- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Український бізнес про пережитий 2020 рік: все тоне в непродуманих та популістичних кроках
Delo.ua, підбиваючи підсумки 2020-го року, опитало українських бізнесменів про значущі події, які вплинули на роботу компаній, перемоги та програші України
Бізнес-портал Delo.ua опитав українських бізнесменів і топ-менеджерів компаній, яку подію в 2020 році вони вважають найважливішою і вплинув на їх бізнес і життя в цілому, а також про те, де виграла, а де програла Україна в 2020 році .
Більшість опитаних найважливішою подією 2020 року назвали, звичайно ж, епідемію коронавірусу та викликану нею карантинну кризу. Як зазначила віце-президент компанії "ІТ-Інтегратор" Надія Омельченко , управлінцям цього року довелося прокачувати нові компетенції, які раніше були менш потрібні.
"Звичайно, це "коронакриза" і тотальний тренд переходу на віддалену роботу. Для управлінців вони стали викликом у частині швидкості прийняття та впровадження бізнес-рішень за постійного високого ступеня невизначеності, прокачування тих їхніх навичок та компетенцій, які раніше були менш затребувані, здатності оперативно та якісно забезпечити фізичну безпеку співробітників", - каже Надія.
"Безпека стала абсолютним пріоритетом для бізнесу. Цей тренд буде визначальним і у 2021 році, також суттєво зросте актуальність такої сфери, як кібербезпека.
Якщо дивитися на дії влади, то вони були недостатньо ефективними, насамперед у напрямку підтримки малого та середнього бізнесу», — вважає Омельченко.
Власник Сім'ї ресторанів Діми Борисова, бізнесмен Діма Борисов вважає, що пандемія стала випробуванням для всієї ресторанної індустрії та двигуном для створення нових форматів та колаборацій.
"Пандемія та серія локдаунів важливі не тільки як випробування, як дуже значущий фактор ризику, що вплинув на всю ресторанну індустрію, але і як каталізатор багатьох необхідних процесів. Це стосується і диджиталізації (нехай і в авральному режимі), і оптимізації багатьох бізнес-процесів та розуміння, що найближчим часом буде часом колаборацій, нових цікавих гібридних форматів тощо”, — мотивує Дмитро.
Борисов вважає, що Україна виграла в тому, що у нас є безліч неймовірних талановитих людей, кожен із яких у своїй сфері, на своєму місці робить все можливе та неможливе.
"У нас є дуже талановиті хлопці і в IT, і в рекламній індустрії, і в ресторанній теж. І в культурному менеджменті. Скрізь. Пощастило, що люди, які роблять бізнес, можуть кооперуватися та беруть на себе ті зобов'язання щодо порятунку країни, які по-хорошому могла б взяти на себе держава. Програє Україна в тому, що є неймовірний цивілізаційний розрив, між тими, хто створює цінності та смисли, і тим, хто акумулює більшість ресурсів та влади", - зазначив ресторатор.
Комерційний директор компанії "Сінево" Микола Скавронський також головною подією року відзначив пандемію.
"Звичайно ж прихід коронавірусу в Україну! Це повністю перекроїло лабораторний ринок України та масштаб змін за 1 рік більший, ніж за попередні 10 років. Все, тепер лабораторний ринок із тихого блакитного океану перетворився на багряний штормовий океан", - коментує Микола.
Комерційний директор "Сінево" Микола. Фото: прес-стеження компанії
Про перемоги та поразки Скавронський зазначив: "Повідомлення прокурора міжнародного кримінального суду в Гаазі про завершення попереднього розслідування у справі про ситуацію в Україні (окупація Криму та війна на Донбасі). З цього моменту війна, розв'язана Кремлем, стає об'єктом пильного вивчення міжнародного правосуддя Більше жодної перемоги не було... жодної...".
Засновник торговельно-виробничої групи компаній "Текстиль-Контакт" Олександр Соколовський із важливих подій за рік також відзначив китайський вірус та зупинку економіки.
"Як і у всіх бізнесів, найважливіша подія - це китайський вірус, який накрив весь світ і надовго зупинив цілі галузі економіки. На групу компаній ТК це природно вплинуло. Значно знизилося споживання повсякденного одягу та домашнього текстилю. І всім компаніям довелося трансформуватися, шукати нові ринки збуту і думати про нові напрямки, тому ми змогли не тільки зберегти команду, але навіть трохи збільшити кількість співробітників і відкрити з нуля кілька нових виробництв, наприклад медичного одягу (Чернігівська фабрика "ТК-Медзахіст")", - розповів Соколовський.
