Останній шанс на мільйон: чому рок-зірки почали продавати права на усі свої пісні

Пандемія та розквіт стрімінгових сервісів залишають музикантів без доходів

Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронювати участь

Боб Ділан — одна з найбільших зірок рок-музики з тих, що нині живе, днями продав видавничі права на 600 своїх пісень, написаних за майже 60 років. Покупець - компанія Universal Music, яка тепер володіє правами на всі легендарні хіти Боба - від Blowin 'in the Wind до Knockin' on Heaven's Door, - заплатила за це 300 мільйонів доларів або 500 тисяч доларів за пісню (!) і назвала покупку " найважливішою угодою всіх часів".

Ділан — не перша й точно не остання легенда рок-музики, яка змушена продати видавничі права на свої пісні. Ікона американського кантрі Доллі Партон теж роздумує над подібною угодою, а такі зірки як Брюс Спрінстін, Біллі Айліш, Кендрік Ламар та Post Malone вже зробили це.

Delo.ua розповідає, як пандемія та стрімінгові сервіси залишають музикантів без заробітку та чому можливість продати свої права міжнародним гігантам підходить далеко не всім.

Черга з бажаючих

"Не секрет, що мистецтво твору пісень - це основа всієї великої музики, всім також відомо, що Боб - один з найбільших майстрів цього мистецтва. Його пісні - чудові та зворушливі, надихаючі та прекрасні, вдумливі та зухвалі - знаходяться поза часом. І неважливо, коли вони були написані - вчора чи півстоліття тому", - заявив глава Universal Music Group Люсьєн Грейндж, коментуючи покупку видавничих прав на всі пісні Боба Ділана.

Сам же Нобелівський лауреат досі не прокоментував угоду. І складно не погодитись, що в цьому випадку мовчання — золото. Тепер його статки збільшилися на 300 мільйонів доларів, але доходи від його пісень відтепер отримуватимуть Universal.

New York Times справедливо припускає, що сума угоди рекордна: раніше ніхто не викладав таких грошей за видавничі права на музику. Але права на пісні останніми роками продаються дуже активно. Лише минулого року загальна сума схожих угод сягнула 4 мільярдів доларів. У 2020 році аналітики очікують ще більше. Пісні рок-зірок все ще популярні, постійно звучать у рекламі, фільмах, відеоіграх, а отже, приносять дохід своїм авторам. Або тим, хто розпоряджається видавничими правами.

Відразу після того, як Ділан став багатшим на 300 мільйонів доларів, інша ікона американської поп-культури, 74-річна Доллі Партон заявила, що теж подумує над тим, щоб продати свій каталог.

Є лише два факти, які потрібно знати, щоб розуміти, що Доллі може заробити величезні гроші на продажі своїх прав. Перший — у її каталозі три тисячі пісень. Другий – безсмертний хіт Вітні Х'юстон I Will Always Love You написала саме Доллі Партон.

За деякими оцінками, співачка може виручити за свої пісні не менше ніж 200 мільйонів доларів. Щоправда, на відміну від Ділана Доллі заявила, що повністю від прав відмовлятися не збирається і хоча б частково, але контролюватиме їх.

Трохи раніше, у листопаді, за 100 мільйонів доларів продала 80% свого каталогу інша легендарна зірка — Стіві Нікс із Fleetwood Mac, одного з найуспішніших гуртів в історії музики. Покупцем стала компанія Primary Wave, яка останнім часом активно інвестує у купівлю каталогів артистів. Інвестує, тому що це вигідно. І випадок зі Стіві Нікс дуже показовий. Єдина жінка, яка введена до Зали Слави Рок-н-Ролла двічі, нещодавно знову увірвалася до хіт-парадів зі своїм хітом Dreams, написаним у далекому 1977 році. Вся справа у вірусному Tik Tok відео, в якому чоловік катається на роликах за звуками Dreams. Пісня потрапила на 21-е місце в чарт Billboard Hot 100 у жовтні і тут же стала найкращим синглом тижня, очоливши американські чарти з продажу та стрімінгів.

Проте, якщо всі перелічені вище музиканти продають свої права добровільно, то деякі йдуть на цей крок вимушено. Причин кілька: міжнародний розквіт стрімінгових сервісів, що спричинив зміну механізмів виплат роялті, і вже майже рік карантин, який позбавив музикантів головного джерела доходів — концертів.

Так, легендарний Девід Кросбі з Crosby Stills & Nash заявив, що через коронавірус у нього просто немає іншого виходу. "Я не можу працювати, і стрімінгові сервіси просто вкрали мої доходи від продажу альбомів, - написав Кросбі в Twitter. - У мене є сім'я та іпотека, і я маю про них піклуватися, так що це мій єдиний вихід. Я впевнений, що інші думають так само".

При цьому Кросбі менш оптимістичний, як Ділан і Партон, і сумнівається, що зможе виручити за свій каталог такі ж фантастичні суми. "Це далеко не факт", - написав він у себе в Twitter.

