Серйозні відносини: чому GR-спеціаліст має бути партнером для бізнесу та влади

Серйозні відносини: чому GR-спеціаліст має бути партнером для бізнесу та влади

Які функції у GR-спеціаліста в одній із найбільших торговельних мереж в Україні? Які особливі навички потрібні фахівцю під час кризи та які зміни вдається просувати на рівні держави, розповіла Олеся Оленицька, директорка з питань співробітництва з органами державної влади та зв’язків із громадськістю “METRO Україна”.

Ми продовжуємо воювати з окупантом на інформаційному фронті, надаючи виключно перевірену інформацію та аналітику.
Війна позбавила нас можливості заробляти, просимо Вашої підтримки.
Підтримати delo.ua

Як змінилися відносини бізнесу з державою за минуле десятиліття?

До 2014 року GR-діяльність часто будувалася на особистих зв’язках, "телефонному праві" тощо. Після Революції гідності ситуація докорінно змінилася: прийшли нові, продемократичні політики.  Якраз тоді я приєдналася до МЕТRО. Саме відбувалася чергова криза, спричинена війною, анексією українських територій, втратою наших торговельних центрів на сході та у Криму. 

Проте ми чітко дали зрозуміти владі, що нічого, окрім податків, не платимо, працюємо чесно, прозоро і, за потреби, у публічній площині. Галузеві асоціації — Американська торговельна палата та Європейська Бізнес Асоціація — максимально нас підтримували і створювали можливості для зустрічей на рівні керівництва Податкової, Держпродспоживслужби, ДСНС для досягнення компромісу з непростих питань. 

Та однаково то був тактичний, реактивний GR. А від 2016-2018 років ми почали думати про довгу перспективу та стратегічні підходи у реформуванні певних галузей, наданні експертної та консультативної підтримки владі, започаткуванні більш системних ініціатив. Тоді створили Retail and E-Commerce Committee в АСС, який втілює стратегічні ініціативи у торгівлі.

Які зміни, спричинені пандемією, стали ключовими у відносинах корпоративного сектору та держави?

Пандемія змінила не лише GR-фокус, але й бізнес-фокус загалом у корпоративному секторі. І держава, і бізнес, і прості люди усвідомили, що ми пливемо в одному човні, тому головне тут — взаємодопомога. 

METRO історично має добре розвинений GR-напрям і можливість отримувати досвід з 32 ринків. Загалом це країни ЄС, тому дуже важливим є оперативне опрацювання інформації щодо реакції та дій європейських урядів, спрямованих на подолання пандемії. 

Часто робота GR-менеджера потребує спеціальних знань — від юриспруденції до принципів управління. Які необхідні додаткові знання, щоб залишатися ефективним навіть у кризові періоди?

GR-спеціаліст — це обличчя компанії, що представляє її на всіх рівнях співпраці з органами державної влади. Необхідно орієнтуватися у законодавстві та бажано мати досвід роботи у державному секторі. А під час тривалої кризи надважливими є виняткові навички комунікації, уміння налагоджувати контакти, підтримувати міцні відносини зі своїми стейкхолдерами та навіть конкурентами, доносити свою думку, переконувати та домовлятися, вибудовувати коаліції для досягнення масштабних бізнес-цілей, стресостійкість (уміння контролювати емоції), швидкість реакції та чесність в усьому, що ти робиш, та головне — віра у незворотність позитивних змін у країні. 

Якою є буденність GR-менеджера: що входить до його зони відповідальності і як вона змінилася? Як поповнився інструментарій антикризового GR?

Якщо раніше непоодинокими були випадки тиску контролюючих органів на бізнес і GR-спеціаліст мав зі стратега перекваліфіковуватися на тактика, який відбиває атаки влади на бізнес, то тепер зусилля обох сторін вимушено концентруються на проблемах подолання пандемії. Сьогодні на першому плані питання охорони здоров’я працівників та клієнтів, вакцинації, дозволів на вантажні перевезення товарів територією країн ЄС, забезпечення безперервної роботи торговельних центрів, особливо під час локдаунів, підтримання конструктивного діалогу з державними органами.

Є і стратегічні ініціативи, які вдається втілювати завдяки зміні законодавства. Наведу кілька кейсів win-win GR-проєктів METRO:

  • Компанія вперше виграла тендер у Prozorro на продовольче забезпечення армії. 
  • Завдяки нашим зусиллям скасували величезні штрафи за порушення касової дисципліни у магазина. 
  • Компанія реалізувала проєкт з імпорту свіжого м’яса через треті країни.
  • На початку карантину Державний комітет із захисту прав споживачів дав офіційне роз’яснення щодо правил продажу свіжих фруктів та овочів у магазинах.
  • За сприяння компанії були внесені зміни до Податкового кодексу щодо зниження штрафів за невчасно зареєстровані податкові накладні. 

Як GR-активності найбільших компаній галузі можуть вплинути на всю сферу? Чи є у вашому портфоліо такі проєкти?

Наприклад, ухвалення законопроєкту про спрощення паралельного імпорту. Цьому передувало створення коаліції, до якої увійшли всі найбільші ритейлери України.

Закон сприяв руйнуванню цінових монополій на певні групи товарів, надав можливість білим ритейлерам завозити автентичні офіційно оформлені товари на митну територію України, не узгоджуючи продажну ціну з правовласниками, які перебувають в Україні, та пропонуючи доступніші ціни споживачеві. 

Чи потрібен спеціальний закон, який би регулював лобістську діяльність?

Україна з пробуксовуванням запроваджує реформи, яких потребує економіка: це пенсійна реформа, реформа освіти, охорони здоров’я, судова реформа тощо. Це ті базові зміни, без яких неможливий подальший розвиток держави. Тому говорити про легалізацію лобістської діяльності або ухвалення закону, який би регламентував цю діяльність, сьогодні, думаю, зарано. 

Які плани компанії з GR-напряму та як їхня реалізація вплине на бізнес?

Одна з основних тем у роботі GR-напряму в нашій компанії — питання приведення ставок міжбанківських комісій за картковими транзакціями в Україні до показників в ЄС. В Україні тариф у шість разів вищий у порівнянні з країнами Євросоюзу.

Сьогодні бізнес змушений платити 2-3% комісії, що фактично є прихованим податком з обороту. Зниження ставок суттєво знизило б фінансовий тиск на приватних підприємців та загалом на ринок. У результаті це сприятиме зниженню цін для українців. 

Основу нашої стратегії становлять масштабні питання, які потребують довгострокового підходу і покликані змінити правила гри для всього ринку. Це реформа митниці, запровадження повністю автоматизованих процесів під час ввезення та розмитнення товарів, мінімізація людського чинника на митниці, що допоможе знищити корупцію, максимальна диджиталізація усіх процесів торгівлі, впровадження РРО для всіх, ліквідація застарілих нормативних документів, які заважають ритейлу рухатися вперед, тощо.