Олександр Соколовський із перемог України виділив значне зниження облікової ставки НБУ та відповідно вартості кредитних ресурсів для бізнесу. А з програшів — відсутність кардинальних реформ.
"Перемога — це значне зниження облікової ставки НБУ та відповідно вартості кредитних ресурсів для бізнесу. Програш — це відсутність кардинальних реформ, зокрема ліберальної податкової реформи із запровадженням для всіх підприємств на загальній системі оподаткування ННВК замість податку на прибуток. І решти реформ та кардинальних змін , на які ми сподівалися, теж не трапилося. Все тоне в хаотичних, непродуманих і популістичних кроках. Немає стратегії та розуміння, за рахунок яких конкурентних переваг Україна планує залучати інвестиції на світовому ринку капіталів", - додав він.
Генеральний директор АТ "Укрпошта" Ігор Смілянський приєднався до колег, відзначивши подією року коронавірус.
"Безумовно, це коронавірус. Він вплинув і особисто на мене, тому що я став менше бачити сім'ю, і звичайно на бізнес. Довелося перебудовувати сотні авіамаршрутів. Ну і вже 9 місяців щоранку починається зі списку хворих і іноді, на жаль, померлих". співробітників. Після чого ми розбудовуємо маршрути, дезінфікуємо відділення і робимо все, щоб зберегти здоров'я наших співробітників і клієнтів і щоб клієнти максимально не помічали цих дій", - говорить Смілянський.
Генеральний директор АТ "Укрпошта" Ігор Смілянський. Фото: прес-служба компанії
"Виграла Україна в тому, що багато апокаліптичних сценаріїв не реалізувалися і не дивлячись ні на що, ситуація стабільна. Виграла в тому, що не потрапила до жодних зовнішньополітичних скандалів. З урахуванням останніх років — це вже досягнення. Програла — темпи реформ безумовно сповільнилися . А дуже хочеться, щоб в умовах, коли важливий щодня, вони не зупинялися", - додав Смілянський про перемоги та програші країни.
Співвласник мережі кінотеатрів "Планета кіно" Дмитро Деркач, бізнес якого сильно постраждав через пандемію, відзначив її ж подією року.
"Безперечно, це ковід, локдауни в Україні та у світі. Незважаючи на те, що ми давно займаємося диджиталізацією нашого бізнесу і в 2019 році більше 65% усіх наших продажів були скоєні через мобільний додаток або сайт, ми все-таки повністю залежимо від наших фізичних локацій, а також від популярних голлівудських фільмів Практично половину року наші кінотеатри були закриті А через те, що багато кінотеатрів у світі також не працюють через локдауни, Голлівудські студії притримували і не випускали найочікуваніші фільми, які приносять до 80 % доходу кінотеатрів", - говорить Деркач.
"Дуже складно виділити, де у нас були перемоги у 2020 році. Ймовірно, виріс місцевий туризм, потік локальних туристів у різні туристичні локації по всій Україні, ми відкривали нові destinations (напрямки — Delo.ua). Проте всім стало очевидним, що нам сильно не вистачає іноземних туристів, доступ яким був закритий. Також усі бізнеси різко почали оцифровуватися, користуватися онлайн-покупками. Я вважаю це гарною тенденцією", - додав Дмитро.
За словами співзасновника, співвласника та голови Наглядової ради Холдингу емоцій !FEST Андрій Худо, епідемія коронавірусу та карантин "проїхали по бізнесу танком", і ми лише влітку після цього танка почали оживати.
"Це насправді був величезний "сюрприз", ми такого справді не очікували. У нас план був на 2020-й рік - активний розвиток. Наприклад, у ресторанному бізнесі ми мали вирости за три роки в два рази. Хоча, ми всі Так само відкривали і "П'яна вишня", і "Реберня", але розвиток був на порядок менший, ніж очікували. "Авіація Галичини" (український бренд одягу) шила маски, запускали свої кухні на доставку, і ми з партнерами фактично з квітня по вересень годували лікарів за свій рахунок. Це були проекти. виживання. Ми задіяли людей, платили зі своєї кишені, але принаймні люди працювали", - коментує Андрій.