Коли музика стала дешевою

Фінальний відлік можна вести з 2013 року, коли світові продажі музики на фізичних носіях впали до безпрецедентно низького рівня, а стрімінговий сервіс Spotify почав свою переможну ходу по американському, найбільшому у світі ринку. Саме тоді, як пише The Guardian, річні доходи від ліцензійних відрахувань від легендарного хіта гурту Bon Jovi Livin' on A Prayer збільшилися на 153%. Тоді ж і почалося зростання інтересу до покупки видавничих прав на пісні.

За даними Асоціації роздрібних продавців розваг, у 2019 році на стрімінг припадало 77% музичного ринку Великобританії вартістю 1,4 мільярда фунтів стерлінгів. І покупка каталогів теж виявилася на піку.

"Ринок угод з видання музики знаходиться на піку, - говорить у коментарі Guardian аналітик MIDiA Research Марк Малліган. - Ніколи не було кращого часу, і, можливо, ніколи вже не буде кращого часу для популярного артиста 70-х, 80-х та 90 -х років, щоб продати свої права."

Перелік артистів, які продали свої права, вже значний. Серед них Баррі Манілоу, Блонді, Кріссі Хайнд, Дейв Стюарт з Eurythmics, Killers та Imagine Dragons. За даними MIDiA Research, минулого року на покупку музичних каталогів артистів було витрачено понад 4 мільярди доларів. Очікується, що цього року суму буде перебито.

При цьому, якщо Primary Wave і Universal викликали галас на ринку своїми багатомільйонними угодами з Діланом і Ніксом, то, як пише західна преса, все одно поки що попереду всіх лондонський фонд Hipgnosis Songs Fund. Ринкова капіталізація компанії Hipgnosis, заснованої в 2018 році менеджером Мерком Меркуріадісом, який працював з такими зірками, як Елтон Джон та Guns'N' Roses, минулого тижня склала 1,66 мільярда доларів. У їхньому портфоліо вже зараз близько 60 000 пісень, включаючи каталоги Journey, Blondie, Richie Sambora, Chrissie Hynde, Nikki Sixx та Steve Winwood, а також 10 з 30 найпопулярніших пісень на Spotify.

Як пише Ultimate Classic Rock, з моменту свого запуску два роки тому компанія витратила 1,1 мільярда фунтів стерлінгів на купівлю прав, а зараз уже веде переговори про виділення ще 1 мільярда фунтів стерлінгів на угоди, які вона планує оголосити у 2021 році.

Час проти зірок чи пощастить далеко не всім

"2020 став однією з проблем, з якими світ ніколи раніше не стикався, з руйнівним впливом на суспільство і більшу частину економіки в результаті пандемії COVID-19", - сказав Меркуріадіс виданню Music Week.

За його словами, "локдаун також значно змінив споживання музики: дедалі більше слухачів тягнуться до пісень, на яких вони виросли. Шукають у них комфорт та спосіб втекти від реальності". Саме тому компанія Меркуріадіса вважає за краще працювати тільки з перевіреними хітмейкерами, які вписали своє ім'я в історію сучасної рок-музики.

Проте 300 мільйонів доларів Боба Ділана красномовно підтверджують той факт, що артист артисту не мабуть, і в даному випадку молодим зіркам не доводиться розраховувати на манну від видавничих компаній. Наразі полювання йде на великі імена. Молоді виконавці, які не мають сотень перевірених часом хітів, надані самі собі. Як заявив Джош Грусс, виконавчий директор музичного видавництва Round Hill (яке витратило 650 млн доларів на купівлю прав на 120 000 пісень у каталозі, який охоплює виконавців від Бруно Марса до Beatles): "Справа лише у попиті та реченні. Звичайно, у світі є тільки один Боб Ділан."

А поки що Ділан вважає свої мільйони, номінант на премію Mercury Prize, співачка та автор пісень Надін Шах розповідає, що незважаючи на її успіх та популярність, вона так мало заробляє на відрахуваннях від стрімінгових платформ, що їй навряд чи вистачає грошей оплачувати оренду житла.

Фіона Беван, автор пісень останнього альбому Кайлі Міноуг, сказала, що отримала лише 100 фунтів стерлінгів у вигляді роялті від стрімінгових сервісів. До слова, 200 тисяч прослуховувань на Spotify принесуть своєму автору приблизно 190 доларів на рік. І то якщо він одноосібно розпоряджається правами на свою музику. Якщо ж ні, то сума зменшується у кілька разів.

Але, незважаючи на це, бум продовжується. Так, наприклад, Round Hill, американська компанія котирується на лондонській фондовій біржі. Її мета — залучити 375 мільйонів доларів інвестицій для покупки каталогів із понад 5000 пісень. "На сьогоднішній день Round Hill здійснила 124 угоди з каталогів та придбання, - каже Грусс. - 40 за останній рік. І 84 угоди за вісім років до цього."

Проте, за оцінками експертів музичного видавничого ринку, таке полювання закінчиться вже в найближчому майбутньому — автори мають буквально рік-два, щоб вигідно продати свої каталоги. Більшість музикантів все ж таки сподіваються, що світ повернеться до звичного способу життя і вони зможуть хоча б заробляти на своїх виступах.

Національний онлайн-кінотеатр SWEET.TV оприлюднив результати наймасштабнішої битви блогерів за всю історію українського Instagram — вона тривала місяць і залучила понад 30 лідерів думок та 15000000 їхніх передплатників. https://bit.ly/3rBwuCE