- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Цінові рекорди: чому на ринках Києва овочі та фрукти дорожчі, ніж у супермаркеті
Delo.ua з'ясувало, за якими цінами продають овочі та фрукти на столичних ринках та в супермаркеті і чому у перших вартість продуктів дорожча, ніж у продуктовій мережі
На деяких ринках столиці ціни на овочі та фрукти б'ють рекорди. Враховуючи, що сезон більшості фруктів та овочів вже закінчився, зростання цін на них цілком обґрунтоване. Однак при цьому вартість фруктів та овочів у супермаркетах значно нижча, ніж на ринках.
Delo.ua проаналізувало вартість деяких фруктів та овочів на двох столичних ринках - Троєщинському та ринку "Ілліс" на вулиці Чорнобильській, - порівнявши їх з цінами в супермаркеті NOVUS. А також з'ясувало в експерта, чому між цінами на ринку та в супермаркеті така значна різниця.
Що з цінами на ринках та в супермаркеті
На Троєщинському ринку за кілограм граната просять 60 гривень, а на ринку "Ілліс" його вартість взагалі становить 120 гривень. У супермаркеті NOVUS вдалося купити кілограм гранату лише за 46,89 гривні.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaУ NOVUS вдалося придбати кілограм яблук за 9,79 гривні, а на Троєщинському ринку та "Ілліс" ціна на яблука від 12 гривень та вище за кілограм.
На обох ринках також здивувала ціна за кілограм імбиру: на ринку "Ілліс" його вартість склала 150 гривень, на Троєщинському вдалося знайти його за 120 гривень, а в супермаркеті NOVUS ціна на імбир виявилася нижчою — 104 гривні за кілограм.
Буряк. На ринках нам вдалося її знайти за ціною 15 гривень за кілограм, але у NOVUS за ці гроші ми купили майже 2 кілограми буряків за ціною 8,09 гривні/кг.
Також NOVUS відпускає моркву за ціною 7,99 гривень за кілограм, коли на обох ринках ціна за кілограм моркви стартує від 13 гривень.
Кілограм лимонів на Троєщинському ринку торговці продають за ціною від 50 гривень, а на ринку "Ілліс" їхня вартість від 65 гривень. У NOVUS кілограм лимонів коштує 35,99 гривні.
Нижче представляємо порівняльну характеристику цін на ринках та в супермаркеті за основними категоріями овочів та фруктів:
Чому ринки програють у ціні
У супермаркетах ціни на фрукти та овочі нижчі, оскільки великі продовольчі мережі безпосередньо працюють із промисловим виробником або з трейдерами, розповідає виконавчий директор Асоціації виробників картоплі та експерт плодоовочевого ринку Оксана Руженкова. У великих фермерів посадка та обробка овочів та фруктів відбувається за допомогою обладнання, що дозволяє скоротити витрати виробництва та продавати товар за низькою ціною. Крім того, супермаркети за тиждень роблять велику закупівлю овочів та фруктів по 6-7 фур, що також впливає на розмір кінцевої ціни для споживача.
"У одного або двох фермерів недостатньо товару, щоб забезпечити великі мережі. Тому трейдеру потрібно шукати кілька виробників, які зможуть забезпечити продуктові мережі на тиждень і навіть кілька місяців уперед. Трейдер у свою чергу зобов'язаний поставити щонайменше 8-9 тисяч тонн продукції за сезон, а таке велике постачання для супермаркету буде дешевше, ніж дрібне для ринкових торговців .
З дрібними та середніми домогосподарствами інша ситуація. Вони купують досить дороге насіння, висаджують його на невеликих ділянках, потім обробляють вручну, а такий процес досить затратний і трудомісткий. Ці чинники впливають кінцеву вартість товару, який фермер найчастіше сам реалізує над ринком.
Супермаркетам легше працювати з великими поставками, тому що вони мають можливість викласти багато товарів на полицю, а залишок зберігати на складі. А ринкові овочі та фрукти — це товар hand made, який, як правило, завжди дорожчий, оскільки за ручну працю люди беруть свою ціну.
Сюди ж враховуються витрати фермера у вигляді податків та оплати за місце на ринку, де деякі продавці сплачують до тисячі гривень на день за місце, де реалізують свій товар. Саме тому вартість фруктів та овочів на ринку виходить на порядок вище, ніж у супермаркеті.
Щодо імпортного товару така сама ситуація. Трейдерам потрібно сформувати велику партію імпортних товарів та бажано одного калібру, щоб реалізувати її торговцям на ринку. Проте не кожен торговець зможе одразу купити велику партію, бо її нема де зберігати. Тому вони беруть менше товарів, відповідно, підвищується їхня ціна.
"Тому ті самі апельсини, які закуповують за кордоном для реалізації на українському ринку по 30 гривень, відпускають по 60 гривень за кілограм, щоб окупити витрати на постачання та інші платежі", - зазначила експерт Руженкова.
Зручність покупки у супермаркеті
Якщо опустити питання різниці в ціні, то все одно продуктові мережі виграють, тому що вся цивілізована торгівля йде до супермаркетів. Український споживач став вимогливим до якості товару та самого сервісу обслуговування, тому все більше українців вважають за краще відвідувати супермаркет, щоб купити овочі та фрукти у комфортній обстановці та в теплому приміщенні.
Також у супермаркеті є можливість самостійно вибрати товар, неквапливо розглянути його, зважити на контрольних вагах та отримати консультацію щодо товару. А найголовніше — отримати чек, завдяки якому споживач може повернути товар, якщо з ним щось не так. На ринку такої можливості немає.
Супермаркет NOVUS. Фото: Delo.ua
Втім, диджиталізація роздрібного рітейлу також відіграла велику роль, щоб споживач зробив вибір на користь покупок у супермаркеті, а не на ринках. Окрім можливості самостійного вибору овочів та фруктів у супермаркеті український покупець може самостійно сплатити товар на касі самообслуговування, щоб не гаяти час у чергах.
На ринку, як правило, ми бачимо красиві овочі та фрукти великих розмірів, через що багато споживачів саме тому і вирушають на ринки. Проте такі овочі та фрукти на ринку, як правило, ніхто не перевіряє на вміст пестицидів, каже Оксана Руженкова. За її словами, на ринках перевіряють м'ясо та молочні продукти на наявність шкідливих речовин, але не фрукти та овочі. Тому ніхто не знає і не може відповісти, наскільки ринкові продукти безпечні для організму людини, чого не можна сказати про супермаркети, де зобов'язані перед отриманням товару і розміщенням його на вітринах перевірити його на наявність шкідливих речовин перед реалізацією.
У результаті ціни на овочі та фрукти на ринку виявилися дорожчими, ніж у супермаркеті NOVUS, а за низької купівельної спроможності українців вибір для здійснення покупок буде не на користь ринків.