників з двома речами: дотриманням та підтриманням стандартів якості продукції та з дотриманням термінів постачання. Також нерідко у постачальників якість тари, та й сама упаковка не відповідають заявленій. У той же час під час роботи, наприклад, з імпортним бананом, жодних сюрпризів не виникає", — зазначає Андрій Ярмак.

Він наголошує, що якщо супермаркет замовив яблуко з Польщі або мандарин із Туреччини, то він знає точно, що продукція буде поставлена у відповідний термін, необхідного калібру і в правильній тарі.

"Споживачі теж позитивно реагують на можливість купувати стандартну продукцію, яка відповідає їх очікуванням, і тому вони повертаються за нею знову до того ж магазину. Як результат, супермаркет на імпортній продукції заробляє більше, ніж на місцевій, навіть без урахування переваг у вигляді прозорої системи сплати ПДВ, адже багато місцевих постачальників не є платниками ПДВ, що робить постачання їхніх товарів до супермаркетів менш вигідними”, — каже Андрій Ярмак.

З даних про реалізацію топ-10 овочів та фруктів супермаркетів України очевидно, що тут домінує імпортна продукція.

"Очевидно, що 100% бананів та мандаринів – це імпорт. А ось з томатами ситуація цікавіша: за вагою в обсязі продажів супермаркетів переважають, звичайно ж, українські тепличні помідори, а ось за вартістю виручка від реалізації імпортних томатів приблизно дорівнює, а у деяких випадках і перевищує виручку від реалізації української продукції, тому що основний імпорт припадає на холодний період року, коли ціни на них максимально високі. За нашими оцінками, імпортна плодоовочева продукція забезпечує супермаркетам України 50-55% усієї виручки. Факт у тому, що супермаркети заробляють вищу маржу на імпортній продукції. Ми припускаємо, що при 50-55% виручки від реалізації питома вага імпортних овочів та фруктів у прибутку плодоовочевого відділу досягає 70-75%, а на місцеву продукцію припадає 25-30% прибутку. Адже і втрати в імпорті значно нижчі, ніж за реалізації місцевої продукції", — пояснює Андрій Ярмак.

Проте він вважає, що по мірі розвитку експорту плодоовочевої продукції за межі пострадянських країн українські постачальники ставатимуть більш цінними партнерами і для місцевих супермаркетів, адже якість їхньої продукції та бізнес-практики підвищуватиметься.

Заборона на постачання українських овочів і фруктів до Росії вже дозволила Україні зробити великий ривок у розвитку плодоовочевого бізнесу, і збереження такого стану справ має продовжувати позитивно впливати на всю галузь.