На питання про перемоги та поразки країни Андрій почав відповідати з мінусів, тому що плюси йому важко відзначити.
" Мы попали в период неопределенности, и в этот период задача управленцев, власти — дать хоть какой-то указатель, какую-то определенность. Это деле твой профессионализм. Основная, на мой взгляд, ошибка — первый локдаун, потому что его ввели на две тижня і дали зовсім інші індикативи та очікування для бізнесу, а затягнули на три місяці.Я вважаю, що він суттєво вдарив по економіці.На мій погляд, тоді такого жорсткого та тривалого локдауну не потрібно було вводити.Нашу область це сильно побило, а частина галузі взагалі добило. У мене таке враження, що галузь стала "терплячою", оскільки не має свого лобіювання, як енергетика чи вугільні шахти", - підсумував Худо.
Засновник та СЕО корпорації "Біосфера", Charisma Fashion Group Андрій Здесенко відповів на запитання Delo.ua про події року, які вплинули на бізнес і, звичайно, це пандемія коронавірусу.
"Короновірусна епідемія вплинула на весь світ і, звичайно ж, це торкнулася нашої міжнародної компанії, внісши значні зміни до бізнес-ландшафту. Це і дистанційна робота, і неможливість полетіти на ділові виставки, переговори. Це величезна кількість складних управлінських рішень, які впливали на економіку компанії та настрій людей, але в той же час цей рік показав чудові результати, незважаючи на всі виклики, ми змогли запустити дистанційно сучасну лінію виробництва підгузків, ми стартували інвестиційний проект з виробництва нетканого полотна для вологих серветок, також ми реалізували серйозний шанс вийти. в Європу, в Америку. Що дало нам значний багаторазовий приріст. Цей рік наголосив на нашій зрілості. Пандемія змусила зупинитися і побачити глибину та якісний рівень, на який ми вийшли, посилено працюючи усі минулі роки", — наголосив бізнесмен.
Щодо перемог та поразок Андрій Здесенко вважає, коли є реформи – це перемога, ні – значить програш.
"Мій критерій оцінки простий: є реформи - це перемога, ні - значить програш. На жаль, я їх не бачу. Не помітив нових законодавчих ініціатив, стратегії розвитку сфери охорони здоров'я. З погляду боротьби з вірусом - все має досить ситуативний характер. А перемога України у збереженні її цілісності. Думаю, у цьому є важлива роль того, що країни, з якими раніше у нас були конфліктні ситуації, цього року були дуже зайняті внутрішніми питаннями через світову пандемію", — зазначив він.
Про перемоги України та поразки у 2020 році висловилися й інші представники бізнесу.
Співзасновниця компанії "Нова Пошта" Інна Поперешнюк наголосила, що події цього року, як це було й у 2014-му році, згуртували українців.
"Якщо говорити про перемоги, то, напевно, варто сказати про те, що події 2020 року знову, як і 2014-го, згуртували соціально відповідальних українців — підприємців, волонтерів, відповідальних громадян і показали, що сила країни в небайдужості таких людей", — каже Інна.
Генеральний директор "Філіп Морріс" Україна Костас Сальварас із перемог України зазначив, що пандемія змусила більше цінувати працю та значущість лікарів.
"Приїхавши в Україну минулого року, я був неприємно здивований репутацією та рівнем заробітної плати українських лікарів. І те, й інше було несправедливо. Проте, зважаючи на останні події, люди в Україні нарешті почали усвідомлювати та цінувати значну роль лікарів у нашому житті. Це , безумовно, дуже важливе зрушення у світогляді українців, і сподіваюся, що лікарі незабаром отримають ще більше, чого справді заслуговують", — каже Сальварас.
Генеральний директор ПСГ "Ковальська" Сергій Пилипенко до перемог України в 2020 році відзначив масштабну програму будівництва доріг.
"Перемогою можна вважати масштабну програму будівництва доріг та реконструкції дорожньої інфраструктури по всій країні. Чи варто пояснювати, як інфраструктурна реновація впливає не лише на окремі галузі, а й дає відчутний поштовх для економіки загалом", - коментує Пилипенко.
При цьому Сергій вважає, що уряд, на жаль, повністю програв боротьбу з корупцією у містобудівній сфері. Тому на даному етапі не можна говорити про повне фіаско реформи ГАСІ, що посилило й так непросте становище будівельної галузі.
Наталія Лошакова та Олена Гладських, спеціально для Delo.ua